קריאקין- הטוען לכתר

הדיווחים שלנו מוקדשים כמעט בלעדית לישראלים בזירה הבינלאומית ואולם לא נוכל להתעלם לחלוטין מן האירוע שהעסיק את עולם השחמט בשבועות האחרונים- תחרות המועמדים לאליפות העולם.






בהנחה שרוב קוראינו עקבו במידה זו או אחרת אחר ההתמודדות המרתקת  מעל גבי אינספור אתרי האינטרנט והרשתות החברתיות רק  נסכם כאן כי היא נסתיימה במוסקבה בניצחונו הדרמטי של הרוסי סרגיי קריאקין בן ה-26 והוא אשר יקרא תגר בסתיו הקרוב על כתרו של אלוף העולם מגנוס קארלסן. בקרב מורט עצבים מן הסיבוב האחרון והמכריע מול פביאנו קרואנה,על כרטיס העלייה הנכסף, נזקק הרוסי לתיקו, אך זכה לבסוף בכל הקופה בעקבות משגה גורלי של יריבו האמריקני שגרר הקרבת צריח מבריקה וקטלנית. אלוף העולם לשעבר, וישי אנאנד,איים לפרקים גם הוא על הבכורה. ההולנדי אניש גירי ששיחק היטב, היה הבלתי מנוצח היחיד באירוע אך עם 14 תיקו גם ללא ניצחון אחד לרפואה ועם לא מעט הלצות על חשבונו ברשתות החברתיות.  

התוצאות הסופיות: 1.קריאקין 8.5  2 - 3.קרואנה ואנאנד 7.5 כל-אחד;  4- 7 גירי, סווידלר, ארוניאן ונקאמורה 7 כל-אחד; 8.טופאלוב 4.5. צפוי לנו אפוא עימות מסקרן בין צעיר מובילי הדירוג העולמי לצעיר רבי האמנים בדברי ימי השחמט וגם , אם תרצו, בין נציגי המערב והמזרח גם אם העולם כבר אינו מחולק כבעבר לגושים מוגדרים. הדו-קרב על התואר ועל קרן פרסים בת כמיליון יורו, ייערך בניו-יורק ב-11- 30 בנובמבר וצפוי לרתק מאות מיליוני צופים באינטרנט ובטלוויזיה."אני וכל תושבי ניו-יורק מקדמים בברכה את אליפות העולם החוזרת לניו-יורק" הכריז ראש העיר ביל דה בלאזיו " מה מתאים יותר לארח את האירוע מאשר עיר שהפארקים שלה מאוכלסים בחובבי שחמט?" הדבר היחידי שאולי בכל זאת יחסר שם הוא מתמודד אמריקני.  

לאור תוצאות תחרות המועמדים נראית צמרת מד הכושר הבינלאומי כך: 

1.מגנוס קארלסן 2851  2. ולדימיר קראמניק 2801  3. פביאנו קרואנה 2795  4. אניש גירי 2790 5. מקסים ואשייה-לגראב 2788 6.היקארו נקאמורה 2787 7. לבון ארוניאן 2784  8.סרגיי קריאקין 2779 9.דינג לירן 2777 10.ווסלי סו 2773.  הישראלי הראשון ברשימת מד הכושר ה"חיה" הוא עדיין בוריס גלפנד הניצב במקום ה-19 עם 2740 נקודות. 

ובתוך כך גם זכינו לאלופת עולם חדשה-ישנה: הסינית הו-ייפאן גברה בלבוב, בקרב על הכתר הנשי, על האלופה היוצאת, האוקראינית מריה מוזיצ'וק, בשיעור 6: 3 (3+ 6=) וזכתה בשלישית בתואר העולמי. גם האלופה הטרייה ,כיום בת 22, שברה כבר כמה  וכמה שיאים כאשר היתה , בין השאר, לצעירת רבי האמניות בהסטוריה וגם ב-2010 לצעירת אלופות העולם מאז ומעולם. 

הנה תמונה מגניבה משכבר הימים שצולמה בתעלה אמסטרדמית והועלתה לפייסבוק : 

האלוף והטוען לכתר: חיוכים לעתיד זוהר!


