ישראלים בתחרות אירופלוט

ציון לרב-אמן לבטגליני-פלום בתחרות אירופלוט. פוסטני חילק את הבכורה בגראץ וארנברג רשם שם ציון אחרון לתואר אמן בינלאומי. ישראלים באמסטרדם, בריגה ובליגה המקצוענית ועוד. נפרדים מהחורף ושבים לזירה הבינלאומית.






הקטגוריה הראשית רבת העוצמה של תחרות אירופלוט, נסתיימה במוסקבה בניצחון יחיד מרשים של רב האמן הרוסי הצעיר ולדימיר פדוסייב (22) עם 7 נקודות בתשעה סיבובים ללא הפסד מול 8 רבי אמנים ואמן בינלאומי אחד. הישגו העניק לו פרס נאה בסך 18 אלף יורו וגם את ההזמנה המסורתית לתחרות העל בדורטמונד השנה. ניצחונו המשמעותי ביותר הושג בסיבוב השישי וקטע את מירוצו של בן ארצו יבגני נאייר אל הבכורה. נאייר, הזכור מניצחונו לפני שנתיים באליפות אירופה בירושלים, הסתפק בסופו של יום בחלוקת הסגנות המכובדת בצוותא עם רבי האמנים ולדיסלאב קובאלב (בלארוס) ניקיטה ויטיוגוב (רוסיה) 6.5 כל-אחד. את המקום החמישי חילקו באאדור יובאבה (גיאורגיה), גאטה קאמסקי (ארה"ב), אנטון קורובוב (אוקראינה), ארנסטו אינרקייב וולדיסלאב ארטמייב (רוסיה), המדורג מספר אחת יו יאנגי (סין) והנער האירני אלירזה פירוזיה (13) אשר היה האמן הבינלאומי היחיד שהצליח להסתנן אל 31 המקומות הראשונים והיה שוב האטרקציה של האירוע (לאחר שכבר נתגלה באולימפיאדת באקו).

הישראלי איליה סמירין שהוליך בראש לאחר שלושה סיבובים עם 2.5 נקודות, האט בהמשך מול ששת יריביו האחרים שאיש מהם לא נפל במד כושרו אל מתחת ל-2600 .לאחר שנפרד בתיקו מרבי האמנים מטלאקוב, איטוריזאגה וחיסמאטולין גבר איליה על ההודי גופטה אבל נחלש בסיום בעקבות הפסדו לאינרקייב, תיקו עם הקזאחי ג'ומבאייב ושוב הפסד בסיבוב האחרון מול ארטמייב. בסיכום הוא ניצב בראש קבוצת צוברי 5 נקודות , או המקום ה-23 בדירוג הכללי שעם 98 שחקניו שהגיעו מ-28 מדינות נמנו לא פחות מ-73 רבי אמנים ו-21 אמנים בינלאומיים! הישראלי השני בקטגוריה הראשית היה אלכס חוזמן שצבר 4 נקודות ודורג במקום ה-74 במחיר חצי נקודת מד-כושר. 

את הדירוג המלא אפשר לראות כאן: 

 http://www.chess-results.com/tnr266418.aspx?lan=17&art=1&fed=ISR&wi=821

ניצחון ישראלי בתחרות המשנית

 בקטגוריית המשנה של תחרות "אירופלוט" התמודדו 118 שחקנים מ-19 פדרציות לרבות 18 רבי אמנים ו-36 אמנים בינלאומיים (בעלי מד-כושר עד 2550). המנצח היה האמן הבינלאומי הצרפתי-ישראלי גבריאל בטגליני-פלום  עם 7 נקודות בתשעה קרבות ללא הפסד כשעם יריביו נמנו לא פחות משישה רבי אמנים. הוא הקדים בחצי נקודה את האמנים הבינלאומיים מקסים לוגובסקוי (רוסיה), ולרי קזקובסקי (בלארוס) וקלקאר אבהישק (הודו) 6.5 כל-אחד. 

הביצוע התחרותי של המנצח הוא 2671 והישגו המצויין מעניק לו ציון ראשון לתואר רב אמן. גבריאל בטגליני  בן ה-30 עלה לפני שנים אחדות מצרפת והוא מאמן מועדון השחמט הירושלמי.    

את הדירוג המלא אפשר לראות כאן: 

http://www.chess-results.com/tnr255923.aspx?lan=17&art=1&rd=9&fedb=ISR&fed=FRA&wi=821

בקטגוריית החובבים השתתפו 112 שחקנים מ-22 מדינות והמנצח היה הרוסי גרמן באזייב עם  7.5 מ-9. הנער הירושלמי אלישע לוקין דורג במקום ה-29 עם 5.5 נקודות. הסניור דויד דבורסקי צבר 2 נקודות משמונה משחקים. 

