Norway Chess סיבוב 5: קראמניק מוביל

סיבוב חמישי מתוח עם מספר שגיאות גדול מהרגיל הביא למהפך בצמרת. קראמניק לחץ על קרואנה לכל אורך המשחק, אבל זכה בנקודה רק לאחר שגיאה חמורה של האיטלקי בסיום צריחים. קארלסן עלה למקום השני לאחר שגבר על סגנו בדירוג העולמי במשחק הפכפך. סימן אגדשטיין ממשיך להרשים.






 פביאנו קרואנה התחיל בשני ניצחונות ותפס את ההובלה בתחרות העל. התיקו שלו עם קארלסן בסיבוב השלישי הותיר תחושה של החמצה. גם בסיבוב הרביעי קרואנה לא היה רחוק מניצחון על גירי שקלקל את עמדתו בדוחק זמן, אבל משחקו לא היה מספיק מדויק, וכשמרבים להחמיץ – בסוף סופגים.

קראמניק שיחק בסגנון האהוב עליו: עמדה פשוטה בלבן עם יתרון קל שהוא יודע להגדיל בעזרת מסעים עדינים ומדויקים. עד מהרה זכה אלוף העולם לשעבר ברגלי, אלא שזה לא היה אמור להספיק. קרואנה איים כל הזמן לפשט לסיום שבו כל הרגלים הנותרים הם באגף אחד בלבד.

קראמניק החליט להחזיר את הרגלי ולנסות את מזלו בסיום צריחים, וההחלטה השתלמה:

 

בעמדה זו המלך השחור צריך לסגת ל-ו8 או ז8 עם תיקו. חשוב להדגיש כי הרגלי החופשי ה' אינו מסוכן כל-כך כל עוד הצריח השחור יכול לאיים בשח "מהצד הארוך" (טור א'). אבל קרואנה שיחק:

50...מה8?? 51.מו6 צב6+ 52.מז7 

וכאן החליט להיכנע ולחסוך ליריבו את הטכניקה האלמנטרית הנדרשת להכתרת הרגלי ז'.

קראמניק הוא כעת המוביל היחיד בתחרות, והוא כמובן שואף לנצח בה ולשמור על מאזן מושלם על אדמת נורווגיה: לפני יותר מ-20 שנה זכה קראמניק בן ה-16 בתחרות פתוחה בגאוסדל, ובביקור הבא שלו בנורווגיה (2013) הוא זכה כזכור בגביע העולם בטרומסו. כדי לממש שאיפה זו יהיה עליו לעבור בשלום את המשחק הטעון מול טופאלוב בסיבוב השישי.

הבולגרי נמצא בכושר ירוד. בסיבוב החמישי ירד למקום האחרון לאחר שבמסע אחד הפך עמדה מצוינת להפסד נגד אניש גירי. בזמן האחרון טופאלוב התרגל לנעול את הטבלה (ראה תחרות המועמדים בחאנטי-מאנסיסק), אבל נגד קראמניק יש לו מוטיבציה מיוחדת. השניים ממאנים להשלים לאחר הסכסוך ביניהם ב-2006, וגם היום לא צפויה ביניהם לחיצת ידיים.

מי שמצפה למעידתו של קראמניק הוא אלוף העולם קרלסן, אבל בסיבוב החמישי הוא היה בר מזל שלא למעוד בעצמו. תמרונים מפוקפקים הביאו אותו לעמדה הבאה בכלים הלבנים נגד ארוניאן:

התקפת הלבן באגף המלכה אינה מסוכנת, וכל שהיה על השחור לעשות הוא לקדם כעת את הרגלי ח6 ל-ח5 והלבן פשוט משחק בלי פרש. לו היה ד"ר טאראש חי, לא היה חוסך שבטו מהשחקן שמיקם את הפרש הלבן ב-ח2. L

אבל ארוניאן קיבל החלטה איומה להחליף מלכות, והיתרון עבר ללבן לאחר: 32...מהב3?! 33.מהא1 מהד1+? 34.מה:ד1 ר:ד1 35.צה1 רח5 37.ז4 - עכשיו זהו דווקא הרץ השחור שיצא מהמשחק.

כידוע, מגנוס קרלסן לא צריך יותר מעזרה קטנה מהיריב כדי להשיג נקודה לאחר קרב ארוך, וכך היה. ארוניאן הניח את נשקו במסע ה-93, וקרלסן שיחזר את ההיסטוריה: גם בתחרות Norway Chess הראשונה לפני שנה הוא התחיל בארבע תוצאות תיקו וניצח במשחק החמישי. כעת הוא שואף לנצח גם בסיבובים 7-6 בדיוק כמו לפני שנה.

מי שפחות מרוצה מהישגיו הוא המדורג 3 בעולם (נכון ל-1 ביוני) – אלכסנדר גרישצ'וק. הוא התחיל עם 2 מ-3, ובסיבוב הרביעי "תפס" בפתיחה את קריאקין וזכה בטיב. הכול נראה ורוד בדרך לחצות לראשונה את קו ה-2800 הקסום, אבל קריאקין הצליח לסבך את המשחק וגרישצ'וק שילם הפעם ביוקר על נטייתו הכרונית לדוחק זמן. בסיבוב החמישי היה גרישצ'וק בדרך להפסד נוסף לאחר שניסה יותר מדי לסבך נגד אגדשטיין. הנורווגי החמיץ הזדמנות פז במסע ה-39:

 

39...צ:ז2 היה מנצח מיד (40.מ:ז2 מהה4+ או 40.מה:ז2 מה:ו4+ 41.מז1 רב7), אבל אגדשטיין שיחק, 39...מז6? ולאחר מכן יתרונו לא הספיק לניצחון.

צמרת הטבלה: קראמניק 3.5, קרלסן וקרואנה 3. במוקד הסיבוב השישי: טופאלוב-קראמניק, קריאקין-קרלסן, אגדשטיין-קרואנה.

 

צפו במשחקי סיבוב 5-1 בתחרות Norway Chess

@@norway14 (2).pgn@@

ייתכן שהרגשתם בחסרונו של היקרו נקמורה בתחרות זו. לאמריקני נמאס כנראה להפסיד לקרלסן מעמדות טובות, והוא העדיף לקבל הזמנה מצ'כיה לדו-קרב עם בכיר השחקנים של מדינה זו דויד נבארה. בינתיים החלטתו של נקמורה השתלמה: הוא עלה ל-0:2 קליל המסייע לו לטפס במעלה הדירוג העולמי.

צפו במשחקי הדו-קרב נבארה-נקמורה

@@cez14.pgn@@