תיקו גם במשחק החמישי

וישי אנאנד לא הצליח לנצל את יתרון הכלים הלבנים במשחק החמישי. הפעם הוא היה זה שנכנס להכנות של יריבו. קרלסן שיחק את הפתיחה במהירות רבה ועד מהרה הוחלפו כלים רבים בדרך לסיום של תיקו בלתי נמנע.







 תיקו גם במשחק החמישי

רם סופר


וישי אנאנד לא הצליח לנצל את יתרון הכלים הלבנים במשחק החמישי. הפעם הוא היה זה שנכנס להכנות של יריבו. קרלסן שיחק את הפתיחה במהירות רבה ועד מהרה הוחלפו כלים רבים בדרך לסיום של תיקו בלתי נמנע.


כפי שציינתי בכתבה הקודמת, אנאנד מנסה בדו-קרב הזה לאתגר את קרלסן במאבקים תיאורטיים בפתיחה. לאחר שני משחקים לא מוצלחים החליט כנראה אלוף העולם להשקיע יותר בהכנות ולהתמודד "במגרש של היריב שלו".

הוא עשה זאת בצורה מרשימה. במסע השלישי הוא סטה מההמשך במשחק השלישי ונכנס להודית של המלכה עם 3...ב6, אבל לאחר 4.ז3 אלוף העולם בחר דווקא ב- 4...רב4+ (במקום ההמשכים המקובלים יותר 4...רב7 או 4...רא6) ומסתבר שהוא היה מוכן די עמוק.

המטרה של 7...ג6 הייתה לשחק מאוחר יותר ד5, כך שאם ג:ד5 השחור יכה בחזרה עם הרגלי ג' וישיג שוויון מלא. אנאנד הגיב בתקיפות עם 8.ה4 ד5 9.ה:ד5 ג:ד5 10.פה5, המשך שכבר הופיע במספר משחקים, וקרלסן היה מוכן לזה. הוא שיחק ללא היסוס 12...פ:ה5 שהוביל לסיבוכים רבים לאחר 13.ד6! פג6!, כאשר ניתן היה לקבל עמדה קרובה מאוד לשוויון אך פסיבית באמצעות 12...פ:ד5 13.פ:ד5 ה:ד5 14.פ:ג6 ר:ג6.

עד המסע 16...פא5 הכול היה לפי ההכנות של קרלסן. יש לציין שבמקום מסע זה מעניין מאוד גם 16...צאד8. העובדה שקרלסן שיחק פא5 בתוך שניות ספורות מצביעה על כך שגם החלטה זו התקבלה בניתוח ביתי.

נראה כי קרלסן ציפה להמשך הטבעי 17.ד6 – מסע אקטיבי המקנה לכאורה יתרון ללבן. אבל אנאנד "הריח" סכנה וידע שאם ישחק כך הוא נכנס לעמדה סבוכה ודו-צדדית שקרלסן ניתח בבית רבות. לפיכך בחר הטוען לכתר בהמשך הפשוט 17.ר:ו6 מה:ו6 18.ד:ה6 המבטיח לו לכל הפחות תיקו ודאי ועדיין שומר על סיכויים כלשהם לניצחון.

קרלסן שכנראה כבר "יצא מהספר" היה צריך להחליט כיצד להגיב. נראה כי ההמשך המדויק ביותר היה 18...ו:ה6, אבל אלוף העולם לא רצה ליצור חולשה ושיחק 18...מה:ה6. כעת לאחר 19.צה1 מהו6 20.פד5! הכאת ב2 הייתה מסוכנת בגלל 20...מה:ב2 21.צה2 מהא3 22.צה3 מהב2 23.צב1 מה:א2 24.צא1 מהב2 25.צ:א5 ב:א5 26.פה7+ וכו'.

קרלסן נאלץ להחליף ב-ד5 ולהעניק ליריבו יתרון רץ מול פרש בסיום. זו הסיבה שכעבור שני מסעים, למרות סכנות די ברורות הוא שיחק בכל זאת 22...מה:ב2.

הצריח הלבן פלש לשורה השביעית והיכה רגלי שחור ב-א7 להשוואת המאזן החומרי, אבל לרשותו של השחור עמד המשך כפוי שגרם לחיסול הרגלים הנותרים באגף המלכה. ברגע שנותרו רגלים באגף אחד בלבד, יתרון הרץ על הפרש כבר אינו יכול להספיק לניצחון.

צפו במשחק החמישי: אנאנד בלבן נגד קרלסן

@@game-5.pgn@@ 

 

בסך הכול זוהי תוצאה מעודדת לאלוף העולם ששיחק במהירות וניצל רק כשעה מתוך השעתיים שהוקצבו לו להשלמת 40 מסעים.

מעל לכול, קרלסן הוכיח שהוא רחוק מלהיות חסר אונים במאבקים התיאורטיים האופייניים לדו-קרב מסוג זה. עם זאת, סגנון המשחק המסתמך על הכנות תיאורטיות עמוקות כדי "להרוג" את המשחק במהירות ולהשיג תיקו קל בכלים השחורים הינו זר לטבעו של אלוף העולם, השואף לרוב להילחם לניצחון בכל משחק, כך שגם אנאנד יכול לזקוף לזכותו הישג מסוים.

כעת הטוען לכתר צריך לשחק פעמיים ברציפות בכלים השחורים. מה צפוי לנו במשחקים אלה? בעוד אנאנד כנראה יתמיד גם בהמשך הדו-קרב במסע 1.ד4 שעד כה נתן לו עמדות די מבטיחות, איני סבור שקרלסן מתכונן לשחק רק 1.ה4 בדו-קרב הזה, היות שהוא רגיל כמעט בכל תחרות (וגם הדו-קרב בצ'נאי לא יצא מכלל זה) לגוון את המסע הראשון שלו בכלים הלבנים. כולנו מצפים איפוא למשחק השישי שיחל בשבת בשעה 14:00 לפי שעון ישראל.