הצדעה לגיבורי העבר

הסקירה השבועית שלנו מוסיפה לתור אחר ישראלים מצטיינים אבל מצדיעה הפעם גם לשחקני עבר שייצגו אותנו בכבוד בזירה השחמטית העולמית בימים אחרים.






                                           

 

 

שלמה סמילטינר  1915- 2015

. ברמת-גן הלך לעולמו האמן שלמה סמילטינר, מחלוצי השחמט הארצישראלי, שלושה חודשים בטרם יחגוג את יום הולדתו המאה. סמילטינר, יליד ליטא, היה במשך עשורים רבים מבכירי שחקניהם של שניים מן הוותיקים והמובילים במועדונים התל-אביביים: "לאסקר" ו"רטי". בהיותו בן 21 השתתף בסימולטן שערך בתל-אביב האמן הנודע ז'ק מיזס  ב-2 במאי 1936 ונמנה עם ארבעת המנצחים. למן שנות הארבעים נטל חלק במהדורות רבות של אליפות תל-אביב ואליפות ישראל. הישגו הבולט ביותר, בהיותו בן 40, היה חלוקת הסגנות באליפות  הארץ 1955 (עם 10.5 נק' מ-15 ותיקו אחד בלבד!) בצוותא עם פורת ואלוני , נקודה אחר המנצח, משה צ'רניאק. עם קרבנותיו במרוצת השנים נמנו גם אלופי הארץ המיתולוגיים יוסף פורת, מנחם אורן ויצחק אלוני. לפרנסתו ניהל סמילטינר מפעל ידוע לבירה (כמעט בכל ארץ אירופית די היה בכך כדי להפכו ליקיר קהילת השחמט המקומית...), אבל הקפיד על ביקורים קבועים במועדוני לאסקר ורטי הן למשחקי בזק והן למשחקי תחרות רציניים.    

 הוא ייצג את ישראל בשלוש מן האולימפיאדות הראשונות בהן נטלה חלק נבחרתה של המדינה הצעירה: מוסקבה 1956 (לוח מילואים שני 3+ 3- 2=)  מינכן 1958 (לוח רביעי 8+ 4- 3=) בה היה המצטיין בנבחרת והוואנה 1966 (לוח מילואים שני 3+ 2- 4=).  לפנינו אחד מקרבותיו האולימפיים:

 

לבן: קנוט בוקמן (נורווגיה) שחור: שלמה סמילטינר

אולימפיאדת מינכן 1958

הגנה סיציליאנית (נוסח מארוצי)

1.ה4 ג5 2.פו3 ז6 3.ד4 ג:ד4 4.פ:ד4 רז7 5.ג4 פג6 6.פג2 פח6 7.פג3 00 8.רה2 ד6 9.ח4 ו6 10.רה3 פו7 11.מהד2 פגה5 12.ו3 ח5 13. 000 מח7 14.צדז1 פח6 15.פד4 מהא5 16.מהד1 ו5 17.פב3 מהד8 18.רד4 רה6 19.מב1 צג8 20.ג5? ר:ב3 21.מה:ב3 פ:ו3! 22.ר:ו3 ר:ד4 23.צג1 ד:ג5 24.מה:ב7 צו6 25.פד5? צב8! 26.פ:ו6+ ר:ו6 27.צגד1 מהז8 28.מהד5 צ:ב2+ 29.מג1 מהב8! 30.מה:ג5 מהו4+ הלבן נכנע. ניצול משכנע  עד תום של משגי היריב. השחמט הנורווגי, יש לזכור, התקדם קמעה  מאז...

