באטומי: תיקו לגברים מול ארה"ב וגרמניה

נבחרת הגברים של ישראל נפרדה בתיקו 2:2 מנבחרותיהן החזקות של ארצות הברית וגרמניה. הפסד מזערי לנבחרת הנשים מול הונגריה וניצחון מרבי מול אנגולה






ישראל נפרדה בתיקו 2:2 מנבחרת ארה"ב המדורגת מספר אחת, והאלופה האולימפית. על הלוח הראשון התמודד בוריס גלפנד עם פביאנו קרואנה, הטוען לכתרו של אלוף העולם. בוריס היטיב להתמודד בכלים השחורים עם נוסח רוסולימו בהגנה הסיציליאנית עד לעמדה שלפנינו: 
23...ה5 ?

השחור מבקש להגן על הערוגה ד7 ולאפשר לפרשו משלט חזק על ו4 אך מעניק ליריבו טמפו חשוב מאין כמותו לשיפור עמדתו . אחרי 23...ח4! אין ללבן יותר מתיקו. בשח חוזר.

24.צח4!

מסע חזק ורב תכליתי: משפר את מעמדו ההתקפי של הצריח תוך בלימת הרגלי השחור ושליטה על השורה הרביעית ובה בשעה מעניק למלכו מפלט נוסף על ח1. לפתע אין לשחור הגנה מספקת על מלכו. עם זאת מסתבר שיש מסע חזק עוד יותר. מפלצות הסיליקון מכתירות כזוכה את ההמשך 24.צז1! פו4+ 25.מח1! צו8 26.פז5 וכו'.

24... מהד4 25.מז1 צו8 26.צ:ח5 ר:ה4 27.מהד7+מו6 28.מה:ג6+ מז7 29.מהד7+ מו6 30.ו:ה4 פו4

אם המלך השחור נראה מוגן יחסית זו טעות אופטית. למעשה לרשות הלבן 2 הקרבות צריח שונות הגוררות מט ב-6 מסעים.

31.צו5+!

לא פחות אפקטיבית היא החלופה 31.צ:ז6+! מ:ז6 32.מהח7+ מו6 33.צח6+ מז5 34.מהז7+ פז6 35.מה:ז6+ מו4 36.מהז3 מט.

31...ז:ו5 32.מה:ו5+ מה7 33.צז7+ השחור נכנע. לא תתקשו לגלות מדוע.

בוריס ומקסים טרם פתיחת הקרב

קרב מעניין התפתח בין מקסים רודשטיין לווסלי סו מן הפתיחה הקטאלנית. סו קיבל יתרון קל, בכלים השחורים אך מקסים היטיב לנווט את הקרב לסיום צריחים שקול ולתיקו.

סיכויים ממשיים יותר היו להיקארו נקאמורה , בצד הלבן של הקטאלנית, מול אלוף ישראל תמיר נבאתי. אלא שהוא לא דייק והם נמוגו לתיקו נוסף.

גיבור היום היה אמיל סוטובסקי שרשם ניצחון שני בבאטומי בכלים הלבנים על אלוף ארה"ב סמואל שנקלנד כדי להשוות את תוצאת המפגש החשוב הזה. חילופי כלים בנוסח המרכזי של הגנת קארו-קאן הובילו את הקרב לסיום צריחים עדיף במקצת. אמיל זכה ברגלי אבל תצורת הרגלים שלו ומעמדו האקטיבי של הצריח היריב הקשו על מציאת תוכנית זכייה. מי שחש לסייע לאמיל היה שנקלנד עצמו שהחליט לשחק הגנה אקטיבית באגף המלכה ובכך זימן, אולי יש מאין, סיכויי זכייה של ממש. בעמדה שלפנינו הניצחון כבר בשער:

הלבן קיבל זה מקרוב החלטה הרת גורל לקדם את הרגלי שלו ל-א7 ועכשיו דומה כי כל ניסיון של המלך הלבן להגן על הרגלי החופשי, כדי לשחרר את צריחו, ייענה במטר התראות שח מאחור שייאלצו אותו להתרחק. אלא שאמיל הרחיק ראות והשליך יהבו על מוטיב טקטי אפייני המכריע את הקרב.

