פתיחה ישראלית מבטיחה בגראץ

פתיחה טובה לישראלים בגראץ. סמירין מוביל במוסקבה. טל בראון בקפה בטביה ושערוריות אירניות






אוסטריה מציעה לחובבי השחמט תחרויות פתוחות גם בחורף והגדולה שבהן נערכת בימים אלה בעיר השנייה בגודלה רק לוינה הבירה. בקטגוריה הראשית מתמודדים 195 שחקנים מ-33 פדרציות, לרבות 15 רבי אמנים ו-31 אמנים בינלאומיים. את הדירוג המוקדם מוליכים רבי האמנים מרקוס ראגר, בכיר שחמטאי המדינה המארחת, 2703, יבגני רומאנוב (רוסיה), מוסטפה אילמז (תורכיה), דניאלה ווקאטורו (איטליה) ויבגני פוסטני (ישראל). פוסטני גבר כצפוי בכלים הלבנים על יריבים מאוסטריה  ותורכיה אך הסתפק בשחור בתיקו מול האמנים הבינלאומיים איבן סרדוייביץ' (סרביה) וסנטהילוול ניטין (הודו).בסיבוב החמישי הוא גבר אמש על האמן הבינלאומי ההודי רטנקראן.  עוד 3 שחמטאים ישראלים משתתפים באירוע: שני חברי נבחרת ישראל לנוער, אמני פיד"ה יבגני זנן ואריאל ארנברג פתחו היטב עם 4 מ-5.  יבגני סיים בתיקו עם רבי האמנים איסטרטסקו (צרפת) ורומנוב (רוסיה) וניצח בסיבוב החמישי  את א"פ טיל שריינר. אריאל התמודד עם 3 פולנים. והגדיל לעשות בנצחו בסיבוב השני את רב האמן הפולני ברטוש סוצ'קו אך נוצח למחרת על-ידי האמן הבינלאומי פיוטר נגויין. הוא לא נפל ברוחו, גבר בזה אחר על הפולני השלישי אנטוני ז'וסטקובסקי ובסיבוב החמישי על האמן הבינלאומי התורכי מרט אילמזירלי. יובל הלווינג פתח עם ניצחון מפתיע בסיבוב הראשון על האמן הבינלאומי המקומי מנפרד פרייטאג, אבל בתום הסיבוב החמישי היו לו רק 2 נקודות.  

לאחר חמישה סיבובים חולקים ארבעה את ראשות הדירוג עם 4.5 נקודות כל-אחד : האמנים הבינלאומיים ניקולאי טומצ'ק (פולין) ולאון מונס (גרמניה) ורבי האמנים אמרה קאן (תורכיה) ומוניקה סוצ'קו (פולין- רעייתו של בארטוש שגם לה התואר הרם). את המקום החמישי מחלקים 15 שחקנים עם 4 נקודות כל-אחד ובהם גם הישראלים זנן, פוסטני וארנברג. היום בסיבוב השישי יפגשו כל השלושה אמנים בינלאומיים: פוסטני וזנן בכלים השחורים את התורכי קנמזאלפ והרוסי פטרוב וארנברג ,בלבן, את הגרמני פוגל. 

סמירין מוביל במוסקבה

במלון קוסמוס במוסקבה נפתחה התחרות המסורתית "אירופלוט", עדיין רבת עוצמה כמהדורותיה הקודמות. בתחרות הראשית מתמודדים 98 שחקנים מ-28 פדרציות, מהם 73 (!) רבי אמנים, 21 אמנים בינלאומיים, שני אמני פיד"ה ושני נטולי תואר אמיצי לב. 30 מן המשתתפים הם רוסים ו-16 הודים. לישראל שני נציגים (זוכרים את משלחות הענק לאירוע הזה בראשית המילניום?)- רבי האמנים הוותיקים איליה סמירין ואלכס חוזמן. את הדירוג המוקדם מובילים חמשת חברי מועדון ה-2700+ :  1. יו יאנגי (סין) 2738  2. ניקיטה ויטיוגוב (רוסיה) 2724  3.ארנסטו אינרקייב (רוסיה) 2723  4.באאדור יובאבה (גאורגיה) 2701  5.מקסים מטלאקוב (רוסיה) 2701.  סמירין במקום ה-13 עם 2670 וחוזמן במקום ה-65 עם 2552. 

סמירין התמודד בשליש הראשון עם שלושה רבי אמנים: הוא גבר על האוזבקי  יאהונגיר ואהידוב ועל ולדיסלאב קובאלב מבלארוס ונפרד בתיקו מן הרוסי מקסים מטלאקוב. חוזמן חילק את הנקודה עם ר"א דאניל דובוב (רוסיה) ועם אב"ל טמור קויבוקארוב (אוזבקיסטן) ונוצח בידי הרוסי ר"א ולדימיר פדוסייב. 

