אולימפיאדת טרומסו – סיבוב רביעי

קרבות הצמרת החלו, ונבחרת הגברים של ישראל סיימה בתיקו 2:2 לאחר מפגש צמוד מול הולנד. ניצחונו של רודשטיין איזן את הפסדו של גלפנד. נשות ישראל התקרבו לצמרת בניצחון גבוה על אקוודור. המובילות הזמניות הן אזרבייג'ן בין הגברים וסין בין הנשים.






 אולימפיאדת טרומסו – סיבוב רביעי

רם סופר

קרבות הצמרת החלו, ונבחרת הגברים של ישראל סיימה בתיקו 2:2 לאחר מפגש צמוד מול הולנד. ניצחונו של רודשטיין איזן את הפסדו של גלפנד. נשות ישראל התקרבו לצמרת בניצחון גבוה על אקוודור. המובילות הזמניות הן אזרבייג'ן בין הגברים וסין בין הנשים.



כיאה לשני מומחי תיאוריה, המשחק אניש גירי-בוריס גלפנד החל באחת ההסתעפויות האופנתיות של הנוסח החריף 3.ו3 נגד הגנת גרינפלד, שכבר הופיע בדו-קרב אנאנד-גלפנד בשנת 2012.

במסע ה-13, במקום המסע המקובל 13...מהה8 שהופיע לאחרונה במשחק קרלסן-קרואנה, נורווגיה 2014 שהסתיים בתיקו, בחר גלפנד ב-13...פא5, המשך ששוחק לראשונה על ידי אמיל סוטובסקי נגד מקסים רודשטיין בליגה הלאומית 2012. במסע ה-15 סטה גירי ממשחק זה ועל הלוח הופיע חידוש 15.ח4.

נראה כי ההולנדי היה מוכן טוב יותר. במסע ה-17 הוא אפשר ליריבו את הנוסח ההרפתקני 17...ר:ג3 18.ר:ב6 פ:ב2 19.ז:ח7+ מז7 20.מה:ג3+ מה:ג3 21.רד4+ ו6 22.ר:ג3 פ:ד1, אולם העמדה המתקבלת אינה לטובת השחור על אף יתרונו בטיב. גלפנד דחה אותה ובחר בהמשך של חילופי כלים.

הבעיה של השחור הייתה שהלבן שולט במרכז, ועל מנת לפתח התקפה של ממש על המלך הלבן היה צורך במסעי רגלים מחלישים באגף המלכה. בוריס לא היה מוכן לתת ללבן זמן להתקיף באגף המלך ושיחק 22...ב5. התוצאה הייתה שבמסע ה-27 הופיע פרש לבן חזק מאוד ב-ג6, ועדיפות הלבן לא הייתה מוטלת בספק.

במסע ה-34 יזם גירי את חילופי כל הכלים הכבדים כדי לנסות לנצח בסיום של פרש נגד רץ, אך נראה כי 34.צג3 היה חזק עוד יותר. בסיום המתקבל נראה היה שלשחור סיכויי תיקו בגלל הלחץ על ב2 המקשה על המלך הלבן להתקרב למרכז, אבל גלפנד שגה כששיחק 42...מז7 ואפשר ללבן לפשט לסיום של פרש ושני רגלים נגד רץ. המשך המשחק היה כפי שאומרים "רק שאלה של טכניקה", ואת זה יש בשפע לאניש גירי שבגיל 20 כבר הגיע למד-כושר 2745 והוא אחד המועמדים לרשת בעתיד את קרלסן.

בלוח השני ניסה מקסים רודשטיין להפתיע את סרגיי טיביאקוב עם 1.ה4 במקום מסעו הרגיל 1.ד4, אבל לא קיבל הרבה מהפתיחה. התפתח קרב שקול שבו מקסים מנסה ללחוץ ויריבו מגיב בצורה זהירה. ההכרעה נפלה בדוחק הזמן ההדדי. ההולנדי החמיץ 38...צ:ג5! עם תיקו לפחות, ולאחר מכן הגיב לאיום על ב7 באמצעות 39...ב6? כאשר היה דרוש 39...מהח6! עם הרעיון 40.מה:ב7 מהג1+ ושח נצחי.

התוצאה הייתה שמקסים קיבל התקפה חזקה, והמסע החזק 42.מהד5! חרץ את גורל המשחק. לאחר 45.צח8 היה ברור שהמלך השחור ברשת מט.


בלוח השלישי התנהל משחקם של ון-ולי וסוטובסקי על מי מנוחות רוב הזמן, אבל בדוחק הזמן החלה הסתבכות טקטית שהובילה לסיום של מלכה נגד צריח, רץ ורגלי – תיקו. גם המאבק בין פוסטני לון-קאמפן היה שקול לכל אורך הדרך. לבסוף הלבן איים להכתיר רגלי, והשחור כפה שח נצחי. התוצאה הסופית בין לישראל להולנד הייתה 2:2 שדי שיקף את מהלך הקרבות ואפילו החמיא במקצת לישראל.

בסיבוב החמישי תתמודד ישראל עם נבחרת קובה המדורגת 13 בראשות לנייר דומינגז-פרז (2760). הקובנים גברו בסיבוב הרביעי על הודו, שמהרכבה נעדר אלוף העולם לשעבר וישי אנאנד.

