ווגאר גשימוב (1986-2014)

בלילה בין ה-10 ל-11 בינואר נפטר בגרמניה בגיל 27 רב-האמן האזרי ווגאר גשימוב, מטובי השחמטאים בעולם שהגיע למד-כושר של 2761, לאחר מחלה קשה שאילצה אותו לפרוש משחמט בשיאו. הקריירה השחמטית של גשימוב הייתה קשורה גם לישראל: הוא ייצג את מועדון השחמט אשדוד בליגה הלאומית ובגביע אירופה למועדונים.






 ווגאר גשימוב נולד ב-24 ביולי, 1986 בבאקו. ביחד עם שחריאר ממדיארוב (יליד 1985) וטיימור רג'אבוב (יליד 1987) הפכה נבחרת אזרבייג'ן שאותה ייצג בארבע אולימפיאדות לאחת המובילות בשחמט העולמי. רגע השיא הגיע ב-2009 כאשר ניצחונו של גשימוב במשחק המכריע בסיבוב האחרון נגד דניאל סטלוואגן מהולנד העניק לנבחרת אזרבייג'ן את המקום הראשון באליפות אירופה לנבחרות בנובי סאד.

כעבור ארבע שנים בוורשה 2013, שחזרה הנבחרת האזרית את ההישג בעוד גשימוב נאבק עם מחלתו. בינואר 2012 הגיע גשימוב למד-כושר שיא (מבחינתו) של 2761. באותו חודש הוא השתתף בתחרות הגדולה האחרונה שלו: וייק-אן-זה 2012. אחריה באו עוד שני משחקים בליגה הגרמנית. תחרות וייק-אן-זה 2014 שהתחילה בשבת נפתחה בדקת דומייה לזכרו.

גשימוב היה שחקן התקפי מבריק שהצטיין בעיקר במשחקים מהירים. הוא גבר על מגנוס קארלסן פעמיים במסגרת אליפות העולם בבזק ותחרות אמבר (שח עיוור). אבל הוא היה מסוכן מאוד גם במשחקים בקצב מלא. בשנת 2009 הוא הכניע את בוריס גלפנד בתוך 16 מסעים בלבד בהגנת פטרוב הסולידית לאחר הקרבת פרש יפה.

ב-2008 הצטרף גשימוב לשורות אלופת ישראל הטרייה, קבוצת מועדון שחמט אשדוד עלית, כדי לחזק אותה במשחקי גביע אירופה וצבר ניצחון אחד ו-5 תיקו בלוח הראשון. כעבור שנה שיחק גשימוב בלוח השני של אשדוד אחרי ואסילי איבנצ'וק והשיג תוצאה נפלאה של 5 מ-6 שכללה ניצחונות בכלים השחורים על ניקיטה ויטיוגוב מסנט פטרבורג ומקסים רודשטיין מבאר שבע.

התמונות המתפרסמות להלן לקוחות מאלבום שהעלה רב-אמן ויטאלי גולוד לפייסבוק.

לצפייה באלבום המלא 






ווגאר גשימוב (מימין) עם איליה סמירין ואלכסנדר מויסיינקו



אשדוד נגד באר שבע בגביע אירופה 2009. ווגאר גשימוב משמאל, לוח שני ליד איבנצ'וק



המשחק רודשטיין-גשימוב התחיל. ווגאר בחר בהגנת בנוני האהובה עליו בדרך לניצחון



גשימוב (שני מימין) בנבחרת אזרבייג'ן נגד ישראל, בדרך לניצחון על מיכאל רויז



עם חברו לנבחרת אזרבייג'ן טיימור רג'אבוב



ניצחונו של גשימוב הכריע את המפגש מול הולנד שהעניק לאזרבייג'ן את אליפות אירופה


מהתגובות של חבריהם של גולוד וגשימוב לקבוצת אשדוד:

בוריס אברוך: אחד השחקנים הקבוצתיים ביותר שעמם שיחקתי. שחקן חזק שבאמת היה אכפת לו מהקבוצה.

פבל אליאנוב: הייתה לנו קבוצה כל-כך חזקה ועליזה. אזכור את ווגאר לתמיד.

ארתור קוגן: ווגר היה אחד הלוחמים בעלי המוטיביציה הגדולה ביותר בקבוצה שלנו. ספורטאי גדול שתמיד היו לו מלים אופטימיות אפילו אחרי שהשגנו תוצאות גרועות... הערצתי את ווגאר ואת הלב הגדול שלו מהפעם הראשונה שבה נפגשנו כאשר היה ילד פלא.

ווגאר גשימוב יחסר לנו בעולם השחמט. באשר לסגנון משחקו, בלבן הוא היה פותח לרוב 1.ה4. הוא היה מנהל כהלכה התקפות חריפות וגם סיומים עדינים. בשחור הוא דגל בהגנת בנוני נגד 1.ד4 בתקופה שהגנה זו כמעט נעלמה משימוש במשחקי הצמרת, ומצא בה רעיונות מקוריים רבים שהביאו לו הצלחות נגד יריבים חזקים.

לסיום, הנה מבחר של 20 מניצחונותיו של גשימוב, כאשר רשימת היריבים מקיפה כמעט את כל הצמרת העולמית כיום.


@@Gashimov.pgn@@

picture of hiv rash site pictures of aids
what are the signs of an std site early symptoms of gonorrhea