מדליית ארד לאוניברסיטה הפתוחה!

נבחרת האוניברסיטה הפתוחה- מקום שלישי באליפות אירופה בשח-מהיר. ישראלים באליפות העולם לנוער, על האי מאן ובטקסס. וגם ספר חדש.






בפוואנגירולה (ליד מלגה) שבספרד נערכה אליפות אירופה הבלתי רשמית לאוניברסיטאות בשח-מהיר (ובנפרד גם בברידג') בהשתתפות נבחרותיהן של 23 מוסדות אקדמיים מ-12 ממדינות היבשת ( שני שחקנים בכל קבוצה) אשר התמודדו בתשעה סיבובים שוויצריים שהשתרעו על פני 3 ימים. בתחרות הגברים זכתה קבוצת אוניברסיטת הכרייה של אורל (רוסיה) בה כיכבו 2 רבי אמנים חזקים: פבל פונקראטוב (2731) ואיגור ליסי ( 2667). הקבוצה המנצחת צברה 16 נקודות קבוצתיות (7 ניצחונות ו-2 תיקו) ו-15 נקודות אישיות והקדימה את אוניברסיטת בלגרד (עם האמנים הבינלאומיים מרקו נמזיץ' וולדימיר לוקוביץ') 14 נקודות קבוצתיות ( 7 ניצחונות ו-2 הפסדים) ו-13.5 נקודות אישיות. במקום השלישי סיימה נבחרת האוניברסיטה הפתוחה של ישראל עם אב"ל מיכאל זסלבסקי ויאן גלבורד 13 נקודות קבוצתיות ( 5 ניצחונות, 3 תיקו) ו-12.5 נקודות אישיות.את המקומות רביעי חמישי חילקו שתי קבוצות פולניות מהאוניברסיטה לכלכלה של פוזנן ומהאוניברסיטה למדעים וטכנולוגיה 12 נקודות קבוצתיות כל אחת.

את ישראל ייצגו גם 2 קבוצות מן הטכניון בחיפה: האחת (עם אייל טל ורון שטיינברג 4 נק' כל-אחד) דורגה במקום ה-13 עם 9 נקודות קבוצתיות (3+ 3=3-). האחרת (עם אלכסנדר קוליקוב 2 נק' ואיליה גויקפיס 5) דורגה במקום ה-16 עם 8 נקודות קבוצתיות (3+ 2=3-) משמונה מפגשים.

מיכאל זסלבסקי ויאן גלבורד, עם המדליות והדגל

זסלבסקי צבר 7.5 נקודות בתשעת קרבותיו (7+ 1- 1=). הוא פתח עם 5 מ-5 לרבות ניצחון בסיבוב החמישי על הרוסי ר"א פונקראטוב שהביא תיקו מכובד 1:1 מול מנצחי האליפות. לאחר הפסדו הבודד בסיבוב השישי לקנז'יץ הסרבי (בהפסדה היחידי של האוניברסיטה הפתוחה –0.5: 1.5 מול סגנית האלופה מבלגרד) קינח עם 2.5 מ-3. ביצועו התחרותי-2572 יקפיץ את מד הכושר המהיר שלו אל מעבר למשוכת ה-2400. היתה זו התוצאה הרביעית בטיבה על הלוח הראשון וגם באירוע כולו אחרי 3 שחקנים שהשיגו אף הם 7.5 נק' מ-9 אך עם עדיפות קלה באיכות נקודותיהם. יאן צבר על הלוח השני 5 נקודות.

באליפות הנשים השתתפו 6 קבוצות שהתמודדו ב-5 סיבובי ליגה וגם כאן סיימה אורל הרוסית (עם אמנית פיד"ה דריה ווידט והאמנית הבינלאומית אנה סטיאז'קינה) כמנצחת עם 9 נק' , לפני סרביה 7 והונגריה 6. ישראל לא השתתפה.

46 הבנים התמודדו בתחרות בזק בת 9 סיבובים בקצב של 3 דקות לשחקן ו-2 שניות תוספת למסע.ניצחו בצוותא הסרבי מרקו ננזיץ' ורבי האמנים הרוסים פונקראטוב וליסי עם 7.5 מ-9 כל-אחד, לפני מירוסלב לוויצקי (פולין), יאן גלבורד (ישראל -דורג חמישי!), מיכל מאזורקייביץ' (פולין),פלוריאן קאצור ודניאל גרים (הונגריה), דויד ניקראס (פולין) 6 כל-אחד. שאר הישראלים: מיכאל זסלבסקי 5, איליה גויקפיש ואייל טל 4.5 כ"א, אלכסנדר קוליקוב ורון שטיינברג 4 כ"א.

בתחרות הבזק לבנות היתה ידה של הרוסיה דריה ווידט על העליונה עם 8 מ-9.

