נבחרות ישראל פתחו ברגל ימין

טקס פתיחה שלא נראה כמותו הזניק את האולימפיאדה ה-43 בבאטומי. נבחרת הגברים ניצחה את בוליביה וקוסטה ריקה בשעה שנבחרת הנשים גברה על יפאן ומצרים






ביום א' נפתחה בעיר הגיאורגית באטומי שלחופי הים השחור אולימפיאדת השחמט ה-43. 185 קבוצות גברים ו-151 קבוצות נשים בנות 5 שחקנים כל אחת (לרבות שחקני מילואים) מתמודדות ב-11 סיבובים שוויצריים על תארי אליפות העולם לקבוצות ועל המדליות האולימפיות. לא פחות מ-245 רבי אמנים ו-147 אמנים בינלאומיים בתחרות הגברים; בתחרות הנשים 21 רבות אמן, 64 רב אמניות, 50 בעלות תואר אמן בינלאומי ו-103 אמניות בינלאומיות. המדינה המארחת מופיעה עם 3 קבוצות וכן משתתפות גם נבחרותיהם הבינלאומיות של איגודי השחמטאים הנכים, העוורים והחרשים. 

דגל ישראל מתנוסס בטקס הפתיחה

על טקס הפתיחה המרהיב הורעפו שבחים מכל עבר והוא הוכתר על-ידי רוב המשתתפים כטקס הפתיחה האולימפי המושקע והמרשים ביותר מאז ומעולם.

אם עדיין לא צפיתם בו אתם מוזמנים:

https://www.youtube.com/watch?v=1jl8uXZp58Q  

הסיבוב הראשון חלף ללא שום הפתעה קבוצתית אבל הפתעות יחידים נרשמו פה ושם כשהגדולה שבהן היתה הפסדו של הסיני לי צ'יאו (סין) למרוקני מוחמד-מהדי איתמידו.

הזיווג השווייצרי של הסיבוב הראשון זימן כצפוי לנבחרת הגברים של ישראל יריבה מן המחצית השנייה של הדירוג-בוליביה. לבוריס גלפנד זומן אפוא עוד יום מנוחה בטרם יתייצב למשימה הלא פשוטה של ההגנה על הלוח הראשון בעשרת הסיבובים הנותרים. נבחרת בוליביה אכן לא היוותה אתגר של ממש לשחקנינו והיתרון שהושג עד מהרה על כל הלוחות לא הועמד במבחן רציני ומומש בנוחות יחסית ל- 4: 0 חלק.

נבחרת ישראל מול נבחרת בוליביה

 על הלוח הראשון ניצח מקסים רודשטיין את האמן הבינלאומי היחיד בקבוצה היריבה חוסה-דניאל גמי; תמיר נבאתי, אמיל סוטובסקי ואיליה סמירין ניצחו את לואיס מיגל אגילאר, פרננדו בולאנוס ודניאל פינטו. סיום הקרב של נבאתי, על הלוח השני, משקף פחות או יותר את יחסי הכוחות:  

הלבן מימש את עדיפותו הענקית בתחבולה פשוטה: 29.צ:ו6! צ:ו6 30.רז5+ מז7 31.ר:ו6+ מ:ו6 32.צו1+ השחור נכנע . החלופה היא מט בשני מסעים נוספים.

גיאורגיה 1 גברה 3.5: 0.5 על נבחרת החרשים הבינלאומית. התיקו היחיד נרשם על הלוח הראשון בין הישראלי יהודה גרינפלד לגיאורגי באאדור יובאבה. את המסע הראשון ביצע על הלוח נשיא גיאורגיה גיאורגי מרגוולשווילי.


גיאורגי מרגוולשווילי עומד מימין; משמאל ר"א זוראב אזמאיפרשווילי נשיא איגוד השחמט האירופי

ליהודה, בכלים הלבנים, היה יתרון כשהקרב הגיע לסיום שלפנינו:                              

34.פד6 רד7 35.רו5! ב:א4 36.ב:א4 מו6! 37.צ:ד7 ?!