61.ז6! מ:ז6

או 61...ו:ז6 (על 61...צא1 יכפה 62.מה7 את הכאת הרגלי) 62.מ:ה6 צא1 (או 62...ז5 63.מו5 וזוכה) 63.צד8! צ:א7 64.צד7+ והרגלי הלבן מקדים להכתיר.

62.צז8+ מו5 63.א8מה צ:א8 64.צ:א8 מ:ה5 65.צא5+ מה4 66.מד6 ו5 67.צא4+ השחור נכנע.

היה זה הפסד לוח ראשון למי מן האמריקנים בבאטומי. התוצאה המחמיאה, 2:2 מול האלופה האולימפית, היא בבחינת זריקת עידוד מורלית חשובה ערב היום החופשי ולקראת המחצית השנייה והמכרעת של המשחקים האולימפיים.

 נבחרת החרשים וכבדי השמיעה גברה 2.5: 1.5 על מקאו. הישראלי יהודה גרינפלד נח לקראת היום החופשי.

נבחרת הנכים ניצחה 2.5: 1.5 את אל סלבדור. הישראלי אנדרי גורבאנוב רשם ניצחון שני על א"פ דניאל אריאס.

בתום הסיבוב החמישי הוליכו בראש אזרבייג'ן, צ'כיה, פולין ואוקראינה עם 5 ניצחונות כל אחת, לפני ארה"ב, ישראל וגרמניה עם 4 ניצחונות ותיקו כל אחת.

ישראל מול ארה"ב

הפסד מול הונגריה

נבחרת הנשים מול הונגריה

נבחרת הנשים של ישראל פגשה בסיבוב החמישי את נשות הונגריה. על הלוח הראשון התמודדה יוליה שוייגר בכלים הלבנים עם הואנג טאהן טראנג , רבת אמן ממוצא וייטנאמי, שהתיישבה בהונגריה כמו כמה שחקנים בכירים נוספים בני ארצה, אשר התוודעו אל השחמט ההונגרי דרך סדרת תחרויות "השבת הראשונה" בבודפשט. יוליה בחרה בלבן בגמביט אלייכין-שאטאר כנגד ההגנה הצרפתית, אבל ההונגריה דחתה את קורבן הרגלי והתפתח מאבק לא שגרתי ונטול הצרחות על שליטה מרחבית באגפים. ההונגריה היתה ראשונה לפרוץ במרכז ונטלה את היוזמה אותה לא שמטה למרות כמה אי- דיוקים. יוליה ניסתה לפתור את בעיות העמדה באמצעים טקטיים אבל גם כאן הפגינה יריבתה עליונות , זכתה בטיב שהשתדרג עד מהרה לצריח שלם ולשחקניתנו לא נותר אלא להשלים עם הפסדה הראשון בבאטומי.

ההגנה הצרפתית כיכבה גם על הלוח השני בו בחרה מרסל אפרוימסקי, בשחור, בוריאנט לא שכיח כנגד נוסח טאראש בו נקטה יריבתה אניטה גארה. הקרב התנהל על מי מנוחות עם חילופי כלים שהוליכו לסיום שקול ואל התיקו הבלתי נמנע.

מרסל אפרוימסקי

את הניצחון היחיד לזכותנו רשמה אולגה גוטמאחר בכלים הלבנים על הלוח השלישי מול ניקולטה לאקוש אשר נקטה בהגנת פילידור. אולגה פתחה בהתקפה מנוהלת היטב באגף המלך והשיגה יתרון מבטיח כשלפתע החמיצה המשך טקטי הגיוני ואפשרה ליריבתה לחמוק לשוויון. למזלה מייד לאחר מכן לכדה ההונגריה רגלי מורעל באגף המלכה באפשרה לשחקניתנו טמפו חיוני לתמרון זכיה זריז באגף המלך העולה בלהבות.