אתר רשמי:

http://chess2017.eusa.eu/home?sso=done&sso=done

נערים באליפות העולם

בסמיכות מועדים לסיומה של אליפות אירופה לילדים ולנוער גילאי 8- 18 במאמאייה שברומניה, אותה סקרנו בדיווחנו הקודם, נדדו אליפויות העולם בגילאים אלה לדרום אמריקה והתפצלו בין ברזיל (לגילאים הצעירים יותר) לבין אורוגוואי. ישראל שלחה 4 נציגים בלוויית המאמן ר"א ויקטור מיכלבסקי למונטווידיאו בירת אורוגוואי אליה הגיעו משלחות גם מ- 52 מדינות נוספות.

86 שחקנים התמודדו באליפות הבנים עד גיל 14 והמנצח היה המונגולי דמבאסורן באטסורן עם 10 נק' ב-11 קרבות. שוהם כהן-רביבו פתח מצויין ובתום הסיבוב השמיני היו לו 6.5 נקודות לאחר שבסיבובים השביעי והשמיני גבר על שחקנים מרוסיה ואוסטריה הגבוהים ממנו בקרוב ל-200 נקודות מד-כושר. בשלושת הסיבובים האחרונים החמיץ שוהם סיכוי ריאלי להיאבק על מדליה כשצבר רק חצי נקודה ודורג במקום ה-13 עם 7 נקודות,תוצאה לא רעה לכשעצמה. שאר הישראלים: בנים עד גיל 18: רועי ארואסטי 5; בנות עד גיל 16: טל פרי 4.5 נק'; בנות עד גיל 18 מיכל להב 6.5.

שוהם כהן רביבו

אתר רשמי:

http://fuajedrez.org/wyccuruguay2017

ישראלים על האי מאן

התחרות על האי מאן המגיעה למחצית דרכה, היא ככל הנראה התחרות הפתוחה החזקה בעולם ואולי אף מאז ומעולם. בקטגוריה הראשית מתמודדים 160 שחקנים מ- 35 פדרציות מהם 67 רבי אמנים ובכלל זה נציגות נכבדה של הצמרת העולמית. בסיבובים הראשונים נרשמו כבר כמה וכמה הפתעות שהמרעישה שבהן היתה מיקומו של אלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק לאחר הסיבוב השלישי עם נקודה בודדת בעקבות הפסדו בסיבוב הראשון לקרואנה ובסיבוב השלישי לסניור האמריקני ר"א ג'יימס טרז'אן. לשחמט הנשים ייצוג חזק באירוע וההפתעות הבולטות נרשמו כבר בסיבוב השלישי עם הפסדיהן של שתי השחקניות החזקות בעולם, הסיניות הו-ייפאן ויו וניון שהופתעו בידי נינו בטסיאשווילי ויובאנקה הוסקה. 

 לאחר הסיבוב הרביעי צעדו בראש 7 שחקנים ובראשם אלוף העולם מגנוס קארלסן. עם הקבוצה הגדולה של צוברי 3 נקודות נמנו גם 3 ישראלים: רבי האמנים בוריס גלפנד, מקסים רודשטיין ואמיל סוטובסקי, שלושתם ללא הפסד ועם הפתעה בודדת למקסים בסיבוב הראשון כשנפרד בתיקו משחקן אנגלי אלמוני בשם זקי הררי, הנמוך ממנו בקרוב ל-700 נקודות מד-כושר. עוד שני ישראלים באירוע: לר"א איליה חמלניקר היו לאחר הסיבוב הרביעי 2 נקודות ולרבת אמן יוליה שווייגר.1.5.

אתר רשמי:

http://iominternationalchess.com/

אמיל סוטובסקי

סטודנטים ישראלים בטקסס

330 שחקנים התמודדו בראשית החודש בשמונה קטגוריות המהדורה ה-83 של האליפות הרום מערב ארה"ב באירווינג שבטקסס. בתחרות הראשית נטלו חלק 28 שחמטאים והבכורה נפלה במשותף בחלקם של רבי האמנים קאמיל דראגון (פולין) ולי רויפנג (ארה"ב) עם 6.5 נקודות כל-אחד בתשעה קרבות לפני רבי האמנים אנדריי סטוקופין (רוסיה), ברתולומיי מאצייה (פולין) ואב"ל אנדריי גורובץ (בלארוס) 6 כ"א, אב"ל פליקס ינויוסה (ונצואלה) 5.5. את המקום השביעי חילקו 5 שחקנים ובכללם רב האמן הישראלי דני רזניקוב. הוא פתח את הופעתו עם 6 תיקו רצופים לפני שקינח בשליש האחרון עם שני ניצחונות והפסד. שני הישראלים האחרים באירוע, ר"א גיל פופילסקי ואב"ל אילון נקר הסתפקו במקומות 17 ו-18 עם 4 נקודות כל אחד.