סמילטינר זכור כיריב סולידי וקשה לפיצוח, במיוחד בשחקו בכלים הלבנים. האמן הוותיק אבנר מרט הגיב בפייסבוק: "כשהוא פתח מולי 1.ג4 איבדתי למעשה תקווה..." הוא שמר על על כושר נאות עד לגיל מתקדם. רב-אמן אמיל סוטובסקי מעיד: " רק לפני כעשור הוא שיחק מולי בסימולטן החגיגי בכנסת (ב-2002 כנציג דור המייסדים- י.א.) והיה טוב למדי ובדעה צלולה". מאוד ייתכן שבשנות התשעים לחייו היה סמילטינר ותיק אמני השחמט הפעילים בעולם.  יהי זכרו ברוך!

שמעון כגן- אלוף העולם לסניורים

ייבדל לחיים ארוכים וטובים, אלוף ישראל לשעבר (פעמיים: ב-1967 וב-1969) וחבר הנבחרת האולימפית בשנים 1966- 82  האמן הבינלאומי שמעון כגן, זכה במונטה-קארלו באליפות העולם לסניורים ב...שש-בש! 128 שחקנים נטלו חלק באירוע וכגן זכה בבכורה לפני הגיאורגי קחאבר נצ'קביה. את המקום השלישי חילקו האנגלי ג'והן ברומפילד והגאורגי-רוסי נודאר גאגואה.

 כגן בן ה-73 כבר זכה בעבר בתארי שש-בש בינלאומיים. לפני שנתיים שיתף פעולה עם אמן השחמט דויד בן-ציון (שאולי אינו מוכר כל-כך לדור הצעיר אבל במשך שנים ניהל ביד רמה את המועדון הפתח-תקוואי בו טיפח בין השאר כשרונות צעירים כמו יהודה גרינפלד, ניר גרינברג ורם סופר...) כדי לזכות באליפות העולם לנבחרות. לשחמט תחרותי כבר כמעט שאין לו זמן, במיוחד כאשר המשחק הופך יותר ויותר למבחן זכירה של נוסחי פתיחות.  "בזמנו ידעו נהגי המוניות מיהו אלוף הארץ. מי מכיר את אלופי השחמט של היום? ". כגן הציניקן אולי המיר את הלוח המשובץ במשחק שולחן אחר, אבל ווינר אמיתי הוא היה ונשאר. מזל טוב!

 

רויז –שני בוושינגטון

 

בבירה האמריקנית ננעל הפסטיבל הבינלאומי הרביעי בניצחונו של הפייבוריט, רב-אמן גאטה קאמסקי, אשר צלח את התחרות עם 7.5 נקודות בתשעה סיבובים ללא הפסד והמחאה נאה בת 4000 דולר. את הסגנות חילקו רבי האמנים מיכאל רויז (ישראל) וארון פרסאד סוברמניאן (הודו) עם 6.5 נקודות ו-1500 דולר כ"א. שבעה שחקנים חילקו את המקום הרביעי עם 6 נק' ו-650 דולר כל-אחד: ר"א סרגיי אזארוב (בלגיה. היחיד בנוסף למנצח התחרות שלא הפסיד קרב אך זכה רק בשלושה), ר"א סמואל סביאן בן ה-14 (ארה"ב), ר"א הדין סטיינגרימסון (איסלנד), ר"א ויקטור מיכלבסקי (אלוף ישראל) והאמריקנים אב"ל אקשאט צנדרה, אב"ל גרווין יאנג וא"פ ניקולאס דה צ'קה.

רויז נחל בסיבוב האחרון ניצחון חשוב מאין כמותו על שותפו ההודי לסגנות. הוא גם צירף למאזנו ניצחון מוקדם בתחרות הבזק. ויקטור פתח עם 5 מ-6 אבל נחלש בסיום לאחר שהפסיד בסיבוב השביעי לסוברמניאן וקינח בשני תיקו עם צנדרה ודה-צ'קה. הישראלי לשעבר איגור סורקין (2378), השומר עדיין אמונים לפדרצית האם, הסתפק ב-5 נקודות. 38 שחקנים מ-11 מדינות, מהם תשעה רבי-אמנים ותשעה אמנים בינלאומיים נטלו חלק בתחרות הראשית.

