מאבקים צמודים בתחרות המועמדים

בסיבובים הרביעי והחמישי של תחרות המועמדים בחאנטי-מאנסיסק התנהלו קרבות עזים בצמרת. לפי שעה ממשיך אלוף העולם היוצא וישי אנאנד להוביל בתחרות, אולם לבון ארוניאן, ולדימיר קראמניק ופטר סווידלר נושפים בעורפו.






 בשלב מסוים בסיבוב החמישי נראה כי לאנאנד יש סיכוי לזכות בניצחונו השלישי וליצור פער מבטיח של נקודה בצמרת. הוא השווה בקלות בשחור מול דמיטרי אנדרייקין (בעל הדירוג הנמוך ביותר בתחרות) ובהמשך המשחק הגיע לעמדה עדיפה, אבל אנדרייקין דייק בהגנה למרות דוחק הזמן, ואנאנד נאלץ להסתפק בתיקו.

בסיבוב הרביעי התמודד אנאנד בלבן עם קראמניק. שני אלופי העולם לשעבר ניסו להפתיע זה את זה. אנאנד נמנע לא רק מ-1.ה4 אלא גם מההגנה הנימצו-הודית ששיחק בעבר מספר פעמים נגד קראמניק. בתגובה בחר הרוסי בנוסח הוינאי החריף 4...ד:ג4 שלא הופיע בעבר רבות במשחקיו והפגין ידע תיאורטי מרשים. המשחק הסתיים לאחר זמן קצר יחסית, כאשר קראמניק חדר עם מלכתו לעמדת הלבן, הקריב כלי וכפה מיד שח נצחי.

ייתכן כי המשחק כולו הוכן על-ידי השחור עוד בבית, עובדה שאינה מפתיעה במיוחד לאור הידע התיאורטי העצום של קראמניק, שהודה כי בסיבוב השני נגד קריאקין השתמש בחידוש שהוכן לתחרות המועמדים הקודמת במרץ 2013.

באותו סיבוב ריתק גם המשחק ארוניאן-סווידלר. הארמני הקריב רץ ב-ו7, וקיבל תמורתו התקפה שצריכה להבטיח לו תיקו לפחות. סווידלר התקשה בהגנה, שגה ואפשר ליריבו להשיג ניצחון חשוב המחזיר אותו לתמונת הצמרת לאחר ההפסד הכואב בסיבוב הראשון מול אנאנד.

במרכז הסיבוב החמישי עמדה ההתמודדות בין קראמניק וארוניאן. במשחק זה החליט קראמניק להימנע מקרב תיאורטי חריף וביכר משחק איטי יותר, אך עד מהרה פיתח התקפה חזקה על עמדת השחור. ארוניאן מצא הגנה מעולה באמצעות הקרבת מלכה והקרב הגיע לשיאו.

הרגע הקריטי הגיע לאחר מסעו ה-32 של השחור.

 

 

ללבן יתרון חומרי עצום, אבל הרגלי החופשי המסוכן ה2 תוקף את שני הצריחים שלו.

קראמניק החליט שלא די במסע שקט להשגת ניצחון, והקריב רץ 33.ר:ז5.

ארוניאן היה יכול להכות את הרץ ולאפשר ללבן שח נצחי, אולם הוא חשש (שלא בצדק) שהלבן ימצא יותר מזה והחליט לעבור לסיום צריחים עם רגלי פחות באמצעות ההמשך הכפוי הארוך:

33...ר:ד5 34.ר:ח6+ מח7 35.ר:ו8 ה:ו1=מה+ 36.צ:ו1 צ:ז2 37.מה:ז2 ר:ז2+ 38.מ:ז2 צ:ו8

מתוך הערכה שהסיום המתקבל יהיו תיקו. זה מה שקרה במשחק, ואכן הערכתו של ארוניאן הייתה נכונה, והרגלי העודף אינו מספיק לניצחון הלבן. הקרב הסתיים בתיקו.

אלא ששני המתחרים החמיצו את ההמשך החזק 35.צז1! (במקום 35.ר:ו8) 35...ר:ח6 (35...ה:ד1=מה 36.מה:ד1 וזוכה) 36.צדה1 ויתרונו של הלבן עשוי להספיק לניצחון, לפחות לפי תוכנות המחשב.

ההכרעה היחידה בסיבוב החמישי נפלה לטובתו של פטר סווידלר, שחזר מיד לצמרת יום אחרי ההפסד לארוניאן. סווידלר לא היה נלהב ממשחקו, היות שלמעשה אפילו "נתפס" בפתיחה בחידוש חזק של טופאלוב. הבולגרי השיג עמדה מבטיחה, אולם לאחר מכן תקף בצורה לא מוצלחת והיתרון עבר ליריבו שלא שמט את ההזדמנות.

יש לציין כי סווידלר, שהצטיין בתחרות המועמדים הקודמת וגבר על קרלסן בסיבוב האחרון, כלל לא העפיל לתחרות זו וצורף אליה כשחקן מוזמן מטעם המארגנים, אבל אלוף רוסיה 7 פעמים משכיל שוב להתעלות דווקא בתחרות הקשה מכולן, והוא כרגע אחד המועמדים להתמודד עם קרלסן בנובמבר. יש לו 3 מתוך 5, בדיוק כמו קראמניק וארוניאן, כאשר אנאנד מוביל עם 3.5 מ-5. יתר הארבעה משתרכים מאחור עם תוצאה של פחות מ-50%.

 

צפו במשחקי הסיבוב הרביעי והחמישי בתחרות המועמדים 2014.

@@CAND4-5.pgn@@

 

what are the signs of an std site early symptoms of gonorrhea