יום חופשי בבטומי

לאחר שישה סיבובים מתישים זכו המשתתפים באליפות אירופה לנוער בבטומי ליום חופשי, שנוצל לאסיפה כללית מיוחדת של איגוד השחמט האירופי. כתבה זו כוללת את סיכום תוצאות חברי המשלחת בששת הסיבובים הראשונים.






 יום חופשי בבטומי

רם סופר

 

לאחר שישה סיבובים מתישים זכו המשתתפים באליפות אירופה לנוער בבטומי ליום חופשי, שנוצל לאסיפה כללית מיוחדת של איגוד השחמט האירופי. כתבה זו כוללת את סיכום תוצאות חברי המשלחת בששת הסיבובים הראשונים.

היום החופשי בתחרות היה שבת. ראש המשלחת חגי פרנק דיווח לנו כיצד סייע לשני שחקנים שומרי מצוות במשלחת להתמודד עם גלישת הסיבוב השישי מעבר למועד כניסת השבת:

 

ביום שישי שיחקו אסיף סולומון ומוריה לאופולד עם "גוי של שבת" ו"גויה של שבת" שסידר להם השופט הראשי היווני על פי בקשתנו. זו הייתה מחווה יפה מאוד מצד המארגנים. השופטים הסבירו ליריבים ולמאמנים  שלהם את התהליך.

אסיף סולומון (מימין). צילם: דב סולומון

השבת נכנסה בשש ודקה. אסיף (בתמונה למעלה) בחר לשחק בעצמו משלוש עד שש והגוי נכנס לפעולה משש עד שש ורבע. מוריה (בתמונה למטה) בחרה על פי עצת הרב שלה להפעיל מהמסע הראשון את הגויה שרשמה את המסעים ולחצה על השעון. בסביבות השעה שש אירעה חזרה על מסעים ונקבע תיקו, כך שבפועל מוריה לא שיחקה בשבת עצמה.

 
מוריה לאופולד עם "גויה של שבת". צילם: איגור ביטנסקי

ועוד מספר חגי על הנעשה בקרב המשלחת הישראלית ביום החופשי:

 

תפילת ערב השבת לא הצליחה. כשבאתי בשש לשים סוכריות בבית הכנסת קבעתי עם שלושת היהודים שהיו במקום שיחכו לנו ונבוא ב20:15, אבל כשהגענו עם כ-30 אנשים הם כבר הלכו והייתה אכזבה.

בית הכנסת העתיק בבטומי. צילמה: מוריה לאופולד


לעומת זאת הבוקר ארגנו טקס בר-מצווה מלא לאריאל ארנברג, המוביל בתחרות עד גיל 14, שחגג החודש את יום הולדתו ה-13. היה מאוד מרגש לעמוד יהודים, ישראלים וגאורגים ולשמוע את אריאל עולה לתורה ומברך כאשר כולם זורקים עליו סוכריות ושרים בהתלהבות. אריאל בירך יפה מאד והיה נרגש
.

אחד משיאי האירוע היה דווקא כאשר עלה לתורה "שמואל בן שאול" אביו של אריאל ובירך בהתרגשות "ברוך שפטרני מעונשו של זה".

מאחר ששלושת היהודים הגאורגים האחרונים אינם שולטים בעברית ובתפילות, לקחה המשלחת הישראלית על עצמה את כל התפקידים בבית הכנסת: אביו של אסיף סלומון (אלוף ישראל עד גיל 10) שימש חזן; סבו העלה לתורה ואמר "מי שברך"; נפתלי בן-פנחס הדריך את נער הבר-מצווה; אסתי פרנק, מוריה ורחל לאופולד זרקו סוכריות מעזרת הנשים (לדברי המקומיים לא נראתה שם אישה זה שנים רבות); ראש המשלחת חגי פרנק לקח על עצמו הפעם את תפקיד הקורא בתורה, וצביקה ברזילאי מעירית רמת גן תיקן את השגיאות. 

כל שלושת יהודי הקהילה עלו לתורה ונראו נרגשים. מעניין היה לראות אותם קוראים בעברית מתוך סידורים הכתובים באותיות גאורגיות.

מיד לאחר הקריאה בתורה נאלצתי לעזוב את בית הכנסת כדי לייצג את איגוד השחמט באסיפה הכללית של ECU שבה ביליתי כמעט עד מוצאי שבת.

 

לאחר סיפור מרגש זה הגיע הזמן לסכם את הנעשה על לוחות השחמט בבטומי בששת הסיבובים הראשונים מנקודת מבט ישראלית:

בתחרות לבנים עד גיל 18 מככבים שני ישראלים בצמרת הטבלה, כאשר המדורג ראשון בתחרות אביטל בורוחובסקי מדורג שני עם 5 ניצחונות והפסד בודד. ניצחון בכלים הלבנים על המוביל ממולדובה בסיבוב הבא יקפיץ אותו לראשות הטבלה. אורי קובו מדורג תשיעי עם 4 נקודות.

אכזבה לישראל בתחרות עד גיל 16, כאשר שני נציגינו אייל גרינברג ועומר קלי שיחקו עד כה מתחת לרמתם והם מדורגים בחלק התחתון של הטבלה עם 2.5 מ-6.

בתחרות עד גיל 14 נקלע אריאל ארנברג לקשיים בסיבוב השישי, אבל שמר על הבכורה בתחרות לאחר שחילץ תיקו בזכות הגנה מדויקת. לאריאל 5.5 נקודות לבדו לפני חמישה שחקנים עם 5 נקודות. הישגיהם של הישראלים האחרים צנועים יותר: סער דרורי 3, אנטוני פלדמן ושקד תפארת 2.

הישגים סבירים לישראל עד גיל 12: אור גלובוס 3.5, עמית לנדאו 3, מיכאל גיצמן 2. בתחרות עד גיל 10 3.5 נקודות לאסיף סולומון שהפסיד בסיבוב השישי, 3 לליאור מוסיוק ואורי כוכבי ו-2 ליגור סטוליארסקי.

איתן רוזן הפסיד כצפוי לאלוף העולם הרוסי וירד למקום השישי בתחרות עד גיל 8 עם 4.5 נקודות, חצי נקודה לפני עידו מזרחי. לדוד וולר 3 נקודות.

בין הבנות הצליחו רק אנסטסיה וולר (4 מ-6 בגיל 12) ולימור אלטשול (3.5 מ-6 בגיל 16) לצבור מעל 50% של הנקודות.

3 נקודות צברו: מאיה נוביק (12) ויעל פדרובסקי (10).

2.5 נקודות צברו: מיכל להב ושובל לוי (16), נועם גדסי ונועה פרוקצ'יה (8).

2 נקודות צברו: עדי פדרובסקי ומוריה לאופולד (18), נועה מונטה (12). 1.5 נקודות לטל פרי (14) ואמילי לוין (12). לויקטוריה וולר (14) נקודה בודדת.

ניתן לצפות יום יום במשחקי הלוחות הראשונים בתחרויות השונות באתר הרשמי http://www.e2e4.ge/ וכן באתרים ChessBomb או ChessDom Arena Live Games. בעקבות המעבר לשעון חורף אצלנו יחלו מחר המשחקים ב-13:00 לפי שעון ישראל.


בית הכנסת בבטומי - מראה מבחוץ



ומראה מבפנים



ראש המשלחת הישראלית עם שרידי הקהילה היהודית בבטומי




חגי פרנק בהכנות לטקס בר-המצווה בערב שבת



חתן בר-המצווה אריאל ארנברג בדרך לעוד ניצחון בתחרות