ישראלים מצטיינים בצפון אמריקה

מסע מוצלח למיכלבסקי בקנדה. פוסטני חילק את הסגנות באליפות הפתוחה של ארה"ב. יוליה שווייגר ניצחה בצרפת. ישראלים בתחרויות ענק פתוחות בביל ובריגה ועוד.






ניצחון למיכלבסקי בקנדה 

אלוף ישראל לשעבר, רב-אמן ויקטור מיכלבסקי ניצח בתחרות הבינלאומית העשירית בקלגרי שבקנדה. ויקטור סיים יחידי בפסגה עם 7.5 נקודות בתשעת קרבותיו, לפני רבי האמנים באטור סאמבוייב 7, טיימור גארייב ורזוואן פראוטו 6.5 כל-אחד, חוליו בקרה ואלופת ארה"ב סבינה פרנצסקה פוישור 5.5 כל-אחת.

ויקטור פתח יפה עם 3.5 מ-4, הפסיד לסגנו סמבוייב והתאושש יפה עם סיומת מושלמת בת ארבעה ניצחונות רצופים. בנו של ויקטור, בנימין, צבר 2.5 נקודות. היה זה ניצחונו השלישי של ויקטור בקלגרי. קודם להצלחה זו חילק ויקטור את הסגנות בתחרות הבינלאומית של סנט דניס בקנדה כפי שדיווחנו בשבוע שעבר.

אתר רשמי:

 http://www.calgary-international.com/Standings.html

ויקטור מיכלבסקי 

יוליה ניצחה בצרפת 

בכירת השחמטאית הישראליות, רבת האמן יוליה שווייגר נטלה את הבכורה בתחרות הנשים הבינלאומית שנערכה בעיר הצרפתית מץ.10 נשים הוזמנו לתחרות ויוליה שהובילה את הדירוג המוקדם הצדיקה את הציפיות וסיימה כמנצחת עם 7 נק' מ-9 ועם הפסד בודד לסגניתה, האמנית הבינלאומית אולגה זימינה (איטליה) 6.5. את המקום השלישי חילקו רבת האמן האוקראינית יבגניה דולוחנובה והאמנית הבינלאומית הרוסיה אנסטסיה סבינה עם 5.5 נק' כל-אחת לפני האמנית הבינלאומית ההונגריה יוליאנה טרבה ואמנית פיד"ה הבלגית האנה גוסנס 4.5 כל-אחת ועוד ארבע שחקניות צרפתיות שנעלו את הטבלה.

 למץ מסורת שחמט ארוכה עם תחרות פתוחה חזקה באפריל, קבוצה בליגת העל ומועדונים הנושאים את שמותיהם של אלופי העולם אלכסנדר אלייכין ובובי פישר.

 יוליה על בימת הכבוד

פוסטני חילק שני באליפות ארה"ב הפתוחה 

המהדורה ה-118 של אליפות ארצות הברית הפתוחה נערכה בנורפולק שבמדינת ויומינג בהשתתפות 396 שחמטאים מהם 17 רבי אמנים ו-9 אמנים בינלאומיים. המנצח היה רב האמן הניו-יורקי אלכס לנדרמן עם 8 נקודות בתשעה קרבות לפני רבי האמנים איליה ניז'ניק (אוקראינה), סרגיי אזרוב (רוסיה) ויבגני פוסטני (ישראל) 7.5 כל-אחד. עשרה שחקנים חילקו את המקום השישי עם 7 נק' כ"א ובהם אלוף ישראל לשעבר ר"א סרגיי ארנבורג. 19 שחקנים חילקו את המקום ה-17 עם 6.5 נקודות , ראשון להם ר"א גיל פופילסקי , סטודנט ישראלי מדאלאס, טקסס.