מוליך לתיקו כפוי. לבן יכול היה להמשיך להיאבק על יותר באמצעות 37.ר:ד7 מה7 38.פ:ו7! מ:ו7 (או 38...צ:ד7 39.צ:ד7+ מ:ד7 40.פה5+ מד6 41.פג4+ מד5 42.פ:א5 פ:א4 43.מו1 ג5 44.מה1 ) 39.רה8+ מה7 40.צא8! פ:א4 41.צ:א5 ובכל מקרה ללבן יתרון ברגלי.

37...צ:ד7 38.ר:ד7 מה7 39.פה4!? פ:ה4 40.ר:ג6 פג3

גם עתה הלבן זכה ברגלי אבל תיקו עמדתי על-ידי חזרה על המסעים הוא בלתי נמנע

 41.ז3 מד6 42.רה8 מה7 43.רג6 מד6 הוסכם לתיקו.

אזרבייג'ן גברה על נבחרת הנכים 3.5: 0.5 . על הלוח הראשון נפרד טיימור רדג'אבוב בתיקו מאב"ל איגור יארמונוב, אלוף העולם לבעלי מוגבלויות שהוא , אגב, גם מחבר אטיודים מוכשר. על הלוח השני גבר ארקדי ניידיץ' על הישראלי אב"ל אנדריי גורבאנוב.

גם באולימפיאדת הנשים לא נרשמו הפתעות קבוצתיות מרעישות וכל הפייבוריטיות ניצחו. גם ישראל גברה כצפוי על נשות יפאן בשיעור 3: 1. יפאן חזקה מאוד בכמה משחקי חשיבה אבל משקיעה בשחמט הרבה פחות ואינה שותפה לפריחה הסינית וההודית בתחום.יודעי דבר סיפרו שההגרלה שונתה כדי למנוע מפגש ישראלי- עיראקי.

נשות ישראל מול נשות יפן

יוליה שווייגר ומרסל אפרוימסקי גברו ללא קושי מיוחד על קארן הושינו ואזומי סקאי.

על הלוח השלישי השיגה אולגה גוטמאכר עדיפות מכרעת בכלים השחורים מול קוז'ימה נאצומי. 

אולגה מצאה כאן דרך מהירה לממש את יתרונה. הכיצד? ראו נא בסוף הכתבה

את הפסדה היחיד נחלה הנבחרת בלוח הרביעי. אלופת ישראל, מיכל להב בכלים הלבנים מול ההגנה הצרפתית הניחה ליריבתה שיבאטה סימאקי להשוות ללא בעיות. אלא שאז לפתע שגתה קשות וכל קוי ההתקפה השחורים נפתחו באחת כנגד מלכה אשר נלכד במט על הלוח כבר במסע ה-26.

נבחרת גרמניה גברה 4: 0 על נבחרת הנכות. על הלוח השני נוצחה הישראלית אמנית פיד"ה אלכסנדרה אלכסנדרובה בידי רב אמנית שרה הולט.

סיבוב 2: הגברים ניצחו את קוסטה ריקה והנשים את מצרים.

גם בסיבוב השני לא נרשמו הפתעות קבוצתיות אולי למעט אחת: נבחרת ארצות הברית התקשתה דווקא מול ... גיאורגיה 3 עם אמן בינלאומי ושני אמני פיד"ה אלמוניים ונאלצה להסתפק בניצחון מינימלי 2.5: 1.5! קרואנה,שנקלנד ורובסון סיימו בתיקו ורק ווסלי סו הציל את כבוד אלופת העולם עם ניצחון על יריב נטול תואר. רוסיה גברה 3: 1 על אירלנד ( קריאקין-באבורין תיקו);

ישראל הביסה את קוסטה ריקה 3.5: 0.5. בוריס גלפנד פתח את הופעתו עם ניצחון עמדתי לדוגמה על אב"ל סרג'יו דוראן ואלוף ישראל תמיר נבאתי גבר על אב"ל ליאונרדו ואלדס לאחר שניצל יתרון קל בסיום כדי להערים על יריבו . גם איליה סמירין רשם ניצחון שני לאחר שהיטיב לנצל משגה קשה של א"פ אוגניו צ'ינצ'יליה קרב אמצע חריף וחשוף מלכים. אמיל סוטובסקי נפרד בתיקו מעמנואל חימנז לאחר שלא הצליח לממש עדיפות קלה בסיום. .

