מישל קטקוב – אלופת אירופה!

סידרה מרהיבה של הופעות ישראליות מרשימות חובקות יבשת: מישל קטקוב –אלופת אירופה! אנדרי גורבאנוב- סגן אלוף העולם! הפועל ישראל מנצחת באליפות ספורט הפועלים! תמיר נבאתי שני בצ'כיה. ז'אן היימן הצטיין באיטליה ועוד. שבוע מוצלח במיוחד לישראלים בזירה הבינלאומית.






מישל קטקוב מבית הספר לשחמט "צפריר" ברחובות העניקה לישראל מדליית זהב באליפות אירופה לתלמידי ותלמידות בתי הספר גילאי 7- 17 שנסתיימה ביום שני בבודווה שבמונטנגרו.

 217 בנים ו-128 בנות מ-22 ממדינות היבשת התמודדו ב-12 קטגוריות גילאיות ב-9 סיבובים שוויצריים ובקצב הקלאסי הרגיל. מישל התמודדה בקטגוריה לבנות 15 עם עוד 18 נערות. היא סבלה מפתיחה איטית (1+ 1- 3=) בחמשת הסיבובים הראשונים אבל חזרה בענק לתמונת האליפות עם פיניש מדהים בן ארבעה ניצחונות רצופים לרבות על 3 מתחרות רוסיות. בתום תשעת סיבובי האליפות היא חילקה את הבכורה עם האזרית סביל טאהירובה 6.5 נקודות כל אחת אבל עדיפות באיכות נקודותיה העניקה למישל את מדליית הזהב. ברכות ומחמאות לה ולמאמנה , האמן הבינלאומי אלכס מיכלבסקי!

 המושבה הישראלית בבודווה מנתה 16 שחקנים ושחקניות שהיו מן הבודדים שהקפידו להציב ליד לוחותיהם את דגליהם הלאומיים כפי שאמנם נראה בתמונות. להלן הישגיהם של שאר הישראלים: בני 7 (26 משתתפים): אסף גולדשטיין 5 נק' (מקום 13); בנות 7 (10משתתפות ): ליאל לויטן 2 נק' (מקום שמיני); בני 9 (47): יונתן אוריצקי 6.5 נק' (מקום חמישי), ירון לויטן 5 (מקום 15) , גל נימן 5 ( מקום 16); בנות 9 (28): טלי גביש 1.5 (מקום 26), שחר אורן 2 (מקום 23); בני 11 (55): גיא לוין 5 (מקום16), בני איזנברג 6 (מקום שביעי); בנות 11 (32) אמה לויטן 3 (מקום 25), ניקה סטוליארסקי 5 (מקום 15) ; בני 13 (48): יגור סטוליארסקי 5 (מקום 15), עופר אורן 3.5 (מקום 37); בנות 13 (22): רונית לויטן 5 (מקום 12); בני 15 (27): אורן קרת- 5.5 נקודות מקום 9.

את האליפויות ארגן איגוד השחמט המקומי בחסות האיגוד האירופי.

אולם התחרות 

תחרות בנים

גורבאנוב- סגן אלוף העולם

האמן הבינלאומי אנדריי גורבאנוב צירף הישג נאה נוסף למאזנו כאשר נטל את מדליית הכסף במהדורה ה-17 של אליפות העולם לנכים. את האליפות ארגן מועדון השחמט של העיר הסלובקית רוזומברוק והשתתפו בה 40 שחמטאים ושחמטאיות מ-10 פדרציות, מהם 3 אמנים בינלאומיים ו-3 אמניות בינלאומיות. את הבכורה חילק גורבאנוב עם ההודי קוטוואל שאשיקאנט לאחר שכל אחד מהם צבר 7.5 נקודות בתשעה קרבות. אנדרייאמנם צלח את האירוע ללא הפסד בעוד שההודי נוצח בסיבוב הלפני אחרון והקרב ביניהם נסתיים ללא הכרעה ואולם התואר הוענק להודי בזכות יתרונו במספר הניצחונות (שבעה לעומת שישה). שלישי סיים האוקראיני ניקולאי מוקהא 6.5 לפני דומאג'וי גלזאר (קרואטיה), אב"ל אנדריי אובודצ'וק ואנדריי טרסינסב (שניהם מרוסיה) 6 כל-אחד.האלוף היוצא, האוקראיני אב"ל איגור יארמונוב נאלץ להסתפק הפעם במקום העשירי עם 5.5 נקודות. .