יבגני פוסטני 

אתר רשמי: http://www.uschess.org/tournaments/2017/usopen/ 

פסטיבל היובל בביל

הפסטיבל המסורתי של העיר השוויצית ביל הוא מן הוותיקים ביבשת אירופה ורבות ממהדורותיו היו מן הפופולאריים שביעדי תיירות השחמט הישראלית. השנה חגג הפסטיבל את יום הולדתו החמישים בשורה של אירועים איכותיים. בתחרות הזמנה מהירה שפתחה את האירועים נטלו חלק אגדות שחמט ותיקות לצד כמה משחקני הצמרת העולמית. בשלב רבע הגמר: דויד נווארה- הו-ייפאן 2: 1; אלכסנדר מורוזביץ'- אנטולי קרפוב 1.5: 0.5; יאניק פלטייה- רפאל וגניאן 2: 0; פנטאלה האריקרישנה- ולאסטימיל הורט 1.5: 0.5. חצי-הגמר: נווארה- מורוזביץ' 1.5:0.5; האריקרישנה- פלטייה 2: 0. בגמר: נווארה- האריקרישנה 1.5: 0.5.

התחרות הראשית , תחרות רבי האמנים נסתיימה בניצחונה של השחמטאית מספר אחת בדירוג העולמי, הסינית הו-ייפאן. זהו אחד הבולטים בהישגי הקריירה של המנצחת, הקוראת בהדרגה תגר על מעמד השחקנית הטובה בתולדות השחמט.

הדירוג: הו-ייפאן (סין) 6.5, אטיין באקרו (צרפת) 6, פנטאלה האריקרישנה (הודו) 5.5, רוסלאן פונומריוב (אוקראינה), פטר לקו (הונגריה), ניקו גאורגיאדיס (שוויץ) ואלכסנדר מורוזביץ' (רוסיה) 5 כל-אחד, דויד נווארה (צ'כיה) 4, רפאל וגניאן (ארמניה) 2, נואל שטודר (שוויץ) 1.

שלושת המנצחים בתחרות רבי האמנים בביל. משמאל לימין : אטיין באקרו (מקום שני); הו-ייפאן (מקום ראשון); פנטאלה האריקרישנה (הודו)

109 שחקנים מ-26 מדינות, לרבות 28 רבי-אמנים ו-21 אמנים בינלאומיים התמודדו בתחרות הפתוחה הראשית. את הבכורה חילקו הפולני בארטל מתיאוש והאוקראיני ולדימיר בקלאן עם 7 נקודות בתשעה סיבובים כל אחד, לפני ההודים סוריה גאנגולי וצ'יטהאמבאראם אראווינד, הרוסי מיכאיל אנטיפוב, הסרבי מילוש פרונוביץ' וסלאח סאלם מאיחוד האמירויות 6.5 כל-אחד.4 ישראלים נמנו עם המשתתפים: טל חיימוביץ' צבר 5 נקודות; שחר גינדי ואלון גרינפלד הסתפקו ב-4.5 נקודות. יהב עמנואל סיים עם 3.5. לצרפתי-ישראלי גבריאל פלום, שכה הרשים בתחרות הראשית של משחקי השחמט במכביה, היתה זו תחרות אימים שבסיומה נותר עם 3 נקודות בלבד לאחר סיום מסוייט בן ארבעה הפסדים רצופים (אחד מהם ללא משחק). טל רשם שני ניצחונות נאים: על הגרמני הצעיר ר"א אלכסנדר דונצ'נקו ועל הצרפתי-ישראלי גבריאל פלום- בטגליני. שחר נפרד בתיקו מרבי האמנים אנטיפוב ודונצ'נקו. אלון פתח היטב עם 3 מ-4 אבל אז ספג 3 הפסדים רצופים.

