שני ניצחונות לנבחרת הנשים

באולימפיאדת באטומי שיפרו נשות ישראל את דירוגן בעקבות ניצחונות על שוייץ וסלובקיה. הגברים נפרדו בתיקו מצ'כיה אך הפסידו לאנגליה






ישראל פגשה בסיבוב השביעי של האולימפיאדה בבאטומי את נבחרת צ'כיה ובעימות הזה כל הלבנים ניצחו. הקרב על הלוח הראשון בין הצ'כי מספר 1 דויד נווארה לבין בוריס גלפנד התנהל על פסים סיציליאניים בנוסח הדרקון המואץ. בתום סידרה של חילופי כלים סיטוניים נתקבל סיום הצריחים שלפנינו: 
מה כי המלך השחור נקלע לרשת מט אבל 31.צדח8 ייענה בהגנה 31...צ: ב2+ 32.מא1 צב1+! 33.צח:ב1 מ:ח8. לפיכך שיחק כאן הלבן 31.צח2 וכאן היה על השחור להמשיך 31...צ3ב4 32.מב1 ו5 33.צד7+מז8 34.צג2 צג6 35.צ:ב7 צ:ב7 36.צ:ג6 צב4 37.צ:ז6+ מח7 38.צו6 צ:ו4 39.ב3 צו2! ועמדתו נראית בת הגנה.

במקום זאת התחולל כאן מפנה טראגי עבורנו. בוריס שגה קשות בשחקו 31...ו5 ?? ואחרי 32.צד7+ מז8 33.צג2 ! המט הוא בלתי נמנע והפסד שלישי לבוריס! 

בוריס גלפנד מול דויד נווארה

מפלה בלתי צפויה שכזאת עלולה לחרוץ מורלית את גורל המפגש כולו אבל הלוח הרביעי שלנו מיהר להשוות. איליה סמירין הוכיח שוב עד כמה חיונית נוכחותו בנבחרת. מול פטר מיכאליק בחר בלבן בנוסח השקט של הספרדית (4.ד3) והמשחק התנהל על פסים רגועים כשלפתע נפל הצ'כי השאנן במלכודת קטנה ואיבד את הרגלי המרכזי החשוב מכל. בתוך עשרה מסעים קרסה עמדתו כבניין קלפים ואיליה זכה לניצחונו החמישי בחמשת קרבותיו!

צפו נא בראיון שהעניק איליה מייד לאחר הקרב לצ'סבייס אינדיה:

 על הלוח השני התחוללה הדרמה שלפנינו: 

מקסים רודשטיין וויקטור לזניצקה לפני הדרמה

לבן: מקסים רודשטיין שחור: ויקטור לזניצקה

פתיחה אנגלית

1.ג4 ה5 2.ז3 פו6 3.רז2 רג5 4.פג3 00 5.ה3 צה8 6.פזה2 פג6 7. 00 ה4 8.ד3 ה:ד3 9.מה:ד3 ד6 10.ב3 רז4 11.ח3 פה5 12.מהג2 רו3 13.ר:ו3 פ:ו3 14.מז2 פז5 15.ח4 פזה4 16.פ:ה4 פ:ה4 17.רב2 פו6 18.פו4 א5 19.צאד1 מהה7?!

19...ג6 20.מהו5 פד7 נראה כמו התייחסות יותר עניינית לכוונות הלבן ולרץ שחור הערוגות האימתני שלו.

20.מהו5! מהד7

20...פד7 היא עדיין אופציה מבטיחה יותר

 21.ז4! מה:ו5 22.ז:ו5 ג6 23.צז1! מו8 24.מו3 א4

25.צ:ז7!!

גולת הכותרת של ההכנות הלבנות! מעניין שיש כאן עוד אפשרות טקטית מבטיחה באגף האחר: 25.ב4!? ר:ב4 26.צב1! רא5 27.ר:ו6 ז:ו6 28.צ:ב7 אבל ההמשך בקרב חזק עוד יותר.

25...מ:ז7 26.צז1+

מסע טבעי אבל לאחר 26.פח5+! מו8 27.פ:ו6 א:ב3 28.א:ב3 יאבד השחור לפחות רגלי נוסף ודרכו של הרגלי "ח" אל ההכתרה נראית כסלולה, לא כן?

26...מו8 27.ר:ו6 א:ב3?

השחור אינו חושד במאום ומצפה, כמו רבים וטובים,להכאה האוטומטית החוזרת על ב3. זוהי בדיוק אחת הסיבות הקלאסיות להתעלמות ממסע ביניים קטלני כמו...

28.צז7!!

מסע מפתיע שני בצריח אל אותה ערוגה ראוי לדיאגרמה נוספת. האיום הקטלני הוא כמובן 29.צ:ח7 ומט!

28...צהג8 29.צ:ח7 מה8 30.א:ב3 ד5

ניסיון נואש להחזיר את הרץ להגנה אבל מצבו של השחור כלאחר יאוש חומרית ועמדתית גם יחד.

