פופילסקי ראשון באליפות ארה"ב הפתוחה!

הההופעות הישראליות בזירת השחמט הבינלאומית הקייצית נמשכות ועימן גם שרשרת ההישגים. הנה דיווח עדכני טרי מאת יוחנן אפק.






קיץ שחמטי מדהים עובר על רב האמן הישראלי הצעיר גיל פופילסקי בזירה התחרותית הצפון-אמריקנית. גיל, שהוא סטודנט למדעי המחשב באוניברסיטה הטכנולוגית של דאלאס (טקסס), נושם במרבית ימי החופשה הגדולה  אוויר פסגות במיטב אירועי סבב הקיץ האמריקני. קוראינו הנאמנים העוקבים אחרי הישגיו המופלאים בהשתאות, ישמחו בוודאי להתבשר על גולת הכותרת שנרשמה השבוע: חלוקת הבכורה במהדורה ה-117 של אליפות ארה"ב הפתוחה! 

388 משתתפים ובכללם 18 רבי-אמנים ותשעה אמנים בינלאומיים נטלו חלק באירוע היוקרתי שנערך באינדיאנפוליס, בירת מדינת אינדיאנה. גיל שסיים ראשון בצוותא עם רב האמן האמריקני הוותיק אלכסנדר שאבאלוב 8 נקודות (ו-4800 ירקרקים!) כל-אחד, הקדים את שותפו באיכות הנקודות בתחרות עצמה, גם אם נכנע לו בקרב הבזק שובר השוויון שהעניק לשבאלוב את התואר הרשמי והשלמת הכנסה בת 200 מרשרשים נוספים. השניים הקדימו את הכוכב המקומי העולה אב"ל רויפנג לי  ואת ר"א פידל קוראלס חימנז עם 7.5 נק' (ו-1400 דולר) כל-אחד וכן 13 שחקנים חזקים עם 7. בדרכו אל הבכורה גבר גיל, בין השאר, על רבי האמנים בנג'מין וקחיאן ועל התאורטיקן הנודע אב"ל ג'והן ווטסון. את התוצאות המלאות אפשר לראות כאן: 

http://www.uschess.org/results/2016/usopen/?page=STANDINGS&xsection=usopen

קוגן חילק  את הסגנות באנדורה

הנסיכות הזעירה השוכנת בין ספרד לצרפת אירחה במהדורה ה-34 של התחרות הפתוחה שלה, שנסתיימה רק הבוקר במלון פנורמה, 130 שחמטאים מ-19 מדינות ובכללם 12 רבי-אמנים ועשרה אמנים בינלאומיים.מרבית המשתתפים שהתמודדו על קרן פרסים בת 10 אלפים יורו היו, אך טבעי, צרפתים וספרדים. מי שהוליך את הדירוג עד לפני הסיבוב האחרון היה שוב רב האמן הפרואני חוליו גראנדה זוניגה אלא שבסיבוב הנעילה נחל הפסד לא צפוי בכלים הלבנים מידי הצרפתי ר"א מקסים לגארד. בכך איפשר לבן ארצו הצעיר ר"א חורחה קורי ליטול לבדו את הבכורה עם 7.5 נקודות מתשעה קרבות.  לגארד, כמו גם רב האמן הישראלי ארתור קוגן, שניצח את האמן הבינלאומי הצרפתי פייר בארבו והונגרי ר"א תאמאש באנוש חברו אל גראנדה כדי לחלק את המקום השני עם 7 נקודות מ-9 כל אחד. 

ארתור, שהיה מטופל כאן גם במשפחה ותלמידים, פתח עם 4 מ-5 ואז נוצח בידי תלמידו לשעבר,הספרדי אב"ל אנטולי, אך התעשת בסיומת או-לה-לה נמרצת בת 3 ניצחונות כדי לנצל את  תוצאות הסיבוב האחרון לחלוקת הסגנות. האמן הבינלאומי הוותיק מרק ברקוביץ' צבר 6 נקודות והיה הסניור (60+) המצטיין. 

