תיקו במשחק הרביעי

לאחר שתי הכרעות רצופות, אחת לכל צד, חלה רגיעה מסוימת במשחק הרביעי בדו-קרב על אליפות העולם בסוצ'י, שהסתיים בתיקו לאחר שאף אחד מהשחקנים לא קיבל יתרון משמעותי במהלך הקרב.








תיקו במשחק הרביעי

רם סופר


לאחר שתי הכרעות רצופות, אחת לכל צד, חלה רגיעה מסוימת במשחק הרביעי בדו-קרב על אליפות העולם בסוצ'י, שהסתיים בתיקו לאחר שאף אחד מהשחקנים לא קיבל יתרון משמעותי במהלך הקרב.


קרלסן פתח 1.ה4 כמו במשחק השני, אבל הפעם אנאנד החליט להימנע מהגנת ברלין שרבים רואים בה נשק מושלם לנטרל את המסע הפותח של הלבן ובחר בהגנה סיצילאינית עם 2...ה6.

מסעי פתיחה אלה יכולים להביא למספר וריאנטים מסובכים לאחר 3.ד4, אולם איננו יכולים לדעת באיזה מהם התכוון אנאנד לבחור, מכיוון שקרלסן בחר בנוסח הצדדי 3.ז3, מסע ששוחק רבות על-ידי רב-האמן האנגלי מייקל אדמס וזכה לאחרונה לפופולריות ברמות הגבוהות. מסע זה מאפשר לשחור פריצה מידית במרכז עם ד5, אך הלבן מחליף ב-ד5, ממשיך ד4 ויוצר לשחור רגלי מרכזי בודד.

במספר משחקי צמרת לאחרונה ניסה השחור להימנע מ-ד5, אבל אנאנד החליט, ככל הנראה בעקבות הכנותיו, להיכנס לעמדה עם הרגלי הבודד ולפחות לפי הערכות המחשב נראה כי לא היו לו בעיות לאחר הפתיחה.

עם זאת, בשלב האמצע החל אנאנד לשחק בצורה מוזרה במקצת. המסע 19...רה4 שלל מהפרש שלו נקודה מרכזית ואילץ אותו לסגת במסע הבא ל-ח7, ולאחר 21.ג:ד5, במקום ההמשך הטבעי 21...ג:ד5 המשתלט על המרכז, ביכר הטוען לכתר 21...ר:ד5 שהפתיע את כל הפרשנים.

כתוצאה מהחלטות אלה קיבל הלבן יתרון ולאחר 24.פח4 מצב השחור לא היה נעים. אנאנד הגיב נכון וניסה להחליף כלים באמצעות 24...רה5, וכאן באה החלטה תמוהה מאוד של קרלסן: 25.ר:ד5 במקום 25.ר:ה5 צ:ה5 26.מהג3 עם עדיפות מובהקת ללבן. החילופים הרבים הקלו על הגנת השחור, שאמנם היו לו שני רגלים בודדים בסיום, אבל חולשה זו אינה מספקת לכפיית ניצחון מול משחק מדויק.

עם זאת, קרלסן ניסה ככל יכולתו לטמון מוקשים לשחור בשלב הסיום, ולאחר הקרב סיפר אנאנד שהוא כמעט נפל באחד מהם. המדובר בהמשך 41...מהג3+? (במקום 41...מהד2! ששוחק) 42.מה4 ד3 43.מהו3!! שהיה מוביל כנראה לניצחון הלבן.

למזלו של אנאנד זה היה בדיוק לאחר ביקורת הזמן במסע ה-40, והיה לו מספיק זמן כדי לחשב את המלכודת ולמצוא את המסע הנכון. קרלסן עשה ניסיון אחרון עם 43.ח4 עם הרעיון לבנות רשת מט באמצעות ז5-ז6, אבל לאחר 43...מה:א2! היה חסר לו טמפו אחד, ועד מהרה הוא השלים עם תוצאת התיקו וכפה חזרה על מסעים.

צפו במשחק הרביעי: קרלסן בלבן נגד אנאנד

 @@game-4.pgn@@

 

אלוף העולם הפגין במסיבת העיתונאים אי-שביעות רצון ממשחקו, בעוד אנאנד טען שלא היה מודאג לרגע במהלך המשחק. עם זאת, האמת היא שעבור קרלסן זו הייתה דרך לחזור לעצמו לאחר ההפסד המביך במשחק השלישי – הוא הצליח להשיג עדיפות קלה וגרם אי-אלו קשיים לאנאנד. בסך הכול משחק "נורמלי" כפי שהיינו מצפים לראות ברמה של דו-קרב על אליפות העולם שקטע את נדנדת ההכרעות.

קרלסן סיכם: כרגע המצב בדיוק אותו דבר כפי שהיה בדו-קרב הקודם בצ'נאי, 2:2 לאחר ארבעה משחקים. במבט כולל נראה כי אנאנד בחר הפעם באסטרטגיית פתיחות שונה, והוא מנסה שוב ושוב לאתגר את קרלסן בנוסחי פתיחה חריפים ואופנתיים, בעוד קרלסן משתדל להתחמק מהם אפילו במחיר אבדן יתרון המסע הראשון בלבן או קבלת עמדה נחותה במקצת בשחור.

לדעתי, זו האסטרטגיה הנכונה עבור אנאנד והוא צריך לדבוק בה כדי שהדו-קרב ימשיך להיות שקול, משום שאחרת הרמה השחמטית הגבוהה יותר ויכולת הריכוז המופלאה של קרלסן במשחקים ארוכים יכריעו לבסוף, כפי שקרה בדו-קרב הקודם.