תחרויות על – רמה גבוהה או עניין?

כבר עמדנו כאן על הניסיון בתחרות סנט לואיס להגביר את העניין על חשבון הרמה, בעזרת הגבלת זמן. כעת נערכות באנגליה שתי תחרויות, אחת מעניינת ואחת ברמה גבוהה...






נתחיל באליפות בשיטת המפסיד יוצא, שנערכה בין שמונה שחקנים אנגלים. כאן היה עניין רב, אולם הרמה פחות הלהיבה. כל מפגש כלל משחקים בקצב זמן משתנה. במשחקים ה'רגילים' קצב הזמן היה 90 דקות למשחק ותוספת 30 שניות למסע.

הרי טעימה ממשחק הגמר השני בין שני המעפילים לגמר, דויד האוול (בכלים הלבנים) ולוק מק'שיין:

לשחור יותר מפיצוי עבור הטיב, אולם תוצאת תיקו נראית סבירה מאוד. עם 30 שניות לזכותו על השעון, שיחק האוול: 56.מה2?? ונכנע לאחר 56...פו4+. כלל לא רע לדוחק זמן, מציע לא להציב כלים על אותו צבע ערוגה. רק הצבה כזו של כלים מאפשרת איום כפול בידי רצים או פרשים.

נעבור לדוגמה מעט יותר מעניינת. ניג'ל שורט, מתמודד עבר על הכתר העולמי, בכלים השחורים מול אלן מארי.

די בנסיגה פשוטה של הרץ על מנת לשמר את יתרון הלבן. אולם לבן בחר בהמשך:

27.רה4? מה:ה5 28.מהו3 מהג5 29.מח1 ו5 ולבן נכנע.

מעניין כיצד היה שורט מגיב לו היה לבן ממשיך מעמדת הדיאגרמה: 27.פז4! ז5 28.מהו6+!

הכאת המלכה גוררת מט בשניים. לאחר 28...מו8 29.מהח8+ מה7 30. מהח7 ג:ד3 31.צ:ד3 צו8 32.צהד1 לבן מחזיק ביוזמה השווה יותר מן הכלי המוקרב.
בהמשך הובס שורט בידי מק'שיין בצורה משכנעת, והלה מתמודד כעת כאמור עם האוול בדו-קרב ארוך עם קצב זמן מהיר למשחקים.

בתחרות אחרת בלונדון, התמונה כמעט הפוכה. עשרה משחקני הצמרת העולמית מתמודדים בקצבי זמן מכובדים, אבל העניין היה מועט, בוודאי בשלושת הסיבובים הראשונים, בהם הסתיימו כל הקרבות בתיקו!

אמנם היו מאבקים של ממש (נאקאמורה- אנאנד), אולם הם היו מיעוט. בצד משחקים שווי-כוחות עד הכלי האחרון, התקיימו כמה וכמה הסכמות לתיקו סביב המסע השלושים.

קשה להאשים את השחקנים. הם פוגשים כמעט כל העת את אותם יריבים. מחיר הפסד הוא גבוה – קרן הפרסים בתחרות היא על סך 300000 $. חידושים מרעישים בפתיחות, יש לשמור למאבקים על אליפות העולם.

רק הסיבוב הרביעי הכיל הכרעה ראשונה. קארואנה השכיל לקדם רגלים, לזכות בטיב ולממש את היתרון בכלים השחורים מול קאריאקין.

האיטלקי חזר על הישג זה בסיבוב החמישי מול אנאנד, שמשום מה פשוט נמנע מלהכות חזרה חייל שנלקח. בעקבותיו הלך נפמושיאנצ'י, שזכה סיום צריחים בשחור מול אדאמס בסיבוב השישי, ומול אנאנד בשביעי.

באליפות רוסיה מוביל ולדימיר פדוסוב עם 4.5/6 למרות הפסד בסיבוב השישי. דניל דובוב דולק אחריו עם ארבע נקודות. תחרות זו נראית מאוזנת למדי ברמה ובעניין.

הרי סיום המשחק וולקוב – ריאזנצב מן הסיבוב החמישי:

שחור נוקט הקרבת כלי אמיצה, המובילה לניצחון נאה, גם אם לא הכרחי.

12...פ:ה3! 13.ג:ד7 פ:ז2+ 14.מו1 מה:ד7 15.מ:ז2 מהח3+

16.מז1 רה6 17.מהג2 צאג8 18.פז5 מהח4 19.מהד2

רגע קריטי. ההמשך: 19...רח6 20.ו4 צוד8 21.מהה3 ר:ז5 22.ו:ז5 ב4 23.פא4 צג2 היה מבשר התקפה כללית.
כעת 22 .מהד3 היה מוביל ככל הנראה לתיקו לאחר נפילתם של ד5, ו4 ומן הצד האחר ג2. במקום זאת לבן ספג מט.

22.מהה1? רד4+ 23.מז2 מהז4+


24.מו1 מהח3+ 1-0


קומפוזיציה

הרי פתרון החידה של מנספילד מלפני שבועיים:

אין לפרק את מרכיבי הסוללות, מהג1,צה3 ורב8,פד6. פח7 שומר על ז5, והמלך הלבן מרוחק. נשאר רק הרץ הלבן.

1.רה4!

מעניק הגנת יתר ל-ו5 ולפיכך משחרר את הפרש ב-ד6 להנחית מט ב-ג4. מסע זה גם מעניק ערוגת מפלט למלך השחור ב-ה5 ומשחרר את הפרש השחור המרותק להפעיל סוללה משלו. הווריאנטים 1...פ:ד6+ 2.רד3#. 1...פ:ה3+ 2.פב5# מציעים לפרש ריתוקים חדשים. 1...פה5+ ייענה ב2.צד3# היות שה5 כבר אינה צריכה שמירה. תיאום נהדר.

בזירה המקומית

תחרות חזקה מאוד בהרצליה הסתיימה בעת כתיבת שורות אלו, בהשתתפות ארבעה רבי אמנים. בתחרות זכו האמן הבינלאומי גבריאל פלום ורב אמן דן זולר עם 6.5 נקודות מתוך 9.


למעלה ממאה וחמישים איש כבר נרשמו לאליפות השח המהיר, ובהם 18 רבי אמנים!