פסגה ישראלית בבודפשט

מהדורת דצמבר של סדרת השבת הראשונה הנצחית בבודפשט נסתיימה בבכורה ישראלית מרשימה כששניים מן הצעירים והמוכשרים בשחקני מועדון כפר-סבא ניצחו במשותף בתחרות רבי האמנים.






מאת יוחנן אפק 

מהדורת דצמבר של סדרת השבת הראשונה הנצחית בבודפשט נסתיימה בבכורה ישראלית מרשימה כששניים מן הצעירים והמוכשרים בשחקני מועדון כפר-סבא ניצחו במשותף בתחרות רבי האמנים. אריאל ארנברג ואלון מינדלין צברו 5.5 נק' מ-9 כמו גם שותפם לבכורה רב-האמן דרגאן קוסיץ' ממונטנגרו. השלושה הקדימו את רב האמן ההונגרי זולטן וארגה ואת האמן הבינלאומי השוודי אקסל סמית 5 כ"א ואת ההונגרי ר"א אטילה צ'בה 4.5.

ההישג מקנה לשני הישראלים ציון נוסף לתואר אמן בינלאומי. לאלון היו כבר די ציונים קודם לכן והוא עתיד לקבל בקרוב את הדרגה. גם אריאל בן ה-14 השלים את מכסת הציונים הדרושה ולכשינסוק גם מד הכושר שלו למרומי ה-2400 (בתחרות זו עשה צעד חשוב בכיוון) יהפוך לצעיר האמנים הבינלאומיים שלנו. 

 עוד שני צעירים ישראלים השתתפו בתחרות: יבגני זנן צבר 4 נק' ונמרוד ויינברג 2.5. 

 http://www.firstsaturday.hu/1512/index.htm 

פוסטני שני בלונדון

באולמי אולימפיה שבבירה הבריטית נסתיימה המהדורה השביעית של תחרות ה"לונדון קלאסיק" היוקרתית בניצחונו של אלוף העולם מגנוס קארלסן אשר גבר בשובר שוויון על שותפיו לבכורה ההולנדי אניש גירי והצרפתי מקסים ואשייר-לגראב. כל אחד מן השלושה צבר 5.5 נקודות ללא הפסד בתחרות הקלאסית שעמדה על קטגוריה 22 (ממוצע 2784). הם הקדימו את לבון ארוניאן (ארמניה) 5, מייקל אדאמס (אנגליה) ופביאנו קרואנה (ארה"ב),שסיימו בתיקו את כל תשעת קרבותיהם וכן אלכסנדר גרישצ'וק (רוסיה) 4.5 כ"א; היקארו נקאמורה 4; וישוונתאן אנאנד 3.5; וסלין טופאלוב 2.5. 

הפסטיבל רב האירועים כלל גם תחרות פתוחה ראשית חזקה שנטלו בה חלק 247 משתתפים מ-48 פדרציות ובכללם 28 רבי אמנים ו-34 אמנים בינלאומיים. התחרות נסתיימה בניצחונו המשכנע של רב האמן הבינלאומי הצעיר בנימין בוק שצבר 8 נקודות בתשעת קרבותיו, נקודה תמימה לפני שבעה שחמטאים שצברו 7 נקודות כ"א ובראשם המדורג מס' 1, הישראלי יבגני פוסטני, שחקן נבחרת ישראל והאלופה באר-שבע. האחרים היו רבי האמנים רינאת ג'ומבאייב (קזחסטאן), אריק האנסן (קנדה), ג'ונתן האוקינס (אנגליה), יאהונגיר ואחידוב (אוזבקיסטן) ואב"ל דניאל סאדזיקובסקי (פולין).  פוסטני התמודד, בין השאר, עם 6 רבי-אמנים וצלח את האירוע ללא הפסד לרבות ניצחונות על רבי האמנים ארון סאמרסקייל (אנגליה) ואריק בלומקוויסט (שוודיה) ותיקו עם מנצח התחרות.רב האמן הישראלי השני באירוע טל בראון דורג במקום ה-14 עם 6.5 נקודות.עוד שלושה ישראלים נטלו חלק בתחרות: הנער אנתוני פלדמן צבר 5 נקודות,איתן אילפלד 4.5 ולוי דרור 2.5.   