תחרות הבזק (שכונתה גם הפרס הגדול והשתתפו בה 92 שחקנים) נסתיימה בניצחונם המשותף של גראנדה זוניגה וההונגרי ר"א פטר פרוהאשקה עם 7.5 מ-9 כל-אחד, לפני  רבי האמנים ריף, דמוט וגוזולי (כולם מצרפת) וגלוד (דנמרק) 7 כל-אחד. קוגן סיים כאן עם 6 נקודות ודורג במקום ה-17.                                                    


רפאל (רפא) קוגן בוחר לאבא ארתור פתיחה

פעילות ישראלית תוססת בבלגרד


פרובלמאים ישראלים בבלגרד. בקידמת הצילום: מימין- מנחם ויצטום, ממצטייני הכנס ורעייתו נילי. משמאל- צעיר המשתתפים רועי ארליך ואמו מירב. עומד: המחבר הפורה והמצטיין בכנס כולו יבגני בורד. עוד בצילום מאחור מימין לשמאל: עופר קומאי, הפותר המצטיין של הנבחרת ורעייתו עולי ; פז עינת ורעייתו מירי; אמציה אבני ורעייתו נעמה וגדי קוסטף. 

בבירה הסרבית נערך הכנס העולמי ה-59 לקומפוזיציה שחמטית עם 227 משתתפים מ-38 מדינות, מהם 19 ישראלים. מוקדי העניין העיקריים היו כרגיל אליפויות העולם לפתרון בעיות שחמט ותחרויות החיבור המזורזות. 22 נבחרות השתתפו באליפות עם 3 פותרים כל אחת ואלה התמודדו במשך יומיים עם בעיות דו-מסעיות, תלת מסעיות, רב-מסעיות, מטי-עזר, מטי-לדעת וסיומים. המנצחת הקבועה של השנים האחרונות , נבחרת פולין, שבשורותיה 3 שחמטאים חזקים (רבי האמנים קספר פיורון, אלכסנדר מישטה ואב"ל פיוטר מורדזיה) עמדה בציפיות גם הפעם ונטלה את הבכורה עם 168.8 נקודות, לפני ליטא המפתיעה 157 וסרביה א' 155.8. רביעית סיימה בריטניה(154.4) עם רבי האמנים ג'והן נאן, ג'ונתן מסטל וקולין מקנאב, שלושתם הם אגב בעלי תואר דוקטור למתמטיקה (מסטל, הדובר עברית קלה, הוא אפילו פרופסור באימפריאל קולג' הלונדוני). 

נבחרת ישראל, עם עפר קומאי, עומר פרידלנד ומרדכי צ'ובניק צברה 145.4 נקודות ודורגה במקום השישי. 

בה בעת היתה זו גם אליפות העולם ליחידים על-פי התוצאות האישיות. הפולני קספר פיורון (שניצח לאחרונה בכמה תחרויות שחמט פתוחות גדולות) הגן על תוארו כאלוף העולם, לפני בן ארצו פיוטר מורדזיה והסרבי מריאן קובאצ'ביץ' ש"בין השאר" גם היה הרוח החיה בארגון הקונגרס כולו. קובאצ'ביץ' אף זכה לעיטור מיוחד על השתתפותו המוצלחת הרצופה בכל 40 האליפויות שנערכו עד כה למן שנת 1977!   ג'והן נאן שסיים שביעי עם 77.2 הוכתר כאלוף הסניורים והעילוי הרוסי הצעיר דנילה פאבלוב שסיים במקום ה-34 עם 65 נקודות-כאלוף הנוער. 

עפר קומאי (בעברו 3 פעמים אלוף העולם!) דורג במקום התשיעי בין 89 הפותרים (כולל אלה שהשתתפו מחוץ למסגרת הקבוצתית) עם 76.5 נקודות, מרק ארנבורג 64.5  (מקום 35), עומר פרידלנד 63.9 (מקום 38), מרדכי צ'ובניק 63.8 (מקום 39).

את התוצאות המלאות של אליפויות העולם אפשר לראות כאן: 

  http://www.wfcc.ch/competitions/solving/wcsc16/   

בתחרות הפתוחה שקדמה לאליפות הרשמית כמעין חימום השתתפו 119 פותרים ואף היא נסתיימה בניצחונו של  הפולני קאספר פיורון עם 48 נק' (מתוך 60 אפשריות), לפני הסרבי ולדימיר פודיניץ 41.6 והישראלי עפר קומאי 39.1. ישראלים נוספים: 31. מרק ארנבורג ועומר פרידלנד 26 נק' כל אחד; 50. מרדכי צ'ובניק 22.5 67.פז עינת 20  93.רועי ארליך 15  99. יוסי רטר 13.5 

