סטטוס קוו, שני משחקים לסיום

גם במשחקים התשיעי והעשירי על אליפות העולם לא נפלו הכרעות, כאשר שני המתחרים מפגינים זהירות. כרגע תוצאות התיקו משחקות לידיו של אלוף העולם המוביל בנקודה כשנותרו עוד שני משחקים. וישי אנאנד חייב להשיג ניצחון כדי להשוות.






  

סטטוס קוו, שני משחקים לסיום

רם סופר

 

גם במשחקים התשיעי והעשירי על אליפות העולם לא נפלו הכרעות, כאשר שני המתחרים מפגינים זהירות. כרגע תוצאות התיקו משחקות לידיו של אלוף העולם המוביל בנקודה כשנותרו עוד שני משחקים. וישי אנאנד חייב להשיג ניצחון כדי להשוות.

 

המשחק התשיעי היה הקצר מכולם. אנאנד חזר על הגנת ברלין למרות הקשיים שהיו לו במשחק השביעי, אבל קרלסן לא חיכה שאנאנד ידגים לו מה השיפור אלא ניסה הסתעפות אחרת.

כעבור מספר מסעים ניתנה לאלוף העולם הזדמנות לבצע את הפריצה ה5-ה6 שהיא בדרך כלל רצויה מאוד בעמדה זו, והוא אכן שיחק כך, אבל לאחר תגובתו של אנאנד התברר שעליו לבחור בין תיקו כפוי בחזרה על מסעים ובין עמדה לא ברורה עם סיכויים לשני הצדדים.

בימים כתיקונם קרלסן מנסה תמיד לנצח כל עוד הסיכון אינו מוגזם, אבל בדו-קרב הזה הוא יודע היטב שיתרון נקודה בסיום 12 משחקים מספיק בהחלט כדי לשמור על תוארו למשך שנתיים נוספות. על כן קרלסן סירב לקחת סיכונים וכפה תיקו לאכזבת הצופים. המשחק כולו נמשך קצת יותר משעה.

למחרת היה תורו של אנאנד לשחק בכלים הלבנים והוא התחיל שוב עם 1.ד4. לאחר הכישלון במשחק השלישי קרלסן משתדל מאוד להימנע מנוסחים מוכנים לעומק על-ידי הצוות של אנאנד, ולכן הוא לא חזר על הרעיונות שהביאו לו תוצאות תיקו במשחקים מס' 5 ו-8, אלא הפתיע בהגנת גרינפלד שננטשה מאז המשחק הראשון.

אף אחד לא ציפה לזה, כי הכנת גרינפלד ידועה בחריפותה ולכאורה אינה מתאימה למשחק כה מכריע כאשר המטרה היא תיקו. אנאנד שינה נוסח ובחר "בווריאנט הרוסי" 5.מהב3. בתגובה קרלסן נמנע מהמסע המקובל ביותר בין שחקני הצמרת 7...א6 והעדיף 7...פא6 – נוסח מסובך שקספארוב השתמש בו פעמים רבות בעבר, ולא תמיד בהצלחה.

ככל הנראה קרלסן העריך שאנאנד לא ישקיע יותר מדי בהכנות נגד מסע זה. תוכנות המחשב שניתחו את העמדה בזמן אמת טענו שהלבן יכול להשיג עדיפות ברורה, אבל זה דרש משחק חריף מאוד.

אמנם בדו-קרב הנוכחי אנאנד נראה פחות כנוע מאשר בצ'נאי לפני שנה, אבל עדיין בולטת העובדה כי כל עוד לא מדובר בהכנות ביתיות עמוקות, הוא נמנע באופן עקבי ממשחק חריף ומסיבוכים.

משחקו של אנאנד בכלים הלבנים היה פושר מדי, וככל הנראה לא מיצה את האפשרויות שבעמדה. המלכות הוחלפו, ולאחר שלא הסתמן יתרון ללבן כפה הטוען לכתר חילופי כלים רבים שהובילו לעמדת תיקו מוחלט. כך התבזבז לו עוד משחק בלבן, ונותר לאנאנד עוד ניסיון אחד ללכת על כל הקופה, אלא אם יחליט להסתכן ולנסות לנצח בכלים השחורים כבר במשחק ה-11 – דבר שעלול להיות מסוכן מאוד בשבילו ולהביא לסיום מוקדם של הדו-קרב.

חובבי השחמט המאוכזבים מרצף תוצאות התיקו עשויים למצוא נחמה בדו-קרב שהחל ביום שישי בסנט לואיס, ארה"ב בין היקרו נקמורה ללבון ארוניאן. שני המשחקים הראשונים באירוע זה הסתיימו בהכרעה אחת לכל צד, ובתחרות משנית הנערכת במקביל הפך סמואל סביאן בן ה-14 לרב-האמן הצעיר ביותר בארה"ב בכל הזמנים לאחר שזכה בארבעה ניצחונות רצופים והגיע למד-כושר "חי" מעל 2500.

 

צפו במשחקים 10-9 על אליפות העולם בין קרלסן לאנאנד

@@game 9-10.pgn@@ 


כולם שואלים את עצמם אם אנאנד מסוגל לעשות את זה בשני המשחקים האחרונים. לכאורה המצב צמוד מאוד וכל משגה בתנאי מתח יכול להטות את הכף לכאן או לכאן, אולם הרושם שאני מקבל הוא שקרלסן בטוח בעצמו וכבר הפיק את מלוא הלקחים מהטעות בבחירת הפתיחה במשחק השלישי. לעומת זאת נראה כי לאנאנד חסרה, לפחות בינתיים, האמונה שהוא באמת מסוגל להשוות.

אף על פי כן, כל התחזיות הללו יכולות להתנפץ בן רגע בגלל מסע אומלל אחד של אלוף העולם, כפי שכבר קרה במשחק השישי. האם אכן האירועים במשחק ההוא יחרצו את גורל הדו-קרב סופית?!

picture of hiv rash jasonfollas.com pictures of aids