אשדוד חילקה את הסגנות בנובי סאד

הופעה מוצלחת לאשדוד באליפות אירופה למועדונים. איגור ביטנסקי והשחמט האתיופי. רבי אמנים במשכן הכנסת. גמר על בטקסס ואליפות העולם אצלכם בסלון. עדכונים חמים.






מועדון אשדוד זכה לאחד ההישגים המרשימים בתולדותיו בחלקו את הסגנות באליפות ה-32 של אירופה למועדונים אשר ננעלה בשבת בעיר הסרבית נובי סאד. 62 קבוצות מכל רחבי היבשת נטלו חלק בתחרות הפתוחה ובכללן גם  באר-שבע ואשדוד. האלופה הטרייה היא אלקלויד עם 5 ניצחונות ושני תיקו קבוצתיים (שהניבו 12 נקודות קבוצתיות בשבעה סיבובים) ועם הרכב  עילית בינלאומי שכלל את הסינים דינג לירן ויו יאנגיי, הרוסים דמיטרי אנדרייקין ודמיטרי יקובנקו, האוקראינים פאבל אליאנוב ויורי קריבורוצ'קו והמקדונים טראיקו נדב ופיליפ 

פנצ'בסקי (מד-כושר ממוצע 2732). חמש קבוצות חלקו בסגנות עם 11 נקודות קבוצתיות לפי הסדר הזה: 2. מדני וסאדניק מסנקט פטרסבורג, קבוצתו של הישראלי מקסים רודשטיין; 3.כיכר המורשת מוסקבה; 4.אשדוד; 5. אודלאר יורדו האזרית, קבוצתו של הישראלי אמיל סוטובסקי ששימש בה מאמן-שחקן 6. סיבריה הרוסית, ראשונה בדירוג המוקדם, אותה הובילו קראמניק, גירי וגרישצ'וק. 

גם אשדוד עם הקפטן משה שלו הגיעה לנובי סאד עם הרכב בינלאומי איכותי אותו הוביל בהצטיינות יתרה האוקראיני ואסילי איבנצ'וק. בסיבוב החמישי נחלה אשדוד את הפסדה היחיד והמזערי 2.5: 3.5 מול סיבריה הפייבוריטית. ואייחו וגאורגייב הפסידו לגירי ולקורובוב, מויסיינקו ניצח את לי צ'יאו, איבנצ'וק, סמירין ווולוקיטין נפרדו בתיקו עם קראמניק, גרישצ'וק וטומאשבסקי. ואולם בשני סיבובי הנעילה זכתה הקבוצה לשני ניצחונות מרשימים וחשובים: 5: 1 על וארלנגה (איבנצ'וק- פרדוייביץ' 1- 0) ו-3.5: 2.5 על פדובה האיטלקית החזקה של גלפנד שוב הודות לניצחונו של איבנצ'וק על לא אחר מאשר מקסים ואשייה-לגראב בעוד עמיתיו ואייחו, סמירין, וולוקיטין, מוסיינקו וגאורגייב מבצרים את התוצאה היקרה והמכובדת עם 5 תיקו מול ארוניאן, גלפנד, לקו, באקרו וווקאטורו!  מצטייני אשדוד היו שחקני החיזוק האוקראינים וסילי איבנצ'וק  אשר עם 5.5 מ-7 ללא הפסד וביצוע תחרותי של 2888 נטל  את מדליית הזהב על הלוח הראשון ואלכסנדר מויסיינקו על הלוח החמישי עם 5 מ-6 (כמו בו ארצו אנטון קורובוב במדי סיבריה) . הספרדי פרנסיסקו ואייחו פונס על הלוח השני, הישראלי איליה סמירין על הלוח השלישי והאוקראיני אנדריי וולוקיטין על הלוח הרביעי צברו  3 מ-6 כל-אחד. הבולגרי קיריל גאורגייב צבר 4 מ-6 על הלוח השישי וגם שני לוחות המילואים, שחקני הבית  ארתור קוגן (3 מ-3) וויטאלי גולוד ( 2 מ 2) סיפקו את הסחורה כדי לרשום יחדיו שיא חדש בדברי ימי המועדון.


