וויק אן זה: סו מוביל במאסטרס, סמירין ושות` בצ`לנג`רס

סמירין חזק במירוץ על הכרטיס לתחרות העל בוייק אן זה. מושבה ישראלית מפתיעה בגיברלטר. ניצחון ישראלי בפילדלפיה.ישראלים בזירה הבינלאומית.






מהדורה ה-79 של תחרות טאטא סטיל בעיירת הנופש הננסית וויק-א-זה מתקרבת לסיומה ובתחרות הראשית  (קטגוריה 21, מד כושר ממוצע 2751) מוליך בראש, לאחר הסיבוב ה-10, העילוי האמריקני (פיליפיני לשעבר) ווסלי סו עם 7 נקודות (וביצוע תחרותי 2899) , נקודה תמימה לפני חבורה נכבדה של שחקני הצמרת העולמית: לבון ארוניאן, מגנוס קארלסן, סרגיי קריאקין, פבל אליאנוב ונער הפלא הסיני ווי יי עם 6 כל-אחד; אחריהם: בסקראן אדהיבן 5.5, פנטלה האריקרישנה, ואניש גירי 5 כל-אחד; דמיטרי אנדרייקין, יאן נפומניאצ'י ורדוסלאב וויטאצ'ק 4 כל-אחד; ריצ'רד ראפורט 3.5 ונועל את הטבלה עם 2 נקודות ההולנדי הוותיק והאב הטרי לוק ון-וואלי אשר למרות שהוא ניצב עדיין לפתחו של מועדון ה-2700+ (בו חברים עדיין כל שאר המשתתפים) התוודה בפני כתבכם שכנראה זו הפעם האחרונה שהוא מתמודד בתחרות העל. 

איליה סמירין

מקץ שנים לא מעטות יש לישראל שוב נציג בתחרות המשנית, הצ'לנג'רס (קטגוריה 14 עם מד כושר ממוצע   2593) ובתום הסיבוב העשירי אפילו הוליך בראש הדירוג. האיש שלנו ב"ווימבלדון של השחמט" הוא איליה סמירין, הקשיש  והמנוסה במשתתפים, אשר צבר עד כה 7 נקודות, כמו שותפיו בפסגה, האוסטרי מרקוס ראגר והאמריקני הצעיר ג'פרי קסיונג. השלושה מקדימים את הקנדי אריק האנסן 6.5, האנגלי גוואין ג'ונס והשוודי נילס גראנדליוס 6 כל-אחד ועוד. את הטבלה נועלות שתי השחקניות היחידות על הבמה- הסינית ליי טינגייה והגיאורגית סופיקו גוראמישווילי, רעייתו של ההולנדי מספר 1 אניש גירי. איליה ניצח עד כה בחמישה קרבות, סיים ארבעה בתיקו, נחל הפסד בודד מול הכשרון הנורווגי העולה אריאן טארי וביצועו התחרותי עומד על 2738. בשלושת הסיבובים שנותרו הוא עתיד לפגוש את שותפו להובלה קסיונג', את טינגייה ואת האנסן. בתחרות אמנים צעירים מוליך בראש האמן הבינלאומי בן ה-14 לוקאס ון- פורייסט (אחיו של אלוף הולנד לבוגרים, יורדן ון פורייסט בן ה-17 ושל עוד 4 אחים שחמטאים) עם 4 מ-6 . עם חמשת הדולקים בעקבותיו במרחק חצי נקודה נמנה גם צעיר האמנים הבינלאומיים בעולם, ההודי בן ה-11 ר. פראגנאנאנדהא. למרות שבשמו מסתתר אלוף העולם הקודם הוא ממש לא קל להיגוי 

הישראלי השני באירוע ההמוני הוא כתבכם המשוטט , המתמודד בראשונה מעשרות תחרויות בנות עשרה משתתפים ויש לו 3 נקודות משישה קרבות. בשבוע שעבר התמודד המשוטט (עם עוד ארבעה אמנים) בשני משחקים סימולטניים רבי משתתפים ביום אחד מול ילדי בתי הספר באזור. אחד משני המשחקים נערך באולמי איצטדיון הכדורגל של הקבוצה המקומית "טלסטאר". חלק מן הכדורגלנים התמודדו אף הם בסימולטן ואחרים שיתפו פעולה עם רבי האמנים משתי תחרויות העל.קבוצתו של קארלסן גברה על קבוצת ון-ואלי 6: 2. 

יום חמישי הוא שבתון כללי באירוע לקראת הישורת האחרונה בסוף השבוע. 

