זה מתחיל מחר

אירוע השחמט המדובר ביותר בשנים האחרונות יתחיל היום בצ'נאי בשעה 11:30 שעון ישראל, כאשר המדורג מס' 1 בעולם, מגנוס קארלסן מנורווגיה יבצע את המסע הראשון בהתמודדות המסקרנת מול אלוף העולם ב-6 השנים האחרונות, וישי אנאנד מהודו.






 וישי אנאנד נולד בהודו ב-1969. כשהתחיל לשחק לא היה במדינה זו אף רב-אמן בשחמט. אנאנד זכה באליפות העולם לנוער ב-1987, העפיל לדו-קרבות המועמדים ב-1990 והפך לטוען לכתר ב-1995. באותה שנה הפסיד לגארי קספארוב, אבל מאוחר יותר זכה אנאנד באליפות העולם בכל פורמט אפשרי, החל מתחרות הנוק-אאוט של פיד"ה ב-2000, דרך תחרות של שמונה שחקנים במקסיקו 2007 וכלה בניצחון מזהיר בדו-קרב על אלוף העולם הקודם ולדימיר קרמניק ב-2008.

לאור הצלחותיו הרבות של אנאנד ניתן לומר שהוא השחקן המוביל בעולם בתקופה שלאחר פרישתו של גארי קספארוב. עם זאת, אנאנד היה בשנים האחרונות "ראשון בין שווים", כפי שמעידים ניצחונותיו הדחוקים על טופאלוב ב-2010 ועל גלפנד ב-2012. בשנים האחרונות השתנה סגנון משחקו של אנאנד תוקפנותו הטבעית רוסנה, והוא החל לשחק זהיר מאוד ולהרבות בתוצאות תיקו. מיקומו של אלוף העולם בדירוג העולמי החל להתדרדר. כיום הוא מדורג רק שמיני בעולם, מקום אחד אחרי גלפנד!

עולם השחמט מייחל תמיד לשחקן דומיננטי, ונסיגתו של אנאנד בולטת שבעתיים עקב עלייתו המטאורית של מגנוס קארלסן, יליד 1990 מנורווגיה. גם קארלסן הגיע ממדינה ללא מסורת של שחמט. הוא למד לשחק בגיל רך, אבל החל לגלות עניין רב רק מגיל 8. הוא היה יושב ומשחק עם עצמו שעות רבות. אביו, שחמטאי חובב, ראה זאת והציע לו להצטרף אליו לתחרויות.

זו הייתה תחילתו של סיפור הצלחה מופלא. קארלסן התקדם במהירות מדהימה והפך בגיל 13 לרב-אמן. רק שניים בכל הזמנים עשו זאת בגיל צעיר יותר. הוא לא עצר בנקודה זו, אלא המשיך להתקדם בקצב מסחרר. מגיל 17 הוא מתחרה עם הצמרת העולמית הגבוהה בהצלחה.

ב-2010 הגיע קארלסן בן ה-19 למקום הראשון בדירוג העולמי, אבל אפילו שם לא עצר. הוא המשיך להצליח ולהדהים, תחרות אחר תחרות. קארלסן שבר את שיא הדירוג של קספארוב והגיע למד-כושר 2870, כמעט 70 נקודות יותר מהשני בעולם וכמעט 100 נקודות יותר מאנאנד.

במרץ 2013 ניצח קארלסן בתחרות המועמדים בלונדון ורכש את הזכות להתמודד עם אלוף העולם. כעת הוא נמצא לפני פסגת השאיפות של כל שחמטאי. רוב מומחי השחמט בעולם מאמינים כי קארלסן הוא הטוב ביותר כיום, ואולי בכל הזמנים. לפיכך אין סיבה שלא יהיה מסוגל להביס את אנאנד ולהפוך לאלוף העולם הבא.