בחודש נובמבר תיערך באוניברסיטה הטכנולוגית של דאלאס תחרות הסתיו בהשתתפות 26 שחקנים בכירים מ-11 מדינות, לרבות 9 רבי אמנים ו-9 אמנים בינלאומיים. את הדירוג המוקדם מוביל הקנדי אנטון קובאליוב, מגיבורי משחקי גביע העולם שנערכו החודש בגיאורגיה לטוב ולרע. .בין המשתתפים גם 4 ישראלים: רבי האמנים גיל פופילסקי ודני רזניקוב והאמנים הבינלאומיים עומר רשף ואילון נקר.

http://www.utdallas.edu/chess/chess-team/2017-southwest-open-photos.html

סטודנטים בתלבושת אחידה מימין: גיל פופילסקי, דני רזניקוב ואילון נקר בהפוגה משותפת

דני רזניקוב

הולנד: בעיירה הרהוגוווארד הסמוכה לעיר אלקמר נערכה בסוף השבוע שעבר תחרות החרצית ה-39 במניין שהוקדשה הפעם לזכרו של חבר המועדון המקומי ניקו דקר. 82 שחקנים התמודדו ב-7 סיבובים מהירים, מהם 32 בתחרות הראשית בה שיחקו בין השאר 5 רבי אמנים ו-4 אמנים בינלאומיים. את הבכורה חילקו שניים מצעירי המשתתפים: רב האמן ההולנדי רולנד פראוסרס והאמן הבינלאומי הגרמני איליה שניידר עם 6 נקודות כל-אחד, לפני ר"א אלכסנדר דגבואדזה (בלגיה) ואב"ל פיט פיילן (הולנד) 5 כ"א. את המקום החמישי חילקו ההולנדים ר"א אריק ון דן דול, ר"א הארמן יונקמן, קולין סטולוויק, חואן דה רודה הוסמן והישראלי אב"ל יוחנן אפק עם 4.5 כ"א. שניים מן הפייבוריטים,ר"א ויאצ'סלב איקוניקוב (רוסיה) ואב"ל מנואל בוסבום (הולנד), נאלצו להסתפק ב-3.5 נקודות.

ספרד : סאנטס היא עוד תחרות ענק ספרדית פתוחה הנערכת בשלהי הקיץ בברצלונה,בירת חבל קטלוניה. המהדורה ה-19 שלה אירחה בסוף אוגוסט בקטגוריה הראשית לבדה 403 שחמטאים מ-48 (!)פדרציות מהם 26 רבי אמנים ו-44 אמנים בינלאומיים. בודד בפסגה ניצב מנצח התחרות הקזאחי ר"א רינאת ג'ומבאייב עם 8.5 נקודות בעשרה קרבות לפני ר"א דמיטרי סווטושקין (מולדובה) והגרמנים א"פ ג'וליאן מרטין ור"א יאן-כריסטיאן שרדר 8 כל-אחד. המשתתף הישראלי היחיד באירוע היה א"פ חנן מרדכי שצבר 5 נקודות. הוא פתח היטב עם 4 מ-6 לרבות תיקו מול שני רבי אמנים, הגרמני הרטנק וההודי ראמש, אבל נחלש בסיום.

טקטיקה למתקדמים

בהוצאת גמביט הבריטית ראה אור ספרו התשיעי (והראשון ללא שותפים!) של כתבכם

Extreme Chess Tactics

למרות שאימרתו של האמן הגרמני ריכרד טייכמן כי " השחמט הוא 90 אחוז טקטיקה" עלולה להישמע מוגזמת יש בה גם מידה של רצינות. במשך כל הקרב דעתנו חייבת להיות קשובה ללא הרף לכל מיני אפשרויות טקטיות העשויות לצוץ בכל רגע על כל אחת מ-64 ערוגות הלוח. היא גם גורסת שרובם המכריע של הניצחונות בשחמט מושפעים ישירות או בעקיפין מטקטיקה. אם אמנם כך, כיצד זה נוטים שחקנים בכל הרמות להעניק עדיפות מוחלטת ללימוד פתיחות והרבה פחות תשומת לב לטיפוח כישוריהם הטקטיים?

 הספר נועד לשחקני מועדון מתקדמים בכל הרמות המבקשים לתרגל וללטש את היכולות הטקטיות שלהם. היסודות הטקטיים של הקרב מודגמים מתוך קרבותיהם של אלופי ואלופות העולם בכל הזמנים ומזוקקים באמצעות אטיודים ידידותיים. בסך הכל מציע הספר כ-400 תרגילים לעבודה עצמית.

כיוון שאין הנחתום מעיד על עיסתו אלא רק מדווח עליה בקיצור נמרץ, אפשר למצוא מידע נוסף כאן:

http://www.gambitbooks.com/books/Extreme_Chess_Tactics.html


כמתאבן אתם מוזמנים לפתור את האטיוד הקליל שעל גבי הכריכה האטרקטיבית שעיצב וולף קינג מורו.

צילומים: אתרים רשמיים.

לתגובות , מידע וקרבות:

[email protected]