שחמט במלחמת יום הכיפורים - לפני 40 שנה

כיצד האיגוד ראה שחמט ביום כיפור.






במלחמת יום כיפור היה האיגוד, כמו כל הישראלים, בהלם. האיגוד ראה את חובתו לשדר "עסקים כרגיל", להוציא את הירחון בזמן (עד כמה שאפשר), עם עידוד מוראלי לשחמטאים ע"י פרסום תמונות שער של חיילים משחקים שחמט:

ועל ידי פרסום מאמרים המהללים את גבורת החיילים, או -- למשל -- על ההיסטוריה של השחמט והמלחמה, כמו מאמר זה מאת שלמה קנדלשיין:

בנוסף, האיגוד באופן רשמי פרסם מודעות אבל לאחר המלחמה בה הביע תנחומים למשפחות השחמטאים שנפלו, ולשחמטאים שקרוביהם נפלו, במלחמה:


אמנם יש פה מדגם קטן של אנשים, אך אולי יש לציין שמתוך אחד עשר השמות במודעה, לא פחות מחמישה היו קצינים. אם זה אומר משהו על השחמטאים ככלל, אינני יודע. 

שחמט שוחק בישראל (ובא"י) בזמן מלחמות גם לפני ואחרי מלחמת יום כיפור, כמובן. למשל, ב"על המשמר" ב 1948 העורך התנצל על כך שמדור השחמט יצא באופן לא סדיר בכלל "היות העורך בשרות פעיל" -- ז.א., בהיותו חייל במלחמת העצמאות. האיגוד תמיד ראה סידור תחרויות, ובייחוד משחקים סימולטניים, בזמן מלחמה כעזרה לציבור, כמרומם מוראל; 
אלוני ערך משחקים סימולטניים לחילים במלחמת העצמאות (ראה כאן), ורבים אחרים עשו זאת גם כן במלחמות אחרות. למשל, האמן משה כנען, בזמן מלחמת ההתשה, טס לסיני כדי לשחק משחק סימולטני עם החיילים -- אשר הוא תיאר במאמר שפורסם ב"שחמט" בשם המתבקש, "שבחי מעוז", כנ"ל הגיע לסיני האמן אפרים כרמל ז"ל. לבסוף, כמובן, אליפות צה"ל (שנערכת מאז 1951) מראה על הקשר בין שחמט וצה"ל. צבי בר-שירא, מארגן, פעיל ועיתונאי השחמט הותיק, היה האדם בעל האחריות הרבה ביותר לארגון והצלחת התחרויות הנ"ל במשך עשורים. 

חלק עצוב יותר של מעורבות שחמט במלחמות ישראל הוא שבישראל תחרויות שחמט רבות, או מועדונים, הינם לזכרם של אנשים שנפלו במלחמות ישראל או באימונים, או נערכים באופן קבוע במוסדות "יד לבנים".

אבל שחמטאים יהיו שחמטאים, גם בזמן מלחמה. במדור השחמט הראשון שפורסם ב"על המשמר" אחרי הכרזת המדינה -- ב 21 למאי, 1948, העורך -- אליהו פייגין -- מצא זמן, בין שתי בעיות, סיום, ומשחק (מתחרות אליפות העולם, בוטביניק - רשבסקי, תיקו ב 40 מסעים), לתת לקורא גם חדשות. האם קרה משהו בעולם הגדול מאז הופעת המדור בפעם האחרונה? כן! ברגע האחרון לפני סגירת הגיליון הגיעה הידיעה שבוטביניק הינו אלוף בעולם החדש, ו... שלשחמטאי שלטינגה (Scheltinga) מהולנד נולדה בת, דניאלה.


ועוד אומרים שהם חיים בעולם משלהם.