גבריאל בטגליני עם הגביע ועם סיום אחד ממשחקיו בו איתר, בשחור, את הזכייה המהירה ביותר והנחית מט בארבעה מסעים. הגם אתם יכולים?

פוסטני חילק את הבכורה בגראץ

התחרות הפתוחה של העיר האוסטרית גראץ ראתה הצלחות ישראליות מחממות לב. רב האמן הישראלי התאושש מתקופה פושרת למדי בקריירה שלו עם חלוקת המקום הראשון. המנצח המפתיע היה נער פולני בדרגת אמן פיד"ה בשם מיקולאי טומצ'אק שהקדים באיכות נקודותיו את כל שותפיו הבכירים לקבוצת הצוברים 7 נקודות בתשעה קרבות: רבי האמנים יבגני רומאנוב (רוסיה) הזכור לחלק מקוראינו מהופעותיו בליגה הישראלית, יבגני פוסטני, ווהאפ סנאל (תורכיה)וגונדאווה בייארסייחאן (מונגוליה). פוסטני שלא פגש רבי אמנים סיים את האירוע ללא הפסד כאילו לפי תוכנית: ניצחונות בלבן ותיקו בשחור. 

יבגני פוסטני

אריאל ארנברג- אמן בינלאומי

התחרות עמדה גם בסימן הצלחתו הנאה של צעיר חברי נבחרת הנוער שלנו אריאל ארנברג (15), שחקן מועדון כפר-סבא, שצבר 6 נקודות בתשעת קרבותיו ועם ביצוע תחרותי 2527 דורג במקום ה-15 ורשם ציון שלישי ואחרון לתואר אמן בינלאומי! עם יריביו נמנו 3 רבי אמנים: הוא ניצח את הבכיר שבהם, הפולני בארטוש סוצ'קו ונפרד בתיקו מן התורכי באריס אסן ומן הארגנטיני דמיאן לאמוס. את הפסדו הבודד נחל מול האמן הבינלאומי הפולני פיוטר נגויין. גם לנציגה השני של נבחרת הנוער הישראלית בתחרות, יבגני זנן (19), היתה תחרות טובה מאוד. הוא צבר 5.5 נקודות ודורג במקום ה-36 עם ביצוע תחרותי 2520. הוא סיים בתיקו את קרבותיו עם כל ארבעת רבי האמנים עימם התמודד: הרומני אנדרה איסטרטסקו, הרוסי רומנוב, התורכי אמרה קאן והפולני סוצ'קו. הישגו יכול היה להיות מושלם לו ניצח בסיבוב האחרון את האמן הבינלאומי הפולני לוקאש יארמולה אבל אז נחל את הפסדו הבודד ושמט בכך סיכוי נאה לציון לתואר רב-אמן.הישראלי הרביעי בתחרות, יובל הלווינג, צבר 4 נקודות, לרבות ניצחון נאה בסיבוב הראשון על האמן הבינלאומי האוסטרי מנפרד פרייטאג.   195 שחמטאים מ-33 מדינות התמודדו בקטגוריה הראשית של הפסטיבל לרבות 15 רבי אמנים ו-31 אמנים בינלאומיים.

אריאל ארנברג

פיסת הסטוריה: ב-1981 נערכה בגראץ אליפות העולם השלישית לקבוצות עד גיל 26 שהחליפה את אולימפיאדת הסטודנטים. בנבחרת ברית המועצות שזכתה בזהב, צבר גארי קספארוב על הלוח הראשון 9 נקודות בעשרת קרבותיו. על הלוח השני של המנצחת צבר הישראלי לעתיד, האמן הבינלאומי לב פסאחיס 6.5 מ-9. ישראל סיימה במקום השישי בין 34  נבחרות עם ההרכב: יהודה גרינפלד, דויד ברנשטיין, ניר גרינברג, אלון גרינפלד, מיכאל פסמן ועפר קומאי. מאמן הקבוצה היה יעקב בליימן ז"ל והקפטן- כתבכם הנאמן.

סיומת מאכזבת לבראון באמסטרדם

בקפה בטביה באמסטרדם נסתיימה ביום א' תחרות רבי האמנים התשיעית בבכורה משותפת  של שני אמנים בינלאומיים צעירים:  האוסטרלי  בן ה-19 בובי צ'נג  וההולנדי בן ה-16לוקאס ון- פורייסט. כל אחד מהם צבר 6.5 נקודות בתשעה סיבובים ושניהם גם יחד רשמו ציון ראשון לתואר רב-אמן. האוסטרלי הוכרז כמנצח התחרות הודות לניצחונו על שותפו בסיבוב הראשון. הם הקדימו בחצי נקודה עוד אמן בינלאומי מקומי צעיר-תומס ברדסן בן ה-18. מבין שלושת רבי האמנים התברג בצמרת רק הברזילאי (המתגורר בטביליסי בירת גאורגיה) אלכסנדר פיר עם 5.5 נקודות. הוא סיפר לכתבכם המשתומם כי היתה לו זו כבר התחרות החמישית הרצופה בשנת 2017!