צפו במשחקי נבחרת ישראל לגברים – סיבוב 4

@@R4 ISR-m.pgn@@

במשחק המרכזי של הסיבוב הרביעי גברה אזרבייג'ן על צרפת בזכות ניצחונו בכלים השחורים של שחריאר ממדיארוב על מקסים ואשייה-לגראב. קרב מרתק התנהל בין סרביה לצ'כיה והוכרע בשני הלוחות האחרונים לטובת הסרבים.

הקבוצה השלישית עם מלוא 8 הנקודות היא בולגריה בראשות וסלין טופאלוב שגבר על יריבו הרומני קונסטנטין לופולסקו.

המפגש המסקרן רוסיה-סין הניב ארבע תוצאות תיקו אבל הרבה דרמה, בעיקר בשני הלוחות הראשונים. גרישצ'וק נקלע לקשיים בעמדה ובזמן והפסיד שני רגלים נגד דינג לירן. הסיני החליף מלכות ונכנס בביטחון לסיום רצים שוני מסלול, אבל ההחלטה הייתה שגויה – עד מהרה התברר שהרוסי בנה מבצר בלתי חדיר.

ולדימיר קראמניק השיג עמדה מצוינת נגד וואנג יואה (השחקן מס' 1 של סין וואנג האו נעדר הפעם מהנבחרת, כמו גם בו קסיאנגז'י ולי צ'או), אבל סטה מהמסלול הנכון עם הקרבת פרש שגויה ב-ו7 שגרמה לסיבוכים מיותרים. בסופו של דבר זכה אלוף העולם לשעבר בטיב, אבל לשחור היה רוב רגלים מסוכן באגף המלכה עם שני פרשים חזקים. קראמניק היה חייב לוותר על יתרונו החומרי כדי להיחלץ בתיקו.



תור ארוך לבדיקה בגלאי המתכות בכניסה לאולם המשחקים


אלוף העולם מגנוס קרלסן דוהר קדימה אחרי שהתחמם בתיקו קצר. יריבו בסיבוב הרביעי היה רדוסלב ווייטאשק (פולין) בעל מד-כושר 2735 שנראה חסר אונים לחלוטין לאחר שמגנוס שלף מהנפטלין את הסיציליאנית הסגורה (2.פג3), נוסח ששוחק בעבר רבות על ידי אלופי העולם סמיסלוב וספאסקי אבל יצא לגמרי מהאופנה ברמות הגבוהות – ואולי עכשיו הוא יחזור?! בכך שיגר אלוף העולם איתות אזהרה למחנהו של הטוען לכתר וישי אנאנד, שווייטאשק נמנה על צוות עוזריו.

עוד מתחרות הגברים: ניצחון גדול לטורקיה 0.5:3.5 נגד איטליה, כאשר רק קרואנה (מס' 2 בעולם בדירוג העדכני) נחלץ בתיקו. אוקראינה ניצחה 1:3 את בנגלדש, אבל איבנצ'וק ממשיך ללכת מדחי אל דחי – תיקו שני ברציפות נגד יריב נחות לאחר ההפסד הצורב לנורווגיה ב'. גם רוסלן פונומריוב (2717) לא הבריק והסתפק בתיקו בכלים הלבנים נגד אל-רכיב עבדאללה (2522).

בסיבוב הרביעי תתמודד המובילה, אלופת אירופה אזרבייג'ן, מול סרביה, בעוד במפגש ארמניה-נורווגיה צפוי עימות בין שני הראשונים בדירוג העולמי. מעניין גם המפגש רוסיה-בולגריה. האם קראמניק יעלה למפגש נעדר לחיצות יד עם טופאלוב, או יתחמק וינוח לאחר שכבר ספג השנה שני הפסדים כואבים מול אויבו המר?

צפו בכל משחקי הגברים – סיבוב 4

@@R4 MEN.pgn@@

נבחרת ישראל לנשים קיבלה שוב יריבה דרום-אמריקנית נחותה, ולא התקשתה להשלים ניצחון גבוה. מאשה קלינובה הייתה נחותה כל המשחק בכלים השחורים וסחטה תיקו. יוליה שווייגר שיחקה היטב וניצחה, בעוד אולגה וסילייב סתרה הקרבת כלי שגויה של יריבתה. אנג'לה בורסוק לחצה על רגלי בודד כל המשחק וניצחה בסיום פרשים ארוך.


בסיבוב הבא צפוי לקבוצה מבחן קשה יותר מול סלובקיה המדורגת 18.

צפו במשחקי נבחרת ישראל לנשים – סיבוב 4

@@R4 ISR-w.pgn@@

הסלובקיות מגיעות למפגש עם ישראל לאחר הפסד צורב 3.5:0.5 נגד... אירן. האירניות המפתיעות עם מלוא 8 הנקודות, כמו-גם אינדונזיה שהדהימה באותה תוצאה את ארמניה. ניצחונות בלבד גם לסין, רוסיה והונגריה, בעוד גאורגיה ואוקראינה נמצאות בחבורה שצברה 7 נקודות מתוך 8.

במרכז הסיבוב החמישי: אינדונזיה-סין, הונגריה-אירן, רוסיה-גאורגיה.

צפו בכל משחקי הנשים – סיבוב 4

@@R4 Women.pgn@@

פגישה מרגשת התקיימה בין ראש המשלחת הישראלית משה שלו, שהוא גם האחראי על השחמט במשחקי המכביה ובין אירינה ברזינה שחקנית הלוח הראשון של אוסטרליה ששיחקה בעבר במכביה ונפגעה קשה באסון הגשר.


לסיום הכתבה, שני צילומים של משה שלו מנופי טרומסו בלילות לבנים עם מזג אוויר קר וערפל כבד.