אלופת ישראל באר-שבע, בהרכב ביתי ועם הקפטנית אילנה דויד-גלאז, גברה בסיבוב החמישי על חברת השחמט מציריך 3.5: 2.5 הודות לניצחונו של אלון גרינפלד על אב"ל נואל שטרודר בלוח הרביעי שעה שבשאר הלוחות חולקה הנקודה. את הופעתה סיימה הקבוצה בשני הפסדים. בסיבוב השישי 1: 5 למדני וסאדניק החזקה של מקסים רודשטיין (לוח ראשון באר-שבע בעונה הרגילה!). פוסטני ורויז אמנם שרדו מול סווידלר ודומינגז אבל חוזמן, מיכלבסקי, חמלניקר וסידורנקו נכנעו לפערי מד הכושר הניכרים מול ויטיוגוב, בו קסיאנג'י, מטלאקוב ורודשטיין.  בסיבוב הנעילה נוצחה באר-שבע בידי לאדיה (צריח) קאזאן 2: 4. בסיכום האישי סיימו פוסטני ורויז עם 4 מ-7; חוזמן עם 2 מ-6; גרינפלד 3.5 מ-6; מיכלבסקי 3.5 מ-7; חמלניקר 2.5 מ-5 וסידורנקו 2.5 מ-4. הקבוצה דורגה במקום ה-18 עם 8 נקודות קבוצתיות.

בסיבוב השני פגש אלון גרינפלד בכלים הלבנים את ארקדי ניידיץ' (הזכור לנו, בין השאר, מניצחונו המשכנע בקיץ האחרון בתחרות השלישית לזכר גדעון יפת בירושלים) ,המייצג כיום את אייזרביג'ן ושיחק בשורות אודלאר אורדו.הקרב הגיע לעמדה שלפנינו: 


למרות השוויון החומרי המלך השחור נראה חשוף לסכנות יותר מיריבו. כיצד הוכיח זאת הלבן חד וחלק? הפתרון בסוף הכתבה. 

 וכיצד סיימו ה"ליגיונרים" הישראלים? בוריס גלפנד עם 4.5 מ-6 ללא הפסד על הלוח השלישי של הקבוצה האיטלקית פדובה שדורגה במקום ה-12 עם 10 נקודות קבוצתיות.  מקסים רודשטיין (שחקן באר-שבע!) עם 3.5 מ-4  ללא הפסד על הלוח השישי של סגנית האלופה מסנקט פטרסבורג. אמיל סוטובסקי (שחקן אשדוד) צבר 3.5 מ-5 על הלוח השישי של הקבוצה האזרית אודלאר יורדו. שני שחקנים ידועים קצת פחות שהופיעו כישראלים בקבוצות רוסיות:  אב"ל מיכאל קוסטרומין 3.5 מ-7 על הלוח השלישי של  לוג פוקר צ'ס שסיימה במקום ה-16  ויאצ'סלאב סמסונוב 3 מ-7  במדי אזרליו ואיווריקסטה שדורגה במקום ה-53. 

נשות ראשון התקשו

ׁ14 קבוצות השתתפו באליפות אירופה למועדוני נשים.הפייבוריטית ממונטה קארלו עמדה בציפיות בנצחה את כל  7 יריבותיה ונטלה את התואר עם 14 נקודות קבוצתיות בהנהגת אלופת העולם, הסינית הו-ייפאן, שניצחה בכל ששת משחקיה והאחיות האוקראיניות אנה ומריה מוזיצ'וק (האחרונה –אלופת העולם לשעבר שצברה כאן 6.5 מ-7); השוודית פיה קרמלינג והצרפתיה אלמירה סקריפצ'נקו. שנייה סיימה הקבוצה הגיאורגית "נונה" באטומי (הנושאת את שמה של אלופת העולם האגדית נונה גפרינדשווילי) בהנהגת ר"א ננה דזאגנידזה עם 11 נקודות והקבוצה הרוסית אוגרה בראשותה של אלופת אירופה ר"א אנה אושנינה (ואלופת העולם לשעבר) עם 10נקודות.