נבחרת החרשים גברה 4: 0 על ערב הסעודית. על הלוח הראשון זכה הישראלי ר"א יהודה גרינפלד בנקודה ללא משחק. הסעודים כושלים פעם אחר פעם במבחן ההוכחה שהם אמנם השתנו.

נבחרת הנכים גברה 3: 1 על נבחרת פלשתין. הישראלי אב"ל אנדרי גורבאנוב לא הורכב.

. בתום הסיבוב השני ל-41 נבחרות שני ניצחונות קבוצתיים ובכללן נבחרת ישראל.הסיבוב השלישי, אשר ייערך היום, יום רביעי אחר הצהריים, עדיין אינו מבשר על מפגשי צמרת אבל בכל זאת מעורר סקרנות המפגש בין ארה"ב להולנד ולגבינו כמובן ישראל-איסלנד.

באולימפיאדת הנשים ראה הסיבוב השני את אוקראינה עם שלוש רבות אמן מתקשה מול טורקמניסטן, שרק אחת משחקניותיה גבוהה במעט מ-2100,ומסתפקת בניצחון מזערי לאחר שאנה מוזיצ'וק, אנה אושנינה ויוליה אוסמק נפרדות מיריבותיהן בתיקו ורק נטליה ז'וקובה מנצחת. ההפתעה המרעישה באמת של הסיבוב היה הפסדה הסנסציוני של רוסיה 1.5: 2.5 מול אוזבקיסטן. על שלושת הלוחות הראשונים לא הצליחו רבות האמן אלכסנדרה קוסטניוק, אלכסנדרה גוריאצ'קינה וולנטינה גונינה לנפק יותר מתיקו מול יריבות הנחותות מהן ב200- 300 נקודות.ובלוח הרביעי נוצחה נטליה פוגונינה.

ישראל גברה על מצרים 2.5: 1.5 ללא יוליה שווייגר. מרסל אפרוימסקי נוצחה על הלוח הראשון בידי מונה חאלד לאחר שלא התאוששה מעמדה נחותה שקיבלה בלבן בנוסח החילופין הספרדי. אבל מאשה קלינובה ואולגה גוטמאכר (מעמדה נחותה) גמלו בניצחונות על שרוק וואפא ושאהנדה וואפא ומיכל להב נפרדה בתיקו על הלוח הרביעי מאיה מועטז.

תמיר נבאתי בפעולה

אולגה גוטמאכר הופכת את הקערה על פיה בקרב האחרון במפגש. 

נבחרת הנכות גברה 4: 0 על נשות איי סיישל. אחכסנדרה אלכסנדרובה גברה על דריקסה פיגארו.

בתום הסיבוב השני ל-33 נבחרות שני ניצחונות קבוצתיים ובכללן ישראל. לשמונה מהן מאזן נקודות לוח מושלם.

בסיבוב השלישי תתמודדנה היום סרביה עם הודו, אנגליה עם אזרבייג'ן, רומניה עם אוקראינה וקובה עם סין ישראל תפגוש את גרמניה.

אתר רשמי:

https://batumi2018.fide.com/en

פתרון: נאצומו- גוטמאכר: הקרב הוכרע ללא דיחוי ע"י 26...צ:ד4! 27.מה:ד4 מהג6 28.מו2 צה8 הלבן נכנע.

אפשר להתרשם מבאטומי היפה כאן:

 https://en.chessbase.com/post/the-beautiful-batumi

:

צילומים: אתר רשמי, פייסבוק, מריה אמליאנובה (Maria Emelianova)