לונדון: נקמורה מנצח בגמר את גלפנד

התחרות המהירה London Chess Classic הסתיימה ביום ראשון. בוריס גלפנד עשה את כל הדרך לגמר, שבו הפסיד להיקרו נקמורה והסתפק בפרס השני בסך 25 אלף אירו.






שלושת הימים הראשונים של התחרות בלונדון, שהסתיימו בתוצאות צפויות פחות או יותר כאשר כל הפייבוריטים עולים לשלב הבא, היו רק הקדמה לקרב האמיתי שהחל ברבע הגמר בשבת.

הדו-קרב המסקרן ביותר הפגיש את אלופי העולם (לשעבר) אנאנד וקראמניק. הוא החל בתיקו גרוע ונמשך במפגן חולשה מפתיע של אנאנד בלבן. ההודי בחר בפתיחה שקטה מאוד ואיבד בשלב מסוים את חוש הסכנה. קראמניק פתח במשחק אקטיבי בעמדה סימטרית עם 17...ו5, המשיך בהקרבת הרגלי ב5, ועמדת הלבן התדרדרה במהירות מדהימה עד להפסד ב-27 מסעים שהיווה את סיום הדרך של אנאנד בתחרות.

מועמד טבעי אחר לניצחון, אלוף רוסיה פטר סווידלר, לא הסתדר מול הווריאנט החביב על אדמס 1.ה4 ג5 2.פו3 ה6 3.ז3. האנגלי עבר מהפתיחה לסיום עם יתרון ברור, ולא שמט את יתרונו. סווידלר השווה בגומלין, אבל נוצח שוב במשחק הבזק הראשון. את ניסיונותיו הכושלים לסבך בכלים הלבנים במשחק הבזק השני יעדיף סווידלר לשכוח במהירות האפשרית.

שורט ונקמורה ניהלו משחק ראשון הפכפך שבו שגה האנגלי את השגיאה המכרעת כאשר אפשר לצריחי השחור להגביל את מלכו לשורה האחרונה בסיום. בגומלין דאג נקמורה להחליף כלים רבים בדרך לתיקו.

בוריס גלפנד נאלץ להתגונן פעמיים מול לחץ כבד של קרואנה לפני שנחלץ בתיקו. השניים עברו למשחקי הכרעה בקצב בזק (10 דקות לשחקן + 10 שניות למסע), וכאן התברר כי גלפנד מחשב מהר יותר. קרואנה ביצע שגיאות טקטיות גורליות בעמדות מסובכות וגלפנד עבר לשלב הבא למרות ההגרלה הקשה.

בחצי הגמר נהנה גלפנד מעוד משגה טקטי חמור של היריב, הפעם זה היה מייקל אדמס שקיבל יתרון בכלים השחורים בפתיחה הקטלאנית, אבל שיחק 24...פד7 בלי להבחין במענה המוחץ 25. 0-0-0! במשחק השני קיבל גלפנד עמדה טובה בנוסח ניידורף. אדמס המשיך מסעים רבים בעמדת תיקו מת, ללא הועיל.

חצי הגמר השני בין נקמורה לקראמניק הוכרע בצורה קומית. לאחר תיקו במשחק הראשון, פספס נקמורה מכה טקטית (16...פב4) וקראמניק הגיע לסיום עם טיב יותר מול רגלי. אין ספק שהוא רצה מאוד לנצח ולסיים את הדו-קרב בלי משחקי בזק, שבהם נקמורה נחשב מומחה, אבל כמה אי-דיוקים הביאו לעמדת תיקו בסיום עם טיב יותר, ולבסוף קראמניק אפילו "הצליח" להפסיד! דברים כאלה קורים רק בשח מהיר. אין ספק כי הקצב המהיר פוגם קשות באיכות המשחקים עבור אניני הטעם, אבל מספק הרבה מתח ודרמה בשביל הצופה הפשוט.

גם בגמר ניצח נקמורה בכלים הלבנים מעמדה נחותה. בוריס גלפנד היה ללא ספק מוכן למסע 11.פ:ו7 באחד הנוסחים הפופולריים של הגנת גרינפלד, שכתוצאה ממנו הלבן זכה בטיב אבל אפשר לשחור יוזמה חזקה. אולם בהמשך לא מצא גלפנד את הדרך המדויקת ביותר לתקוף, והאמריקני הפך את הקערה לטובתו. ייתכן שהיה עדיף לגלפנד לשחק פתיחה רגועה יותר  מול יריב הנחשב לטקטיקן חזק מאוד. כזכור, הביס גלפנד את נקמורה במספר תחרויות חשובות בשנה האחרונות, לרבות הניצחון בתחרות לזכר טל במוסקבה שעזר לו לזכות שם במקום הראשון.

במשחק השני ניסה גלפנד כמיטב יכולתו להשוות בכלים הלבנים, אבל נקמורה שיחק היטב. הסיום עם טיב תמורת שני רגלים היה לטובת השחור, והתיקו שהושג היה המקסימום מבחינת הלבן. בסך הכול זו הייתה תחרות טובה מאוד לגלפנד, והוא הוכיח ששח מהיר אינו בהכרח עקב אכילס שלו. (גלפנד הפסיד את אליפות העולם נגד אנאנד והודח מגביע העולם 2013 במשחקי שח מהיר).

לשחקן מס' 1 של ישראל צפויים בקרוב כמה אתגרים גדולים בתחילת 2014: תחרות וייק אן זה המסורתית, ולאחריה תחרות ציריך בהרכב חזק ביותר (כולל קארלסן) שתשלב שח קלאסי עם שח מהיר.

בתחרות הפתוחה שנערכה במקביל (בקצב מלא) ניצח יון-לודוויג האמר מנורווגיה (עוזרו הראשי של קארלסן באליפות העולם).




צפה בכל משחקי הנוק-אאוט

@@super16KO_2013.pgn@@


צפה בתוצאות התחרות הפתוחה