אנדריי בן ה-30 נשוי ואב לילד בן 6 ,שחקן ומדריך במועדון נשר, ניצח כאן גם בתחרות הבזק עם 7.5 מ-9 לפני 48 שחקנים, רובם מקומיים.

 9 נשים היו בין המשתתפים וגם כאן נטלה את הבכורה האמנית הבינלאומית ההודית אנטו גניטה עם 5.5 נקודות , לפני 2 רוסיות: האמנית הבינלאומית גלינה מלניק 4.5 ומריה דורוז'ניקה 4.הישראלית הבלתי מדורגת רבקה פרומין גם היא ממועדון נשר, דורגה במקום השמיני עם 2 נקודות


שלושת המנצחים

אנדריי גורבאנוב בפעולה

נבאתי חילק את הסגנות בצ'כיה 

תמיר מדגמן לספר התחרות

אלוף ישראל תמיר נבאתי חילק את הסגנות בתחרות הפתוחה החזקה בעיר הצ'כית טפליצה. 166 שחמטאים מ-26 מדינות, מהם 14 רבי אמנים, 2 רבות אמן ו-17 אמנים בינלאומיים השתתפו בתחרות. 6 ישראלים נמנו עם המשתתפים. המנצח היה רב האמן הרוסי מקסים טורוב עם 7.5 נקודות בתשעת הסיבובים השווייצריים לאחר פיניש מזהיר בן 4 ניצחונות רצופים בעקבות הפסד בסיבוב הרביעי מול אמן פיד"ה אנגלי אלמוני בסיבוב הרביעי. המנצח הקדים בחצי נקודה את רבי האמנים קמיל דראגון (פולין), תמיר נבאתי (ישראל), ז'ירי סטוצ'ק, איגורס ראוסיס (שניהם צ'כיה) ומקסים לגארד (צרפת) 7 כל-אחד. תמיר בן ה-26, ראשון בדירוג המוקדם, פתח את התחרות עם 4 ניצחונות לרבות על הרוסי ר"א וורוביוב. בארבעת הסיבובים הבאים נפרד בתיקו מרבי האמנים סנגופטה (הודו), באבולה, ראוסיס (שניהם צ'כיה) ודמות' (צרפת) וקינח בניצחון על הפולני אב"ל הנידיוק. (ביצוע תחרותי 2689). 5 ישראלים נוספים נטלו חלק בהתמודדות: א"פ יבגני זנן 6, אב"ל בוריס מריאסין ( הסניור המצטיין) 5.5 ורעייתו האמנית הבינלאומית לודמילה צפנסקאייה 5, והאחים הצעירים יואב מיליקוב 4.5 ואלי מיליקוב 3.5 

נבאתי מול ר"א וורוביוב בסיבוב הרביעי 

הפועל - ראשונה באליפות ספורט הפועלים

הקבוצה המנצחת. משמאל לימין: בוריס גוטקין, ירון ליניק, אביר הר-אבן, אבנר שפירא

נבחרת הפועל ישראל ניצחה באליפות השחמט של משחקי ספורט הפועלים אשר נערכו בשבוע שעבר בריגה בירת לטביה בהשתתפות 10 קבוצות אשר התמודדו בחמישה סיבובים שוויצריים. בדרכה אל הבכורה גברה הקבוצה המנצחת 3.5 : 0.5 על צרפת ו- 2.5: 1.5 על אוסטריה, הפסידה באותו שיעור מול פינלנד וניצחה 4: 0 את מכסיקו. לפני הסיבוב החמישי והאחרון הוליכה בראש אירן עם 5 ניצחונות קבוצתיים אבל אז זימן הזיווג השוויצרי את המפגש הטעון בין המובילה לסגניתה בדירוג...ישראל! כצפוי על-פי הוראה מגבוה לא התייצבו האירנים למפגש וספגו הפסד טכני על כל ארבעת הלוחות. כתוצאה מן הסיוע המסיבי העפילה הפועל אל פסגת הדירוג עם 8 נקודות קבוצתיות ו-15.5 אישיות, ממש כמו הפינים המתוסכלים שפיגרו לבסוף אחרי ישראל בנקודת לוח בודדת וכמו האירנים שנאלצו להסתפק בארד עם 12 נקודות לוח בלבד. (מדוע לא הודחו כליל מן הדירוג זו כבר שאלה אחרת). השחקן המצטיין בהפועל היה א"פ בוריס גוטקין שצבר על הלוח הראשון 4.5 מ-5 (כולל הבונוס האירני). עוד לפי סדר הלוחות: 2.ירון ליניק 4 3.אביר הר-אבן 3 4. אבנר שפירא 4.

