ניצחון סיני בקטאר

מדינת קטאר הזעירה והעשירה אירחה בסוף החודש שעבר את תחרות השחמט הפתוחה החזקה ביותר בכל הזמנים. אלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק הוביל לאחר שמונה סיבובים, אך נכנע בסיבוב האחרון למנצח התחרות, הסיני יו יאנג-יי.






 ניצחון סיני בקטאר

רם סופר

 


מדינת קטאר הזעירה והעשירה אירחה בסוף החודש שעבר את תחרות השחמט הפתוחה החזקה ביותר בכל הזמנים. אלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק הוביל לאחר שמונה סיבובים, אך נכנע בסיבוב האחרון למנצח התחרות, הסיני יו יאנג-יי.


אמירות הנפט
שגישתה הפוליטית שנויה במחלוקת, האמורה לארח ב-2022 את גביע העולם בכדורגל, אירחה בסוף נובמבר את גדולי השחמטאים בעולם במסגרת תחרות פתוחה חזקה ביותר. יוזם התחרות היה בכיר שחקני קטאר רב-אמן מוחמד אל-מודייחקי הנשוי לאלופת העולם לשעבר ז'ו צ'ן.

נראה כי לקטארים קל יחסית להשיג תקציבי ענק הדרושים כדי להבטיח את השתתפות שחקני הצמרת העולמית, ובמהלך אולימפיאדת טרומסו כבר נחתמו חוזים שהבטיחו בין השאר את השתתפותו של אלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק, שכבר שכח מזמן איך נראית תחרות שחמט פתוחה בשיטה השוויצרית.

השחקן הרוסי הדגול אכן "גמגם" בתחילת התחרות עם שתי תוצאות תיקו, אך לאחר מכן נכנס לכושר משחק טוב וגבר על ארבעת יריביו הבאים.

בסיבוב השביעי הצליח קראמניק להביס גם את אניש גירי שזכה בששת קרבותיו הראשונים ולחלוק את הבכורה עם הכוכב ההולנדי העולה.

בסיבוב השמיני התמודד קראמניק עם רב-אמן סאלח סאלם מאיחוד האמירויות. תחילה נראה היה כי קראמניק אינו עושה מאמץ מיוחד לנצח בכלים השחורים. הסיום שהתקבל היה שוויוני לחלוטין, אולם אט אט התעלה קראמניק על יריבו וזכה לניצחון שישי רצוף. באותו זמן ספג גירי תבוסה נוספת – הפעם בכלים הלבנים מול יו יאנג-יי הסיני.

בסיבוב התשיעי התייצב קראמניק לקרב מכריע מול כוכב נבחרת סין האלופה האולימפית בטרומסו, כשהוא זקוק לחצי נקודה בלבד כדי לזכות בתחרות. שניהם שיחקו בסיבוב השמיני בשחור.

נראה כי לו היה מקבל קראמניק את הכלים הלבנים, היה ניצחונו בתחרות עניין פורמלי בלבד. אבל קראמניק שיחק בשחור. האם זו סיבה לדאגה? הסיני משחק תמיד 1.ה4 והגנת ברלין האהובה על קראמניק עברה כבר בהצלחה את מבחן האש של קספארוב ועוד רבים וטובים אחרים.

יאנג-יי השיב בנוסח השקט 4.ד3 שעזר גם למגנוס קרלסן "להפיל את חומת ברלין" בדו-קרב בסוצ'י. לאחר מכן ויתר על זוג הרצים כדי ליצור לשחור רגלים כפולים. במסע השמיני הרשה קראמניק ליריבו להחליף פרש תמורת רץ ולשלול ממנו את יתרון זוג הרצים. מהר מאוד התברר כי שיקוליו היו מוטעים – הלבן השיג יתרון עמדתי יציב שהלך וגבר.

היינו מצפים משחקן מנוסה כמו קראמניק להגנה אחראית שתביא לו בכל זאת את מחצית הנקודה, אבל אלוף העולם לשעבר הפגין "אקטיביות" תמוהה החל במסע 15...ב5 שיצר חולשות רבות, והמשיך באותו קו עם 19...ו5 ו- 21....ו4.

גישתו התוקפנית בעמדה נחותה נחלה כישלון מחפיר. הסיני החל פשוט לקחת רגלים, והתקפת הנגד של קראמניק פשוט לא התממשה. במסע ה-33 הניח קראמניק את נשקו ורב-האמן הסיני הצעיר היה יכול לחגוג את ניצחונו בתחרות.


צפו במשחק בין יו יאנג-יי (לבן) לולדימיר קראמניק (שחור)

@@Yu-Kr.pgn@@


הישג זה בא בהמשך ישיר למה שקרה באולימפיאדת טרומסו כאשר סין והודו עלו על דוכן המנצחים ונישלו משם מדינות כמו רוסיה ואוקראינה. השחמט האסייתי נמצא בבום אדיר, ואם לשפוט על פי מה שקורה בתחרויות נוער עולמיות, מגמה זו רק תתחזק בעתיד. כעת גם התחרות הפתוחה החזקה בתבל מתקיימת ביבשת אסיה.

צפו בכל המשחקים בתחרות הפתוחה בקטאר

@@Qatar.pgn@@


חבל רק כי המצב הפוליטי מונע לפי שעה השתתפות שחקנים ישראלים בקטאר, אם כי לאחר התקדים של אליפות העולם לנערים 2013 באיחוד האמירויות אין לשלול אפשרות כזו על הסף. אנו מחכים לראות אם התחרות הפתוחה בקטאר תהפוך בשנים הקרובות למסורת ותתחזק עוד יותר.