מדליית ארד ללודמילה!

ישראלית על בימת הכבוד באליפות העולם. גם סופר ולדרמן במצטיינים. נבחרת ישראל באולימפיאדת הנוער. השחמטאים הישראלים מוזמנים בכל זאת לאליפות העולם. ישראלים בליגות האירופיות. אגדות שחמט באסטוניה.






בעיר הנופש המקסימה בלד שבסלובניה נסתיימו אליפויות העולם לותיקים ולותיקות בגילאים 50+ ו-65+ בהשתתפות 286 גברים ו-44 נשים מ-57 מדינות. לא פחות מ-18 ישראלים וישראליות נמנו עם המשתתפים.

כאלוף העולם לבני 50+ הוכתר רב האמן הארמני קארן מובססיאן שצבר 8.5 נקודות ב-11 סיבובים כמו שותפו לבכורה, הגיאורגי ר"א גיאורגי בגאטורוב שנטל את מדליית הכסף. את המקום השלישי חילקו רבי האמנים זוראב סטורואה (גיאורגיה) שזכה במדליית הארד, קלאוס בישוף (גרמניה) ורם סופר (ישראל) וכן האמן הבינלאומי ההולנדי מרק ון דר וורף 8 כל אחד. ישראלי אחר, אבי פיינמן צבר 2.5 נקודות.

אלופות ואלופי העולם הטריים. מימין: קארן מובססיאן, אלווירה ברנד, נונה גפרינדשווילי וולסטימיל יאנסה

כאלופת העולם לבנות 50+ הוכתרה המדורגת מספר אחת , רב אמנית אלווירה ברנד מלוקסמבורג עם 8.5 נקודות מ-11, לפני הרוסיות רב אמניות טטיאנה גראבוזובה (כסף) וגלינה סטרוטינסקאייה (ארד) 8 כל-אחת .

אלוף העולם הטרי לגילאי 65+ הוא הצ'כי ר"א ולאסטימיל יאנסה שהקדים בהתרת השוויון את הרוסי ר"א יורי בלאשוב אשר נטל את מדליית הכסף. שניהם צברו 9.5 נקודות מ-11 והקדימו בנקודה את הרוסי ר"א נחום רשקובסקי 8.5 שהתכבד במדליית הארד. את המקום הרביעי חילקו השוודים אב"ל נילס –גוסטב רנמאן ומגנוס וואהלבום והישראלי אב"ל לאון לדרמן 8 נקודות כל אחד. האמנים הבינלאומיים בוריס מריאסין (בן זוגה של לודמילה) ודמיטרי שבלב דורגו במקומות השמיני והשנים עשר בהתאמה עם 7.5 נקודות כל אחד; האמנים הבינלאומיים נתן בירנבוים ומרק ברקוביץ' והשופט בדימוס משה גל (לשעבר מנהל בתי המשפט בישראל) צברו 7 נקודות כל אחד; אדריאן מרקוביצ'י וארקדי רוגובין 5.5 כ"א; יעקב אידסיס ואברהם לוצוב 5 כ"א; ויקטור זילברשטיין 4.5; מרק רובינשטיין 4. הישראלי לשעבר אב"ל אדוארד פורפר ( כיום – קנדה) צבר 7 נקודות. 

את הגאווה הישראלית סיפקה הפעם לודמילה צפנסקאייה שנטלה את מדליית הארד באליפות העולם לבנות 65+. מדליית הזהב הוענקה לגיאורגית רבת אמן נונה גפרינדשווילי בת ה-77(!), מי שהיתה אלופת העולם השישית בין השנים 1962- 78. היא צברה 8.5 נקודות ב-11 סיבובי האליפות לפני הרוסיה רב אמנית ולנטינה קוזלובסקאייה 8 והאמניות הבינלאומיות לודמילה צפנסקאייה (ישראל) ונטאליה טיטורנקו (רוסיה) 7.5 כל-אחת. אמנית פיד"ה ולריה דותן דורגה שמינית עם 6 נקודות בין 20 המשתתפות. עוד שתי ישראליות סגרו את הקטגוריה הזאת: סטלה פודלובנה 3 ואיטה גנדלמן 2.5. לודמילה צלחה את האירוע ללא הפסד ( 4+ 7=) וסיימה בין השאר בתיקו עם אלופת העולם ועם רב האמניות הרוסיות טיטורנקו, פטליבקובה וקוזלובסקאייה והגיאורגית חמיאדשווילי.