במקום נערכה גם תחרות בזק אישית בה ניצח הלטבי אנדרייס ארווידס עם 6.5 נקודות מ-7 משחקים, לפני הפיני א"פ טיימו טופי-הולמי 6. הישראלי ירון ליניק חילק את המקום השלישי עם הפיני א"פ ריסטו טאומינן והלטבי אלכסנדרס לבדווס 5 כל-אחד. אבנר שפירא צבר 4.5 נקודות, אביר הר-אבן 4 ואלמוג בורשטיין 3.5.

אביר הר-אבן ליד קברו של מיכאל טל בבית העלמין היהודי בריגה


סרגוסה : 118 שחמטאים מ-5 פדרציות, מהם 3 רבי אמנים ו-3 אמנים בינלאומיים השתתפו בתחרות הבינלאומית המהירה של מועדון אוטבו בעיר הספרדית. המנצח היה האמן הבינלאומי הספרדי אלפונסו ליורנטה עם 8.5 מ-9, לפני בני ארצו אב"ל חואן לואיס ראמירו ור"א רוברטו סיפואנטאס 7.5 כל-אחד. רב האמן הישראלי מיכאל אורטובסקי ,שני בדירוג המוקדם, הסתפק בסופו של יום במקום התשיעי עם 6.5 נקודות

ישראלי מצטיין באיטליה

ישראל נמנית עם 10- 15 המדינות המובילות בעולם השחמט ואולם בעולם הקומפוזיציה השחמטית היא נחשבת למעצמת- על. האיגוד הישראלי לקומפוזיציה שחמטית מקיים כבר למעלה מ-70 שנה ברציפות פעילות סדירה במרבית תחומי החיבור והפתרונים וחבריו מלקטים ללא הפוגה פרסים וציונים הן בתחרויות אישיות והן בהתמודדויות קבוצתיות. לא תאמינו, אבל בשנות הששים,השבעים והשמונים של המאה הקודמת היו מדורי שחמט רגילים בכל העיתונים היומיים ואת רובם המכריע (לרבות הירחון "שחמט"!)ערכו מחברי בעיות ידועים! ההישגים הבולטים של מחברינו מוצגים גם בכתב העת של האיגוד- "וריאנטים"- שמגליונו האחרון, שזה אך ראה אור, בחרנו הפעם להציג את אחד מענקי מחברי מטי העזר הישראלים בזירה המקומית והבינלאומית- ז'ן היימן מפרדס חנה.הגם שהוא חוגג השנה את יום הולדתו ה-85 הוא עדיין רושם הישגים מעולים בתחרויות חשובות וזה עתה נתבשרנו על ניצחונו בתחרות יובל ה-50 לכתב העת האיטלקי "סינפוניה סקקיסטיקה" (סימפוניה שחמטית). במט-עזר מתחיל השחור ועוזר ללבן לתת לו מט במספר המסעים הנתון. הנהו הפרס הראשון:

 ז'ן היימן

"סינפוניה סקקיסטיקה" –תחרות היובל

פרס ראשון

מט עזר בשני מסעים  

תאומים: א) דיאגרמה ב) מז3 ל-ה1

שימו-נא לבכם לחצי הכפיתות (ריתוק) על השורה החמישית ,לסוללה המלכותית השחורה על האלכסון אל מול המלך הלבן ולסוללה הלבנה צריח-פרש. הפתרון הוא (זכרו –השחור מתחיל): 1.פד6 צה1 2.מ:ו5 פד4 מט; לאחר העברת המלך הלבן ל-ה1 נוצר פתרון חדש לגמרי אבל עם הרמוניה תימאטית מושלמת בין כל האלמנטים שצוינו לגבי הפתרון הראשון: 1.רה7! פד4 2.מד5 פו3 מט.

ז'ן היימן

תחרות היובל ל"סינפוניה סקקיסטיקה" 2015

פרס חמישי

מט עזר בשני מסעים . שני פתרונים

בעייה נוספת של ז'אן זכתה בפרס בתחרות זו. העמדה היא אוורירית יותר עם שני הפתרונים שובי עין: לפנינו התרת כפיתות הדדית ע"י הפרשים עם מניעות דואלים: 1.צה4! פו4 2.פו6 פה2 מט ; 1.צז7! פה4+ 2.פה3 פז3 מט.

צילומים: אתרים רשמיים, פייסבוק

לתגובות ומידע:

[email protected]