סמירין לתחרות טאטא סטיל!

איליה סמירין –ראשון המוזמנים לתחרות טאטא סטיל 2017. אף ישראלי לא הצטיין באליפות אירופה. ראיון עומק עם בוריס גלפנד. ישראלים בזירה הבינלאומית.






תחרות טאטא סטיל תזמין לתחרות המשנית של מהדורתה הבאה את רב האמן הישראלי הוותיק איליה סמירין.כך הוסכם בין מנהל התחרות , ההולנדי ירון (י'סגולה וו' שרוקה ) ון דן ברג ונשיא איגוד המקצוענים הבינלאומי הישראלי ר"א אמיל סוטובסקי. סמירין בן ה-48 השתתף לאחרונה ביוקרתית והוותיקה בין תחרויות העל במהדורות 1993 ו-1994 שלה והוא המוזמן הרשמי הראשון למהדורת 2017.  ון דן ברג הוסיף: " סמירין ידוע כרב אמן חזק מאוד וחובבי השחמט  מעריכים את סגנונו ההתקפי הנועז". איליה, יליד העיר ויטבסק בבלארוס (שבנה המפורסם ביותר היה אולי הצייר הנודע מרק שאגאל) הוא רב-אמן מאז 1990. עלה לישראל בשנת 1992,זכה מאז פעמיים באליפות ישראל (1992 ו-2002) וייצג אותה בעשר אולימפיאדות. הוא גם מנצחן של תחרויות בינלאומיות רבות שעם החשובות שבהן נמנות, בין השאר, סברדלובסק 1987, ניו-יורק 1994, ניו-יורק הפתוחה 2000, דוס הרמאנאס 2001 אקרופוליס 2007 ותחרות העולם הפתוחה ב-2014-15. מד-הכושר הגבוה ביותר בקריירה שלו היה 2702 (יולי 2001). בינואר 2002 דורג במקום ה-12 בעולם. 

 על תחרות טאטא סטיל, המכונה תדירות   "הווימבלדון של השחמט", עם 78 מהדורותיה  אפשר ללמוד מן האתר הרשמי שלה:  

www.tatasteelchess.com 


הישראלים לא הרשימו

אליפות אירופה ליחידים נסתיימה בגיאקובה (קוסובו) בניצחונו המשכנע של הרוסי ארנסטו אינרקייב .התחרות משכה 245 שחמטאים מ-39 מדינות מהם לא פחות מ-103 רבי אמנים ו-29 אמנים בינלאומיים אשר בצד התארים היבשתיים וקרן הפרסים התמודדו גם על 23 כרטיסי העליה למשחקי גביע העולם. 

המנצח (הנקרא, אגב, על שמו של צ'ה גווארה)  צבר 9 נקודות ב-11 סיבובי האליפות ללא הפסד עם ביצוע תחרותי מצויין של 2882 לאחר שהתמודד עם עשרה רבי אמנים חזקים ברציפות. הוא הקדים בחצי נקודה את הלטבי איגור קובאלנקו 8.5, באאדור ג'ובאבה (גיאורגיה), דויד נווארה (צ'כיה)ופרנציסקו וואלחו(ספרד) 8 כל-אחד; ראדוסלאב וויטאשק, קאספר פיורון (שניהם מפולין), לורן פרסינה (צרפת), אלכסיי גוגאנוב, דאניל דובוב (המצטיין עד גיל 20), ניקיטה ויטיוגוב (שלושתם מרוסיה), איבן צ'פארינוב (בולגריה), יבגני נאייר (רוסיה-האלוף היוצא), רוברט הובהניסיאן (ארמניה), סרגיי ז'יגאלקו (בלארוס), מלאדן פאלאץ (קרואטיה), איבן סלגאדו (ספרד), אלכסיי דרייב (רוסיה), דויד אנטון (ספרד), קיריל סטופאק (בלארוס), ליביו-דיטר ניסיפיאנו (גרמניה), אריאן טארי (נורווגיה), אנטון דמצ'נקו (רוסיה), סמואל טר-שקיאן (ארמניה), קונסטנטין לופולסקו (רומניה) ואלכסנדר בורטניק (אוקראינה) 7.5 כל-אחד.

איש משבעת הנציגים הישראלים באליפות לא ממש הבריק וממילא היו כולם רחוקים הפעם מלהתמודד על כרטיסי העליה הנכספים לגביע העולם. אביטל בורוחובסקי, תמיר נבאתי, יבגני פוסטני, אילון נקר ונתן בירנבוים צברו 6 נקודות כל-אחד. שקד תפארת הצעיר ומשה גל הוותיק צברו 5 נקודות כל-אחד.

אלוף אירופה הטרי ארנסטו אינרקייב. 

יוליה שוויגר באליפות היבשת

ועכשיו מופנה הזרקור האירופי אל שחקניות היבשת. היום יום ה' תיפתח במאמאיה שברומניה המהדורה ה-17 של אליפות אירופה ליחידות בהשתפותן של 112 שחמטאיות מ-27 פדרציות. ארבע מן המשתתפות נושאות בתואר הגברי רב-אמן, 30 הן רב-אמניות ו-32 בעלות התואר אמן בינלאומי. רוסיה שלחה  לאירוע 20 נציגות, לפני המדינה המארחת 12 וגיאורגיה-11. את הדירוג המוקדם מוליכה אלופת העולם לשעבר, הבולגריה אנטואנטה סטפנובה 2507 לפני הגיאורגית ללה יאווקישווילי 2493, נטליה פוגונינה (רוסיה) 2490, אליזבט פאהץ (גרמניה) 2489 ואלכסנדרה גוריאצ'קינה (רוסיה) 2485. ישראל מיוצגת באליפות ע"י האמנית הבינלאומית יוליה שווייגר המדורגת במקום ה-16 עם 2415 נקודות. 