גם מיכל להב על הלוח הרביעי נקטה בהגנה הצרפתית והשיגה שוויון ללא בעיות. ואז, עמוק במשחק האמצעי , פתחה בסידרה לא מובנת של מסעים שהחלישו את עמדתה ללא תקנה. זו קרסה עד מהרה ונוכח האבידות החומריות הכבדות נאלצה מיכל להניח את נשקה. בסיכום- הפסד שני רצוף לבנות הזקוקות בדחיפות ליום המנוחה כדי לחזור לעצמן לקראת המחצית השניה של המערכה המפרכת.

עוד תוצאות מעניינות מן הסיבוב החמישי בתחרות הנשים: אזרבייג'ן- ארמניה 2.5: 1.5 (ממדיארוב- ארוניאן 1: 0); פולין- צרפת 3: 1 (דודא- ואשייה-לגראב 0- 1); צ'כיה- סין 3: 1 (נווארה- דינג לירן תיקו); אוקראינה-ספרד 2.5: 1.5 (איבנצ'וק-אנטון 1-0); מצרים- ארגנטינה 3.5: 0.5 (אמין-פלורס תיקו);

תוצאות בולטות נוספות מן הסיבוב החמישי של תחרות הנשים:

ארמניה-סין 2: 2 (דניאליאן- יו וניון תיקו); ארה"ב- מונגוליה 3.5: 0.5 (זטונסקי- מונגונטול 1- 0); גאורגיה 1-אוקראינה 2: 2 (דזגנידזה- אנה מוזיצ'וק תיקו); אירן- וייטנאם 2.5- 1.5 (חדמאלשרייה- וו 1- 0)רוסיה-גרמניה 3.5: 0.5 (קוסטניוק- פהץ 1- 0); סרביה-צרפת 2.5: 1.5 (רפורט- סבאג תיקו).

נבחרת הנכות נוצחה 1.5: 2.5 בידי נשות אלג'יריה. על הלוח השני זכתה הישראלית אלכסנדרה אלכסנדרובה בנקודה ללא קרב. אתם כבר יודעים מדוע.

בתום הסיבוב החמישי הוליכה ארה"ב לבדה בראש הדירוג עם מאזן מושלם לפני סין , אוקראינה, גיאורגיה 2, ארמניה, גיאורגיה1 והודו 4 ניצחונות ותיקו כל אחת. ישראל הוסיפה להחליק במורד הדירוג וניצבה במקום ה- 68עם שני ניצחונות, שני הפסדים ותיקו.

ישראלים חוגגים בבאטומי

בנוסף לחברי הנבחרות הישראליות עושים בבאטומי עוד ישראלים בתפקידים שונים. בשבת,ביום החופשי הם חגגו עם יו"ר האיגוד משה שלו את יום הולדתו.

מסיבת יום ההולדת למשה שלו במסעדה מובחרת בעיר. בקידמת שורת החוגגים הימנית: יהודה גרינפלד, אלכס כספי (קפטן נבחרת הגברים), אלכס חוזמן ( מאמן) משמאל שני אורחים ידועי שם- רבי האמנים פבל אליאנוב ומיכאל גורביץ', שניהם מוכרים מאוד לקהילת השחמט בישראל. אליאנוב מהופעותיו במכביות האחרונות ובליגה הישראלית. מישה, שיש לו משפחה גדולה בישראל, היה ב-1988 הספורטאי הסובייטי הראשון ששיחק בישראל, כשהגיע מן העיר חרקוב (אוקראינה) לתחרות הבינלאומית במרכז ביכורי העיתים בתל-אביב וניצח בה בגדול עם 10.5 נקודות ב-11 קרבות! 