סגן אלוף העולם לשעבר נייג'ל שורטהשחקן הוותיק ביותר בין 100 הראשונים בעולם, שהתמודד עם אנאנד פעמים רבות ועם קארלסן קצת פחות, ציין השבוע בצדק (במאמר בעיתון Indian Express) שזהו מקרה ראשון בעשורים האחרונים שאלוף העולם מתחיל את הדו-קרב כשגבו אל הקיר. כותרת המאמר: Endgame?, רומזת על התוצאה הצפויה לדעתו של שורט. ואכן, על פי הפער הנוכחי במד-כושר בין שני המתמודדים צפויה בהתמודדות ביניהם מבחינה סטטיסטית תוצאה של 63%-37% לטובת קארלסן.

יתרה מזאת, ערב הדו-קרב התפרסם מאמר של גארי קספארוב תחת הכותרת: "ניצחון של קארלסן יהיה ניצחון ענק לעולם השחמט". לדעתו חילופי המשמרות הצפויים יתנו השראה לדור חדש של ילדים, וגם של ספונסרים לעולם השחמט. עם זאת הוא אינו פוסל אפשרות שאנאנד ינצח כנגד הסיכויים.

אז מה צפוי לנו החל מהיום? המשחקים נערכים בעיר ההודית צ'נאי, מקום הולדתו של אנאנד. האם האלוף הגדול, שבשנים האחרונות התגורר בספרד הרחק ממולדתו ומיעט לייצג אותה, יסיים את הקריירה שלו כאלוף העולם מול הקהל הביתי? הוא היה מעדיף להאריך את כהונתו, אבל לשם כך הוא יצטרך לשחק חזק מאוד ולהכין חידושים משמעותיים בפתיחות.

הבעיה היא שלקארלסן זיכרון אבסולוטי והוא מסוגל להשתמש בהצלחה כמעט בכל פתיחה. הוא מקפיד בדרך כלל להתחמק מהכנות פתיחה של היריב ומעדיף להפגין את עליונותו במשחק האמצע ובסיום שבהם כמעט אין לו מתחרים.

צוות העוזרים של אנאנד שליווה אותה במשך שלושה דו-קרבות מוצלחים עבר שינוי. רק רדוסלב וויטאשק נשאר מהצוות הקודם. פטר היינה נילסן ששימש בתקופות מסוימות גם מאמנו של קארלסן החליט לשמור על נייטרליות. רוסטם קסימג'אנוב פשוט התעייף. במקומם באו פטר לקו, סגן אלוף העולם ב-2004, ושני רבי-האמנים ההודים קרישנן ססיקירן וצ'נדה סנדיפן.

הרכב צוות העוזרים של קארלסן לוטה בערפל. באופן רשמי מסייע לו בן ארצו (ובן גילו) יון-לודוויג האמר. כל השאר הוא ספקולציה. למעשה, כל רבי-האמנים הבכירים הנעדרים מאליפות אירופה שתיפתח היום "חשודים" בסיוע לקארלסן (או אולי סיוע סמוי לאנאנד). על פי השמועות נמצאים בצוות של קארלסן הצרפתי לוראן פרסינה ואולי גם הרוסי יאן נפומניאשצ'י.

תחושתי היא, שבניגוד לדו-קרב הקודם בין אנאנד לגלפנד שבו לשני היריבים היו פתיחות קבועות שהוכנו בקפדנות, קארלסן ינסה להיות לא צפוי ואף ישנה את הפתיחות ממשחק למשחק כדי לנטרל את ההכנות של אנאנד ולהכריח אותו למצוא כמה שיותר מסעים על גבי הלוח. הבעיה של אנאנד היא שכיום קארלסן מסוגל למצוא מסעים חזקים יותר ממנו ומכל שחמטאי אחר בעולם.

 

צפה בכל המשחקים הקודמים בין אנאנד לקארלסן

@@anand-carlsen previous.pgn@@


צפה בכתבת וידאו מרתקת על מגנוס קארלסן שפורסמה באתר צ'ס-בייס

http://chessbase.com/post/documentary-magnus-carlsen-s-last-big-title





צפה במסיבת עיתונאים רשמית לפני טקס הפתיחה עם קארלסן, אנאנד ונשיא פיד"ה אילימוז'ינוב. ברקע ניתן לראות את סגן השופט הראשי, אלמוג בורשטיין מישראל.