האליפות תארך 11 סיבובים ותסתיים ב-8 ביוני. האתר הרשמי: 

http://ecuwomen2016.ro/ 


"הבחירה במקצוענות היא רק למי שמסור לשחמט בשלמות"


בוריס גלפנד בחדר עבודתו (צילום: צ'סבייס.קום)  

באתר צ'סבייס.קום התפרסם ראיון עומק מאלף בשני חלקים עם בכיר שחמטאינו, בוריס גלפנד. המראיין, האמן הבינלאומי ההודי סאגאר שאה, שאל את בוריס על חייו כמקצוען וכאיש משפחה וגם קיבל שפע של טיפים ועצות זהב לשחקן המבקש להשתפר. מומלץ לכל חובב שחמט לקרוא את הראיון במלואו. הנה קטע ממנו:     

בוריס, מתי מחליט שחקן לבחור בשחמט כקריירה, מתי מחליט רב-אמן צעיר עם מד-כושר 2650 להיות מקצוען? 

זוהי שאלה טובה מאוד ובה בעת קשה מאוד. זוהי בחירה לא קלה. מנקודת ראות אחת אם אתה מגיע לרמה כזאת אתה חייב להיות מוכשר ומן הסתם אתה גם נהנה מן השחמט. מצד שני, אלה לא חיים יציבים ואין לדעת עד כמה תוכל למשוך את הקריירה שלך. אני אפילו יכול לספר שהנריק קארלסן, אביו של מגנוס, ביקש את עצתי אם בנו צריך לבחור בקריירה מקצוענית. מגנוס היה אז בין 15 או 16. אמרתי להם שעליהם לעשות מה שנראה להם נכון. אני סבור שמגנוס הוא בר-מזל ליהנות מתמיכת משפחתו המדהימה. זוהי אחת מאבני הדרך להצלחתו. 

אני הייתי צריך לקבל את ההחלטה לאחר בית הספר התיכון. משפחתי תמכה בי אף שלא היה בטוחה בעצמה כיוון שהשחמט אינו מקצוע יציב. היה זה עידן מסך הברזל ולא יכולתי לנסוע לחו"ל כך שהיתה זו החלטה עם סיכון. ועם זאת המוטיבציה שלי היתה כה גבוהה שהחלטתי ללכת על זה. 

כך שלדעתך , האהבה למשחק חיונית לבחירה בשחמט כקריירה? 

אני חושב שאם אתה בספק אל לך לבחור בו. זה רק לאנשים שמסורים ומחוייבים לחלוטין. כמובן שאם אתה נהנה מזה אתה תמיד יכול להישאר קשור בשחמט בכתיבה, אימון או כל פעילות מלווה אחרת. יתרונו של השחמט הוא  בהיותו תחום יצירתי להפליא מאין כמותו. האם לבחור בו כדרך חיים תלוי בתחושה האישית. זוהי בחירה קשה שכל אחד צריך לקבל בעצמו. כדי להיות מקצוען נדרשות משמעת והתמסרות עצומות. 

את שני חלקי הראיון המלא אפשר למצוא כאן: 

http://en.chessbase.com/post/improve-your-chess-with-boris-gelfand-1-2

http://en.chessbase.com/post/improve-your-chess-with-boris-gelfand-2-2 


קוגן-שני באסטדיליה

רב האמן הישראלי ארתור קוגן סיים שני בתחרות המהירה ה-15 של העיר הספרדית אסטדיליה. 129 שחמטאים  ובהם שלושה רבי אמנים ושלושה אמנים בינלאומיים נטלו חלק באירוע בו ניצח הספרדי ר"א דניאל פורסן עם 8 נקודות מתשעה קרבות. ארתור חילק את הסגנות עם האמן הבינלאומי המקומי חואן לואיס ראמירו 7.5 כל-אחד. רב האמן הוותיק רוברטו ציפוואנטאס הסתפק במקום השביעי עם 6.5 ובתואר הסניור המצטיין. 


בישווילר: הליגה העילית הצרפתית לנוער (הבית העליון של ה-טופ 16) נסתיימה בניצחונה של פילידור מילוז 32 נקודות, לפני קאן 30, טרמבליי אן-פראנס 28, בואה קולומב 26, קלישי 25, לה-מאן 23, מארסיי ונאנסי 20 כ"א.  הארגון היה מופתי כמו בליגה הבוגרת ובדרך כלל בזירה התחרותית הצרפתית. שותף פעיל למדליות הארד של טרמבליי היה גם הירושלמי הצעיר שוהם כהן- רביבו, בן ה12, אשר צבר 2 נקודות בארבעת קרבותיו.  

בקבוצת הבוגרים של טרמבליי מופיעים, אגב, בין השאר גם רבי האמנים מיכאל אורטובסקי וטל אברג'ל והאמן הבינלאומי גבריאל בטאליני-פלום.  



קבוצת הנוער טרמבליי בטקס סיום ליגת הנוער הצרפתית. ראשון משמאל: שוהם כהן-רביבו. (מהאתר הרשמי)

   http://bischwiller2016.ffechecs.org/

 

זלקארוש: המהדורה ה-35 של אליפות הונגריה הפתוחה תחל ביום שישי הקרוב ותימשך עד ל-4 ביוני. ברשימת משתתפי הקטגוריה הראשית 128 שחמטאים מ-25 פדרציות לרבות 38 רבי-אמנים ו-41 אמנים בינלאומיים. את הדירוג המוקדם מובילים האוקראיני יפימנקו (2656), הרוסי רחמנוב (2654) והסרבי איבניסביץ' (2646). ישראל מיוצגת באירוע ע"י האמן הבינלאומי הצעיר עידו בן-ארצי.