בתחרות המהירה החזקה התמודדו 368 שחמטאים מ-47  פדרציות מהם 36 רבי-אמנים ו-28 אמנים בינלאומיים. באירוע שלט ללא עוררין רב האמן האנגלי לוק מקשיין עם 9.5 מ-10; לפני הראנט מלקומיאן 8.5; אלכס לנדרמן, אריק האנסן, ניקולאס פרת', רומיין אדוארד, לודוויג ג'ון האמר, סרגיי גריגוריאנץ, רינאת ג'ומבאייב, דיוויד איגלטון ותאמאש פודור 8 כ"א. הישראלי הבודד באירוע היה ר"א טל בראון שדורג במקום ה-44 עם 6.5 נקודות.

הכל על הלונדון קלאסיק אפשר למצוא כאן: 

 http://www.londonchessclassic.com/     

שני ישראלים נוספים שביקרו בתחרות לונדון הם כבר מזמן אינם שחקנים פעילים אבל עדיין מעורבים בהוויה השחמטית שלנו ואף הפתיעו אשתקד בספר מקורי משותף הזוכה להצלחה בעולם השחמט. השניים הם נועם מנלה וזאב זוהר השותפים לכתיבתו של הספר: Play Unconventional Chess and Win

שראה אור בבריטניה בשפה האנגלית בעריכתו המקצועית של רם סופר ועוסק בתמורות שחלו בשחמט בעקבות הופעת המחשב. עוד על הספר המיוחד הזה אפשר לקרוא כאן: 

           https://he.wikipedia.org/wiki/Play_Unconventional_Chess_and_Win

בלונדון פגשו נועם וזאב בשניים מגיבורי הספר ששמחו לקבל אותו במתנה מידיהם: אלופי העולם מגנוס קארלסן ווישוונתאן אנאנד


.....וכבר מוביל בקרואטיה !

היישר מן התחרות בלונדון המשיך יבגני הבלתי נלאה לקרואטיה שם החל לשחק בתחרות בפתוחה של העיר זאדאר בה מתמודדים 52 שחמטאים בלבד מהם 14 הם רבי אמנים (פוסטני שוב מדורג ראשון עם 2670) ושבעה- אמנים בינלאומיים. בתום הסיבוב החמישי מחלק יבגני את ראשות הדירוג עם רב האמן המקומי הרוויה סטוויץ' 4 נקודות לכל אחד. הוא כבר הספיק להתמודד עם 3 רבי  אמנים קרואטים. הוא נפרד בתיקו מיובאנוביץ' וברקיץ' ובסיבוב החמישי ניצח את מרטינוביץ'. בסיבוב השישי יתמודד עם רב-אמן קרואטי רביעי , מוכר הרבה יותר ושני לו בדירוג המוקדם- איבן סאריץ'. נוסיף לעקוב מקרוב אחר הדו-קרב המסקרן הזה שבין הישראלי הבודד מול כמעט כל הצמרת הקרואטית. 


רודשטיין בליגות האירופיות

רב האמן הישראלי מקסים רודשטיין שותף בשני מפגשים נוספים של קבוצת ראפיד פרדוביצה. הוא סיים על הלוח הראשון פעמיים בתיקו: בסיבוב השלישי עם ר"א פטר מיכאליק בניצחון קבוצתו 6: 2 על טרינץ  ובסיבוב הרביעי עם הרוסי הבכיר ר"א אנטון קורובוב (הזכור לנו מאליפות אירופה בירושלים) במפגש בו נוצחה קבוצתו 3: 5 לפרידק –מיסטק.  

בסוף השבוע האחרון הוא השתתף לראשונה, ובהצלחה רבה, גם בשני מפגשים של קבוצתו הגרמנית שוואבישה האל מן הבונדסליגה הראשונה: בשבת גבר על רב האמן ההונגרי זולטאן אלמשי מקבוצת טו דרזדן (6: 2 להאל)  וביום א' על  אב"ל איליה שניידר מס.פ. ברלין 1903 (4:4). הקבוצה מדורגת שלישית.