אתר רשמי ומשחקים חיים: http://www.tatasteelchess.com/ 

ישראלים מפתיעים בגיברלטר

המהדורה ה-15 של החזקה בתחרויות הפתוחות נפתחה ביום שלישי בגיברלטר, טריטוריה בריטית בת 6.5 קמ"ר בקצהו הדרום-מערבי של חצי האי האיברי שגם ספרד טוענת לבעלות עליה.   

247 שחקנים מתמודדים בקטגוריה הראשית- המאסטרס- מהם לא פחות מ-71 רבי אמנים, 6 רב- אמניות ו-49 אמנים בינלאומיים. 

בכיר שחמטאי ישראל בוריס גלפנד, בהופעת בכורה בתחרות גיברלטר, נועל את העשירייה המובילה את הדרוג המוקדם. הנהי צמרת התחרות – תריסר חברי מועדון ה-2700+ :  1.פביאנו קרואנה 2827 (ארה"ב)  2.מקסים וואשייה-לגראב 2796 (צרפת)  3.היקארו נקאמורה 2785 (ארה"ב) 4. וסילי איבנצ'וק 2752 (אוקראינה) 5.מייקל אדמס 2751 (אנגליה) 6.פטר סווידלר 2748 (רוסיה) 7.וסלין טופאלוב 2739 (בולגריה) 8. יו יאנגיי 2738 (סין) 9. ניקיטה ויטיוגוב 2724 (רוסיה) 10. בוריס גלפנד 2721 (ישראל) 11.ארקדי ניידיץ' 2702 (אזרבייג'ן) 12. מקסים מטלאקוב 2701 (רוסיה). תשעה ישראלים בקטגוריית העל: בנוסף על גלפנד מופיעים כאן גם 28. אמיל סוטובסקי 2628  48. אלכסנדר הוזמן 2557 60. ויקטור מיכלבסקי 2504  69. ניצן שטיינברג 2486 71.אורי קובו 2482  95. יוליה שווייגר 2413 116. אהוד שחר 2374 161. אודי וייסבוך 2240 . בתחרויות החובבים  מתמודדים גם הישראלים נתן ברנשטיין, עמנואל ממן ובני בר-גיל.

הפתעות בשלב מוקדם

כבר בסיבוב השני זימנו אמש צעירי המשתתפים הישראלים הפתעות נעימות. המרעישה שבהן היתה ניצחונו הדרמטי של האמן הבינלאומי הראשון בתולדות ירושלים אורי קובו, בכלים השחורים, על לא אחר מאשר אלוף העולם הטרי בשח מהיר וסילי איבנצ'וק לאחר שהאחרון, בסיום צריחים עדיף עד זכוי, לא צלח את ביקורת הזמן כיוון שהחסיר מסע (המסע 24)  ברישום מהלכי הקרב. בראיון קצר שהעניק אורי לאחר מעשה לטניה סאדצ'ב הוא אכן לא נשמע מאושר על שתוצאת הקריירה הושגה כפי שהושגה למרות שהפגין הגנה עיקשת במצב נחות לאורך כל המשחק.   

צילום הטופס של וסילי איבנצ'וק. מסע 24 החסר מביא להפסד המביך.

לאחר המשחק אורי קובו התראיין אצל העיתונאית והשחקנית טניה סצ'דב, וכספורטאי אמיתי לא התלהב מניצחון בזמן על יריב מהאליטה.

האמן הבינלאומי ניצן שטיינברג רשם הישג נאה מאוד כשנפרד בתיקו, בהפגינו משחק מצוין בכלים השחורים, מן המדורג כאן שני, הצרפתי מקסים ואשייה-לגראב. בכירת שחמטאיותינו יוליה שווייגר חילקה אף היא את הנקודה בכלים השחורים עם רב האמן האיטלקי דניאלה ווקאטורו לאחר שכפתה עליו להסתפק בשח-חוזר נוכח איומיה החריפים כנגד מלכו. האמן הבינלאומי (בקרוב) אהוד שחר  סיים בתיקו את משחקו מול רב האמן הספרדי סלבדור דל ריו (בלבן לשם שינוי).  ללא ספק הופעה מרשימה של שחקנינו ! 

בתום שני סיבובי הפתיחה היו ל-36 משתתפים 2 נקודות ובכללם הישראלים אלכס חוזמן, אמיל סוטובסקי ואורי קובו. 1.5 נקודות צברו יוליה שווייגר, ניצן שטיינברג, אהוד שחר ובוריס גלפנד (אשר הסתפק בתיקו בסיבוב הראשון מול האנגלי הוותיק אב"ל רוברט בלין).

