קיץ ישראלי בזירה הבינלאומית

הקיץ ממשמש ובא ועמו צפוי שפע של אירועי שחמט ברחבי העולם. בחודשים הקרובים נשתדל לעדכן אתכם הקוראים עם דגש חזק (בעזרתכם האדיבה, תודה!)על ההופעות הישראליות בזירה הבינלאומית. הנה לפניכם לקט של סנוניות ראשונות,המבשרות, כך אנו מקווים, קיץ עטור הישגים.






קיץ ישראלי בזירה הבינלאומית  

מאת יוחנן אפק

 האירוע החשוב ביותר מן ההיבט המקצועי בחודש החולף היתה תחרות הפרס הגדול בחאנטי מאנסיסק (רוסיה) בה נטל חלק בכיר שחקננו בוריס גלפנד. התחרות נסתיימה בניצחונם המשותף של דמיטרי יקובנקו (רוסיה), פביאנו  קרואנה  (עדיין איטליה) והיקארו נקאמורה (ארה"ב) עם 6.5 מ-11כל אחד. קרואנה סיים ראשון בסבב הפרס הגדול לפני נקאמורה ולפיכך מעפילים שניהם לתחרות המועמדים 2016. גלפנד חילק את המקום הרביעי-חמישי עם הקובני ליינייר דומינגז פרז 6 כ"א (וסיים חמישי בדירוג הכללי של הפרס הגדול). בחאנטי- מאנסיסק הוא לא נוצח באף משחק אך לעומת זאת זכה רק בקרב אחד.אם לקחת בחשבון גם את אליפות העולם לקבוצות, שקדמה לפרס הגדול, הרי שהשחקן מס'1 של ישראל סיים בתיקו לא פחות מ-20 מבין 21 קרבותיו האחרונים!
זה מקרוב נתבשרנו על הופעת ספרו החדש של גלפנד בבית ההוצאה היוקרתי קוואליטי צ'ס:
 (קבלת החלטות עמדתית בשחמט) בסיועו של רב-אמן יעקב אאגארד. נשמע מבטיח מאוד! Positional Decision Making in Chess

בורוחובסקי- שני בהונגריה

צעיר רבי האמנים הישראלים, אביטל בורוחובסקי (18), נטל את המקום השני באליפות הבינלאומית הפתוחה של הונגריה שנערכה במסגרת פסטיבל השחמט ה-34 של זלאקארוש.69 מ-80 משתתפי האליפות היו שחקנים מדורגים מהם 27 רבי אמנים והמנצח, זו הפעם השנייה ברציפות, היה הלטבי רב-אמן איגור קובאלנקו  עם 7 מ-9 חרף הפסדו בסיבוב הראשון מול הכשרון המקומי הצעיר אב"ל גרגלי קנטור. אביטל הוביל בתחרות עד לסיבוב השמיני בו הפסיד למנצח התחרות, אבל זכה בכל זאת להישג נכבד כשחילק את הסגנות בצוותא עם רבי האמנים מרקוס ראגר (אוסטריה), ב.אהיבדאן (הודו) ואדם הורבאט (הונגריה, הוכתר כאלוף המקומי) אותם הקדים אביטל בהתרת השיוויון. הישראלי ר"א דני רזניקוב חילק את המקום השישי עם 6 נקודות, בין השאר עם האלוף ההונגרי היוצא, האולימפי פרנץ ברקש.
מזלקארוש המשיכו שני הישראלים לתחרות הבינלאומית הראשונה של טורטורטו לידו באיטליה בה מתמודדים, בין השאר, גם שלושה ישראלים נוספים: רב-אמן אלון גרינפלד, האמנית הבינלאומית מרסל אפרוימסקי ואביב בר. פרטים מלאים בדיווחנו הקרוב.

תארים בינלאומיים

בישיבה האחרונה של נשיאות הפיד"ה אושרו תארים בינלאומיים ובכלל זה לשורה מכובדת של ישראלים: רב-אמן –דני רזניקוב; אמנים בינלאומיים: עידו בן-ארצי, פנחס קנטרז'י ואורי קובו. שופט בינלאומי: אלון כהן רביבו; שופטי פיד"ה: חגי פרנק, אמי קייזר, עידן לביא, ירון ליניק, רם סופר. ברכות לכולם!

ניצחון מפתיע בשיקגו

השחמט האמריקני יודע בשנים האחרונות פריחה חסרת תקדים. מרכז השחמט בסנט לואיס נהנה מתקציבי ענק ומארגן אירועי-על כמעט ללא הפוגה. שורה ארוכה של רבי אמנים חזקים מכל רחבי תבל נוהרים אל ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות ואפילו פביאנו קרואנה, מן העילית העולמית, שב לאחרונה הביתה בתום גלות ממושכת בפדרציה האיטלקית. כשרונות צעירים מתגלים ומתממשים בארה"ב חדשות לבקרים והעתיד נראה ורוד מתמיד. ההבטחה החמה ביותר נושאת את השם ג'פרי סיונג, אמן בינלאומי בן 14 ממוצא סיני אשר הדהים בשבוע שעבר עם ניצחון מזהיר בתחרות הפתוחה ה-24 של העיר שיקגו. 113 משתתפים נטלו חלק בקטגוריה הראשית, מהם לא פחות מ-25 רבי-אמנים. ג'פרי נטל לבדו את הבכורה (אשר רופדה בהמחאה נדיבה ע"ס 10.300 דולרים) עם 7 נקודות בתשעה קרבות ללא הפסד. הוא הקדים בחצי נקודה שבעה רבי אמנים שהבכיר שבהם הוא גאטה קאמסקי ושעימם נמנה גם כשרון מבטיח אחר בן-14 ממוצא ארמני –ר"א סמואל סוויאן.
בדרכו אל דוכן המנצחים ואל הציון הראשון לתואר רב-אמן,  גבר סיונג בשני הסיבובים האחרונים על רבי האמנים בוריס אברוך (ישראל) ולזארו ברוזון (קובה). שני המנוצחים נאלצו להסתפק בחלוקת המקום העשירי עם 6 נק' כ"א.
בוריס אברוך בן ה-37, בעברו עטור ההישגים פעמיים אלוף ישראל, חבר הנבחרת האולימפית ומאמנה ושחקן מפתח בשתי הקבוצות הישראליות המובילות- באר-שבע ואשדוד, הוא כיום בעצמו תושב העיר שיקגו, מאמן מבוקש ומחברם של רבי מכר בתחום תיאוריית הפתיחות.

מהירים

רב האמן הישראלי ארתור קוגן רשם עוד הישג נאה בספרד כאשר ניצח באורח משכנע בתחרות הפתוחה ה-29 של העיר אסטדיליה.הוא צבר 8 נקודות בתשעת קרבותיו והקדים בחצי נקודה את האמן הבינלאומי הספרדי חואן לואיס ראמירו. "מרגיש שוב צעיר" בישר בפייסבוק הישיש בן ה-40. 
כתבכם המשוטט (הרבה פחות) ניצח בתחרות מסורתית מהירה (לרגל חג הפינקסטר) בעיר ההולנדית בוסום בצוותא עם האמן הבינלאומי ההולנדי הוותיק מנואל בוסבום-5.5 נק' מ-7 כ"א (עם עדיפות לכתבכם בהתרת השוויון). שלישי היה האמן הבינלאומי ההולנדי הטרי  לארס אוטס 5.

לתגובות ומידע: [email protected]