אזרבייג'ן ואוקראינה אלופות אירופה

אליפות אירופה לנבחרות הסתיימה בוורשה. נבחרת הגברים של אזרבייג'ן ונבחרת הנשים של אוקראינה זכו במדליות הזהב. נבחרות רוסיה הפייבוריטיות התחילו גרוע הצליחו להתברג לדוכן המדליות רק בסיבוב האחרון. נבחרות ישראל לגברים ולנשים נחלשו לאחר התחלה טובה וסיימו במקומות נמוכים.






 אליפות אירופה לנבחרות נערכת מדי שנתיים בשיטה שוויצרית של 9 סיבובים על 4 לוחות עם ניקוד קבוצתי (המנצחת מקבלת 2 נקודות מלאות גם אם ניצחה בשיעור מינימלי 1.5:2.5). נבחרת ישראל לגברים זכתה בעשור הקודם (2003, 2005) פעמיים במדליית הכסף, ואף הייתה קרובה לזהב, אך מאז נחלש הרכבנו והקבוצות האחרות התחזקו מאוד. הפעם היינו רחוקים מאוד מלהיות מועמדים למדליה בשתי התחרויות.

באופן מסורתי נבחרת רוסיה לגברים מדורגת ראשונה, אבל מוצאת דרך לאכזב את אוהדיה. בתחרות זו היא הובסה במפתיע כבר בסיבוב השני על ידי טורקיה שאינה נמנית על העילית של אירופה. רוסיה התאוששה איכשהו, אבל המסמר האחרון ננעץ בהפסד 1.5:2.5 לאלופה האולימפית ארמניה בסיבוב השביעי. לאחר מכן הרוסים גברו על הולנד רק בדרך נס בסיבוב השמיני והגיעו לסיבוב האחרון עם סיכוי למדליה, אם יצליחו לגבור על צרפת.

הצרפתים, בהרכב לא מלא (לורן פרסינה עוזר כנראה למגנוס קארלסן) ועם לוח ראשון (אטיין באקרו) שסיים את התחרות ללא ניצחון אישי, נתנו הופעה מדהימה, ועד הסיבוב השישי היו ללא הפסד אישי. ניצחונותיהם היו נמוכים, אבל הספיקו כדי להוביל את הטבלה לכל אורך הדרך.

עם זאת, צרפת הייתה צריכה להתמודד עם היריבות החזקות ביותר בסוף. מול אזרבייג'ן וארמניה הצליחה לסיים ב-2:2 ולהמשיך להוביל, אבל מול רוסיה בסיבוב האחרון כוחם של הצרפתים לא עמד להם. שלושה משחקים הסתיימו בתיקו, אבל טקאצ'ב הפסיד לאנדרייקין. שובר השוויון עדיין נתן לצרפתים את מדליית הכסף לפני רוסיה (ארד), אבל גורל האליפות כבר הוכרע במפגש אחר.

נבחרת ארמניה שניסתה להצדיק את תוארה האולימפי, צעדה בצמרת לאורך כל הדרך, כאשר מס' 2 בעולם ארוניאן מספק כצפוי נקודות לא מעטות בלוח הראשון. ניצחון בסיבוב האחרון על אזרבייג'ן היה מקנה לה גם תואר אירופי. כידוע, היחסים בין שתי המדינות השכנות מעורערים ביותר. אזרבייג'ן מימנה את שתי תחרויות המועמדים האחרונות אבל לא יכלה לארח אותן בגלל השתתפותו של ארוניאן.

אזרבייג'ן התחילה את התחרות בגמגום (תיקו עם שוודיה), אבל שמרה על יציבות והניצחונות הגיעו. כוכב הקבוצה היה ראוף ממדוב בלוח הרביעי עם שלושה ניצחונות רצופים בסיבובים 8-6. גם נפלאות ההגרלה השוויצרית שיחקו תפקיד: האזרים התחמקו לאורך התחרות כולה ממפגש עם רוסיה וקיבלו בסיבוב השמיני יריבה נוחה (יוון). הניצחון המינימלי על היוונים השווה את מספר הנקודות של אזרבייג'ן לזה של צרפת, ובמקרה של הפסד צרפתי לרוסיה, אזרבייג'ן הייתה זקוקה לניצחון או תיקו מול ארמניה, בעוד ניצחון ארמני היה מביא להם את המקום הראשון.

בסיבוב האחרון הפגינו ארמניה ואזרבייג'ן "יחסי שכנות טובים" ונפרדו בשלום על כל הלוחות ללא הרפתקאות מיוחדות. התיקו הכללי היה טוב לאזרבייג'ן. אולי הארמנים היו צריכים לסבך יותר.

כך התגברה אזרבייג'ן על היעדרותו של ווגאר גשימוב (שפרש משחמט עקב מחלה) וזכתה בתואר אירופי שני בתוך 4 שנים. השחקן מס' 1 שלה שחריאר ממדיארוב החל בהפסד לטופאלוב (השניים ייפגשו בקרוב בתחרות המועמדים בחנאטי-מאנסיסק), אך לאחר מכן התייצב (4.5 מ-8) וגם טיימור רג'אבוב תרם הופעה סולידית בלוח השני.

השחקן המצטיין בתחרות היה איבן סוקולוב מהולנד עם 6.5 מ-7 מדהים על הלוח השני (רמת ביצוע 2941). על הלוח הראשון הפליא לשחק וסלין טופאלוב מבולגריה עם 5.5 מ-7 ורמת ביצוע 2900.

אליפות אירופה לגברים - כל המשחקים

@@tcheur13.pgn@@

בתחרות הנשים היו הבדלי הרמות בין הצמרת למרכז הטבלה גדולים יותר, והקבוצות המובילות השיגו בדרך כלל ניצחונות גבוהים יותר על יריבותיהן. לאחר 4 סיבובים הובילו אוקראינה ופולין עם מלוא הנקודות, בעוד רוסיה – בהרכב חסר ללא האחיות קוסינצבה – מלקקת את הפצעים מההפסד לישראל. מפגש המובילות בסיבוב החמישי הסתיים בתבוסה מוחצת למארחות 3.5:0.5 שחרצה את גורל התחרות.

אוקראינה נפרדה בתיקו רק מגאורגיה והבטיחה את התואר סיבוב אחד לפני הסוף עם 15 נקודות קבוצתיות מתוך 16 אפשריות. בסיבוב האחרון אוקראינה כבר חגגה בעוד יריבתה רוסיה הייתה חייבת לנצח כדי לא לעשות בושות. הרוסיות ניצחו 1:3 והתברגו במקום השני אחרי אוקראינה ולפני פולין.

השחקנית המצטיינת בתחרות הייתה אלכסנדרה קוסטניוק מרוסיה עם 7.5 מ-8 ורמת ביצוע של 2766. למזלנו הם נתנו לה לנוח דווקא נגד ישראל... על הלוח הראשון הצטיינה ויקטוריה סמיליטה מליטא עם 7 מ-9 ורמת ביצוע 2574 נגד יריבות שלא היו מהשורה הראשונה.

אליפות אירופה לנשים - כל המשחקים

@@tcheurw13.pgn@@