ישראלים בגרמניה

בגרמניה מנצלים כל חופשה, קצרה ככל שתהיה,לעריכת תחרויות פתוחות אינטנסיביות עם סיבוב כפול מדי יום ביומו. תחרות גרנקה הפתוחה, בעיר קארלסרואה, היתה השנה החזקה וההמונית בתחרויות חג הפסחא ונטלו בה חלק 566 שחקנים מהם 55 רבי אמנים.  המנצח היה רב האמן המקומי הצעיר מתיאס בלובאום שדורג ראשון בין שישה רבי אמנים אשר צברו 7.5 מ-9 כל-אחד.שותפיו  היו הרוסים ולדימיר פדוסייב וניקיטה ויטיוגוב (הנציג היחיד בצמרת הגבוהה של מועדון ה-2700+), הסרבי מילוש פרונוביץ', הסיני ני הואה והספרדי פרנציסקו ואייחו-פונס. ארבעת הנציגים האחרים של מועדון ה-2700+ באירוע הסתפקו בהישג צנוע יותר: ריצ'רד ראפורט 7,  לי צ'יאו,אטיין באקרו ואנטון קורובוב 6.5 כ"א. עם הקבוצה הגדולה והמכובדת (37 שחקנים!) של צוברי 6.5 נקודות נמנו גם שני נציגינו באירוע, אלוף ישראל, הבאר-שבעי ויקטור מיכלבסקי. והאמן הבינלאומי הצעיר אילון נקר. נציגתנו היחידה בתחרות היתה האמנית הבינלאומית יוליה ניידיץ' (שוויגר) שצברה 5.5 נקודות ודורגה רביעית בין 43 השחקניות בתחרות, אחרי הגרמניה מספר אחת אב"ל אליזבט פהץ 6.5 רבות האמנים הגרמניות שרה הולט 6 ואלנה לבושקינה 5.5. 

מנצח התחרות, מתיאס בלובאום, הוא כוכב גרמני עולה הזכור היטב לכתבכם מכמה וכמה אימונים שהוזמן להעביר בשעתו לסגל הנוער הגרמני- ה"פרינצן" (נסיכים). נציגים בולטים אחרים הזכורים לי מאותו סגל הם כיום רבי האמנים דניס ווגנר ואלכסנדר דונצ'נקו והאמנים הבינלאומיים רסמוס סוואנה ויונאס למפרט. הארבעה סיימו אף הם בצמרת התחרות עם 6.5 נקודות כל-אחד. 

צילומים: האתר הרשמי 

http://www.grenkechessopen.de/de/

   

אלוף ישראל, ר"א ויקטור מיכלבסקי


ישראלים מצטיינים בספרד

דמיטרי טיומקין הוא רב אמן ישראלי לשעבר המתגורר זה שנים בספרד וממעט להופיע בזירה התחרותית (לפחות  זו השחמטית... ). בשנות התשעים נמנה דימה עם החברים היותר מבטיחים בסגל הנוער הישראלי החזק שלכתבכם היתה זכות נדירה לנהלו.  ב-1997 הוא זכה הן באליפות ישראל לנוער והן באליפות אירופה לנוער עד גיל 20 בטאלין בירת אסטוניה .  בהופעה נדירה שלו החודש  סייע דמיטרי לקבוצתו אלארו דראגונרה לזכות בבכורת הליגה של האי הספרדי מיורקה (הגדול באיים הבאליאריים). הקבוצה חילקה את הבכורה עם קבוצת סה קראו פטרה 15 נקודות קבוצתיות כל אחת ,אך הקדימה אותה בשתי נקודות לוח. דימה שותף בשישה מפגשים על הלוח הראשון וצבר 4 נקודות ללא הפסד. 

השחקן המצטיין על הלוח הראשון (עם 7 מ-8) של ליגת מיורקה היה , אגב, האמן הבינלאומי הארגנטיני קלאודיו מינצר, שאם זכרוננו אינו מהתל בנו, גם לו היה בעברו פרק ישראלי קצרצר. 

מיודענו רב האמן הישראלי ארתור קוגן הוא גם נשיא מועדון השחמט של העיר סאלואו  בקטאלוניה והרוח החיה בו. הוא עושה רבות לקידום מועדון טיפוחיו ועכשיו הוא גם מארגן תחרות לבעלי מד-כושר עד 2200 (ברשימת מד הכושר הבינלאומי ליום 1 בינואר) שתתקיים ב 29 באפריל- 1 במאי. פרטים והרשמה כאן: 

http://salouchessfestival.jimdo.com/bases/


  

ר"א דימיטרי טיומקין


300 שחמטאים בדיוק  מ-16 מדינות, ובכללם 16 רבי אמנים ושבעה אמנים בינלאומיים השתתפו במהדורה ה-43 של התחרות הפתוחה של לה רודה (ספרד). המנצח היחיד היה רב האמן הארמני קארן גריגוריאן , אשר צבר 7.5 נקודות בתשעת קרבותיו והקדים במחצית הנקודה עשרה שחקנים: רבי האמנים חוליו גראנדה זוניגה (פרו), מנואל פרז קנדלריו (ספרד), ארמיס אלווארז (קובה), אקסל באכמן (פרגוואי), דושאן פופוביץ' (סרביה), ולדימיר בקלאן (אוקראינה), אלון גרינפלד (ישראל) ג'יימס פלאסקט (אנגליה), מנואל לופז מרטינז (ספרד) והאמן הבינלאומי האיטלקי אנדריאה סטלה 7 כל-אחד. 

