גלפנד וסוטובסקי בתחרות קרפוב

גלפנד וסוטובסקי לתחרות על ברוסיה. ישראלים בתחרויות באזרבייג'ן, בספרד ובהולנד. נער ישראלי מצטיין בליגה הצרפתית ועוד.






בסוף השבוע תיפתח בפויקובסקי שברוסיה המהדורה ה-19 של התחרות לכבודו של אלוף העולם לשעבר אנטולי קרפוב. זוהי תחרות הזמנה עם 10 רבי אמנים חזקים שתימשך עד ל-6 ביוני בהרכב שלפנינו: יאן נפומניאצ'י, ולדימיר פדוסייב, ולדיסלב ארטמייב, דמיטרי יקובנקו (כולם מרוסיה), ולדיסלב קובאלב (בלארוס), אנטון קורובוב (אוקראינה) , בוריס גלפנד, אמיל סוטובסקי (ישראל) , סנטוש גיוראתי וידיט (הודו), ויקטור בולוגאן (מולדובה).

תחרות קרפוב נערכה ברציפות החל מראשית המילניום. אשתקד חילק הישראלי אמיל סוטובסקי את בכורת התחרות היוקרתית בצוותא עם הרוסי יבגני נאייר 7 מ-9 כל-אחד ומקסים רודשטיין חילק את המקום החמישי עם 4 נקודות.

אשתקד בפויקובסקי: אמיל סוטובסקי ו...צופה

ישראלי באזרבייג'ן

במרכז השחמט המפואר בעיר האזרית נחצ'יוואן נערכה תחרות פתוחה חזקה בה התמודדו 58 שחקנים מ-15 פדרציות, מהם 19 רבי אמנים ו-14 אמנים בינלאומיים על הפרס הראשו בסך 5000 דולר..צמד המנצחים היו האזרי נידיאט מאמדוב וסרגיי טיביאקוב עם 6.5 נקודות מ-9 כל אחד, לפני רבי האמנים אלתאי ספארלי, גאדיר גוסיינוב ( שניהם מאזרבייג'אן), איגור חנקין (גרמניה) , אנטון קורובוב (אוקראינה), אשאן גאהם מאגמי (אירן) וכן הנער א"פ מוראד איברהימלי ואב"ל אורחן עבדולוב (שניהם מאזרבייג'ן) 6 כל-אחד. בתחרות השתתף גם ישראלי אחד-רב אמן איליה סמירין, אשר דורג במקום ה-11 עם 5.5 נקודות. איליה התמודד מול 3 רבי אמנים ו-3 אמנים בינלאומיים. הוא ניצח את הפורטוגלי ר"א לואיס גאלגו ,נחל הפסד בודד, בסיבוב הלפני אחרון, מידי המנצח מאמדוב וסיים עם רמת ביצוע 2577.

משחקו של סמירין בכלים הלבנים מן הסיבוב הראשון מול האזרי גולייב הגיע לעמדה לפנינו:

איליה זכה ליתרון חומרי מכריע הודות לשני מסעי ביניים חזקים. הרץ השחור אינו מוגן אבל כך גם המלכה הלבנה ולכן: 25.פ:ה6! רד6 26.מה:ד5 פ:ד5 עכשיו שני הצריחים תלויים ולכן 27.צ:ו7! ר:ו7 28.פ:ד8 רה8 29.פה6 ללבן שני רגלים עודפים והשחור נכנע בתוך כמה מסעים.

איליה סמירין 

ישראלי בספרד

בלוסמאיור שבאי הספרדי מיורקה נסתיימה המהדורה השביעית של התחרות הבינלאומית הפתוחה. 138 שחמטאים מ-28 מדינות השתתפו בתחרות הראשית ובכללם 19 רבי אמנים ו-15 אמנים בינלאומיים.

   שלושה חלקו את בכורת התחרות: חיימה לטאסה סאנטוס ואלוואר רוסל אלונסו (שניהם מספרד) וסרגיי פדורצ'וק (אוקראינה) עם 7 נקודות כל-אחד הקדימו בחצי נקודה את רבי האמנים סרגיי ז'יגלקו (בלארוס), אנדריי סומתס (אוקראינה),ולדימיר האמיטביצ'י (מולדובה), יבגני פוסטני (ישראל), אלכסנדר פיר (ברזיל) וארקדי רוטשטיין (גרמניה) והאמנים הבינלאומיים מרטין זוסמנדה (גרמניה), מישרה סוויאמס ( הודו) וגופטה פריתו (שניהם מהודו) ומיגל רויז סאנטוס ( ספרד) 6.5 כל-אחד.

