ההחמצה הגדולה

תחרות העל בציריך התעוררה לחיים בסיבוב השלישי, כאשר אלוף העולם מגנוס קרלסן נפגש עם היקרו נקמורה. האמריקני היטיב לשחק והגיע לעמדת ניצחון מוחלט, אבל ברגע המכריע איבד את הריכוז והפסיד.






 היקרו נקמורה, בעבר המלך הבלתי מעורער של משחקי הבזק המקוונים, זכה כבר להצלחות רבות בכל סוגי תחרויות, אבל דבר אחד עדיין נבצר ממנו, לנצח במשחק קלאסי (בקצב מלא) את מגנוס קרלסן. בתחרות שנערכה בספטמבר בסנט-לואיס התייצב נקמורה נגד קרלסן עם משקפי שמש (כדי לחמוק ממבטיו של המכשף הנורווגי?), ונראה שזה עזר – שני המשחקים הסתיימו בתיקו, כאשר נגד היריבים האחרים צבר קרלסן 3.5 מתוך 4.

הפעם נקמורה חיפש יותר, בלי משקפי שמש, אבל עם נוסח חריף בפתיחה (4.ו3 בהגנה הנימצו-הודית). בדרך כלל נקמורה בוחר בנוסח 4.מהג2, אבל הוא ראה בדו-קרב האחרון על אליפות העולם (משחק מס' 9) שקרלסן אינו מרגיש בטוח נגד 4.ו3 ובוחר בנוסחים שאינם מומלצים על-ידי התיאוריה.

כך היה גם הפעם. קרלסן ויתר על המרכז בפתיחה ואפשר לנקמורה לקבל 3 רגלים ב- ג4, ד5 ו-ה4. הוא סמך על כך שישתול רץ חזק ב-ד4, אבל בתגובה נקמורה יזם הצרחות מנוגדות ופשוט התחיל לתקוף את המלך השחור. משחקו של הלבן היה קל יותר וממסע למסע נהיו הערכות המחשב מדאיגות יותר ויותר עבור אלוף העולם.

לבסוף קרלסן הבין שמלכו בסכנת מט חמורה, והוא החליט להקריב את הרץ החזק שלו כדי ליצור איומי נגד. נוצר מצב שבו קרלסן מנע איכשהו את המט, אבל הוא למעשה לא יכול לזוז. המחשבים הציעו אינספור זכיות אפשריות ללבן. גם הבעת פניו של קרלסן חשפה את מצבו – גורל המשחק כבר לא היה תלוי בו.

ואז בא הנס: 37.ד6?? היה צריך פשוט להגן על השורה האחרונה עם 37.צח1 ב5 ואז 38.ד6 זוכה. זכייה אחרת (מני רבות) הייתה 37.מהו1 ב5 38.צ:ח7 מה:ח7 39.פח6+.

לאחר שגיאתו של נקמורה יתרונו התפוגג במהירות, והוא הספיק לבצע עוד שני משגים קשים לפני ביקורת הזמן: 39.פג4? במקום 39.פג8 עם יתרון קל; 40.מהח5? במקום 40.פה3 עם תיקו. השורה התחתונה הייתה שלאחר המסע החזק 40...צד3, עם שעה נוספת למחשבה, נקמורה גילה כי הוא... אבוד. מתי כבר יקבל הזדמנות טובה יותר לנצח את קרלסן?

צפה במשחקי הסיבוב השלישי

@@round3.pgn@@



מתחריו של אלוף העולם ישאבו עידוד מהעובדה שהוכח בעליל שהוא אינו בלתי ניתן להכנעה. שני המשחקים האחרים בסיבוב 3 הסתיימו בתיקו. אנאנד צבר חצי נקודה ראשונה לאחר שיצא בשלום מסיבוכים מעניינים נגד קרואנה. גלפנד שיחק חלש יחסית בפתיחה והיה שרוי בחוסר זמן, אבל מסע אימפולסיבי אחד של ארוניאן (13.ר:ה4) בזבז את יתרונו.

משחק זה הסתיים בתיקו לאחר 27 מסעים בלבד. לפי תקנון התחרות נדרשו שני השחקנים למשחק מהיר ידידותי כדי לפצות את הצופים, ושם הייתה ידו של ארוניאן על העליונה.

בעקבות המתנה שקיבל התקדם קרלסן בצעדי ענק לקראת ניצחון בתחרות. בקצב מלא נותרו לו משחקים נגד קרואנה בלבן ואנאנד בשחור, בעוד "הפרס" של נקמורה על ההחמצה הגדולה שלו הוא משחק קשה ביותר נגד ארוניאן בכלים השחורים ביום ראשון.