הוקרה לאלופים צעירים

הוקרה ומילגות לצעירים מצטיינים בזירה הבינלאומית. ניצחון ישראלי בספרד. ישראלים בבונדסליגה ובגביע רילטון וגם מיקבץ חנוכה ישראלי מהיר .






אנו פותחים באירוע שנערך דווקא בארץ לכבודם של ישראלים צעירים מצטיינים בזירה הבינלאומית.  

אולם התיאטרון הלאומי של ישראל "הבימה" אירח ביום שלישי השבוע בחסות הטוטו את אירוע השנה של הספורט בארץ – טקס הענקת פרס הספורט הישראלי 2016. בטקס  נבחרו ספורטאי השנה וגם הוענק פרס שרת התרבות והספורט לספורטאים מצטיינים אשר זכו במדליות באליפויות אירופה ועולם בגילאי בוגרים ונוער במהלך השנה החולפת. בטקס מוקדם שנערך במעמד קברניטי הממסד הספורטיבי בישראל ובכללם יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט דניאל פורת, כיבדה גם אילת (אגודה ישראלית לספורט לא אולימפי) את ספורטאי השנה. מלגות ותעודות הצטיינות הוענקו לשחקני נבחרת הנוער של ישראל אשר זכו השנה במדליות הזהב באליפות אירופה לנוער: ניצן שטיינברג, אייל גרינברג, יבגני זנן ואריאל ארנברג (והמאמן איגור ביטנסקי שנכח בקהל). 

http://www.chess.org.il/ContentPages/ContentPage.aspx?Id=1815

נבחרת הנוער בערב ההוקרה למצטייני איילת. מימין לשמאל: ניצן שטיינברג, אריאל ארנברג, יבגני זנן ואייל גרינברג

וגם למיכל להב, שחקנית מועדון "פלדקליין" ראשון-לציון, אלופת ישראל לנשים ולנוער שהביאה לנו מדליית ארד באליפות העולם לנערות עד גיל 18. (עם קרדיט ענק למאמנה בשלוש השנים האחרונות שי פורת).

http://www.chess.org.il/ContentPages/ContentPage.aspx?Id=1885

מיכל להב על לוח ההוקרה של איל"ת

ועל  בימת התאטרון הלאומי "הבימה"  

אלוף ישראל, תמיר נבאתי, זכה לתעודת הצטיינות על שנת הישגים מדהימה בזירה המקומית והבינלאומית ומשה שלו,היו"ר היוצא של האיגוד הישראלי לשחמט, קיבל תעודת הוקרה עם סיום תפקידו.                     על לוח ההצטיינות של התאחדות אילת מופיעות גם שתי קבוצות של ותיקי השחמט: אלופת אירופה לסניורים 50+ עם אלכסנדר חוזמן, רם סופר, אלון גרינפלד ויהודה גרינפלד וסגנית אלופת אירופה לסניורים 65+ עם נתן בירנבוים, לאון לדרמן, בוריס מריאסין ובוריס גוטקין.

אתמול נערכה למיכל להב קבלת פנים גם בלשכת ראש עיריית ראשון –לציון דב צור. ראוי לטפח ללא לאות את ההכרה הציבורית והמימסדית שהשחמט והישגיו יוצאי הדופן זוכים לה כדי לתרגמם גם לתמיכה החומרית שהוא כל כך משווע לה. 

ניצחון ישראלי בספרד

המהדורה ה-26 של תחרות ההזמנה באלגויבאר (ספרד) היתה בעצם תחרות רבי אמנים שנסתיימה בניצחונו של הישראלי ר"א מיכאל אורטובסקי , החוזר בהדרגה לפעילות תחרותית וצלח את האירוע ללא הפסד ובאורח סולידי עם ארבעה ניצחונות וחמישה תיקו, לרבות מול כל שלושת עמיתיו לתואר. מישה צבר 6.5 נקודות בתשעת קרבותיו, לפני  רבי האמנים אלכסה סטריקוביץ' (סרביה) 6, סיניסה דראזיץ' (סרביה) וקארן מובססיאן (ארמניה) ואב"ל פול ולטן 5.5 כל-אחד, אב"ל בוריה אידר (צרפת) 5, האמנים הבינלאומיים הספרדיים סברינה ווגה 4.5,  ישמעאל טראן וסנטיאגו גונזאלס 3 כ"א ובודד בתחתית גוסטאבו ברנצ'ה (ספרד) 0.5 .