ישראל – גרמניה 2:2

ישראל ערוכה למפגש עם גרמניה

ישראל מול גרמניה. מאחור צופים אורחים בבאטומי מימין לשמאל: רוני שרף,זאב זוהר ונועם מנלה

לאחר יום המנוחה התייצבה הנבחרת בסיבוב השישי למפגש עם נבחרת גרמניה החזקה אשר בשורותיה שני שחקנים ותיקים ומנוסים ושני נציגיו הבכירים של הדור הצעיר.. דומה על פניו להרכב הישראלי אלא שזה האחרון הרבה יותר מנוסה וגם עם פנקס קבלות מרשים יותר. אלוף המכביה, הגרמני גיאורג מאייר, לא הורכב. על הלוח הראשון פגש גלפנד בכלים הלבנים את דיטר –ליוויו ניסיפיאנו, לשעבר בכיר שחמטאי רומניה. הגרמני הקריב רגלי מרכזי בעבור קווים פתוחים לקציניו החזקים. בוריס החליש את תצורת הרגלים שלו כדי לפתוח את הטור "ו" למתקפת צריחים אבל ניסיפיאנו הקריב בתבונה רגלי נוסף, העביר אליו את היוזמה וכפה מעבר לסיום צריחים שבו ברגלי העודף של גלפנד באגף המלך (שלושה מול שניים) לא היה די כדי להיאבק על סיכויי זכייה. תיקו בעקבות קרב עמדתי מרתק.

 מפגש צעיר יותר אך דל אירועים התנהל על הלוח השני בין הגרמני מתיאס בלובאום בלבן לבין מקסים רודשטיין. מקסים השיג שוויון בהגנה הסמי סלאבית ובעקבות חילופי כלים רבים התקבל סיום שקול לחלוטין בין פרש לבן לרץ שחור בו הוסכם לתיקו עד מהרה.

קרב לוחמני הרבה יותר התחולל על הלוח השלישי בין תמיר נבאתי (בלבן) לבין מיודענו דניאל פרידמן שכיכב בעבר אף הוא בכמה מכביות בישראל. בנוסח השקט של הפתיחה האיטלקית ניסה תמיר לסבך עמדה שקולה בהימור הרפתקני אבל איבד רגלי ונפל בעצמו קורבן לשאפתנות יתר באגף המלך עם מסעי רגלים שהחלישו גם את מלכו שלו. פרידמן דייק לאורך כל הדרך ,ניצל את המשגים והנחיל לתמיר הפסד בכורה.

את גורל המפגש הציל שוב אמיל סוטובסקי על הלוח הרביעי עם ניצחון שני ברציפות מול ראסמוס סוואנה הצעיר.

בנוסח הקלאסי של ההגנה ההודית של המלך שלף אמיל מסע חדש (?) 13...ח6 התוקף את הפרש הלבן והיריב במקום ההמשך העקרוני 14.פה6 בחר לסגת בפרש ובעקבות כמה אי דיוקים נוספים, איבד את הדרך ונקלע עד מהרה לעמדה נחותה משהו ללא מלכות מן הסוג שהישראלי חש בה כדג במים. אמיל הקריב טיב והיריב כשל במציאת המסעים היחידים בהתקרב ביקורת הזמן. משגה עמדתי גס (36.ר:ה4?) בעמדה גרועה קירב את הקץ. צמד הרגלים הקדומני של השחור במרכז לא הותיר ללבן כל סיכוי. התוצאה 2: 2 נראית כמשקפת נאמנה את מהלך האירועים במפגש.

אמיל סוטובסקי- חולצה מנצחת

עוד תוצאות מפתח מן הסיבוב השישי: אזרבייג'ן- צ'כיה 2.5: 1.5 (ממדיארוב- נווארה 1: 0); פולין – אוקראינה 2.5: 1.5 (דודא- איבנצ'וק 1: 0); ארה"ב- בוסניה והרצגובינה 3.5: 1.5 (קרואנה- קאדריץ' 1: 0); סין-אירן 2.5: 1.5 (דינג- מאגסודלו תיקו); רוסיה- הודו 2: 2 (נפומניאצ'י- אנאנד תיקו וכך על כל הלוחות); אנגליה-צרפת 2: 2 (אדמס- ואשייה לגראנד תיקו וכך על כל הלוחות);

נבחרת הנכים נפרדה בתיקו 2:2 מנבחרת פינלנד. על הלוח השני סיים הישראלי אב"ל אנדריי גורבאנוב בתיקו עם אב"ל מיקה קארטונן.