בתום הסיבוב השלישי מוליכים בראש יחד עם סמירין רבי האמנים  אמיליה קורדובה (פרו), מקסים מטלאקוב ויבגני נאייר (שניהם רוסיה), אדוארדו איטוריזאגה (ונצואלה) ומתיאס בלובאום (גרמניה) 2.5 כל-אחד לפני 34 שחקנים עם 2 נקודות כל-אחד. לחוזמן נקודה אחת. בסיבוב הרביעי יתמודד סמירין עם רב האמן היחיד של אקוודור אדוארדו איטוריזאגה. זה האחרון היה מעורב כבר בסיבוב הראשון באפיזודה הבאה:

במפגש רבי אמנים מול האיסלנדי הלגי אולפסון המשיך כאן איטוריזאגה 64. מו5?? (64.פה5 זוכה ) והשחור השיב 64...רב8?? בהחמיצו את הפט לאחר 64...ר:ז3!! כדי להיכנע בעקבות 65.פה5 רד6 66.פו3 מח6 67.ז4 . מדהים אבל כבר לא מפתיע לראות רבי אמנים ואפילו אלופי עולם מחמיצים פט. אולי הם מאמינים שהפט קיים רק בסיומי רגלים תאורטיים או באטיודים שכידוע אין להם שום קשר למציאות... 

חוזמן יפגוש בסיבוב הרביעי את ההודי אב"ל אשה קרוואדה. 

בתחרות הפתוחה השלישית 112 חובבים ובהם גם שני ישראלים: לנער אלישע לוקין 2 נקודות משלושה סיבובים והסניור  דויד דבורסקי עדיין ללא נקודות. 


טל בראון באמסטרדם

בבירה ההולנדית החלה היום יום שישי תחרות רבי האמנים התשיעית של קפה "בטביה" במרכז העיר. כרגיל זוהי תחרות בת 10 משתתפים שאת הרכבה מובילים הפעם רבי האמנים אלכסנדר פיר (פ' רפויה) 2581 ברזיל; טל בראון 2433 ישראל ואריק לוברון 2528 גרמניה. למעט האוסטרלי אב"ל בובי צ'נג כל השאר הם אמנים ואמנים בינלאומיים הולנדים צעירים ומבטיחים. אמש לאחר טקס הפתיחה נערכה תחרות בזק לקביעת סדר המתחרים.  המנצח היה ר"א אלכסנדר פיר  7.5 מ-9, לפני א"פ תומס ביירדסן ור"א אריק לוברון 6.5 כ"א, בובי צ'נג  6, אב"ל קון ליינהאוטס 5.5, א"פ לאי הינג טינג 5, לוקאס ון- פורייסט ור"א טל בראון 3 כ"א , אב"ל מרק טימרמאנס 2, א"פ בארי ברינק 0. 

הסיבובים נערכים מדי יום החל בשעה 15.00(שעון ישראל) ואפשר לצפות בהם גם באתר הרשמי: 

בסיבוב הראשון יפגוש היום טל בכלים השחורים את לוברון. http://batavia1920.nl/chess/live-games/

כתבכם מציג למבקרים בתחרות לקט של אטיודים מיניאטוריים ידידותיים לשחקן הממוצע וגם אתם מוזמנים לנסות את כוחכם בפיצוחם.בין עשרת האתגרים כללתי גם אחד משלי משנת 1997: 

הלבן נוסע וזוכה. הפתרון-בדיווח הבא שלנו. 

בינתיים תוכלו ליהנות מעשרת אתגרי בטביה כאן: 

http://batavia1920.nl/chess/endgame-studies-by-afek-2017/ 

בעבור טל בן ה-24 זוהי תחרות הבכורה מאז הכריז השבוע רשמית על המשך דרכו כשחמטאי מקצועני ופנה 