בתחרות הבזק התמודדו 162 שחקנים מ-27 מדינות ובכללם 18 רבי אמנים ו-15 אמנים בינלאומיים. גם כאן ניצח הפולני ר"א מתיאוש בארטל עם 11 מ-13, לפני ההודי ר"א פרסאנה וישנו, הקנדי אב"ל אמן האמבלטון והאיטלקי ר"א פרנצסקו רמבלדי עם 10 כל-אחד. הישראלי הבודד כאן, יהב עמנואל צבר 6 נקודות.

בתחרות המהירה שקדמה לתחרות הקלאסית השתתפו 161 שחקנים מ-25 מדינות. המנצח היה הצרפתי ר"א מקסים לגארד עם 7.5 נק' מ-9 לפני רבי האמנים סמואל שנקלנד (ארה"ב), מטיאוש בארטל (פולין), אטיין באקרו (צרפת), ולדימיר בקלאן (אוקראינה), תמאש באנוש (הונגריה), אלכסיי גוגאנוב (רוסיה), אלון גרינפלד (ישראל), סלאח אסאלם (איחוד האמירויות) , סורייה גאנגולי (הודו) והאמנים הבינלאומיים מישרה סוואיאם (הודו) ונואל שטודר (שוויץ) 7כ"א. ישראלים אחרים: אב"ל טל חיימוביץ' ויהב עמנואל 6 כ"א; אב"ל גבריאל פלום 5.5.

אתר רשמי: 

 http://beta.bielchessfestival.ch/Homepage.html

לונד מפסטיבל ביל המשיך אלון גרינפלד לעיר השוודית שהפכה בשנים האחרונות לאחד ממוקדי השחמט התוססים בסקנדינביה. בתחרות צאלה ויז'ן התמודדו 115 שחמטאים מהם 33 רבי אמנים, בשמונה קרבות על פני שלושה ימים.ארבעה קרבות שח-מהיר קדמו לארבעה קרבות קלאסיים. ניצחו בצוותא הלטבי אלכסיי שירוב והסיני צ'ונגשנג ז'נג עם 7 נקודות בשמונה קרבות כל-אחד, לפני רבי האמנים מרצין דז'יובה (פולין), אנדריי סומתס (אוקראינה), מתיו טרנר (סקוטלנד), נילס גרנדליוס (שוודיה) ואיוון סאריץ' (קרואטיה) 6.5 כל-אחד. אלון חילק את המקום השמיני עם 15 שחקנים בכירים שצברו 6 נקודות. הוא צלח את האירוע בלתי מנוצח עם ארבעה ניצחונות וארבעה תיקו.

דו-קרב גלפנד- אינרקייב 

פסטיבל "מגדל קונקורד" החל בעיר הרוסית נזראן ויסתיים ב-13 באוגוסט. במוקד אירועי הפסטיבל עומד הדו-קרב בין בכיר שחמטאי ישראל בוריס גלפנד לבין הרוסי ארנסטו אינרקייב. לדו-קרב 3 שלבים בני 6 קרבות כל אחד: סידרת קרבות שחמט קלאסי ושתי סדרות שחמט מהיר. בתום שלושת הקרבות הראשונים מוביל גלפנד בתוצאה 2: 1. הוא ניצח במשחק הראשון וסיים בתיקו את שני הבאים.


ישראלים בריגה

ביום שני החלה בריגה בירת לטביה התחרות הפתוחה הגדולה והחזקה של האוניברסיטה הטכנית המקומית. אלוף ישראל תמיר נבאתי , שנכנס בראשית החודש לרשימה המכובדת של מאת השחמטאים המובילים במד-הכושר הבינלאומי, מדורג שני בדירוג המוקדם של הקטגוריה הראשית. החמישייה הפותחת: 1.קרישנאן סאסיקיראן (הודו) 2688; 2.תמיר נבאתי (ישראל) 2655 ; 3.אלכסיי שירוב (לטביה) 2648; 4.דניאל פרידמן (גרמניה) 2640 ; 5.איליה סמירין (ישראל) 2634. 319 שחמטאים מ-41 מדינות, לרבות 42 רבי אמנים ו-55 אמנים בינלאומיים מתמודדים בתחרות הראשית ובכלל זה 7 ישראלים. בנוסף לנבאתי וסמירין משחקים כאן גם 5 שחקני נוער מצטיינים: ר"א גיל בורוחובסקי, האמנים הבינלאומיים אורי קובו ואייל גרינברג, ואמני פיד"ה אור בורנשטיין ויונתן בקלצ'וק.