בתחרות הבזק השתתפו 51 שחקנים והמנצח היה ר"א סרגיי ז'יגאלקו עם 8 נקודות ב-9 סיבובים לפני אנדריי סומתס 7; אלכסנדר פיר, פרנציסקו ואלחו-פונס, לבאן ארושידזה 6.5 כ"א. יבגני פוסטני שדורג במקום השישי עם 6 נקודות, התמודד עם שני רבי אמנים ו-4 אמנים בינלאומיים וצלח את התחרות ללא הפסד.

יבגני פוסטני

שוהם הצטיין בליגה הצרפתית

השחמטאי הירושלמי הצעיר שוהם כהן רביבו הוכתר כשחקן מצטיין בליגת העל הצרפתית לנוער אשר ננעלה בסוף השבוע שעבר. קבוצתו של שוהם טרמבליי אן פרנס סיימה במקום השישי בין 8 קבוצות הבית העליון. כאלופה הוכתרה מילוז עם 33 נקודות לפני לה-מאן 28, קאן וקלישי 27 כל-אחת, הייר 25, טרמבליי אן-פרנס וקורבה 22 כל-אחת ומץ 21. שוהם צבר במהלך העונה החולפת 10 נקודות ב-11 קרבותיו ללא הפסד והיה השחקן המצטיין על הלוח שלו ובליגת העל כולה.

 שוהם כהן רביבו

ניצחון ישראלי בהולנד

הפינקסטר הוא חג הולנדי עתיק שנערכות בו גם כמה תחרויות מסורתיות. כתבכם השתתף השבוע, כמו בשנים עברו, בתחרות פינקסטר מהירה שנערכה בשתי רמות בעיר בוסום.55 שחקנים השתתפו באירוע מהם 28 בתחרות הראשית, לרבות 4 אמנים בינלאומיים. התחרות נסתיימה בניצחונו, זו הפעם השלישית, של כותב שורות אלו שצבר בשבעת סיבובי התחרות 6.5 נקודות ( ברמת ביצוע 2516) , נקודה וחצי לפני הנק ון דר פול, טים לאמנס ותום דה יונג 5 כל-אחד. בין השאר גברתי על המדורג מס' 1 אב"ל תומס וילמזה ועל חרט טימרמנס, אלוף העולם לשעבר בשחמט בהתכתבות והתיקו היחיד הושג מול אב"ל דרמה טיאן, המכהן גם כמזכ"ל האיגוד ההולנדי.

אירוע צדקה בניו-יורק

למעלה מעשרים רבי אמנים ובכללם הטוען לכתר העולמי פביאנו קרואנה, השתתפו בסוף השבוע שעבר במהדורה השנייה של אירוע המוני אשר הכנסותיו יוקדשו למרכז לחקר סרטן השחלות בבית החולים "הר סיני" בעיר. האירוע כלל בין השאר תחרות רבי אמנים בבזק , בה ניצח זו הפעם השניה ר"א מקסים דלוגי עם 7 נקודות ב-8 סיבובים, משחקים סימולטניים, תחרויות לרביעיות ומכירה של פריטים ייחודיים לאספנים.

בין המשתתפים באירוע הצדקה המוצלח היו גם רבי האמנים מוריס אשלי, יואל בנימין, אירינה קרוש, לב אלבורט ו...הישראלי אנטולי ביחובסקי. רעיון למיזם דומה בישראל?

