כוכבים בשמי אשדוד - מאת יוחנן אפק

על מחנה האימונים שהעביר בכיר שחמטאינו בוריס גלפנד לשחקני נבחרת נבחרת נורבגיה באוסלו, על תחרות שחמט חזקה באשדוד בחנוכה, ועוד.






העיר אשדוד ומועדון השחמט שלה תארח בחנוכה, בשיתוף עם איגוד  מקצועני השחמט, האיי.סי.פי., תחרות בינלאומית מהירה, מן החזקות שנראו אי-פעם בארץ.     

 האירוע ייערך במרכז "כיוונים" רח' הציונות 4, ב7- 10 בדצמבר בהרכב מרשים של 12 רבי אמנים נודעים, ,ובכללם שלושה מבכירינו, אשר יתמודדו על קרן פרסים נדיבה בסך 41.000 דולר אמריקני. משני בתי המוקדמות יעפילו ארבעה שחקנים לשלב חצי הגמר ששני מנצחיו יתמודדו בשלב הגמר על בכורת התחרות ועל הפרס הראשון בן 10.000 הדולרים. 

 הריהי רשימת המשתתפים (עם מד הכושר המהיר שלהם):   

וסילי איבנצ'וק , אוקראינה  2825   

יאן נפומניאצ'י, רוסיה  2821

גאדיר גוסיינוב, אזרביג'ן 2739  

ריצ'רד ראפורט, הונגריה 2736

בוריס גלפנד, ישראל 2713 

אטיין באקרו, צרפת 2700 

דימיטרי יקובנקו, רוסיה 2700

פאבל אליאנוב, אוקראינה 2680

באסקיראן אדהיבאן, הודו 2641

אמיל סוטובסקי, ישראל 2622

איליה סמירין, ישראל 2613 

סם סביאן, ארה"ב 2546

את האירוע ינווט השופט הבינלאומי ויקטור גלטמן והמשחקים יועברו בשידור חי באתר הרשמי שיעלה בקרוב לאוויר. 

לוח הזמנים:

 יום ב', א' חנוכה  7.12 מרכז כיוונים רח' הציונות 4: 12.00- טקס הפתיחה במעמד ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי;  13:00- 16:00 משחקי בית א' ; 16:00- 19:00 משחקי בית ב'. 

יום ג' 8.12  מרכז כיוונים 13:00 -16:00: משחקי בית א'; 16:00- 19:00: משחקי בית ב' 

יום ד' 9.12 11:00: הרצאה במועדון השחמט רח' הארז 3  12:30- 15:00 משחק סימולטני ברחבת העירייה, רח' הגדוד העברי 10: סם סביאן (14), ארה"ב, צעיר רבי האמנים בעולם יתמודד מול נבחרת הנוער הישראלית (אלא אם יעלה לשלב חצי הגמר ואז יוחלף).  15:00: משחקי חצי הגמר 

יום ה' 10.12 מרכז כיוונים  15:00- 19:30: משחקי הגמר  20:00 טקס הסיום. 

הזדמנות פז לשחמטאינו לחזות מקרוב בתחרות -על מרתקת. אל נא תחמיצו!

וותיקים באמצע הדרך

אליפויות העולם לסניורים הנערכות באקווי טרמה שבאיטליה הגיעו למחצית דרכן בתום הסיבוב השישי בקבוצה ה"צעירה" (50+) מוליך מיודענו הליטאי ר"א אדוארדס רוזנטאליס, המחלק את זמנו (שבין התחרויות)  בין וילנה וחיפה ומככב גם בליגה הישראלית. לזכותו 5.5 נקודות לאחר שנפרד אמש בתיקו ( וממאזנו המושלם ) ממתחרהו הרציני ביותר, המדורג מספר אחת רב האמן הבוסני פרדראג ניקוליץ'. בעורפו של רוזנטאליס נושפים, במרחק חצי נקודה, חמישה רבי-אמנים. בנוסף לניקוליץ' צברו 5 נקודות כל-אחד גם האמריקני אלכסנדר איוואנוב, הסלובני גיאורג מור, הגיאורגי גאורגי בגאטורוב והאנגלי קית ארקל. בין 95 המשתתפים יש גם שלושה ישראלים: אב"ל ארקדי שבלב 3.5, אב"ל מרק ברקוביץ' 3 וויקטור זילברשטיין 3.בין 17בנות ה-50 + מובילה במפתיע הרוסייה א"פ טטיאנה בוגומיל עם 5 מ-5, נקודה וחצי לפני הדולקות בעקבותיה. 

