שום גיל אינו מאוחר מדי לשחמט

רם סופר והזוג מריאסין וצפנסקאייה הצטיינו בבוקרשט. גלבורד , נבאתי ובאר-שבע הצטיינו במונטנגרו. פתרון בעיות- תחביבכם החדש?






בבוקרשט בירת רומניה נסתיימו בסוף השבוע האחרון אליפויות  עולם לסניורים וסניוריות גילאי 50+ וגילאי 65+בהן היתה המשלחת הישראלית אחת הגדולות ביותר. 138 שחקנים מ-44 פדרציות, מהם 20 רבי אמנים ו-18 אמנים בינלאומיים, התמודדו בקטגוריית בני ה-50, בה הפתיע רב האמן האוקראיני ודים שישקין, מס' 17 בדירוג המוקדם, שכבש את הבכורה עם 9 נקודות ב-11 קרבות, בהקדימו במחצית הנקודה את צמד סגניו, רבי האמנים ולדיסלב נבדניצ'י (רומניה) ואיוון מורוביץ' ( צ'ילה) 8.5 כל אחד. הפייבוריט העיקרי ר"א קיריל גאורגייב (צפון מקדוניה) נאלץ להסתפק בחלוקת המקום החמישי עם שורה ארוכה של רבי אמנים ובכללם גם הישראלים רם סופר (דורג שביעי ונמנה עם עשרת הזוכים בפרסים) ולב פסאחיס בהופעה נדירה (דורג במקום ה-15) אשר צברו 7.5 נקודות כל אחד.

רם סופר- הישראלי המצטיין בין בני ה-50

ר"א סמיון דבויריס, עם 7 נקודות דורג במקום ה-24. ישראלי נוסף שרשם בקבוצה זו קאם בק נאה, לאחר 43 שנות היעדרות מפעילות תחרותית הוא ערן וולף (מנכ"ל מימון ישיר) אשר צבר 5 נקודות, לרבות נקודה טכנית מול , איך לא, יריב אירני בשם עיראי סבאח, שפרש מן התחרות בטענה להתקף קצרת (אסטמה).

לב פסאחיס- קאם בק נאה

באליפות לבנות 50 השתתפו 21 גברות מהן 7 רב אמניות, 5 אמניות בינלאומיות וגם שחקנית אחת בעלת תואר אמן בינלאומי. האלופה הטריה היא רב אמנית אלוירה ברנד מלוקסמבורג עם 8.5 נקודות מ-11 וסגניותיה הן רב האמניות הרוסיות טטיאנה בוגומיל 7.5 וגלינה סטרוטינסקאיה 7. אף ישראלית לא נמנתה עם המשתתפות.

לודמילה ובוריס- הזוג המצטיין

192 שחקנים מ-43 פדרציות, מהם 9 רבי אמנים ו-34 אמנים בינלאומיים נמנו עם הקטגוריה לבני ה-65 ומעלה, מהם שורה של אגדות שחמט חיות ואלופי עבר רבים. כאן כבר היתה התאמה רבה יותר לדירוג המוקדם כשהמדורגים 1, 2 ו-4 חלקו את הבכורה: רבי האמנים רפאל וגניאן (ארמניה), אנטולי וייסר (צרפת) ויורי בלאשוב (רוסיה) צברו 8.5 נקודות מ-11 כל אחד ודורגו כך גם על-פי איכות נקודותיהם.הישראלים המצטיינים היו ארבעה אמנים בינלאומיים: בוריס מריאסין (שנמנה עם עשרת הזוכים בפרסים) 8 נקודות, נתן בירנבוים (שהוליך את הדירוג עד ליום החופשי), ארקדי שבלב ומרק ברקוביץ' 7.5 כל אחד.

