אליפות ישראל לוותיקים בשח מהיר






אליפות ישראל לוותיקים בשח מהיר 

גולת הכותרת של פעילות השחמט לוותיקים בשנת 2018 הייתה אליפות ישראל לוותיקים בשח מהיר שנערכה ביום האחרון של חודש אוקטובר בבניין אלהמברה ביפו.

התחרות חולקה לשתי קטגוריות, כאשר רוב המשתתפים היו בקטגוריה של גיל 65 ומעלה. נראה כי חלק מהשחקנים הפעילים בגילאי 50-64 אינם מודעים עדיין לקיומן של תחרויות ותיקים לגילאים אלה או שהם סבורים שעדיין כוחם במתניהם להתחרות עם הצעירים.

יש לציין קבוצה מאורגנת של שחמטאים רבים שהגיעה באוטובוס מהצפון ותרמה להגדלת מספר המשתתפים, וחבל שלא אורגנה קבוצה דומה גם מאזור הדרום.

בתחרות הקטנה יותר לגילאי 50+ התמודדו 16 שחמטאים (אחד פרש) בשישה סיבובים שוויצריים, מתוכם ארבעה רבי אמנים. יהודה גרינפלד, היחיד מבין רבי-האמנים בתחרות המחזיק בתארי עבר של אלוף ישראל לבוגרים, הוכיח את עליונותו בצורה משכנעת וצבר 5 נקודות ללא הפסד לאחר שסיים בתיקו עם שני סגניו וניצח את כל השאר.

את המקום השני חילקו רבי-האמנים יעקב זילברמן ובוריס קנצלר עם 4.5 נקודות, אף הם ללא הפסד. רב-אמן אביגדור ביחובסקי הסתפק בחלוקת מקומות 4-8 ביחד עם אסלמבק לאלייב, מאיר ראם (שזכו בפרסי מפתיעים/ קטגוריות מד כושר), בוריס לובין ונתן לוין. כולם צברו 3.5 מתוך 6.

בתחרות המקבילה לגילאי 65+ השתתפו לא פחות מ-48 שחמטאים (אחד נאלץ לפרוש) בשישה סיבובים שוויצריים. המאבקים בצמרת היו צמודים ביותר והוכרעו בהפרשים מזעריים של שובר שוויון שני. שלושת האמנים הבינלאומיים דוד קודישביץ, נתן בירנבוים (אלוף ישראל לבוגרים לשעבר) ומרק ברקוביץ השתוו במספר הנקודות (5 ללא הפסד) וגם בבוכהולץ קאט 1, אבל דירוג הבוכהולץ קבע כי אלוף ישראל החדש הוא קודישביץ, במקום השני בירנבוים ובמקום השלישי ברקוביץ.

נציין גם את העולה החדש בוריס גוברמן שהתחיל בשלושה ניצחונות, המשיך בשלוש תוצאות תיקו מול שלושת הראשונים, וזכה בצדק במקום הרביעי עם 4.5 נקודות לפני הירושלמים משה גל וארקדי סלונימסקי ואמן פיד"ה מלכיאל פרץ שצברו מספר נקודות זהה. רב-האמן היחיד בתחרות יעקב מוריי הסתפק ב-4 נקודות בלבד. השחקן המפתיע, אף הוא עם 4 נקודות, היה משה גרינבוים.

השופט והמארגן הבינלאומי אלמוג בורשטיין ארגן וניהל בצורה מוצלחת את שני האירועים שזרמו ללא תקלות, בסיועם של שופט פיד"ה רם סופר האחראי על הזיווגים, השופט הלאומי בוריס גומברג ועוזר השופט גנאדי בירגר. האירוע השאיר טעם של עוד, ונותר לקוות שבשנת 2019 הבאה עלינו לטובה תתקיים גם אליפות ותיקים בקצב מלא.