מיכאל רויז מנצח בתחרות המהירה לזכר פרחיה ונתן דפני ז"ל בהרצליה

התחרות המהירה המסורתית לזכרם של פרחיה ונתן דפני ז"ל נערכה ב-29 באפריל במועדון הרצליה בהשתתפות שיא של 56 שחקנים, מהם לא פחות מ-14 רבי-אמנים בשחמט (25% מכלל המשתתפים)! לאחר מאבקים קשים ניצח רב-אמן מיכאל רויז ממועדון באר שבע שצבר 5 מתוך 6 נקודות אפשריות.






התחרות המהירה לזכרם של פרחיה ונתן דפני ז"ל הנערכת בתקופת האביב במועדון הרצליה כבר הפכה למסורת.  הפרסים שנתרמו על ידי בני המשפחה במטרה להנציח את יקיריהם מאפשרים לקיים מדי שנה תחרות איכותית ביותר בהשתתפות טובי השחמטאים בישראל.

בטקס הפתיחה בירך רו"ח זאב זהר (במרכז התמונה), נכדם של פרחיה ונתן דפני ז"ל שליוו אותו בצעדיו הראשונים בשחמט. זאב היה בצעירותו שחמטאי נוער מצטיין, תלמידו של שלמה קנדלשיין במועדון הרצליה.


זאב זוהר שמר על קשר עמוק עם משחק המלכים, המתבטא ביותר מאשר קיום מפעל ההנצחה. עבודת הגמר שלו במסגרת לימודיו האקדמיים עסקה בנושא השנוי במחלוקת: האם השימוש במחשב מגביר או מקטין את היצירתיות של השחמטאים?

במסגרת עבודה זו שוחח זאב עם שחמטאים בכירים רבים והגיע למסקנות מפתיעות. התברר כי הנושא מקיף מדי מכדי למצותו בעבודה אקדמית, והמחקר האינטנסיבי שלו הוליד ספר שחמט חדש שנכתב ביחד עם נועם מנלה, אמן שחמט שייצג לפני כ-30 שנים את מועדון הרצליה בליגה הלאומית. נועם נחשב למומחה בנושא היצירתיות. הוא חיבר ספר בשם "הקוד היצירתי" שאף תורגם לאנגלית.

הספר החדש מכיל דוגמאות רבות מהשחמט ברמה הגבוהה ביותר למהלכים יצירתיים אשר במבט ראשון הם נראים "שתויים" – נגד כל הכללים, אולם בדיקה יסודית מוכיחה שמדובר במהלכים רבי השראה. בין השאר התברר כי מהלכים מסוג זה מקשים על היריב להגיב כהלכה ומגבירים את סיכוייו של השחקן לנצח במשחק.


זאב זוהר ושלמה קנדלשיין עם רב-אמן אלכסנדר חוזמן שסיים במקום השני בתחרות.


הספר הנמצא כעת בשלבי עריכה סופיים צפוי לצאת לאור במהלך קיץ 2014 בהוצאת
Everyman היוקרתית המפיקה גם את ספריו של גארי קספארוב. כותב שורות אלה, שסייע למחברי הספר בניתוח המשחקים והתובנות המתקבלות מהם, הדגים במהלך טקס הפתיחה שני קטעים מתוך הספר, הלקוחים ממשחקיו של רב-אמן ואסילי איבנצ'וק שביקר בישראל לאחרונה.

לאחר מכן החלה התחרות עצמה. כצפוי, מאבקי הצמרת היו צמודים וקשים ביותר. המדורג מס' 1, חבר נבחרת ישראל יבגני פוסטני, צבר 4 נקודות בלבד ונדחק מרשימת מקבלי הפרסים.

מאבקי צמרת בסיבוב החמישי


שישה רבי-אמנים ואמן בינלאומי בודד – ויקטור מיכלבסקי, רם סופר, דב צפרוני, לאוניד גופשטיין, בוריס קנצלר, אלון גרינפלד ואילון נקר – חילקו את המקום השלישי עם 4.5 נקודות, ועל אף התוצאה הטובה נאלצו להסתפק בגמול כספי צנוע של 214 ₪ כל אחד. יצוין כי במועדון הרצליה מקובל לחלק פרסים כספיים שווה בשווה ולא להשתמש בשיטות התרה כגון בוכהולץ או מדיאן.



המשחק אילון נקר-רם סופר בסיבוב האחרון הוליד תיקו סיציליאני חריף, ושני המתמודדים הסתפקו בחלוקת המקום השלישי.



מבט כללי על הלוחות הראשונים...



...ועל אולם התחרות.


שני רבי-אמנים השכילו לצבור 5 נקודות מתוך 6 וזכו בפרס של 1250 ₪ כל אחד. היו אלה מיכאל רויז ואלכס חוזמן חברי מועדון באר שבע. התרת שוויון נקודות בוצעה רק לגבי המקום הראשון, ולאחר חישוב הבוכהולץ נקבע כי מיכאל רויז הוא מנצח התחרות הזוכה בגביע.



אלכס חוזמן בפעולה מול דב צפרוני





מיכאל רויז בדרך לניצחון מול מיכאל קלנבורג




מיכאל רויז - יהודה גרינפלד




מיכאל רויז מול ויקטור מיכלבסקי


מצטיינים אחרים היו: אביגדור ביחובסקי (מועדון הרצליה), אורי קובו ונועם קליין (נוער), יוחנן אפק, משה כנען, צבי שוורצברד וצבי שטרנברג (סניורים).

ניצח על האירוע יו"ר מועדון הרצליה השופט הבינלאומי ד"ר שלמה קנדלשיין בעזרת השופטים אלון שולמן (שופט בינלאומי), משה מאור, משה ברזילי ודניאל ברליאה.

זאב זוהר ואחיו קובי העניקו בטקס הסיום את הגביע לרב-אמן מיכאל רויז ואת הפרסים לזוכים. תוצאות התחרות הועברו למד הכושר של הפיד"ה לשח-מהיר ולמד-הכושר הישראלי.

תודות לכל השחקנים שהגיעו לאירוע, לשופטים למשפחת זוהר על תרומתה לקרן הפרסים ולשלמה קנדלשיין שדיווח על האירוע לאתר האיגוד וסיפק את התמונות המתפרסמות כאן.