התחרות החזקה בהיסטוריה

התחרות הראשונה של מגנוס קרלסן לאחר זכייתו באליפות העולם מתקיימת בימים אלה בציריך. יריבו העיקרי לבכורה הוא לבון ארוניאן מנצח וייק-אן-זה, ועמם מתחרים גם נקמורה, קרואנה, גלפנד ואנאנד בשלושה קצבי זמן שונים.






 אירוע השחמט החזק ביותר בהיסטוריה (אם לשפוט לפי מד-הכושר הממוצע) החל ביום רביעי בתחרות בזק קצרה לקביעת סדר ההגרלה בתחרות הראשית. תוצאות הבזק משמעותיות כי מנצחי הבזק ישחקו 3 פעמים בלבן בתחרות בקצב מלא המקבלת ניקוד כפול (כאשר הצבעים מתחלפים בתחרות המהירה שתיערך מיד לאחר מכן).

אלוף העולם פתח את הבזק "ברגל שמאל" עם הפסד לקרואנה ובעקבותיו שתי תוצאות תיקו (אחת מהן מעמדה קשה נגד ארוניאן). אולם בסיבוב הרביעי הגיע "קליינט מוכר" וקרלסן הביס את אנאנד במשחק קצר וניצח גם במשחק החמישי כדי לחלק מקום ראשון עם ארוניאן בתוצאה מינימלית של 3 מ-5. בוריס גלפנד סיים בבזק אחרון עם 1.5 נקודות, וכל השאר צברו 50%.

כך נקבע כי גלפנד יתמודד עם קרלסן כבר בסיבוב הראשון בתחרות בקצב מלא. זה לא היה משחק מוצלח לגלפנד, הוא בחר בפתיחה סולידית והחליף מלכות, אך כבר בשלב מוקדם נעלמה מעיניו מכה טקטית חזקה. אלוף העולם תפס את היוזמה, לא שמט אותה, וניצח את גלפנד במשחק חד-צדדי המפגין את כוחו האדיר.

באותו סיבוב ניצח גם ארוניאן את אנאנד לאחר סיום ארוך, בעוד נקמורה וקרואנה נפרדו ללא הכרעה.

במרכז הסיבוב השני עמד הקרב המסקרן בין קרלסן לארוניאן. נראה כי שניהם בכושר מצוין וקשה להכניעם. המשחק הסתיים בתיקו צודק: קרלסן לא הצליח לקבל יתרון בלבן בפתיחה האנגלית, ניסה לטמון ליריבו כמה מלכודות טקטיות, אך לבסוף נאלץ להגן במדויק כדי להשוות בעמדה שבה לארוניאן יתרון מזערי. ארוניאן לא ראה המשך מועיל והחליט להיכנס לוריאנט כפוי המסתיים בשח נצחי.

גלפנד צבר חצי נקודה ראשונה מול קרואנה, אף כי אפשר ליריבו ללחוץ במשך רוב שלבי המשחק. בסיום שגה קרואנה ואפשר לגלפנד לזכות ברגלי, אבל זה לא הספיק לניצחון.

בקרב הסוער ביותר ספג אלוף העולם היוצא הפסד שני ברציפות! הפתיחה שלו נגד נקמורה נראתה טובה, אבל ברגע הקריטי הוא ביצע מסע שבלוני – התקדמות במרכז ד3-ד4 במקום להחליף פרש שחור מסוכן ב-ו4. נקמורה הגיב מיד בהקרבת פרש חזקה, שנראה כי אנאנד לא העריך אותה כראוי. ניתוחי המחשב הצביעו בשלב זה על שוויון, אבל מבחינה פרקטית היה קל יותר לשחק בשחור. התקפתו של נקמורה הניבה פרי לקראת המסע ה-40 עם תחבולה של הקרבת טיב שכפתה את כניעתו של ההודי.

אנאנד, שהחליט ברגע האחרון לא לוותר על מקומו בתחרות המועמדים במרץ לטובת קרואנה, ממשיך ללכת מדחי אל דחי. הוא התחיל את התחרות עם 0 מ-2 (בטרם נפגש עם קרלסן) ועלול בקצב הזה לאבד מהר מאוד את מקומו בעשירייה הראשונה בעולם.

צפו במשחקי הבזק

@@blitz.pgn@@ 

צפו במשחקי התחרות הראשית: סיבובים 2-1
@@zurich14.pgn@@