תחרות ההזמנה בת עשרת המשתתפים רשמה הצלחה יוצאת דופן, כאשר לא פחות משלושה ממשתתפיה זכו בציון לתואר בינלאומי. בנוסף לצמד המנצחים גם א"פ בארי ברינק עשה זאת עם 4.5 נקודות וציון שני לתואר אמן בינלאומי. 

שני רבי האמנים האחרים באירוע לא היו מרוצים מהישגיהם: הגרמני אריק לוברון (אבא אמריקני יהודי) שב לזירה התחרותית לאחר 15 שנות היעדרות, הרבה להחמיץ ונאלץ להסתפק בשלוש נקודות ובמקום השמיני. הישראלי טל בראון צבר נקודה אחת יותר וסיים במקום השביעי לאחר שנוצח בכל שלושת קרבותיו האחרונים, לרבות מול שני המנצחים. 

טל בראון בעיצומו של קרב בקפה בטביה. צילום: באס בקהאוזן

אתר רשמי: http://batavia1920.nl/chess/  

 לזכרו של מיכאל טל

ביורמלה, עיירת החוף הסמוכה ל בירה הלטבית ריגה, נערך בסוף השבוע החולף פסטיבל חזק לזכרו של אלוף העולם הנערץ מיכאיל טל (1936- 1992) הקוסם מריגה. בתחרות הבזק השתתפו 178שחמטאים מ-20 מדינות, לרבות 23 רבי אמנים ו-15 אמנים בינלאומיים.  והמנצח היה מנהל האירוע,רב -אמן אלכסיי שירוב עם 9.5 נקודות מ-11 לפני בני-ארצו רבי האמנים איגור קובאלנקו  ודניאל פרידמן (האחרון- כיום גרמניה), רינאט ג'ומבאייב (קזחסטן), אלכסיי אלכסנדרוב (בלארוס) ודימיטרי קולארס (גרמניה) 8.5 כל-אחד. שני נערים ישראלים השתתפו באירוע: דויד גורודצקי צבר 7 נקודות (מקום 27) ואחיו הצעיר מתן 6 נקודות (מקום 71). ישראלי אחר, א"פ ולדימיר שלייחצקי צבר 4.5 נקודות.  בתחרות המהירה הראשית (130 משתתפים) ניצח רב האמן האוקראיני ולדימיר אונישצ'וק עם 9 מ-11, לפני רבי האמנים ארתורס נייקסאנס (לטביה), רינאט ג'ומבאייב (קזחסטן) ובנימין בוק (הולנד) 8.5 כל-אחד. כאן הסתפק שירוב במקום ה-15 עם 7.5 נקודות. דויד גורודצקי דורג במקום ה-23 המכובד עם 7 נקודות בצוותא עם חבורה נכבדה של רבי אמנים.אחיו מתן צבר 3.5 נקודות. 

ישראלים בליגה המקצוענית

   האתר האמריקני צ'ס.קום עומד מאחורי הליגה המקצוענית הראשונה במרשתת אשר ב-48 קבוצותיה מערים שונות בעולם, מתמודדים למעלה מ-400 שחקנים לרבות כמאה רבי אמנים ובהם רוב שחקני צמרת העל, בארבעה בתים בני 12 קבוצות. ה"פיינל פור" ייערך בסוף השבוע 25- 26 במרץ. המפגשים נערכים אונליין בימי רביעי ומשודרים חי כאן: 

    www.chess.com/tv 

אין עדיין קבוצות ישראליות בליגה המקצוענית אבל כמה וכמה שחקנים ישראלים או ישראלים לשעבר מופיעים בהרכבים הקיימים כמקומיים או כ"סוכנים חופשיים": 

בקבוצת ניו-יורק נייטס: בלוח הראשון אלוף ישראל לשעבר לאוניד יודאסין; בקבוצת פילדלפיה אינוונטורס: חבר נבחרת ישראל יבגני פוסטני, אלוף ישראל בעבר סרגיי ארנבורג וכן א"פ דב גורמן; דאלאס דסטיני: אילון נקר; סיאטל סלאגרס: אלוף ישראל לשעבר ויקטור מיכלבסקי; לאגוס ליטרבקס: עומר רשף.   

את כל המידע על המפעל הזה אפשר לראות באתר הרשמי דלעיל. 