אלופות ישראל, נשות מועדון ראשון לציון, (עם מרסל אפרוימסקי, מיכל להב, מאקה מדיוואני, עדי פדרובסקי ושלומית ורדי)  חילקו את המקום האחרון עם מועדון העיר הליטאית קאונאס (קובנה), 3 נקודות קבוצתיות 

לכל אחת. שלומית בלוח החמישי צברה 3.5 נקודות בחמשת משחקיה ובתה עדי בלוח הרביעי 2.5 מ-6. 

http://euroclubcup2016.com/participants/    תוצאות מלאות באתר הרשמי:    

תיקון: בדיווחנו הקודם הענקנו בשוגג לקבוצת אשדוד את התואר סגנית האלופה. סגנית האלופה הנוכחית היא   קבוצת מועדון "פלדקליין" מראשון לציון. האלופה היא קבוצת באר-שבע.


  עוד תיקו באליפות העולם 

השליש הראשון בדו-קרב על הכתר העולמי בניו-יורק היה שקול, לפחות במבחן התוצאה, כשכל ארבעת הקרבות הראשונים נסתיימו בתיקו גם אם לאחר מאבקים ממושכים ולאחר שבשניים מהם היה האלוף המכהן קרוב לזכייה. 

רב אמן טל בראון ואורחיו מזמינים אתכם לצפות בשידור חי של משחקי הדו-קרב על הכתר העולמי עם פרשנות ישראלית (באנגלית) ובאווירה נינוחה וידידותית באתר היו-טיוב שלו: https://www.youtube.com/results?search_query=tal+baron+chess  

 מסעי הדו-קרב מלווים בתובנות מאלפות ומחכימות שיסייעו לכם לשפר גם את הבנתכם וכושר משחקכם ואתם אפילו מוזמנים להגיב ולהקשות על הפרשנים והכל חינם! אנחנו נהנינו. 

את המשחק החמישי יעביר טל מחר, יום ה', בפני קהל במועדון ראשון לציון. 

קארלסן- קריאקין

ישראלים בזירה הפרלמנטרית

במהלך התחרות השלישית לזכר גדעון יפת בקיץ שחלף התארחו בכירי השחקנים הזרים במשכן הכנסת ונפגשו שם עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ועם השר לענייני ירושלים והתפוצות זאב אלקין. השבוע חזר השחמט לכנסת עם משחק סימולטני שארגן איגוד השחמט בחסות מפעל הפיס ובניהולו של אלון כהן רביבו, קברניט המועדון הירושלמי. שורה של חברי הבית וחובבי שחמט ירושלמיים התמודדו מול צעיר רבי האמנים הישראלים אביטל בורוכובסקי ורבת האמן סופיה פולגר. עם המתמודדים נמנו יו"ר מפעל הפיס, האלוף במיל. עוזי דיין וחברי הכנסת עמנואל טרכטנברג, אורן חזן, רוברט אילטוב ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד, בנו של מי שהיה יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט (וגם, לא פחות חשוב- שר המשפטים) יוסף (טומי) לפיד ז"ל. היחיד שהצליח לחלץ תיקו היה שוב השר אלקין אשר כזכור לקוראינו זכה כבר לאימון מוקדם בסימולטן מול אב"ל סשה קפלן במשחקי הגביע שנערכו בראשית יולי במתחם התחנה הראשונה בבירה. 

