קונגרס פיד"ה בטרומסו

עוד ארבע שנות כהונה לנשיא פיד"ה איליומז'ינוב – כך קבע קונגרס פיד"ה בטרומסו ברוב מוחץ. להלן סיכום תוצאות הבחירות ותגובותיהם של המתמודדים על הנשיאות.






 קונגרס פיד"ה בטרומסו

רם סופר

עוד ארבע שנות כהונה לנשיא פיד"ה אילימוז'ינוב – כך קבע קונגרס פיד"ה בטרומסו ברוב מוחץ. להלן סיכום תוצאות הבחירות ותגובותיהם של המתמודדים על הנשיאות.

כמו בכל שנתיים מתקיים במקביל לאולימפיאדה קונגרס פיד"ה. הפעם הוא כלל גם בחירות לנשיאות פיד"ה. הנשיא מאז 1995 קירסן איליומז'ינוב הגיש מועמדותו לכהונה נוספת של ארבע שנים. יריבו הפעם היה אלוף העולם ה-13 גארי קספארוב שהפך לגולה מרוסיה עקב מאבקו בנשיא פוטין. קספארוב ייצג בקונגרס את קרואטיה.

המאבק היה חריף ביותר ורווי השמצות הדדיות. קספארוב גייס כסף רב למסעות מסביב לעולם לקידום מועמדותו וגייס עשרות איגודי שחמט לצדו, אך לא מספיק. ברגע האמת זכה אילימוז'ינוב בהצבעה חשאית ברוב של 110 מול 61 והוא יהיה נשיא פיד"ה גם בארבע השנים הבאות.

מאוחר יותר נערכו בחירות לתפקידי סגן נשיא פיד"ה ונשיאי האיגודים היבשתיים, כאשר התמונה חוזרת על עצמה והמועמדים המקורבים לאיליומז'ינוב זוכים, בעוד תומכי קספארוב נשארים בחוץ. כך למשל הפסיד סילביו דנאילוב את נשיאות אירופה ונקטעה כהונתו של אלמוג בורשטיין מישראל כגזבר האיגוד האירופי ECU.

הנשיאים היבשתיים החדשים הם: זוראב אזמייפרשווילי (אירופה), לואיס נקובה (אפריקה), חורחה וגה (אמריקה), שייך סולטן בן-חליפה אל-נהיין (אסיה).

איליומז'ינוב נבחר ביחד עם "כרטיס" שכלל את סגנו הקבוע גאורגיוס מקרופולוס, מזכ"ל חדש – אברהם טולנטינו מהפיליפינים וגזבר – אדריאן זיגל משוויץ.

בהנהלת פיד"ה החדשה יש לא פחות מ-12 משרות של "סגן נשיא", חלקם היו כלולים בכרטיס של איליומז'ינוב, חלקם נבחרו ברוב קולות וחלקם מונו. הנבחרים היו נשיא האיגוד הרוסי אנדריי פילטוב וכן נציגי הודו, צ'ילה, גרמניה ואירן. ישראל גלפר מונה שוב לסגן נשיא ביחד עם נציגי קטאר, סין סלובניה וטורקיה. לבסוף נבחרו גם חברי ועדת האתיקה וועדות אחרות.

בעקבות תוצאות הבחירות שיגר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מברק ברכה לנשיא פיד"ה החדש-ישן, להלן קטע מדבריו:

"ניצחונך בבחירות היה עדות משכנעת להערכה הרבה כלפי פעילותך הפורה כנשיא פיד"ה. שמך הולך לפניך בקהילת השחמט העולמית, ובצדק. הודות לך, לאנרגיה, המיומנות והידע שלך – פיד"ה הגבירה את הפוטנציאל המאחד שלה... ועושה רבות לפופולריזציה של השחמט בארצנו ובארצות אחרות".

להלן קטעים מהודעת הניצחון של איליומז'ינוב, מיד לאחר היוודע תוצאות הבחירות:

"אתמול נבחרתי שוב לנשיאות פיד"ה... כעת עבודה רבה לפנינו והיא תשפיע לא רק על איגודים ועל שחקנים מקצועיים. שחמט הוא יותר מאיגודים. למעלה מ-500 מיליון אנשים מסביב לעולם משחקים שחמט ומכבדים את ערכי המשחק – תועלת חינוכית, חשיבה אסטרטגית, אינטליגנציה ורוח לחימה. בארבע השנים הקרובות אני מתכנן ששחמט ישלים את הטרנספורמציה ממשחק עתיק יומין לענף ספורט מודרני מלהיב וכן ישמש פלטפורמה חינוכית חזקה. שחמט כבר מותקן ביותר ממיליארד סמארטפונים ומחשבים. זהו עידן הזהב של השחמט."

"שחמט הוא ספורט. אמשיך במאמציי לכלול אותו במשפחה האולימפית. מדינות רבות כבר תומכות בשחמט כחלק ממשחקי החורף ואני מקווה ששחמט יהיה בקרוב ספורט אולימפי. שחמט הוא אחד מענפי הספורט הדמוקרטיים ביותר, הוא זמין לכולם ואינו דורש ציוד יקר. משימתנו היא להנגיש אותו עוד יותר בכל הארצות, לרבות האזורים העניים ביותר בעולם. ידוע היטב כי שחמט מטפח קידום אינטלקטואלי, מיומנויות מתמטיות ואסטרטגיות – כל אלה בתורן מטפחות שגשוג כלכלי של אומות. בשנים 2012 ו-2013 ביקרתי ביותר מ-100 מדינות, ואני מתכוון להמשיך בכך".

"בבחירות האלה היה לי יריב ראוי – אלוף העולם ה-13 גארי קספארוב. על אף חילוקי הדעות, אמרתי לו – וזה מה שאני מאמין – כי אלו שמעריכים את השחמט ואוהבים אותו הם ידידיי."

תגובתו של קספארוב הייתה צוננת, תחת הכותרת "עתיד השחמט, לא פיד"ה". הנה קטעים מדבריו:

"כשהכרזתי על מועמדותי הצהרתי כי מטרתי היא להעלות את המשחק שלנו לרמה הגבוהה ביותר בתודעה הציבורית. כאן בטרומסו הפסדתי בבחירות, אבל הקמפיין שלי עשה עבודה עצומה מסביב לעולם כדי לרומם את משחק השחמט... ברצוני להביע הערכתי לכל אוהדיי שעשו כל מה שיכלו..."

"... לבסוף, הגידול והשינוי בעולם השחמט ישנו את פיד"ה, משום שברור כי פיד"ה אינה יכולה להשתנות... אנשים חייבים לעבוד בקהילות השחמט שלהם ולשנות את האיגודים שלהם כדי שהמשחק הנהדר שלנו יזכה לייצוג שהוא ראוי לו. תודתי נתונה לצוות שלי ולתומכיי, ולמארחינו המצוינים בשבועיים האחרונים בנורווגיה. שמש הקיץ לעולם אינה שוקעת על טרומסו, ולעולם לא תשקע על משחק השחמט".