אלון, שצלח את האירוע ללא הפסד, ניצח כצפוי את כל היריבים הנחותים ממנו בדירוג המוקדם ונפרד בתיקו מרבי האמנים גראנדה זוניגה, פרז קנדלריו וסדלאק ובסיבוב האחרון מן האיטלקי סטלה (ראה צילום).

ר"א אלון גרינפלד (בלבן)


ישראלים בדאלאס

בדאלאס (טקסס, ארה"ב) נערך דו-קרב בשיטת סחוונינגן בין האוניברסיטה הטכנית המקומית לנבחרת הנוער של ארצות הברית לרגל חופשת האביב. כל אחד משחקני הנבחרת המארחת (סטודנטים זרים בתוכנית השחמט של המוסד האקדמי), התמודד בסיבוב כפול עם כל אחד משחקני הקבוצה האורחת. ידם של האורחים הצעירים, שחקני דור העתיד של מעצמת העל, היתה על העליונה ובסיכום שני הסיבובים הורה מאזן הנקודות על יתרון 29.5: 20.5 לזכותם.הם גם נטלו את כל ארבעת המקומות הראשונים בדירוג האישי: שני המנצחים היו סמואל סביאן, צעיר רבי האמנים בעולם, הזכור לנו מהופעתו בתחרות איגוד המקצוענים באשדוד אשתקד ור"א ג'פרי קסיונג עם 7 מ-10 כל-אחד, לפני ר"א קאיידן טרוף 6.5 ואב"ל ראופנג לי 6. רק אחריהם דורגו חמשת שחקני דאלאס(כולם רבי אמנים): דניס קאדריץ' ודני רזניקוב 4.5 כל-אחד; גיל פופילסקי ואלכסנדר אינדיץ' 4 כל-אחד; דויד ברצ'ס 3.5 ולבסוף שחקן נבחרת הנוער אב"ל אשקאט צ'אנדרה 3.  

פופילסקי , בכיר שחקני דאלאס, פתח יפה עם 3.5 נקודות מחמשת משחקי הסיבוב הראשון, אבל צבר רק חצי נקודה בחמשת משחקיו הנותרים ונאלץ להסתפק במקום השביעי. לדני רזניקוב היתה פתיחה איטית –1.5 מ-5 בסיבוב הראשון, אבל הוא השתפר מאוד בהמשך ועם 3 נקודות בחמשת קרבות הסיבוב השני  דורג לבסוף במקום השישי. 


מסיבה ספרותית

בחג הפורים נחגג במרכז מקס אאובה באמסטרדם סיומה של סדרת ששת הספרים בשפה ההולנדית של כתבכם ושל "מר שחמט" ההולנדי, האמן הבינלאומי ההולנדי האנס בוהם: "אנו מציגים את הרגלי (2010), הצריח (2011), הפרש (2012), הרץ (2013), המלכה (2014) והמלך (2015)". העותק הראשון של הכרך האחרון הוענק לשחקן ההולנדי האגדי יאן טימן. עוד על האירוע ולקט של משימות מגניבות מן הספרים עבורכם כאן: 

http://schaaksite.nl/page.php?al=bijeenkomst-in-max-euwe-centrum-ivm-boekenserie-afek-en-b%C3%B6hm

צילום: לני פרסן 

פתרוני העמדות בדיווחנו הקודם:
הקרב קוגן- זלץ הוכרע באמצעות המסע: 25.צ:ח6! והשחור נכנע נוכח: 25...פ:ה4 (25...ר:ח6 26.פ:ו6+ מו8 27.פה8+ מ:ה8 28.מהז6+ מו8 29.מהז8 מט) 26.מהז6+ מו8 27.צח8+! ר:ח8 28.מהז8 מט. 
 בקרב גלייזר- אהרון  המסע ה"בלתי נראה" היה 19...צו6!! (מאיים 20...צא6) 20. ה:ו6 ר:ו6 מאיים 21...ר:ד4! וזוכה. 
אטיוד מאת אלויס ווטאבה ("דויטשה שחצייטונג" 1969): 1.צג5+! (לא 1.צה5+? מ:ד4 2.צה7 ד1מה 3.צד7+ מה4 4.צג4+ מו5 5.צג5+ מז4 6.צג4+ מח3! והשחור זוכה) 1...מ:ד4 (1...מד6? 2.צגה5!) 2.צג7 ד1מה 3.צד7+ מג3 (3...מג5 4.צה5+) 4.צה3!! (ריתוק צולב!) 4...צ:ה3 5.צ:ד1 תיקו.