נבחרת החרשים וכבדי השמיעה נפרדה אף היא בתיקו מאיי ברבדוס. על הלוח הראשון גבר הישראלי ר"א יהודה גרינפלד על אב"ל אורלנדו האזבנדס.

בתום הסיבוב השישי הוליכו בראש נבחרות אזרבייג'ן ופולין (!) עם מאזן קבוצתי מושלם 12 נקודות כל אחת, לפני ארה"ב עם 5 ניצחונות ותיקו אחד 11, סין, הולנד, ישראל, ארמניה, צ'כיה,אוקראינה, גרמניה, קרואטיה, בלארוס ומצרים 10 כל אחת.

במוקד הסיבוב השביעי יעמוד היום המפגש בין שתי המובילות, פולין מול אזרבייג'ן וכן המפגשים קרואטיה- ארה"ב, אוקראינה- סין, גרמניה-הודו וצ'כיה- ישראל.

ניצחון מרבי על אנגולה

נבחרת הנשים של ישראל לא התקשתה לגבור בסיבוב השישי על אנגולה בתוצאה המרבית 4: 0 שהחזירה אותה לסביבה קצת יותר מוכרת בדירוג.  

יוליה שווייגר, מרסל אפרוימסקי,מאשה קלינובה ומיכל להב גברו כמעט ללא מאבק על אספרנצה סאקסיטה, לוציה פירס, אדנסיה ג'וניור ואיריניאה גבריאל. הבדלי הרמה היו גדולים בכמה מספרים על היריבות והמשחקים הוכרעו עקב מישגים גסים.

נשות ישראל מול אנגולה

מאשה קלינובה

תוצאות מפתח בסיבוב השישי של אליפות הנשים: הודו בלמה את מיאוצן של נשות ארה"ב עם תיקו 2:2 ( קונרו- זאטונסקי 2: 2 וגם שאר הקרבות נסתיימו בהכרעה); אוקראינה- סין 2: 2 (אנה מוזיצ'וק- יו וניון תיקו); ארמניה- רוסיה 3: 1 (דניאליאן- קוסטניוק תיקו);

נבחרת הנכות נפרדה בתיקו 2: 2 מנבחרת אתיופיה. על הלוח השני גברה הישראלית אמנית פיד"ה אלכסנדרה אלכסנדרובה על רות אשטה.

בתום הסיבוב השישי הוליכו בראש נשות ארה"ב, גיאורגיה1 וארמניה עם 11 נקודות קבוצתיות ( 5 ניצחונות ותיקו אחד) כל אחת. ישראל דילגה מעלה ומחלקת את המקומות 39- 63 ( ליתר דיוק – מקום 48) עם 7 נקודות קבוצתיות.

במוקד הסיבוב השביעי יעמדו היום המפגשים ארמניה- ארה"ב, סין- הולנד והודו- גיאורגיה 1. ישראל תתמודד עם שווייץ.

הנבחרות המפתיעות ביותר לאחר מחצית הדרך הן אלו של רוסיה (משני המינים) אשר עדיין מחפשות נתיב אל הצמרת הגבוהה.

כל התוצאות, הקרבות, השידורים החיים, הפרשנות וגלריות התמונות וסרטוני הוידיאו באתר הרשמי:

https://batumi2018.fide.com/en

היום יום שני וביום רביעי יככבו בסטודיו האולימפי בצוותא כפרשניות האחיות סוזן, סופיה ויהודית פולגר אשר הוכתרו כאלופות אולימפיות בדיוק לפני 3 עשורים – באולימפיאדת סלוניקי 1988 והיו הראשונות לשים קץ להגמוניה הסובייטית באולימפיאדות הנשים.

האחיות פולגר בסלפי חינני מימין לשמאל: סופי, יהודית וסוזן


תצלומים: מריה אמליאנובה, אלינה ל'אמי, פאול טרונג, משה שלו, אתר רשמי ופייסבוק.