נתן בירנבוים- המוביל המוקדם

שאר הישראלים בקטגוריה זו היו: לאון לדרמן 6.5, משה גל 6 (מ-9 קרבות בלבד לאחר שחלה בעיצומה של התחרות וחזר אליה!), בוריס בלאושטיין 5.5 ויוסי סגל 5.5 כל אחד; יוחנן אפק (בהופעת בכורה נפלולית. תירוצי האמת שמורים במערכת) ,אברהם הר-זהב ומרק רובינשטיין, שחגג במהלך האירוע את הגיעו לגבורות, 5 כל אחד; יעקב אידסיס ויבגני לוין 4.5 כל אחד (לוין זכה גם הוא בסיבוב הלפני אחרון בנקודה ללא קרב מול יריב לובי); ויקטור זילברשטיין 3.5; דויד דבורסקי 3; אדריאן מרקוביץ' (שנאלץ לפרוש בתום 6 סיבובים) 2.5. 

בוריס מריאסין – הישראלי המצטיין בין בני ה-65

באליפות העולם לבנות 65 התמודדו 15 נשים מהן 2 רב אמניות, 4 אמניות בינלאומיות, והאישה הראשונה בהסטוריה שזכתה בתואר רב-אמן וגם זכתה כאן שוב בגיל 78 בתואר העולמי לסניוריות. זוהי כמובן אלופת העולם השישית לשנים 1962- 1978, הגיאורגית האגדית נונה גפרינדשווילי. היא צברה 8.5 נקודות מ-11 והקדימה בחצי נקודה את שתי סגניותיה הרוסיות רב האמניות ילנה פטליבקובה בת ה-72 (בתה של אלופת העולם הרביעית אולגה רובצובה) וולנטינה קוזלובסקאיה בת ה-81 (!) 8 נקודות כל אחת. הישראלית המצטיינת היתה האמנית הבינלאומית לודמילה צפנסקאייה שנטלה את המקום הרביעי עם 7.5 נקודות לאחר שנפרדה בתיקו בין השאר מכל שלוש הזוכות במדליות . הישראליות האחרות בקטגוריה זו היו אמנית פיד"ה ולריה דותן עם 6.5 ואיטה גנדלמן 3. 

לודמילה צפנסקאייה, הישראלית המצטיינת בין בנות ה-65

השחמט כצילום אמנותי

ישראלי נוסף שהצטיין כאן היה ד"ר מרק ליבשיץ כצלם התחרות מטעם הפיד"ה (ומטעמנו!): ראו נא באתר הפדרציה הבינלאומית את יצירותיו המרשימות- כל הזוכים והזוכות במדליות:

https://www.fide.com/news/220?fbclid=IwAR1wCoDw-acvLpGhsQD9UkWMrVKu1haGT8--EU5k4LeZDk4gjmRCuSI2_XI

והנה כתבותיו המצולמת באתר הרוסי ה3-ה5:

https://www.fide.com/news/220?fbclid=IwAR1wCoDw-acvLpGhsQD9UkWMrVKu1haGT8--EU5k4LeZDk4gjmRCuSI2_XI

וגם כאן:

http://www.e3e5.com/article.php?id=1786&fbclid=IwAR12ygeGUxqIPRAhAs2mFqgqH22EmYeWcnlN2T8aGQpfwdO_BcJLTM0Cph8

ולקינוח תמונות מתחרות הבזק באתר הרשמי של התחרות:

https://worldseniors2019.com/gallery/blitz-tournament/?fbclid=IwAR0Kss-exFoD0jaTVm5eWWoNLgd-oLmlEs7seSpGbRJw2ol6lK4oz4m6JAY

היום החופשי הוקדש לטיול בעיר הבירה ולתחרות בזק על גביע בוקרשט. בין בני ה-65 ניצח השוודי מגנוס וואהלבום עם 6 מ-7. מרקוביצ'י, אידסיס וסגל צברו 3.5 כ"א; דבורסקי 2.5 ולוין 1.5. בין בנות ה-65 האמנית הבינלאומית הרוסיה נינה סירוטקינה עם 6.5 מ-7 לפני הישראלית ולריה דותן והדנית מרגריטה בליונינה 5 כל אחת. הישראלית איטה גנדלמן סיימה עם 3.

ולריה דותן – הישראלית המצטיינת בתחרות הבזק

עוד אורחים ישראלים בתחרות בנוסף לנשותיהם של כמה מן השחקנים, היו רב אמן טל בראון וחברתו חווי וכן זאב זוהר.