ניצן שטיינברג

נשים בעבודה

צמרת השחמטאיות זוכה כאן כמדי שנה לייצוג רב עוצמה הודות לקרן הפרסים הנדיבה המוקדשת לבנות המין היפה. בראש צועדת אלופת העולם, הסינית הו-ייפאן 2651, מס' 22 בדירוג המוקדם ואחריה, בת ארצה  38. יו וניון 2583, האוקראיניות 47. אנה מוזיצ'וק 2558 (אלופת העולם הטרייה הן בשח מהיר והן בשח-בזק) ואחותה, אלופת העולם לשעבר,  48. מריה מוזיצ'וק 2558  54. קתרינה לאהנו 2530 (כיום רוסיה) 56. ולנטינה גונינה 2524 (רוסיה) שהדהימה בחודש שעבר עם ניצחונה בתחרות המהירה בלונדון קלאסיקס 58. אנטואנטה סטפנובה  2512 (בולגריה) אלופת העולם לשעבר כולן בעלות התואר רב-אמן. עוד בטרם פתיחת תחרות המאסטרס התמודדו שניים מבכיריה במשחק סימולטני מול המקדימים להגיע למלון קלטיאה בו נערך הפסטיבל: הישראלי בוריס גלפנד, והשנייה בדירוג השחקניות העולמי, הסינית יו וניון  שיחקו כצמד בכל הקרבות מה שהקשה כמובן על היריבים החובבים שמצאו עצמם עם הרבה פחות שהות לחשיבה לכל מסע. במהלך הסימולטן חשה הסינית ברע, אולי עקב המסע הממושך מארצה, ומנהל התחרות, סטיוארט קונקווסט, בעצמו רב-אמן אנגלי וותיק (ייצג אגב בשעתו את ארצו באליפות נוער בחולון)  נחלץ להחליפה עד לסיום. פאנל רבי האמנים סיים את המפגן הסימולטני עם 18 ניצחונות ושני תיקו.   

אתר התחרות ומשחקים חיים:  http://www.gibchess.com

ארנבורג ניצח בפילדלפיה

אלוף ישראל לשעבר, ר"א סרגיי ארנבורג, ניצח במהדורה ה-49 של תחרות פעמון החרות הפתוחה בפילדלפיה (פנסילבניה, ארה"ב). 58 משתתפים התמודדו בקטגוריה הראשית בשבעה סיבובים שהשתרעו על פני סופשבוע ארוך הנושא את שמו של מרטין לותר קינג. את הבכורה חילק ארנבורג עם רב האמן האמריקני אלכסנדר שבאלוב 5.5 נקודות כל-אחד. עם קבוצת צוברי 4.5 נקודות נמנה גם אלוף ישראל לנוער לשעבר דן לפן.

סרגיי ארנבורג

ישראלי בסביליה

הזירה התחרותית הספרדית אינה שוקטת לרגע ושוקקת פעילות רבת משתתפים גם בעיצומו של חורף. בעיר סביליה נערכה המהדורה ה- של התחרות הפתוחה בהשתתפות 257 שחמטאים מ-20 מדינות , 212 מהם מקומיים. 16 רבי אמנים ו-13 אמנים בינלאומיים נמנו עם המשתתפים ובכללם ישראלי אחד-שגרירנו רב הפעלים בספרד רב-אמן ארתור קוגן שליווה בין השאר גם קבוצה של שחמטאים עוורים. צמד אמנים בינלאומיים חלקו בבכורה: הספרדי חיימה סאנטוס וההודי פ. קראיקריאן. השניים צברו 7.5 נקודות בתשעה קרבות והקדימו את רבי האמנים מיכאל אוליבין (רוסיה), המדורג מספר אחת מירצה פליגראס (רומניה), גיוורג הרוטיוניאן (ארמניה) והאמנים הבינלאומיים ג.א.סטאני (הודו), לוקה מורוני (איטליה) וליאנדרו קריסה (ארגנטינה) 7 כל אחד. ארתור חילק את המקומות 9- 29 (דורג במקום ה-18) עם  שורה ארוכה של בעלי תארים ובכללם הקרואטי סאריץ' והארגנטיני קאמפורה.

המנצח חיימה סאנטוס . מאחור: ארתור קוגן

צילומים: ג'והן סונדרס ואלינה ל'אמי  אתרים רשמיים. 

מידע ותגובות: 

[email protected]