בתחרות המשנית מתמודדים 88 שחקנים מ-17 מדינות ובכללם 3 ישראלים. השחקניות נדייז'דבה רפרון וא"פ ולריה דותן והנער יעקב סוקולינסקי. סקירה מסכמת בדיווחנו הקרוב.

אתר רשמי:

  http://rtuopen.lv/

ישראלים בדרזדן 

בדרזדן שבגרמניה נפתחו הקונגרס העולמי השנתי של הקומפוזיציה השחמטית ואליפויות העולם בפתרון בעיות וסיומים בהשתפות כ-250 מחברי, פותרי וחובבי הבעייה השחמטית מ-24 מדינות לרבות 10 ישראלים.

בתחרות הפתרונים הבינלאומית הפתוחה התמודדו 114 פותרים עם 12 בעיות וסיומים אותם נדרשו לפתור ב-3 שעות. רק שני פותרים זכו למאזן מושלם של מירב 60 הנקודות. הפולני פיוטר מורדזיה עשה זאת ב-115 דקות מתוך 180 והוכתר כמנצח לפני האנגלי ד"ר ג'והן נאן שנזקק ל-129 דקות. את התוצאה הישראלית הטובה ביותר קבע עפר קומאי שצבר 54.5 נקודות ב-147 דקות ודורג במקום ה-12. עומר פרידלנד צבר 54 נקודות ב-172 דקות ודורג במקום ה-16. שאר הישראלים: לב גלנצנשפיגל 51.5 (מקום 22), ז'ק רוטנברג 38.5, מרק ארנבורג 38. אליפויות העולם בפתרונים ותחרויות החיבור הרבות בעיצומן ונסכם אותן בכתבתנו הקרובה.


פותרים בדרזדן לפני אות הזינוק

אתר רשמי: https://wccc2017.de/ 

לסיום-פתרון הסיום המקורי שהקדיש כתבכם לאליפות הפתוחה של הולנד אשר נסתיימה בסוף השבוע החולף: 

יוחנן אפק (מקורי) 

הלבן נוסע וכופה תיקו

עם מלך מכותר בפינה ובגירעון צריח הלבן נדרש לפעולה נמרצת

1.רו1! מה:ו1 2.מהג8+ פב7! [2...מב6 גורר מט בשניים] 3.מה:ב7+מא5 4.מהא7+!

חילופי מלכות הם פרדוכסאלית המפתח להצלה. 4. מהד5+? מפסיד ל 4...מ:א4 5.ב7 מהא6+ 6.מב8 צ:ב7+!! 7.מה:ב7 מה:ד6+ 8.מא7 מא5! עם חילופי מלכות כפויים המוליכים לסיום רגלים זכוי.

4...מהא6 [ בעקבות 4...מב4 5.ב7 מהו3 6.מהב6+מא3 7.מהג7 השחור אינו יכול לקדם את עמדתו].

5.מה:א6+ מ:א6 6.א5! צב5! 7.ב7!! [ לא 7.א4? צ:א5 8.ב7 מב6+ וזוכה].

7...צ:ב7 8.א4! [ מאיים ...פט!] 8...צא7+ 9.מב8 צב7+ 10.מא8! נתקבלה עמדת מבצר בה השחור, ביתרון צריח, יכול רק לבחור בין חזרה על המסעים או פט!

צילומים: אתרים רשמיים, פייסבוק, ודורית ריטבו-וולפוביץ'.

לתגובות , מידע וקרבות:

[email protected]