גישושים בצ'נאי

פתיחה מאכזבת לדו-קרב על אליפות העולם: שני המשחקים הראשונים בין אנאנד לקארלסן ארכו ביחד לא יותר משעתיים וחצי והסתיימו בחזרה על מסעים בשלב מוקדם.






 במשחק הראשון (שנערך בשבת) ניסה קארלסן בכלים הלבנים לפתח משחק איטי ולהוציא את אנאנד מההכנות שלו, אבל נכשל. מסתבר שהמסע התמים 9.פג3 היה שגיאה (עדיף 9.פד2). ברוב המשחקים ענה כאן השחור 9...פה4 עם תוצאות טובות ללבן, ולזה כנראה התכונן קארלסן.

אבל אנאנד ניתח כנראה את העמדה הזו בעבר ושם לב להמלצת המחשב 9...ד:ג4! 10.ב:ג4 פב6 שלא הופיעה בעבר במשחקים ברמה גבוהה. את זה פספס קארלסן בהכנות. על הלוח הוא הבין מהר מאוד שעמדתו נחותה במקצת, והוא לא היסס לאפשר לאנאנד חזרה על מסעים.

אלוף העולם שלאחרונה יצא לו מוניטין של שוחר שלום, עט על ההזדמנות (14...פג4 15.מהב3 פא5) אף על פי שעמד לרשותו מסע פשוט 14...ב6 עם יתרון קל.

המשחק הוצג ברוב הדיווחים ככישלון לקארלסן, אבל לדעתי הוא הוכיח שאנאנד פשוט פוחד. כמה הזדמנויות יהיו עוד לאלוף העולם "לתפוס" את יריבו כשהוא בכלים השחורים? התוצאה הממשית היחידה של המשחק הזה היא שהמסע 9.פג3 ימצא את מקומו הראוי בפח הזבל של תיאוריית הפתיחות.

במשחק השני (יום ראשון) הפתיע קארלסן בהגנת קארו-קאן. איני בטוח שזו תהיה פתיחה קבועה שלו בהמשך. להיפך, אני מאמין שלאנאנד צפויות עוד הפתעות רבות. מהפתיחה הם הגיעו לעמדה מעניינת עם הצרחות מנוגדות. היה ברור שהטוען לכתר ניתח אותה מראש יותר מאלוף העולם, ואנאנד לא היה מוכן לקחת שום סיכון. הוא החליף מלכות בהזדמנות ראשונה לסיום שווה לחלוטין, ושם דאג לכפות תיקו בחזרה על מסעים במהירות האפשרית.

במשחק זה נוצר הרושם שהעמדה הסופית הייתה מוכרת לקארלסן ונבדקה על ידו במהלך הכנותיו. הטוען לכתר נזקק רק לכ-25 דקות כדי לבצע 25 מסעים. אנאנד צרך קצת יותר זמן – 40 דקות.

צפה במשחקים 1+2 בדו-קרב על אליפות העולם


@@wch13.pgn@@


האם מתנהל כאן מאבק בין השחקנים מי יכתיב את צורת המשחק? קארלסן הצעיר יותר חובב קרבות התשה ממושכים, ולעומתו אנאנד שיחגוג בחודש הבא 44, כפי שכבר ראינו בדו-קרב עם גלפנד, אינו בוחל במשחקי תיקו קצרים. בינתיים ידו של אנאנד על העליונה, אבל העובדה שכך משחק אלוף העולם מהווה תעודת עניות. נקווה שבמשחקים הבאים לא יצוצו הזדמנויות לחזרה על מסעים בשלב מוקדם, ואנאנד ייאלץ "לשחק שחמט".

סביר כי צוות עוזריו של אנאנד יחקור את הגנת קארו-קאן וידאג שהאלוף יהיה מוכן אליה טוב יותר בהמשך, אבל איני בטוח כלל שפתיחה זו תחזור. באשר למשחק השלישי שבו ישחק קארלסן בלבן, הכול פתוח. להערכתי כבר נראה 1.ה4 או 1.ד4.