155 שחמטאים מ-32 מדינות, מהם 12 רבי אמנים ו-19 אמנים בינלאומיים, התמודדו במהלך האליפות באירוע נלווה מיוחד: תחרות מהירה לזכר רב האמן הסלובני הנודע אלבין פלאנינץ (1944- 2008) שעל משחקיו אנו ממליצים לשוחרי השחמט היצירתי מבין הקוראים לעבור ולהתרשם. בתום 9 סיבובים בני 10 דקות לשחקן ועוד 5 שניות למסע חלקו 4 רבי אמנים את הבכורה: מלאדן פאלאץ (קרואטיה), נחום רשקובסקי (רוסיה), מרקו טרטאר (סלובניה) ומקסים לגארד (צרפת) 7.5 נקודות כל-אחד. הישראלי המצטיין היה האמן הבינלאומי מרק ברקוביץ' שצבר 6 נקודות. ודורג במקום ה-20. אב"ל לאון לדרמן צבר 5.5 נקודות ודורג במקום ה-27. עוד 4 ישראלים ותיקים השתתפו באירוע: יעקב אידסיס ומרק רובינשטיין 4 כל-אחד, אדריאן מרקוביצ'י 3.5 וסטלה פודלובנה 3.

אתר רשמי:

http://www.wscc2018.european-chessacademy.com/index.php/en/  

רם סופר, פסנתרן מחונן, בטקס חלוקת הפרסים בבלד

ישראלים באולימפיאדה לנוער

בקוניה שבתורכיה נסתיימה האולימפיאדה לנוער עד גיל 16. 46 נבחרות מ- 39 מדינות נטלו חלק בה חלק. המדינה המארחת הופיעה עם 5 נבחרות, סלובניה ואלג'יריה עם 2 נבחרות כל אחת. בכל נבחרת הופיעו 4 בנים ובת אחת.

. כל המדליות נפלו בידי מדינות אסייניות. אוזבקיסטן, ראשונה בדירוג המוקדם, נטלה את מדליות הזהב עם 16 נקודות קבוצתיות לפני הודו 14, סין ובלארוס 13 כל אחת ; אירן, ארמניה, אוקראינה, אזרבייג'ן וקזחסטן 12 כל-אחת; ארה"ב, ישראל ותורכיה (לבן) 11 כל אחת. רוסיה וגיאורגיה נמנו עם 9 מדינות אשר צברו 10 נקודות כל אחת. ערב הסיבוב האחרון חילקה ישראל את המקום החמישי אבל כמו באולימפיאדה "של הגדולים" מפלה בסיבוב האחרון לבלארוס מסיגה אותך משמעותית.

נבחרת ישראל לפני הניצחון על צרפת משמאל: עידו גורשטיין, יאיר פרחוב, שוהם כהן-רביבו. נעדרת: מישל קטקוב.  

מצטייני הנבחרת הישראלית היו שני שחקני הלוחות המובילים, א"פ עידו גורשטיין ממועדון כפר סבא וא"פ יאיר פרחוב ממועדון צפריר רחובות, אשר היו היחידים ששותפו בכל תשעת הסיבובים וצברו כל אחד 6 נקודות. שוהם כהן רביבו סיים עם 3 נקודות בשמונה קרבות, יובל יניב צבר 4 מ-6 ואמנית פיד"ה מישל קטקוב סיימה עם 2 מ-4.

ישראל גברה על קנדה 3.5: 0.5, על סלובניה ב' 4: 0, על מולדובה וצרפת 2.5: 1.5 ועל סרביה 3: 1; נפרדה בתיקו מתורכיה הלבנה ; נוצחה בידי סרילנקה (!) ופורטוגל 1.5: 2.5 וב"מאני טיים" של הסיבוב האחרון 0.5: 3.5 בידי בלארוס.

השחקן המצטיין על הלוח הראשון, על פי רמת ביצוע, היה רב האמן האירני אלירזה פירוזיה עם 8 מ-9 ורמת ביצוע 2736! עידו גורשטיין דורג במקום ה-11עם רמת ביצוע 2435. על הלוח השני צבר האוזבקי אב"ל נודירבק יעקובוייב אף הוא 8 מ-9 עם רמת ביצוע 2713. יאיר פרחוב דורג במקום ה-14 עם רמת ביצוע 2364.

