ליגה לאומית 2014 – סיבוב ראשון

משחקי הליגה הלאומית לשנת 2014 נפתחו ביום שישי האחרון במועדון השחמט בפתח תקווה. ארבעת הסיבובים הראשונים נערכים בפברואר, ושבעת האחרונים – במאי. על הלוח אין חדש – באר שבע ואשדוד עדיין שולטות. צילמה: יפעת יוגב






 טקס פתיחה חגיגי של 30 דקות קדם למשחקי הסיבוב הראשון בליגה הלאומית. במהלכו צוינו שמותיהם של שחקנים צעירים מצטיינים שזכו בתארים בינלאומיים בשנה האחרונה. בהמשך נשא דברים יו"ר האיגוד משה שלו, שהבליט את מסקנות ועדת לובצקי שאומצו לאחרונה, ויביאו כנראה לתוספת תקציב משמעותית לענף השחמט.







הכול מוכן לתחילת המשחקים. צילמה: יפעת יוגב


במרכז הסיבוב הראשון עמד המפגש בין אלופת הליגה הלאומית בשנים האחרונות מועדון שחמט באר שבע לקבוצה הצעירה והמבטיחה מכפר סבא.

המאבקים היו שקולים. על הלוח החמישי הפתיע אלכס פינקל מכפר סבא בכלים השחורים את אלון גרינפלד, אולם יבגני פוסטני איזן את התוצאה כשגבר בלוח הרביעי על אביטל בורוחובסקי, גם כן בכלים השחורים.

שני משחקים הסתיימו בתיקו, וההכרעה נפלה במהלך התוספת של חצי שעה שכל שחקן מקבל לאחר המסע ה-40. יבגני אלכסייב, השחקן הזר של באר שבע לחץ כל המשחק וניצח את אדוארד רוזנטליס. מאוחר יותר הצליח תמיר נבאתי לפרוץ עמדת מבצר שאסף גבעון ניסה לבנות עם צריח נגד מלכה, והגדיל את ניצחונה של באר שבע ל- 2:4.



יבגני פוסטני רשם נקודה ראשונה לטובת האלופים מבאר שבע



אסף גבעון מכפר סבא פתח את הליגה בהפסד לתמיר נבאתי


באר שבע נמצאת כרגע בפיגור של 1.5 נקודות מאשדוד, אולם עצם הניצחון על קבוצת צמרת הוא משמעותי. האשדודים הביסו 0.5:5.5 את קבוצת המשנה של באר שבע, אך לא בקלות. על הלוחות הראשונים נאבקו אמיל סוטובסקי ופבל אליאנוב קשות כדי לזכות בנקודה. יצויין כי האמן הבינלאומי איליה סידורנקו, יריבו של אליאנוב, היה יכול לכפות תיקו בשח נצחי, אבל לפי דבריו שאף לנצח "בכוח" והפסיד. פבל אליאנוב, בעל מד-כושר 2733, הוא אחד מארבעת שחקני נבחרת אוקראינה בהרכב אשדוד השנה (הבולט מביניהם הוא ואסילי איבנצ'וק), אם כי לפי התקנון רק אחד מהם יוכל לשחק בכל מפגש.




מובילת הליגה אשדוד עילית בדרך לניצחון הראשון. מימין: אמיל סוטובסקי בלוח הראשון




יואב לדרר היה היחיד שחילץ חצי נקודה מאשדוד


הניצחון הגבוה ביותר 0:6 הושג על-ידי אליצור פ"ת מול הקבוצה החלשה הפועל העירוני ע"ש דוגו ראשל"צ. זוהי קבוצת המשנה של ראשון לציון, שהעפילה ב-2013 במפתיע מהליגה הארצית ולא חוזקה. ראשי המועדון החליטו לחסוך כסף ולאפשר לשחקנים שהעפילו מהארצית להפוך "לבשר התותחים" של הליגה הלאומית.

הקבוצה הראשונה של ראשון לציון הביסה בסיבוב הראשון עולה חדשה אחרת, אליצור מרכז השחמט ירושלים בשיעור 1.5:4.5 הודות לניצחונותיהם של טל בראון, ערן ליס וישראל כספי.




ראשון לציון (מימין) נגד ירושלים. בלוח הראשון: רם סופר (לבן) - בוריס אלתרמן


בקרב בין שתי קבוצות הצפויות להתמודד בתחתית זכתה "פורת מתמטיקה" לניצחון מינימלי 2.5:3.5 על קבוצת המשנה של אשדוד הודות לניצחונותיהם של ארקדיוס קלקא ועמוס גלבוע. ארקדיוס גיאורג קלקא, שם שאינו מוכר לחובבי השחמט בארץ, הוא אמן פיד"ה מגרמניה בעל מד-כושר 2348 המתגורר בישראל ומשמש פרופסור באוניברסיטת בר-אילן. על פי כללי הליגה הישראלית, אדם שהוא תושב ישראל ב-6 החודשים האחרונים יכול להשתתף בליגה שלא על תקן של "שחקן זר", גם אם הוא מייצג פדרציה אחרת.

המפגש השישי של הסיבוב הראשון הפגיש את קבוצות מרכז הטבלה של הרצליה והפועל פ"ת. המארחים צברו יתרון מוקדם עקב ניצחונותיהם של רומן בר ומיכאל בוטביניק, אולם שלושת הקרבות שנמשכו מסעים רבים הסתיימו לקראת סוף המפגש בזה אחר זה בניצחונות שחקני הרצליה דב צפרוני, אילן מנור ואדוארד גרינשפון והכריעו את המפגש לטובת האורחים. הנקודה המעניינת הייתה ש-5 ההכרעות היו כולן לטובת בעלי הכלים השחורים.



הדור הצעיר של הפועל פתח תקווה - אורי קובו (מימין) ומיכאל בוטביניק


ניצן שטיינברג (מימין) ודן צולר היו היחידים שסיימו בתיקו במפגש הרצליה-הפועל פ"ת