ערן וולף, טל בראון וזאב זוהר חוגגים עם מרק רובינשטיין את יום הולדתו ה-80

לסיום- סרטון וידיאו שצולם באירוע עם המוטו "אף גיל אינו מאוחר מדי לשחמט". מככבים בו גם כמה ישראלים:

תוצאות מלאות: http://chess-results.com/tnr464444.aspx?lan=1

אתר רשמי: https://worldseniors2019.com/slider/the-3rd-round-of-the-wscc/


ישראל בגביע אירופה למועדונים 

באולסיני שבמונטנגרו נסתיימה באמצע החודש אליפות אירופה ה-35 למועדונים, מיזם משותף לאיגוד השחמט של מונטנגרו בשיתוף עם איגוד השחמט האירופי. בתחרות הפתוחה התמודדו ב-7 סיבובים שווייצריים 66 נבחרות מועדונים מ-48 ממדינות אירופה ובהן 457 שחקנים ושחקניות מהם 119 רבי אמנים, 3 רב אמניות, 87 אמנים בינלאומיים ו-2 אמניות בינלאומיות.

האלופה הטרייה מן העיר האיטלקית פדובה ניצחה בכל שבעת מפגשיה וסיימה עם 14 נקודות קבוצתיות. האלופה הופיעה בהרכב כוכבים בינלאומי עם מד-כושר ממוצע 2686 ובו רבי האמנים ריצ'רד ראפורט, מיכאל אדמס, פטר לקו, פרנ ציסקו ואלחו פונס, גוואיין ג'ונס, איבן סאריץ' ורק שני איטלקים: רבי האמנים דניאלה ווקאטורו וסאבינו ברונלו.את הסגנית נובי בור הצ'כית עם 12 נקודות הוליכו ההודים פנטלה האריקרישנה ווידיט גיוראטי והצ'כי מס' 1 דויד נווארה. שלישית סיימה עם 11 נקודות, מדני וסאדניק מסנט פטרסבורג, קבוצתו של הישראלי ר"א מקסים רודשטיין שצבר על הלוח החמישי 2.5 נקודות בחמשת קרבותיו.

הישג קריירה ליאן גלבורד

בהפרש נקודה מן המדליסטיות צעדו 10 קבוצות עם 10 נקודות ובהן באר שבע שדורגה במקום ה-11 לאחר שניצחה בארבעה ממפגשיה,סיימה שניים בתיקו ונחלה הפסד בודד לאלופה. התוצאות האישיות של ששת רבי אמניה היו: זהאר יפימנקו 4 מ-7, יבגני פוסטני 3.5, מיכאל רויז 4, אלכס חוזמן 4, ויקטור מיכלבסקי 5, אלון גרינפלד 5.

באר-שבע במונטנגרו משמאל לימין: זכר יפימנקו , יבגני פוסטני, אלכס חוזמן, ויקטור מיכלבסקי, אלון גרינפלד ומיכאל רויז

במקום ה-12 מייד לאחר באר-שבע סיימה, גם היא עם 10 נקודות, הקבוצה הצ'כית נד לאדם קבוצתו של הישראלי ר"א תמיר נבאתי אשר צבר על הלוח הרביעי 5 מ-7 עם ביצוע תחרותי 2711, התוצאה השלישית בטיבה על הלוח הרביעי באירוע כולו.

 צפריר רחובות הצעירה דורגה במקום ה-26 עם 8 נקודות (4 ניצחונות ו-3 הפסדים). על הלוח הראשון רשם האמן הבינלאומי יאן גלבורד תוצאת קריירה: 5 מ-7 עם רמת ביצוע 2662! מה שנראה על פניו כמו ציון לתואר הרם. מול שלושת רבי האמנים עמם התמודד צבר יאן 1.5 נקודות. הוא גבר על דייויד הוואל, הפסיד לאלכסנדר אינדיץ' ונפרד בתיקו ממקסים צ'יגאייב.אכן, הישג יוצא דופן! ובשאר הלוחות: 2. אב"ל דויד גורודצקי 3.5 3.א"פ יאיר פרחוב 3.5 4. א"פ אלכס זלאטין 4.5 5.א"פ מתן גורודצקי 3.5ובלוח השישי - מאמן הקבוצה.אב"ל אלכס מיכלבסקי 5.5.