אתר רשמי:

http://wyco2018.tsf.org.tr/

בוטלה אליפות העולם בסעודיה

 אליפויות העולם בשח מהיר ובבזק שהיו אמורות להיערך בסוף החודש בערב הסעודית הועברו לסנט פטרסבורג (רוסיה) בעקבות סירובם של הסעודים להעניק אשרות כניסה לשחמטאים הישראליים. בראיון ליומון ,הארץ אמר המנהל הכללי של איגוד השחמט הבינלאומי, רב האמן הישראלי אמיל סוטובסקי: "ההנהגה החדשה של פי"דה הבבהירה שהארגון לא יקיים את אירועיו הרשמיים במדינות המסרבות להעניק אשרת כניסה ואירוח הוגן לכל השחקנים הרשאים ליטול בהם חלק. ניצמד למדיניות זו ונבטיח שלא תימנע השתתפות שחקנים מכל מדינה שהיא באירועים רשמיים על רקע לאומי, גזעי או מגדרי". האליפות תיערך אם כן בסנט פטרסבורג ב25- 30 בדצמבר ואת הפרטים המלאים ניתן לקרוא באתר הפיד"ה.

הנושא העסיק בחודש האחרון לא רק את עולם השחמט אלא גם כלי תקשורת בינלאומיים וישראליים רבים.

משה שלו, יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט, התראיין בעניין בערוץ החדשות אי. 24:

ttps://www.facebook.com/ICFMoshe/videos/vb.821211131361868/758870104474208/?type =2&theater  

אותו ערוץ, שפרסם כתבה באנגלית בנושא, ראיין גם את נציג ישראל בפיד"ה, חגי פרנק:

https://www.youtube.com/watch?v=FRx9KhOr8Gs

ארתור קוגן חוזר לאסטוניה

באסטוניה נערכה בסוף השבוע האחרון המהדורה ה-19של תחרות חצי בזק (עם "פור") מסקרנת בעיקר הודות להרכב משתתפיה שכלל בצד כמה מן הידועים בכוכבי העבר גם אישי ציבור אסטוניים ידועים: עיתונאים, שדרני טלוויזיה,אנשי עסקים וכד'. נוכח הפרשי הרמה חולק כל ההרכב לקבוצות והוענקו "פורים" החל מ- 12 דקות כנגד 8 דקות וכלה ב18 דקות מול 2 דקות. שחקנים מאותה קבוצה קיבלו 10 דקות כל אחד.

36 שחקנים מ-10מדינות השתתפו בתחרות, מהם 8 רבי אמנים, רב אמנית ו-3 אמנים בינלאומיים. המנצח היה רב האמן הלטבי ניקיטה משקובס אשר צבר 28.5 נקודות ב-35 הסיבובים בהקדימו בשתי נקודות תמימות את ענקי המאה הקודמת רפאל וגניאן (ארמניה) וארתור יוסופוב (כיום גרמניה) 26.5 כל אחד. בכיר שחמטאי אסטוניה לשעבר, יאן אלווסט (כיום ארה"ב) דורג שישי עם 25.5 , רב אמנית דנה רייזניצקה-אוזולה, המכהנת בימות החול כשרת האוצר של לטביה, חילקה את המקום ה-12 עם אלוף העולם לשעבר של פיד"ה, הרוסי אלכסנדר חליפמן ועם האיסלנדי הוותיק מרגיר פטורסון 24 כל אחד ואחת. את מצעד רבי האמנים בדירוג הסופי חתם מיודענו הישראלי ארתור קוגן שסיים במקום ה-16 עם 22 נקודות. עם חבר שופטי התחרות נמנה גם הבינלאומי הישראלי אלון שולמן

ארתור קוגן ( עומד משמאל) צופה בקרב יוסופוב- וגניאן

קודם לתחרות נשא ארתור הרצאה בקפה מקומי, בה חלק ידע ואנקדוטות מן הקריירה הארוכה והעשירה שלו כשחקן וכמאמן. ההרצאה זכתה לתגובות חמות למרות שנערכה ללא לוח וכלים! בתחרות עצמה, מעיד ארתור, נדרש לו זמן להיכנס לכושר כי לא שיחק בזק זה זמן אבל בכל זאת היו לו גם נצחונות יפים בין השאר מול פטורסון ומול הגברת השרה.