צ'כיה : בליגה  הראשונה (האקסטרה ליגה) נערכו עוד שני סיבובים. ראפיד פרדוביצה,קבוצתו של הישראלי ר"א מקסים רודשטיין, גברה בסיבוב השביעי על לוקומוטיבה ברנו 5: 3 על הלוח הראשון נפרד מקסים בתיקו מן האמן הבינלאומי ריצ'רד ביולק. בסיבוב השמיני רשמה ראפיד ניצחון דחוק 4.5: 3.5 על "דוראס" מקרלובו פולה עם ניצחון חשוב של מקסים על ר"א דויד שנגליה גם כן על הלוח הראשון. לאחר הסיבוב השמיני (מבין 11) צועדת ראפיד פרדוביצה במקום השלישי. 

גרמניה: בליגת הנשים הגרמנית הבכירה נערכו בסוף השבוע האחרון עוד שני סיבובים. דייציסאו, קבוצתה של השחקנית הישראלית הבכירה, האמנית הבינלאומית יוליה שווייגר- ניידיץ', היתה שותפה לניצחונות קבוצתה 3.5: 2.5 על לרטה ו-6: 0 על מדיצין ארפורט. לזכות יוליה 4 נקודות בשישה מפגשים עד כה (ללא תיקו!) והקבוצה צועדת במקום החמישי מבין 12 קבוצות. הקבוצה איבדה לפני כחודש את שחקנית הלוח השני שלה, הרומניה אמן בינלאומי כריסטינה אדלה פוישור שהלכה לעולמה בגיל 49 בעקבות מחלה קשה. 

הולנד: קבוצתו של כתבכם זה 15 שנה בליגת המשנה מן העיר ואחנינגן גברה בסיבוב השישי על דלפט, שבהרכבה 3 שחקניות, בשיעור 7.5: 2.5 . כתבכם גבר בלוח השלישי  על ליסה הורטניוס ומאזנו העונה עומד על 4.5 מ-6. הקבוצה ניצבת במקום השלישי. 


פתרון האטיוד ממקבץ בטביה שהצגנו במדורנו הקודם: 

1.רו5+ מד4+! (1...מג3 2.פ:ב3 מ:ב3 3.רה6 וזוכה) 2.פ:ב3+ מה5! 3.רד3 צג3 4.צח5+ מד6 (כדי למנוע פג5) 5.פד4!! צ:ד3+ 6.מה4 צד1 (או צד2. כל שאר מפלטי הצריח מותקפים ישירות או באמצעות מזלג פרש) 7.צד5+ וקפיצת פרש במסע הבא תלכוד את הצריח.  דומינציה!  המחבר: יוחנן אפק 1997.

     את כל פתרוני אתגרי בטביה אפשר לראות על האתר הרשמי:  

http://batavia1920.nl/chess/round-reports/endgame-studies-by-afek-solutions/ 

פותריםאטיודים בקפה בטביה אמסטרדם

לסיום – לא ישראלים בזירה הבינלאומית אבלסגירת נושא ממדורנו הקודם:

אלופת העולם הטרייה (16 במניין) הסינית טאן ז'ונגי, סגניתה האוקראינית אנה מוזיצ'וק עם המנצח הגדול של התחרות בטהרן- החיג'אב! צילום: דויד לאדה


האמן הבינלאומי הטרי אריאל ארנברג שלח לנו עבורכם הקוראים משחק נאה שנערך אך אמש בסיבוב האחרון של תחרות האמנים החורפית בראשון לציון.  

לבן: אריאל ארנברג שחור: הוגו לוקס דה מלו 

הגנה נימצו-הודית 

1.ד4 פו6 2.ג4 ה6 3.פג3 רב4 4.מהג2 ב6 5.ה4 ג5 6.ד5 מהה7 7.רה2 ד6 8.פו3 00 9. 00 ר:ג3 10.ב:ג3 ה:ד5 11.ה:ד5 רז4 12.ח3 צה8 13.ח:ז4 מה:ה2 14.מהא4 צה4 15.צה1 מהד3 16.רד2! ח6 17. ז5! ח:ז5? 

נחוץ 17...צ:ג4 18.מהב5 א6 19.מה:ב6 פבד7 20.מה:ד6 ח:ז5 21.צאד1 מה:ד5 22.מה:ד5 פ:ד5 23.פ:ז5 פ7ו6 עם שוויון. 

18.צ:ה4 מה:ה4 19.צה1 מהו5 

20.צה8+!! מח7 

הכאת הצריח מפסידה עד מהרה: 20...פ:ה8 21.מה:ה8+ מח7 22.פ:ז5+ מז6 23.מהז8! והלבן זוכה 

21.פ:ז5+ מז6 22.צח8 

חזק עוד יותר 22.צד8! 

22...פז4 23.פו3 מהב1+ 24.פה1 פו6 25.מהג2+ מה:ג2 26.פ:ג2 מו5 27.ו3 ב5 28.פה3+ מז6 29.ג:ב5 השחור נכנע. 


למידע ותגובות: 

[email protected]