לציבור הרחב לתמוך באופן פעיל בקריירה שלו. כאן הוא מסביר מדוע: 


https://www.patreon.com/user?u=4748324


הינה עוד סרטון שהופיע זה עתה - משחק בזק של טל בראון מול רב אמן אריק לוברון

החיג'אב שולט בכיפה

ישראל הופיעה השבוע בתקשורת השחמט הבינלאומית כשחקנית משנה בשוליה של שערוריה פוליטית שבמרכזה אירן. דורסה דרקשאני היא נערה ממוצא אירני בת 18 הלומדת בספרד. היא שחמטאית מחוננת והשחקנית השנייה בתולדות השחמט האירני שזכתה בתואר אמן בינלאומי. היא ואחיה הצעיר בורנה (15) המתגורר בטהרן, נתבשרו השבוע על השעייתם מכל פעילות  באירן ובשם אירן בידי האיגוד השחמטי בארצם בעוון "פגיעה באינטרסים הלאומיים". במה חטאה? היא לא כיבדה את חוקי האיסלם בשחקה בחודש שעבר בתחרות הפתוחה בגיברלטר ללא הצעיף המסורתי -החיג'אב. ואחיה? כאן אנחנו מגיעים להיבט הישראלי של הפרשה: באותה תחרות העז הנער להופיע למשחק מול רב –אמן אלכס חוזמן! 

בדף הפייסבוק שלה הגיבה דורסה: " אינני מתנגדת לאירן וגם בחרתי שלא לשחק באירועי פיד"ה בשם אירן זה למעלה משנה! מדוע אלבש את הצעיף כשאינני משחקת בקבוצה? אני מכבדת את חוקי אירן ואף צייתתי להם במלואם כל עוד שיחקתי בנבחרת הלאומית. בחרתי לכבדם ולא ליצור שום בעיה בכך שלא קיבלתי את ההזמנות לאירועי פיד"ה לרבות האולימפיאדה".זהו המשכה ה"טבעי" של שערוריית חיוב כל השחקניות באליפות העולם בטהרן לעטות את החיג'אב. רובן אמנם קיבלו את התכתיב וזכו לשורה של תצלומים נאים ברחבי המרשתת. מיעוטן, ובכללן אלופת העולם לשעבר, האוקראינית מריה מוזיצ'וק והאמריקנית נאזי פאקידזה-בארנס סירבו להיכנע לתכתיב האירני ובחרו להישאר בבית בהפגנתיות. איגוד המקצוענים, בראשות הישראלי ר"א אמיל סוטובסקי , מנהל מערכה הסברתית נמרצת כנגד הכפייה האירנית בשתי הפרשיות גם יחד. 

לשלב חצי הגמר בטהרן העפילו,אגב, ארבע שחמטאיות- על עוטות חיג'אב וכבר התמודדו אמש בסיבוב הראשון : אלופת העולם לשעבר אלכסנדרה קוסטניוק (רוסיה) הפסידה מעמדת זכייה לאנה מוזיצ'וק (אוקראינה) והאריקה דרונוואלי (הודו) שיחקה רע ונוצחה בידי טאן ז'ונגי (סין). שתי המפסידות חייבות לנצח היום כדי להישאר בתמונה לשלב שובר השוויון. 

לאנה מוזיצ'וק יש סט שלם של חיג'אבים ססגוניים שמספיק לה עד לגמר   צילום: דויד לאדה.

מבזקים

סנט לואיס : בירת השחמט האמריקני אירחה שתי תחרויות הזמנה לחורף בנות 10 משתתפים כל אחת. בתחרות רבי האמנים ניצח רב האמן ההונגרי דויד ברצ'ס עם 6 מ-9. בתחרות האמנים חילקו את הבכורה האמריקנים א"פ ג'ואל בנאווה וא"פ ג'וסטוס וויליאמס עם 6.5 מ-9 כל-אחד. האמן הבינלאומי הישראלי ויטאלי (טל) ניימר חילק את המקום החמישי עם ארון גרבינסקי (ארה"ב) ואב"ל אנג'לו יאנג (פיליפינים) 4 כל-אחד.   

ננסי: פסטיבל מוארטה ומוסל בעיר הצרפתית  כלל תחרות מהירה ותחרות בזק בהרכב חזק. רב האמן הוותיק מיכאיל גורביץ' (בלגיה) ניצח בתחרות המהירה  (169 משתתפים) עם 8 מ-9, לפני רבי האמנים לורן פרסינה (צרפת) ודניאל פרידמן (גרמניה) 7.5 כל-אחד. שחקנית נבחרת ישראל מאשה קלינובה דורגה במקום ה-23 עם 6 נקודות. בתחרות הבזק שלט ללא עוררין לורן פרסינה עם 10.5 מ-11 לפני ר"א ולדיסלב נוודניצ'י (רומניה) ומיכאל גורביץ' 9 כל-אחד. קלינובה חילקה את המקום השישי עם 8 נקודות. 

על בימת הזוכים בפרסים:  מאשה קלינובה שנייה משמאל. שני מימין לורן פרסינה; שלישי מימין מיכאל גורביץ'. 


לתגובות ומידע: [email protected]