במאמץ לעודד את דור ההמשך, אירח הכנס מחברים ופותרים צעירים העושים את צעדיהם הראשונים בתחומי החיבור והפתרונים. האתר הרשמי הציג גלריה ססגונית של המחברים הצעירים שהשתתפו בכנס ובכללם גם הישראלי בן ה-12 רועי ארליך אותו ליוותה האוהדת מספר אחת שלו, אימו מירב: 

http://wccc2016.matplus.net/ct/yccc2016-gallery.pdf

רועי השתתף בתחרות החיבור המיוחדת למטי עזר לנוער ונטל את המקום הרביעי שזיכה אותו בפרס מיוחד:

  http://wccc2016.matplus.net/ct/YCCC%20Group%20B.pdf 

. הוא גם זכה במקום השלישי התחרות הפתרונים המיוחדת לנוער.  

המחברים הישראלים הבוגרים נטלו חלק בתחרויות החיבור הרשמיות (מדליות) והבלתי רשמיות ( עם משקאות לאומיים כפרסים) הרבות שנערכו בשבוע הכנס מהם זכו בפרסים וציונים הישראלים: מנחם ויצטום, פז עינת, מרק ארנבורג, יבגני בורד, עפר קומאי ורועי ארליך(משתתפי הכנס) וכן שאול שמיר, ז'ן היימן, ז'ק רוטנברג, רפי רופין ועמנואל נבון (באי-מייל). יבגני בורד הוכרז כמחבר המצטיין של שבוע החיבור בכנס. זקן המשלחת הישראלית האמן הבינלאומי יוסי רטר בן ה-82 הוכיח שוב כי עוד כוחו במוחו כשנטל את מדליית הארד בתחרות החיבור המהירה ואף השתתף באליפות העולם בפתרון בעיות ובתחרות הפתוחה. יוסי אף חילק בכנס את הפרסים לתחרות שהוכרזה במלאות לו 80.


כתבכם מרצה    צילם: מרטין מינסקי

כתבכם הסתפק שוב בתפקידו כנציג הרשמי של ישראל בדיוני הקונגרס. הוא גם נשא הרצאה קצרה על הזיקה שבין הקומפוזיציה השחמטית למשחק התחרותי וחילק את הפרסים מתחרות החיבור ליובל ה-64 שלו. אמציה אבני  הרצה על הנושא: כיצד להציג אטיוד? 

את תוצאות תחרויות החיבור הרשמיות ניתן לראות כאן: http://wccc2016.matplus.net

ואת הבלתי רשמיות-כאן: http://wccc2016.matplus.net/unof.php

גם אירוע שחמטי "קונבנציונלי" כלל הכנס: דו-קרב מהיר כפול בין נבחרת הפותרים (עם רבי האמנים קספאר פיורון, אלכסנדר מישטה, בויאן ווקוביץ' וג'והן נאן) לבין הנבחרת האולימפית של סרביה ( עם רבי האמנים איוון  איבניסביץ', רוברט מרקוס, מילוש פרונוביץ' ובראנקו דמליאנוביץ').  הפותרים ניצחו פעמיים 2.5: 1.5 ובסיכום 5: 3!  את הקרבות אפשר לראות כאן: http://serbiachess.net/live/serbia_world_2016/tfd.htm

הכנס הבא ייערך בקיץ 2017 בדרזדן (גרמניה). 

פותרים בפעולה . צילם: מרטין מינסקי

ישראלים בביל

המהדורה ה-49 של פסטיבל ביל בשוויץ היתה צנועה מן הרגיל ויש להניח שמאמץ מיוחד יושקע במהדורת היובל בקיץ הבא. הצרפתי מקסים ואשייה לגראב שגבר בדו-קרב הכתר המהיר 3: 1 על הרוסי פטר סווידלר ,גם חילק עימו את בכורת תחרות הראווה בבזק לפני 4 כוכבים צעירים. 

בתחרות הפתוחה הראשית החזקה מאוד השתתפו 112 שחמטאים מ-28 פדרציות, מהם 32 רבי אמנים ו-15 אמנים בינלאומיים. המנצח היה  האמריקני  סם שאנקלנד   עם 7.5 מ-9 לפני אלתאי ספארלי (אייזרביג'ן)7 ושישה רבי אמנים עם 6.5 כל-אחד. ארבעה ישראלים התמודדו כאן: ר"א מקסים רודשטיין דורג במקום ה-20 עם 6 נקודות, ר"א טל בראון במקום ה-30 עם 5.5 נק' , אב"ל טל חיימוביץ' במקום ה-36 עם 5 ושמואל יצחקי במקום ה-65 עם 4.5 נקודות. 