מישה אורטובסקי עם בארט באסקי מסורתי השמור למנצחים מקבל את הפרס הראשון 

רודשטיין בליגות האירופיות

בחודש דצמבר שיחק מקסים רודשטיין בארבעה מפגשי ליגה-שניים בבונדסליגה הגרמנית ושניים באקסטרה ליגה הצ'כית. בסיבוב החמישי של הליגה הגרמנית הראשונה גברה קבוצתו שוואבישה האל 5.5: 2.5 על קוניג טייגל ומקסים סיים בתיקו את משחקו עם ר"א רנה שטרן על הלוח הראשון. בסיבוב השישי ניצחה הקבוצה את  ברלין1903  5: 3 כשמקסים, שוב על הלוח הראשון, רושם ניצחון על רב האמן הארמני הראנט מלקומיאן. חברו לקבוצה יבגני פוסטני שיחק באותם מועדים באליפות ישראל בטבריה. בתום הסיבוב השישי מוליכות בראש באדן-באדן וסולינגן עם מאזן קבוצתי מושלם.שוואבישה האל במקום החמישי עם ארבעה ניצחונות קבוצתיים, תיקו והפסד.  

בליגת העל הצ'כית נערכו שני סיבובים נוספים . בסיבוב השלישי נוצחה ראפיד פרדוביצה 3: 5 בידי ס.ק. נובובורסקי החזקה. על הלוח הראשון נפרד מקסים בתיקו מן הצ'כי מספר אחת, דויד נווארה. בסיבוב הרביעי היה מקסים שותף לניצחון קבוצתו 5.5: 2.5 על פרסטיז' פוטו יוניצ'ס עם תיקו על הלוח הראשון מול ר"א פטר מיכאליק.בתום הסיבוב הרביעי ניצבת ראפיד פרדוביצה במקום השלישי עם שלושה ניצחונות קבוצתיים והפסד אחד אחרי  וויסטויסטה ליסה ונובובורסקי ארבעה ניצחונות כל אחת.   


ר"א מקסים רודשטיין 

 ישראלי בשוודיה

בשטוקהולם נסתיימה אמש המהדורה ה-46 של גביע רילטון בארבע רמות בהן התמודדו 315 שחמטאים. התחרות נושאת את שמו של הרופא והשחמטאי טורה רילטון (1904- 1983) שטרח להוריש בצוואתו קרן המבטיחה את שרידותו של האירוע היוקרתי.  

בקטגוריה הראשית השתתפו 105 שחמטאים מ-26 פדרציות ובכללם 24 רבי אמנים ו-21 אמנים בינלאומיים. נציגנו הבלתי נלאה באירוע היה שוב רב-אמן יבגני פוסטני. בתחרות שלט ללא עוררין ההודי קרישנאן סאסיקיראן שנטל בגפו את הבכורה עם 7.5 נקודות מ-9 (ללא הפסד) לאחר שנפרד בסיבוב האחרון בתיקו מסגנו הרוסי סרגיי וולקוב 7 נקודות. השניים הקדימו בחצי נקודה דבוקה של רבי-אמנים ובראשם המדורג מספר אחת (בצוותא עם מנצח התחרות) , האמריקני גאטה קאמסקי וכן פרודה אורקדאל (נורווגיה), דופאדה סוואפניל (הודו),  מילוש פאבלוביץ'(סרביה), קאידו קולאוטס (אסטוניה), איוון סוקולוב (הולנד) שחזר השנה לזירה התחרותית לאחר שעשה את השנים האחרונות כמאמן בדובאי), מיכאיל אנטיפוב (רוסיה) הזכור מהשתתפותו בתחרות יפת השלישית בקיץ האחרון  וסונדאר שיאם (הודו).  

יבגני ספג הפסד מפתיע בסיבוב השני לספרדי א"פ פאבלו קרוז וגמל בשלושה ניצחונות רצופים על רבי האמנים  בלון (ספרד) והילארפ-פרסון (שוודיה) ועל האמן הבינלאומי ההודי קרישנה. אלא שהפסדיו לשני רבי אמנים הודים, מנצח התחרות סאסיקיראן בסיבוב השישי ושיאם סונדאר בסיבוב השמיני חיסלו את סיכוייו להשתלב בצמרת.  הוא חילק את  המקום ה-11 בראש שורה של בעלי תארים שצברו 6 נקודות כל אחד ובכללם מי שמוביל כיום את המשמרת הגרמנית הצעירה מתיאס בלובאום. צעיר רבי האמנים בעולם, האמריקני סמואל סביאן, איכזב עם 5 נקודות  בלבד. השוודית מספר אחת, רב-אמן פיה קרמלינג הסתפקה ב-4.5 נקודות, נקודה פחות מבעלה, רב האמן הספרדי חואן בלון בעוד שבתם אנה צברה 2 בלבד. 