יאן גלבורד- שחקן מצטיין

גביע הנשים

במהדורה ה-24 של גביע אירופה למועדוני נשים התמודדו 14 נבחרות מ-12 מדינות . עם 67 שחקניותיהן נמנו 11 רבות אמן, 11 רב אמניות 18 בעלות התואר אמן בינלאומי ועשר אמניות בינלאומיות. המנצחת היתה הקבוצה הגיאורגית נונה (הנושאת את שמה של אלופת העולם לשעבר נונה גפרינדשווילי בת ה-78, המשחקת ממש באותה שעה באליפות העולם לסניוריות 65+ בבוקרשט). הקבוצה המנצחת, שבהרכבה רבות אמן ננה דזגנידזה, נינו בטסיאשווילי ובלה חוטנשווילי והאמניות הבינלאומיות ללה יאוחישווילי וסלומה מליה (מד כושר ממוצע 2457), רשמה 4 ניצחונות ו-3 תיקו, ועם 11 נקודות קבוצתיות הקדימה את נבחרת איגוד השחמט של קייב בירת אוקראינה וחוג השחמט של מונטה קרלו עם 10 נקודות קבוצתיות כל אחת.

בנות ראשון בגביע אירופה

שתי קבוצות ישראליות נמנו עם הקבוצות המשתתפות: נשות ראשון לציון, עם מיכל להב, נדייז'דה רפרון, עדי פדרובסקי ושלומית ורדי צברו 5 נקודות (2 ניצחונות, תיקו אחד ו-4 הפסדים) ודורגו במקום ה-12. נשות הרצליה, עם אירינה לן, אביטל חייטוביץ', טטיאנה יעקבלבה ומרינה ליאן, הסתפקו ב-2 נקודות קבוצתיות (ניצחון אחד ו-6 הפסדים).

בעיית רבע הגמר

האיגוד לקומפוזיציה שחמטית בישראל מכריז על שלב רבע הגמר של אליפות ישראל בפתרון בעיות לשנת 2020. שלב זה פתוח לכל וכולל את בעיית מט ב-2 מסעים המופיעה למטה. כל הפותרים נכונה בעיה זו יזכו לעלות לשלב הבא. כפתרון, יש לרשום רק את מסעו הראשון של הלבן (מסע המפתח).

נא לשלוח את הפתרון בדואר אלקטרוני עד ה-31 בינואר 2020 בציון שם, מען, טלפון ודואר אלקטרוני אל:

[email protected]

חסרי אימייל יכולים לשלוח את הפתרון במסרון( ס.מ.ס.) או ווטסאפ אל: 050-4080183. אישור קבלת הפתרון יישלח בסמוך לקבלתו.

כל הפותרים נכונה יעלו לשלב חצי הגמר בו יקבלו בדואר או במייל 6 בעיות לפתרון. הקריטריון לעליה לשלב הגמר, שיערך במרוכז בקיץ, הוא צבירה של לפחות 20 נקודות (מתוך 30) או היכללות בין 50 הראשונים בדירוג הנקודות הכללי. שלב הגמר יכלול 12 בעיות לפתרון בפרק זמן מוגבל.

5 פרסי ספרים יוגרלו בין הפותרים החדשים אשר ישלחו פתרון מלא של בעיית רבע הגמר (הכולל את כל הההגנות כנגד האיום והמטים עליהן) ויציינו את רעיון המחבר. כמו כן יקבלו כל הפותרים החדשים שישתתפו לראשונה גם בשלב חצי הגמר ויצברו לפחות מחצית מן הנקודות האפשריות, יקבלו כמתנת השתתפות ספר בעיות שחמט.

תוצאות שלב הגמר ישמשו כבסיס לקביעת נבחרת ישראל לאליפות העולם בפתרון בעיות שחמט שתתקיים ברודוס, יוון בשנה הבאה.

יואל אלוני

פרס 4, פולקגאזט 1953

לבן נוסע ונותן מט בשני מסעים

צילומים: ד"ר מרק ליבשיץ, אתרים רשמיים, פייסבוק