אנאנד בדרך לדו-קרב נוסף?

לאחר שמונה סיבובים צמודים מאוד, נפתח פתאום פער משמעותי בצמרת לטובתו של וישי אנאנד בסיבוב התשיעי בתחרות המועמדים, שבו גבר על טופאלוב בצורה משכנעת בעוד שני מתחריו העיקריים נוצחו.






 דיווחנו האחרון עסק בסיבוב השישי שבמרכזו עמד הקרב טופאלוב-קראמניק. נראה כי מפגש זה לא הוסיף לאנרגיות החיוביות של שני השחקנים הגדולים, ובשלושת הסיבובים הבאים שניהם הלכו מדחי אל דחי.

את קראמניק היה פשוט קשה לזהות בשלושת המשחקים האחרונים. דייקנות החישוב והיציבות המאפיינים אותו תמיד נעלמו לפתע, ונראה כאילו הוא מנסה בכל משחק לנצח "בכוח". נגד ממדיארוב בסיבוב השביעי קראמניק הרס עמדה טובה מהפתיחה, ואז קיבל מתנה גדולה בעמדה אבודה.

 

רב-האמן האזרי, עם מספיק זמן על השעון, נמנע מהמסע הזוכה 48...מז6 (49.צז8+ מח6 50.צ:ז5 צח2+ 51.מז3 ר:ד7 או 49.צו6+ מ:ו6 50.ד8=מה+ מו7 ואיומי המט חזקים מאיום ההכתרה) ובחר במקומו בהמשך המפסיד 48...מ:ו8?? 49.ג8=מה+ מז7?? 50.מהב7.

למחרת קראמניק הקריב רגלי באופטימיות יתרה נגד אנדרייקין ובקושי נחלץ בתיקו, אך לשיא השפל הגיע בסיבוב התשיעי. קריאקין החליט לוותר על הקרב התיאורטי בלבן. לא זו בלבד שנמנע מ-1.ה4 האהוב עליו, לאחר 1.ד4 הוא בחר בנוסח לונדון האפור (1...פו6 2.פו3 ד5 4.רו4). לעניות דעתי, שיטת משחק זו מעניקה לשחור מספר דרכים להשוות, אבל על הלוח קרה הבלתי ייאמן. קראמניק היה בנחיתות קלה כבר במסע השביעי.

 


ואז שיחק 7...ד:ג4?? (במקום 7...מהב6 או 7...ר:ו3 עם עמדה סבירה) 8.מה:ב7 ר:ו3 9.ז:ו3 פד5 10.רז3 עם עמדה אבודה לשחור. במסיבת העיתונאים טען קראמניק כי כששיחק את מסעו השביעי קיווה כאן להמשיך 10...רב4 ולא הבחין בסתירה 11.ר:ג4 פ:ג3 12.מה:ב4.

יתר 54 מסעי המשחק, אם מסתכלים עליהם מנקודת מבט של שחקני הצמרת העולמית, היו לא יותר מפרפורי גסיסה. קריאקין נהנה מיתרון חומרי גדול וניצחונו לא הוטל בספק לאורך כל הדרך.

זה היה ניצחון שני רצוף לקריאקין, לאחר שבסיבוב השמיני הדף בכלים השחורים את התקפתו של סווידלר ומימש בהדרגה יתרון ברגלי. רב-האמן הצעיר בהיסטוריה שהיה השחקן המאכזב של הסבב הראשון (2 הפסדים ו-5 תוצאות תיקו) נכנס פתאום לתמונת העלייה.

את מקומו בירכתי הטבלה תפס וסלין טופאלוב שניסה כהרגלו לשחק שחמט מעניין אך הפגין יכולת בלתי מספקת מול מתחריו החזקים. תבוסתו לאנדרייקין בסיבוב השביעי ארכה 27 מסעים בלבד לאחר הקרבת רגלי בלתי מוצלחת בפתיחה.