פוסטני בליגה הגרמנית

בסוף השבוע הקודם פתח רב אמן יבגני פוסטני את הופעתו העונה בליגה החזקה באירופה, הבונדסליגה הגרמנית הראשונה, בקבוצתו החדשה מן העיר אוגסבורג. בסיבוב השלישי נוצחה הקבוצה בידי ס.ק. המבורג 3.5: 4.5 ויבגני בלוח השלישי נפרד בתיקו מן הפולני ר"א רוברט קמפינסקי. בסיבוב הרביעי ניצחה אוגסבורג את "הצריח" מן העיר קיל בשיעור 5.5: 2.5. גם כאן סיים יבגני בתיקו על הלוח השלישי, הפעם עם ר"א איגור חנקין.

בתום הסיבוב הרביעי הוליכו בראש באדן-באדן וסולינגן עם מלוא 8 הנקודות. אוגסבורג, עם ניצחון ו-3 הפסדים, צעדה במקום העשירי עם 2 נקודות קבוצתיות.

בליגה ההולנדית השנייה נוצחה קבוצתו של כתבכם מן העיר ואחנינגן בידי דלפט 3: 7. כתבכם נפרד בתיקו מן האמנית הבינלאומית יואנה סמרנדה פדורארו.

ספרים ישראליים חדשים

בהוצאה הבריטית המובילה Quality Chess ראו אור השבוע שני כותרים ישראליים חדשים. כתבכם מאושר ומוחמא עם הופעת ספרו העשירי Practical Chess Beauty המסכם בעבורו למעלה מיובל שנים של פעילות יצירתית ותחרותית. ב-464 עמודיו המאוגדים בכריכה קשה מכונסים בספר בפרקים לפי נושאים אטיודים נבחרים משלי בצד קרבות וקטעי קרבות מבין האלפים ששיחקתי ואפילו מקבץ של בעיות. בכל פרק מוצעים גם אטיודים ידידותיים במיוחד לפתרון כאימון אפקטיבי לשחקן המבקש להשתפר. אמיל סוטובסקי כתב הקדמה יפה לספר. https://www.qualitychess.co.uk/products/2/333/practical_chess_beauty_hardcover_by_yochanan_afek/ 

הסוגה הפופולרית של תיאוריית הפתיחות זכתה לכותר חדש פרי עטו של רב האמן הישראלי מיכאל רויז המשלים כותר מוערך אחר שלו על ההגנה הנימצו-הודית. The Queen’s Indian Defence  

הספר מתמקד בהגנה ההודית של המלכה אך מכסה גם את הפתיחה הקטלאנית ואופציות אחרות.

https://www.qualitychess.co.uk/products/1/325/the_queens_indian_defence_by_michael_roiz

את הספרים ניתן להשיג באתר ההוצאה, ברשתות הספרים וחנויות השחמט המקוונות .

באותה הוצאה צפויה בראשית השנה הקרובה הופעתם של שני כותרים נוספים: האחד של ר"א בוריס אברוך - רפרטואר בלבן כנגד ההגנה ההולנדית, מערכי בנוני וגמביטים שונים.1. d4  Dynamic systems

ועוד ספר בסדרה רבת המכר של בוריס גלפנד והפעם: Technical Decision Making in Chess   

שני הכותרים החדשים

מלך התקפי

מחבר הבעיות החיפני לאוניד מקרונץ הוא מן הפוריים והמצליחים שביוצרים הישראליים בזירה הבינלאומית. בתחרות האחרונה לבעיות תלת מסעיות של כתב העת רוסיהרואה אור בסנט פטרסבורג הצטיינה בעייה מפתיעה משלו:

לאוניד מקרונץ

"בעיות ואטיודים" 2017

ציון כבוד ראשון

מט בשלושה מסעים

הלבן מבקש להפעיל את הסוללה רץ-פרש אבל הוא זקוק לאיום אותו מספק לו המפתח המלכותי המפתיע: 1.מג2!!

עם האיום: 2.פ:ד7+ מה4 3.רד3 מט. המלך הלבן נחשף לשתי הגנות שח שחורות: 1...צ:ג6+ 2.פג4+ מג5 3.ב4 מט או 1...ר:ו5+ 2.פד3+ מה4 3.רו3 מט.

תמונות: אתרים רשמיים, פייסבוק.

לתגובות, מידע וקרבות מעניינים כתבו נא לעורך:

[email protected]