מיקבץ חנוכה מהיר

שעה שהשחמט האירופי היה גדוש כרגיל באירועים לכבוד חג המולד והשנה החדשה שחמטאינו הבכירים העדיפו להישאר בארץ לנוכח הסמיכות השנה של החגים הנוכריים לחג החנוכה וליהנות מן התחרויות המהירות שארגנו כמה מן המועדונים הגדולים בהרכב מרשים. זו אולי ההזדמנות להיפטר אחת ולתמיד מן השם ההזוי משהו "שח אקטיבי". מדוע? זהו הרי מונח לועזי שמשמעותו מופרכת. האם כל שאר צורות השחמט הן פסיביות? רוב היקום קורא לתחרויות בקצב מזורז "שח מהיר" ולא חייבים לחקות בכל דבר את האמריקאים (למעט אולי את הפריחה המדהימה של השחמט שם)  מעתה אמור שח-מהיר.( ובהזדמנות חגיגית גם בזק ולא בליץ. עברי דבר עברית!)  להלן מיקבץ תוצאות :

 

ירושחמט: התחרות ע"ש שלמה טירן (38- 5 סיבובים): מיכאל רויז 4.5; תמיר נבאתי, יבגני זנן, דויד גורודצקי ועומר רשף 4 כל-אחד; סמיון דבויריס, דן זולר, פיליפ זיסמן, אביטל בורוחובסקי ואורי קובו 3.5 כל אחד. תחרות משנית(38): עדן בן-סימון 5. 

 ראשון-לציון: התחרות ע"ש אברהם פלקליין ( 34 משתתפים -5 סיבובים): ויקטור מיכלבסקי ואביטל בורוחובסקי 4.5 כ"א; מיכאל קלינבורג 4; רם סופר, לב פסאחיס, טל בראון, נמרוד ויינברג, יבגני זנן 3.5 כל-אחד. תחרות משנית: אלכס לובלסקי 4.5. 

גביע אשדוד בשח-מהיר (69 משתתפים- 6 סיבובים): ויקטור מיכלבסקי 5.5; בוריס קנצלר וסמיון דבויריס 5 כל-אחד; מיכאל רויז, איליה סמירין, יאיר פרחוב, טל בראון, בוריס מריאסין ואורי קובו 4.5 כל-אחד; יונתן בקלצ'וק, ויטאלי גולוד, דן זולר, אייל דויטש, עומר רשף, איליה סידורנקו, לב פסאחיס, יבגני זנן, יעקב זילברמן, אלכסנדר בליצקי, זורי צ'צ'שווילי ומיכל להב 4 כל-אחד ואחת. 



הרגלי הוא נשמת הקרב 

את חובבי האטיודים הרבים שביניכם אני מפנה למדור חדש באתר השחמט הפופולארי  Chessbase.com המבטיח להציג מעתה בקביעות את אטיוד החודש. העורך זיגפריד הורנקר בחר באטיוד צנוע של כתבכם כסיפתח להדגמת אימרתו האלמותית של פילידור שהיא אף הכותרת לאייטם הזה וגם למאמר המדובר. 

      יוחנן אפק 

"דה פרובלמיסט" 2012

ציון 

כיוון שהאטיוד הזה, המבוסס, אגב, על הזיות שפקדו את מוחי הקודח בעיצומו של קרב אמת,הוא די ידידותי לפותר הממוצע, אתם מוזמנים לנסות את כוחכם ומוחכם בפיצוחו בטרם תעיינו במאמר. פתרון אטיודים מומלץ על-ידי טובי המאמנים לשיפור היכולת הטקטית וכושר החישוב. טיפ קטן: כיוון שגם לשחור איומים די חריפים, לכו על המשך כפוי צעד אחר צעד עד למט! מאמין שתצליחו אבל בכל מקרה תוכלו להשוות את ממצאיכם עם הפתרון כאן:  http://en.chessbase.com/post/study-of-the-month-the-pawn-is-the-soul-of-the-game      

צילומים: עדי להב ושמוליק ארנברג