בסיבוב התשיעי נפל טופאלוב קורבן למשחק מעולה של וישי אנאנד בכלים הלבנים. אלוף העולם היוצא הסתבך קצת בפתיחה לאחר ששיחק 10.ח4 בטרם השלים את פיתוח הכלים. השחור קיבל יוזמה זמנית, אבל טופאלוב לא דייק והתוצאה הייתה עמדה מלאת חולשות עם רץ גרוע.

העמדה לאחר 23.מהד4

 מכאן ואילך אנאנד היה במיטבו. הנה הרגע המכריע:

 

אנאנד המשיך 34.ח5 רה4 35.א5! – מסע מצוין ה"מקפיא" את אגף המלכה של השחור ומכניס אותו לכפאי. כל שנותר לטופאלוב היה להסיע את רצו בין ח7 ל-ה4, אבל לאחר 35...רח7 36.ג3! רה4 37.ג4! המסעים נגמרו והוא נאלץ להפסיד רגלי לאחר 37...רו5 38.מהו4. יש לציין כי ההגנה 38...מהז5 נכשלת משום שלאחר חילופי כל הכלים הלבן מכתיר לפני יריבו.

זה היה ניצחונו השלישי של אנאנד בתחרות, ללא הפסד. כתב השחמט האנגלי מרק קראות'ר ציין באתר שלו The Week in Chess, כי במחצית השנייה של התחרות חלק גדול מהשחקנים הפגין עייפות ניכרת, בעוד אנאנד שחסך אנרגיה בחלק הראשון של התחרות ולא ניסה לנצח בכוח בכל משחק, עדיין מפגין את רמתו הרגילה.

אנאנד סיים את המחצית הראשונה בשוויון נקודות עם ארוניאן (שגבר בסיבוב השביעי על קריאקין בכלים השחורים בעוד אנאנד מחמיץ הזדמנות ליתרון גדול נגד סווידלר). השניים נפגשו בסיבוב השמיני. ארוניאן בחר בפתיחה מוזרה בלבן. אנאנד הקריב רגלי וקיבל מה שנראה כמו תמורה מספקת. לכאורה היה צפוי קרב קשה, אבל נראה כי העמדה לא מצאה חן בעיני ארוניאן, והוא החל לחזור על מסעים. אנאנד קיבל את ההזמנה לתיקו בחזרה משולשת על אותה עמדה. מדוע? כללי התחרות קובעים כי במקרה של שוויון נקודות תכריע ראשית כל התוצאה בין השחקנים המעורבים. התיקו עזר לאנאנד להשלים 0.5:1.5 בדו-קרב הפרטי שלו עם ארוניאן, וכעת ארוניאן חייב לצבור לפחות חצי נקודה יותר מאנאנד כדי להעפיל לדו-קרב עם קרלסן בנובמבר.

בסיבוב התשיעי חבילת הצמרת התפרקה. אנאנד גבר כאמור על טופאלוב, בעוד הרפתקנותו של ארוניאן עלתה לו ביוקר מול יריב השוחה כדג במים בעמדות סבוכות. ממדיארוב למד את הלקח מהמשחק מול קראמניק ודייק עד הסוף.

לאחר תשעה סיבובים מוביל אנאנד עם 6 מ-9 לפני ארוניאן 5, קראמניק, קריאקין וממדיארוב 4.5 אנדרייקין וסווידלר 4, טופאלוב 3.5. לעת עתה נראה כי דרכו לדו-קרב גומלין עם קרלסן סלולה, אך בתחרות מסוג זה ניתנה הנבואה לשוטים. משחק אחד לא מוצלח של אנאנד עלול לפתוח את כל התחרות מחדש, בדיוק כפי שקרה לקרלסן בסיבובים האחרונים של תחרות המועמדים בלונדון 2013. עדיין תחושתי היא שהניסיון שלו והידע התיאורטי העצום יעזרו לו לצלוח את חמשת המשחקים הנותרים בשלום. תידרש התעלות אדירה מצד אחד השחקנים האחרים כדי לסכן את ניצחונו של אנאנד.

 

צפו במשחקי סיבובים 9-7 בתחרות המועמדים בחאנטי מאנסיסק

@@CAND7-9.pgn@@