עוד על האירוע:

https://en.chessbase.com/post/twenty-grandmasters-highlight-charity-chess-event-4

שחמט מודרני

אנו חיים בעידן בו המידע נגיש יותר מאי פעם ועם זאת לא קל לברור בים הבלתי נדלה של אינפורמציה אינסופית מקור אמין שיסייע לנו באמת בהתפתחותנו השחמטית. הרשו לי להציע לכם לבדוק אחד כזה ששותפים לו גם שחמטאים ישראלים. זהו האתר "מודרן צ'ס" שאחד משירותיו הוא מגזין מתקדם במחיר השווה לכל נפש, ובו מגוון של מאמרים מקצועיים פרי עטם של שחקנים בכירים בשפה האנגלית, על כל שלבי הקרב וכן מסדי נתונים בין השאר מאת רבי האמנים מיכאל מארין, קיריל גאורגייב, פבל אליאנוב, אלכסנדר דלצ'ב ו 3 כותבים ישראלים: בוריס אברוך, יבגני פוסטני וגם, גילוי נאות, כותב שורות אלו.

זה עתה ראה אור גיליון מס' 18 של המגזין ובו בין השאר גם מאמר שני בסדרה, מאת כתבכם, על הזדמנויות מבריקות שהוחמצו. ראו נא כאן:

https://www.modern-chess.com/en/authors

פט ריתוק 

בתחרות השנתית לחיבור אטיודים של ירחון השחמט ההונגרי מג'יאר שאקווילג (עולם השחמט ההונגרי) דורגה גם יצירה ישראלית משותפת :

אמציה אבני ויוחנן אפק

מג'יאר שאקווילג , 2017

ציון כבוד שני

הלבן נוסע וכופה תיקו 

1.ו6+! מ:ו6 2.ו8מה+! ר:ו8 3.מהג3+ מו5 !

סיכויי השחור טמונים ביכולתו ליצור סוללה לאורך האלכסון א3-ו8 וחילופי כלים לסיום רגלים זכוי.אלא שאחרי 3...מו7 4.פב4! מהג5! 5.מה:ג5! ד:ג5 6.פג2 ג4 7.מב2 ג:ד3 8.פה3 הלבן מצליח לבנות מבצר עם תיקו עמדתי.

4.פב4! מהג5!

4...מהא5? 5.מב3! ד5 6.פג2 מוביל לתיקו פשוט יותר

5.מה:ג2!

מעמד המלך השחור מזמן הצלה מפתיעה לא 5.מה:ג5? ד:ג5 6.פג2 ג4 7.מב2 ג:ד3 והשחור זוכה.

5...ד5! 6.ד4+! מה:ג2 פט ריתוק!

ולסיום- הלפתן! למרות שאנחנו מקפידים בדרך כלל לתת כאן ביטוי להופעות ישראליות קשה להותיר מחוץ לכתבה את המיניאטורה שזכתה בפרס הראשון בתחרות ההונגרית ואשר שותפים לה שלושה מן המצליחים והמקוריים בין מחברי האטיודים בני זמננו:  

ארפד רוש (הונגריה), מרטין מינסקי (גרמניה) וסטפן ס. נילסן (דנמרק) 

"מג'יאר שאקוילג" 2017

פרס ראשון

הלבן נוסע וכופה תיקו 

נוכח האיום במט מיידי 1.מה8 מהא4! 2.מו8 [לא 2.ו8מה? פה5+ ואף לא 2.ח8מה?פד4+! 3.מו8 פה6+ 4.מז8 מהז4+ ומט בשלושה מסעים שלא תתקשו למצוא] 2...מהא1! 3.מה8 מב7! 4.ח8מה! [ הקרבה מפתיעה. 4.ו8מה? מפסיד ל-4...פה5!] 4...פה5! [4...מה:ח8+ 5.ו8מה מהח5+ 6.מהו7 לא יניב יותר מתיקו] 5.מה:ה5! [ המלכה מוקרבת שוב. 5.מו8 ? נכשל מול 5...פז6+] 5...מהא8+ 6.מהב8!! [ לנוכח 6.מד7? מהג8+ 7.מד6 מהג6 #! ] 6...מה:ב8+ 7. מד7 מהג8+ 8.מד6 מהג6+ 9.מה5 תיקו עמדתי!

מלכה אחת מוקרבת 3 פעמים. אחת המיניאטורות המדהימות שחוברו אי-פעם!

אפשר לראות את כל הסיומים שדורגו בתחרות על דיאגרמות נעות כאן:

http://www.arves.org/arves/index.php/en/awards/awards-replayable/1331-magyar-sakkvilag-2017

צילומים: אתרים רשמיים, פייסבוק.