טל הצטיין בעירו של טאל

במכללה הטכנולוגית בריגה בירת לטביה הגיע לסיומו הפסטיבל הבינלאומי.  453 שחקנים מ-38 מדינות התמודדו בחמש קטגוריות.191 שחמטאים, מהם 29 רבי-אמנים, השתתפו בתחרות הראשית ובהם חמישה ישראלים. המנצחים היו רבי האמנים אלכסיי שירוב (לטביה) ורוברט הובהאניסיאן (ארמניה) עם 7.5 מ-9 כל-אחד, לפני רבי האמנים רינאת ג'ומאבאייב (קזחסטאן) ואיגור קובאלנקו (לטביה) 7 כ"א. הישראלי ר"א טל בראון פתח מצוין והיו לו בתום הסיבוב השביעי 6 נקודות ללא הפסד. בשני הסיבובים האחרונים הוא זווג עם לא פחות מאשר שני מנצחי התחרות ,הפסיד לשניהם ודורג לבסוף עם 6 נקודותיו במקום ה-14. ועדיין היתה לטל תחרות טובה ,עם ניצחונות על רבי האמנים נייקסאנס (לטביה) וג'ומבאייב (קזחסטאן), תיקו עם הפולני ר"א סוצ'קו וביצוע תחרותי 2611. רצף נאה  של הצלחות לאחר הבכורה בסוף השבוע הכפר-סבאי והבזק המפתיע ב"צ'ס.קום".

אב"ל אסף גבעון צבר אף הוא 6 נקודות, אך לא פגש שום יריב המתקרב לרמתו, למעט רבי האמנים החזקים הראנט מלקומיאן (ארמניה) ודניאל נרודיצקי (ארה"ב) להם הפסיד. תחרות טובה למדי היתה ליאיר קראוס שהגיע ל-4.5 נקודות עם תיקו בסיבוב הראשון מול הליטאי הוותיק ר"א קוויניס ועמידה מכובדת מול שורה של אמני פיד"ה. 4.5 נקודות צבר גם יבגני פודשנקו. עבור הנערה סופיה טופורקובה  היה אולי המינון השחמטי הקייצי קצת  עמוס  ומאתגר מדי והיא נאלצה להסתפק לבסוף בנקודה וחצי. בתחרות המשנית צבר משה בן-זאב הותיק  4.5 נקודות.

 

ניצחון ישראלי בפראג

פסטיבל הקיץ בפראג, במסגרת הסבב הצ'כי, נסתיים בניצחונם המשותף של ארבעה אשר צברו כל-אחד 7 נקודות בתשעה קרבות: הרוסי ר"א יבגני וורוביוב, האמן הבינלאומי המקומי ז'ירי ז'ירקה (המוכר לרבים מאיתנו כשחקנה של קבוצת פורת הרחובותית) ,הדני אב"ל קייטיל סטוקה ולמרבה ההפתעה דורג ראשון דווקא אמן פיד"ה מקומי העונה לשם ז'ירי קוסיצ'אק. בין 117 שחקני התחרות הראשית (לרבות 4 רבי-אמנים ו-11 אמנים בינלאומיים), שהגיעו מ-23 מדינות היה גם שגב וויס ממועדון פתח-תקווה שצבר 3.5 נקודות.

התחרות המשנית בה השתתפו 109 שחקנים מ-22 מדינות נסתיימה בניצחונם במשותף של ילד מונגולי כשרוני  העונה לשם טנגיס בולדבאטאר והירושלמי סמיון קראסיק עם 7.5 מ-9 כל-אחד וללא הפסד. בוריס אטנילוב ממועדון פתח-תקווה צבר 5 נקודות ודורג במקום ה-32.  