בקטגורית הגברים הקשישים יותר (65+) נסתיים בתיקו, בסיבוב השישי, הקרב המרכזי בין שני אלופי עולם (לסניורים) בעבר, רבי האמנים אנטולי וייסר וולדימיר אוחותניק, המייצגים את צרפת.אוחותניק מוסיף להוליך בראש עם 5.5 נקודות, חצי נקודה לפני דבוקת צוברי 5 נקודות, עימה נמנה,מלבד וייסר,  

 גם האמן הבינלאומי הישראלי בוריס מריאסין. עם 180 המשתתפים נמנים גם 14 ישראלים לשניים מהם- אלוף ישראל בעבר נתן בירנבוים וא"פ בוריס גוטקין- 4.5 נקודות; לאב"ל לאון לדרמן, משה גל,יעקב מייזלין ונתן ברנשטיין 4 כ"א; בוריס בלאושטיין 3.5; אברהם הר-זהב ומרדכי שמיס 3; מרק רובינשטיין ועמנואל ממן 2.5 כ"א; גרגורי גוט 2.5 ; בנימין בר-גיל 1.5. 

בין הקשישות מוליכות בראש אלופת העולם לשעבר, ר"א נונה גפרינדשווילי בצוותא עם רב האמניות ולנטינה קוזלובסקאייה (רוסיה) ותמר חמיאדשווילי (גאורגיה) 4 נקודות כל-אחת. לאמנית הבינלאומית הישראלית לודמילה צפנסקאייה 2.5 נקודות.

42 ממשתתפי האליפויות, שרק מיעוטם בעלי תארים, בחרו להשתתף בתחרות הבזק הפתוחה שנסתיימה בניצחונם של האנגלי ארקל והסלובני מור עם 7.5 מ-9 כל-אחד. שני ישראלים בלבד נטלו חלק באירוע הנלווה: יעקב מייזלין 3.5 וגרגורי גוט 2.  

צילום:טאריי יוטן סוונסן 

גלפנד- שני לאלוף העולם

על מחנה האימונים שהעביר בכיר שחמטאינו בוריס גלפנד לשחקני נבחרת נבחרת נורבגיה באוסלו הבירה לקראת אליפות אירופה לאומות, כבר סיפרנו כאן. על תוכן האימונים אין לנו כל מידע אבל מה שכן פורסם הוא שארבעת הימים האינטנסיביים נחתמו בתחרות בזק שלמעט אלוף העולם נעדרו ממנה כל רבי האמנים המקומיים. 54 שחמטאים צעירים נטלו חלק באירוע  והמנצח היה, כמה מפתיע, מגנוס קארלסן עם 10 מ-11 לפני בוריס גלפנד וחברי סגל הנבחרת, האמנים הבינלאומיים אריאן טארי, ואולסן אולב פרודה 8.5 כל-אחד. אלוף העולם הפסיד קרב אחד לא"פ לארס אוסקר האוגה שסיים שישי. גלפנד נחל הפסד בודד מול חניכו, מנצח התחרות וסיים שלושה קרבות בתיקו. 


הטקסנים זכו בגביע גליגוריץ'

הדו-קרב השנתי העשירי ע"ש רב האמן הסרבי האגדי סווטוזר גליגוריץ' בין אוניברסיטת טקסס שבדאלאס הבירה לבין אוניברסיטת בלגרד, ניטש ב-6 בחודש באתר האינטרנט אי. סי. סי.  על 16 לוחות ונסתיים בניצחון טקסאני.הסרבים שזכו לעידודו של אורח הכבוד האגדי ר"א ליובומיר ליובוייביץ', כבר הובילה 4: 0 ואחר-כך 7: 4 אך נוצחו בסופו של יום בשיעור7: 9. רבי האמנים הישראלים גיל פופילסקי ודני ראזניקוב, סטודנטים בתוכנית האקדמית של אוניברסיטת טקסס לשחמטאים מצטיינים, היו שותפים למותחן ולניצחון האמריקני. פופילסקי ניצח על הלוח השני את האמן הבינלאומי מרקו ננז'יץ' וראזניקוב זכה על הלוח הרביעי מול אב"ל לוקה דראשקוביץ'. מבלי להמעיט בהישג האמריקני ראויה לציון העמידה הסרבית המכובדת, ללא אף רב-אמן, מול הרכב בינלאומי שכלל רבי אמנים על כל ששת הלוחות הראשונים.  


רודשטיין בליגה הצ'כית

הליגה הצ'כית הראשונה, האקסטרה ליגה, יצאה בסוף השבוע הקודם לדרך עם 12 קבוצות המשופעות ברבי אמנים. 

רב האמן הישראלי מקסים רודשטיין הוא שחקן הלוח הראשון של סגנית האלופה, קבוצת ראפיד פרדוביצה אשר בין 12 שחקניה הרשומים מופיעים לא פחות מאחד עשר רבי אמנים. בתום הסיבוב השני ניצבת בראש הדירוג קבוצת נאד לאבם עם 7 נקודות קבוצתיות (שני ניצחונות ותיקו)  אבל היא הקדימה מפגש אחד.אחריה פרידק-מיסטק והאלופה נובובורסקי עם 6 נקודות כ"א לאחר שני נצחונות. קבוצתו של מקסים צועדת עם 4 נקודות  (ניצחון ותיקו) במקום החמישי. רודשטיין גבר על הסלובקי אב"ל תאמאש פטני ונפרד בתיקו מן הרוסי ר"א וסילי ימלין.