רב-אמן ישראלי אחר, ויטאלי גולוד שותף גם הוא לראשונה בשני מפגשים של מולהיים נורד. בשבת נוצח בידי האוקראיני ר"א אלכסנדר מויסיינקו  מקבוצת ס.ו. הוקנהיים (מולהיים ניצחה 4.5: 3.5) וביום א' נפרד בתיקו מן הפולני ר"א מרצין טאזביר מס.ו. גרישהיים ( 5.5: 2.5 למולהיים) קבוצתו מדורגת רביעית. 


ישראלים באליפות אירופה

מחר, יום ה', תיפתח במינסק בירת בלארוס אליפות אירופה בשח-מהיר ובבזק. צפויה השתתפותם של 792 שחמטאים  מ-30 ממדינות היבשת , לרבות 75 רבי-אמנים ו-53 אמנים בינלאומיים. את הדירוג המוקדם מובילים: שחריאר ממדיארוב (אייזרביג'ן) 2771, ארנסטו אינרקייב  (רוסיה) 2760 ודמיטרי אנדרייקין (2749).  הנציגות הישראלית באירוע מונה 12 שחקנים: מיכאל רויז 2669, איליה סמירין 2627, ויקטור מיכלבסקי 2564, אלכסנדר חוזמן (2504), אלכס פינקל (2459), דויד גורודצקי (2354), יעקב סיון (2324), פיליפ זיסמן (2196), אברהם מלאכי (2025), אלמוג בורשטיין (1958), מתן גורודצקי( 1897), סופיה טופורקובה( 1884). 

ליטא: במועדון השחמט פאנווזיס נערכה תחרות סגורה שהציעה אפשרות להשגת ציונים לתארים בינלאומיים.התחרות נסתיימה בניצחונם של המקומיים אב"ל טיטאס סטרמאביציוס ור"א אלויזאס קוויניס עם 6 מ-9 כ"א, לפני ר"א קיריל סטופאק מבלארוס 5.5. הישראלי הצעיר א"פ יונתן בקלצ'וק צבר 3 נקודות.  

הולנד: פסטיבל השחמט המסורתי של בירת הצפון כרונינגן ייפתח ביום שני הקרוב ויימשך עד ל-30 בחודש. בין משתתפי התחרות הראשית: צעיר רבי האמנים הישראלים אביטל בורוחובסקי וצמד האמנים הבינלאומיים הוותיקים מרק ברקוביץ' ויוחנן אפק. 


ואם בספרים מקוריים עסקינן, הרי תרומה חדשה וחשובה למדף העברי בספרייתכם: 



פרשים בכחול לבן

בהוצאת שלו שחמט ראה אור ספרם של רם סופר ומשה שלו "פרשים בכחול לבן" הפורש בפני הקורא את סיפור השחמט בישראל לתקופותיו, למן ראשיתו ועד ימינו.חלקו הראשון מתאר את תרומתם האדירה של השחמטאים היהודים להתפתחותו של המשחק ואת הסיבות להצלחתם ומתעד את תולדות השחמט ב-30 שנות המנדט הבריטי ו-67 שנות המדינה. בחלקו השני מונה הספר את השחמטאים הישראלים הבולטים ביותר, החל בדור המייסדים (משה צ'רניאק, יוסף פורת, מנחם אורן,יצחק אלוני ושלמה סמילטינר) עבור בדור ההמשך של ילידי הארץ ואלה שעלו בצעירותם בעשורים הראשונים למדינה ; גל העלייה של שנות השבעים; העלייה הגדולה והמשמעותית ביותר של שנות התשעים אשר העניקה לשחמט הישראלי את הגדולים בהישגיו בזירה הבינלאומית וכלה בדור הצעיר של שחמטאי שנות האלפיים. לסיום מוקדש פרק מיוחד לגדול השחמטאים הישראלים בכל הזמנים- בוריס גלפנד. 370 עמודי הספר מעוטרים בשלל צילומים מאירי עיניים ובמבחר משובח של קרבות מרהיבים עם ניתוחים חדשניים, ממיטב היצירה של בכירי שחמטאי ישראל בכל הזמנים. הספר החדש הוא ללא ספק מסמך תיעודי חשוב ובה בעת ספר שחמט מרתק- אחד הבולטים בספרות השחמט העברית בת זמננו. ראוי שיעלה על מדף הספרים של כל שחמטאי ישראלי המכבד את מורשתו ואת גיבוריו.   

 

 למידע ותגובות:  

[email protected]