147 שחקנים השתתפו בתחרות המהירה הפתוחה בה ניצחו האזרי ספארלי והקזאחי ג'ומבאייב עם 7.5 מ-9 כ"א. רודשטיין סיים עשירי עם 6.5, טל בראון במקום ה-33 עם 5.5 וטל חיימוביץ' במקום ה-105 עם 3.5. 

בתחרות הבזק הפתוחה (128 משתתפים) ניצח ההודי קרישנאן סאסיקיראן עם 10.5 מ-13, לפני הגרמני גיאורג מאייר 10. הישראלי טל בראון סיים במקום ה-19 עם 8.5 נקודות, טל חיימוביץ במקום ה-49 עם 7. 

אתר רשמי:  http://www.bielchessfestival.ch/en/master-tournament/standings/ 

ר"א מקסים רודשטיין בתחרות המהירה

בקצרה

יוון: בקוואלה נערכה המהדורה ה-25 של התחרות הבינלאומית הפתוחה, מן החזקות בבלקן. 95 שחמטאים מ-14 פדרציות התמודדו בקטגוריה הראשית, מהם 15 רבי-אמנים ושמונה אמנים בינלאומיים. שבעה חילקו את הבכורה: רבי האמנים זאוון אנדריאסיאן (ארמניה), קונסטנטין לופולסקו (רומניה), קארן גריגוריאן (ארמניה), מומצ'יל ניקולו(בולגריה)ויעקב גלר (רוסיה) והאמנים הבינלאומיים אנדריאס קלירס (יוון)ומרקו קודנוטי (איטליה) צברו 6.5 נק' מ-9 כל-אחד.שני ישראלים התחרו כאן: ר"א יבגני פוסטני חילק את המקום השמיני עם 6 נקודות ללא הפסד, אך רק עם 3 ניצחונות, מול הרכב חזק שכלל 4 רבי-אמנים. האמנית הבינלאומית יוליה שוויגר צברה 5 נקודות. 

שוויץ: גם התחרות הפתוחה של העיירה מרטיני חגגה את מהדורתה  ה-25 בתחרות בת 7 סיבובים (בארבעה ימים) בה נטלו חלק 89 שחקנים מ-12 ארצות ובכללם 4 רבי-אמנים ו- 12 אמנים בינלאומיים. המנצחים היו רב האמנים כריסטיאן בואר (צרפת) וגרגלי אנטל (הונגריה) עם 6 נקודות כל -אחד, לפני הרוסי ר"א ולדימיר יאפישין  וההונגרי אב"ל מיקלוש גליאש 5.5 כ"א. האחים הישראלים לבית שרנצל, אב"ל ישראל וא"פ מרדכי, רשמו חזרה מוצלחת לזירה התחרותית מקץ הפוגה ממושכת עם 4.5 נקודות כל-אחד. ישראל, 32(!) שנה כתב השחמט של "הארץ", סיים ראשון בקבוצה זו ואף זכה בפרס.  

גרמניה: המהדורה החמישית של תחרות ארבר הפתוחה נסתיימה בניצחונם המשותף של ר"א מישה פאפ (הונגריה), א"פ פיטר הופמן (הולנד) ואב"ל פאבל ואוורה (צ'כיה) עם 7 מ-9 כל-אחד.  טל רסקין מראשון לציון צבר 5 נקודות ודורג שלישי בין הנערים. 

קליל לקינוח

בסיבוב החמישי של תחרות קוואלה הפתוחה הגיע פוסטני, בכלים השחורים, לעמדה שלפנינו, מול אמן בינלאומי ארמני חזק העונה לשם טיגראן הארוטיוניאן גם אם לא הצלחתם להגותו כהלכה. 

כיצד הייתם ממשיכים כאן כולכם? את הפתרון לא נציג בפגישתנו הבאה. 


פתרון האטיוד  מדיווחנו הקודם (י.אפק): 1.צד4+ מג1 2.פד3+ מב1 3.פו2 צו1 4.פח1! צ:ח1 5.צד2! צג1+ 6. מב3 צג2  (6...ח1מה 7. צב2+ מא1 8.צב2+ ושח חוזר) 7.צד1+ מג1 8.צד2! צג3+! 9.מ:ג3 ח1מה 10.צד1+! מה:ד1 פט! 


לתגובות: [email protected]