ר"א אביטל בורוחובסקי מול השר זאב אלקין ומול יו"ר מפעל הפיס אלוף (מיל) עוזי דיין


ר"א אביטל בורוחובסקי מול ח"כ יאיר לפיד

ר"א סופיה פולגאר בכנסת

ח"כ אורן חזן וח"כ עמנואל טרכטנברג בסימולטן

צילומים - אלון כהן-רביבו

ביטנסקי והשחמט האתיופי

האמן הבינלאומי איגור ביטנסקי, קפטן סגל הנוער הישראלי, אוהב לטייל בזמנו החופשי במדינות עולם שלישי אקזוטיות ונוהג להקדיש בתוך כך יום-יומיים למפגש עם קהילת השחמט המקומית כדי לתרום לה כמיטב יכולתו. לקראת טיולו באתיופיה יצר קשר עם ציבור השחמטאים המקומי הקטן וביום האחרון לביקור נקבעו לו הרצאה וסימולטן במועדון באדיס אבבה הבירה. השחמט האתיופי הוא צנוע בהיקפו, עם 15 שחקנים בלבד שהם בעלי מד-כושר. עד לא מכבר לא היה שם אף שופט בינלאומי מה שהקשה עד מאוד על ארגון תחרויות. " עם זאת" אומר איגור " הם מתעניינים מאוד במשחק ושואפים להשתפר. היתה להם לא מכבר אולימפיאדה מוצלחת בבאקו והם מקווים לארגן בקרוב תחרות בינלאומית. הם התרגשו מאוד לפגוש אמן בינלאומי ורוב השחקנים המקומיים הגיעו לאירוע". 

המשתתפים, רובם דוברי אנגלית, גילו עניין רב בהרצאה והרבו להציג שאלות. בסימולטן השתתפו 21 שחקנים, לרבות כמה שחקני נבחרת (ללוח הראשון מד-כושר 2170). הוא נמשך כחמש שעות והתוצאה: 17+ 2= 2- לזכות האורח מעידה כי " הרמה היתה כלל לא רעה. הם כמעט לא עשו טעויות גסות וגם ראו טקטיקה לא רע. מורגש שיש שם כשרון ופוטנציאל. הפסדתי דווקא לשני שחקנים ללא מד-כושר. קיבלו אותי מאוד יפה ובסוף הלכנו לאכול אינג'ירה עם המארגנים". 

" עכשיו לא נותר לך אלא לטפח אלופים בקהילה האתיופית בארץ" אתגרתי את איגור שגם הוא כמסתבר כבר הרהר בכך "שאין שחקנים אתיופים בארץ וכיצד ניתן לשנות את המצב". זכות המסע מועברת עכשיו למדריכים בכל רחבי הארץ ולנו לא נותר אלא להתפעל מן היוזמה האישית של איגור לשפר במשהו את עולמנו.  

אב"ל איגור ביטנסקי מרצה באדיס אבבה

הסימולטאן שאחרי ההרצאה

גמר- על בטקסס

3 אוניברסיטאות טקסניות וקבוצות המשנה שלהן  נטלו חלק בסופר-פיינאל חזק מאוד של המכללות כחלק מתוכנית השחמט הרצינית שלהן. האירוע  נסתיים בניצחונה של אוניברסיטת עמק ריו-גראנדה,עם רבי האמנים הקנדי אנטון קובאליוב, הרוסים אנדריי סטוקופין וולדימיר בלוס והקובני קארלוס הוויה עם 3 ניצחונות ותיקו ו-7 נקודות קבוצתיות. שניה סיימה האוניברסיטה הטכנית של טקסס עם רבי האמנים אלשן מורדיאבאדי (אירני לשעבר המשחק תחת דגל פיד"ה), האוקראיני אנדריי באריפולץ וההודי שאהאי גרובר 5 נקודות  האוניברסיטה של טקסס בדאלאס צברה 4 נקודות כשבהרכבה רבי האמנים הבוסני דניס קדריץ', הישראלים גיל פופילסקי (1 מ-3)  ודני רזניקוב (1.5 מ-3) והספרדי אריוואס. קבוצות המשנה שלהן, שהיו אף הן משופעות בבעלי תארים, חילקו את המקומות הנותרים. האמן הבינלאומי הישראלי אילון נקר, "פרשמן" ולוח רביעי  בקבוצת המשנה של אוניברסיטת טקסס צבר 1.5 נקודות בארבעת קרבותיו. קבוצות מאותו מוסד היו מנועות מלשחק ביניהן.


נבחרת השחמט של אוניברסיטת דאלאס עם רבי האמנים גיל פופילסקי ודני רזניקוב (שלישי ורביעי משמאל).


הקרב גרינפלד-ניידיץ' נמשך: 37.צד6! צ:ד6 38.צ:ה8+ מו7 39.מהח8 מהב1+ 40.מז2 והשחור נכנע. 

ואם כבר הזכרנו את תחרות יפת השלישית בגוף הכתבה אתם מוזמנים להציץ בכתבה שהתפרסמה בגליון אוקטובר של הירחון האנגלי "צ'ס": 

להורדת הכתבה לחץ כאן

לתגובות ומידע:  

[email protected]