                                                        

                                         חובבים ישראלים בליטא

88 שחקנים מעשר מדינות ובכללם שישה ישראלים, התמודדו בקובנה (ליטא) באליפות אירופה לחובבים. את הבכורה חילקו הליטאי לוקאס יונקוס והפורטוגלי פאולו פנהא עם 7.5 נקודות מתשעה קרבות כל-אחד,לפני הליטאי אוגניוס זיגמטה 7. במקום הרביעי דורג הישראלי דויד מושנברג עם 6.5 נק' לפני שורה של שחקנים מקומיים. הוא גם זכה  על הישגו במדליית זהב מיוחדת על היותו  הפתעת התחרות. בוריס בלוקופיט, ישראלי שהופיע תחת דגל רוסי, דורג במקום ה-15 עם 6 נקודות.  שאר הישראלים: אבי ויילר 5, מאיר ראם 4, רמי ראם וצליל ברק 3.5 כל-אחד.  מושנברג גם זכה במקום השלישי ובמדליית ארד בתחרות הבזק. עם חבר השופטים נמנה גם הישראלי בוריס גומברג ולהפתעתנו גם אלוף ליטא בשחמט, רב-אמן סרונאס סולסקיס.

סגן השופט הראשי באירוע, השופט הבינלאומי הישראלי אלמוג בורשטיין (שהיה בעצמו סגן אלוף העולם לחובבים במהדורת 2007) מספר עוד: מאיר ראם, מורה לאנגלית ממצפה-רמון נבחר בישיבת השחקנים ערב התחרות לתפקיד י"ר ועדת הערעורים. במהלך הסיבוב הרביעי נתפס דווקא הוא מצלם (בתום לב כמובן) בטלפון הנייד שלו ולמרות עמדתו הזכויה נפסק לו הפסד בו-במקום. כאשר כבר חשב במר תסכולו לפרוש מן התחרות, נזכר לפתע במעמדו הרם ולאחר שנמלך בדעתו הופיע בכל זאת לסיבוב הבא.
בתוך כך נקבעו כבר  מועדי אליפויות החובבים בשנה הבאה: אליפות העולם תיערך בארטריה (יוון) 18- 28 באפריל  ואליפות אירופה בברטיסלבה, בירת סלובקיה ב13- 21 במאי. אתם מוזמנים לפצוח בהכנות אבל מבלי  להשתפר יותר מדי כדי שתתאימו עדיין לדרישות הקבלה...

ספליט: בתחרות הבינלאומית החמישית של העיר הקרואטית התמודדו 198 שחמטאים מ-19 מדינות ובכללם 11 רבי אמנים ושני ישראלים. לא פחות מעשרה שחקנים, מחציתם רבי אמנים מקומיים חילקו את הבכורה עם 7 נקודות מ-9. קובי פאר בן ה-19 שיחק היטב מול ממוצע יריבים עדיף וצבר 5.5 נק'. אביו, מיכאל- 4.5.   

 

 

                                              ישראלים ברומניה

בפרדיאל שברומניה נערכת תחרות הוקרה לזכרו של האמן הבינלאומי אמיל אונגוריאנו, מי שהיה סגן אלוף ארצו בשנים 1969 ו-1971 וייצג אותה בשלוש אולימפיאדות רצופות (1968- 1972). אם זכרוננו תקין, ראינו אותו גם פעם בתחרות נתניה.  רוב מכריע של 120 מבין 126 משתתפי האירוע הם רומנים ורק שני גרמנים ו..ארבעה ישראלים ותיקים מאזור חיפה והקריות, מעניקים לה את צביונה הבינלאומי. בתום הסיבוב החמישי הוליך בראש האמן הבינלאומי הרומני טיבריו-מריאן ג'ורג'סקו עם 4.5 נקודות לפני 10 צוברי 4 נקודות ובכללם הישראלים משה קציר ואבי יעקב. לנתן ברנשטיין ולעמנואל ממן היו 2.5 נק'. קציר בינתיים ללא הפסד ועם תיקו מול הגרמני ר"א מיכאל הופמן והרומני א"פ בוגדן פוסדארו. יעקב הפסיד לרומני אב"ל ארדליאן אך גבר על כל שאר יריביו.

למידע ותגובות:

[email protected]