 31.ג:ד5 רה7 32.רה5 ג:ד5 33.פ:ד5 רד8 34.ח5 צא5 35.ה4 צג1 36.ח6 רז5 37.צח8+ מד7 38.ח7 השחור נכנע. הקרב המקסים ביותר של מי משחקני הנבחרת עד כה ו- 5 נקודות משישה קרבות למקס על הלוח השני!

ישראל מול צ'כיה

על הלוח השלישי התמודד תמיר נבאתי בכלים השחורים עם זבינק הראצ'ק הוותיק ובחר בנוסח סמיסלוב ( 3...ז6) כמענה לפתיחה הספרדית. התפתח עימות טקטי מעניין על השליטה במרכז עם סיכויים שקולים . אלא שתמיר, אשר שאף כנראה ליותר, הפקיר רגלי ועוד אחד ואמנם זכה לסיכויי נגד משמעותיים חרף חילופי המלכות. כשכבר היה על סף השוויון, בחר תמיר להכות עוד רגלי אחד נידח יותר מדי ואיפשר ליריב לשעוט ברגלי חופשי משלו באגף האחר אל ההכתרה הבלתי נמנעת ולהנחיל הפסד שני רצוף לאלוף ישראל. לישראל- תיקו שלישי רצוף המשאיר אותה עדיין בתמונת המאבק על המדליות בארבעת הסיבובים הנותרים.

תוצאות בולטות בסיבוב השביעי של תחרות הגברים: פולין- אזרבייג'ן 2: 2 (עם תיקו כל-לוחי); ארה"ב-קרואטיה 3: 1(קרואנה-סאריץ' תיקו); אוקראינה-סין 2: 2 ( תיקו על כל הלוחות); ארמניה-בלארוס 3: 1(ארוניאן- קובאלב תיקו); הודו-מצרים 2.5: 1.5 (אנאנד- אמין תיקו).רוסיה שוב לא ניצחה – תיקו 2: 2 עם סרביה (קריאקין-פופוביץ' תיקו).

נבחרת הנכים נוצחה 0: 4 בידי דנמרק; אב"ל אנדריי גורבאנוב נוצח בידי אב"ל ביורן אושנר. נבחרת החרשים נוצחה 1.5: 2.5 בידי אפגניסטן. קשה להאמין אבל יריבו של יהודה גרינפלד על הלוח הראשון, מועמד לאמן בשם חייבר פראזי הופיע למשחק מולו ואפילו חילץ תיקו.

אחרי הסיבוב השביעי הוליכו בראש אזרבייג'ן, פולין וארה"ב, עם 13 נקודות קבוצתיות (6 ניצחונות ותיקו כל אחת) לפני ארמניה 12; הודו, ספרד, ישראל, צרפת, סין,אוקראינה, גרמניה, צ'כיה,הולנד ואנגליה 11 כל אחת.

הנשים ניצחו את שווייץ

נשות ישראל התמודדו בסיבוב השביעי עם נבחרת שווייץ. על הלוח הראשון ניהלה יוליה שווייגר קרב שקול לערך מול לנה גאורגסקו. לאחר חילופי כל הקצינים הקלים נותרה השווייצרית עם רגלי חלש שאכן נפל בסופו של דבר. בגירעון רגלי היא החמיצה כמה הזדמנויות לשפר את הגנתה ונוצחה לבסוף בסיום צריחים עלידי הרגלי העודף החופשי.

 יוליה שווייגר

מרסל אפרוימסקי ניהלה מאבק עיקש בכלים השחורים כנגד היתרון העמדתי שהשיגה יריבתה מוניקה מולר-ספס בנוסח טאראש של ההגנה הצרפתית. כל זה לא הספיק אפילו בסיום של צריחים ורצים שוני צבע אל מול הרגלי הכפול העודף של היריבה.

מאשה קלינובה שיחקה היטב מול ההגנה הצרפתית בה נקטה מולה גונדולה היינאץ ובשלב מוקדם של קרב האמצע היה לה יתרון ברגלי וזוג רצים נאה. ואז ברגע אחד של חוסר זהירות היא קידמה מוקדם מדי רגלי תוקף באגף המלך ואיבדה אותו למזלג של המלכה היריבה. היתרון נמוג כלא היה והנקודה חולקה.

אולגה גוטמאחר, המצטיינת בשחקניות הנבחרת, שבה משני ימי מנוחה עם רוח קרב רעננה וניהלה מול לאורה סטאורי, בצד השחור של הסיציליאנית הסגורה ועם הצרחות נוגדות, קרב עמדתי נבון. היא ויתרה על רגלי לפתיחת קווים, כבשה משלטים לפרשיה וניצלה היטב את מחדלי יריבתה בהגנה כדי לרשום נקודה נוספת במאזן מעולה של 5 מ-6 ללא תיקו. הסיכום הקבוצתי ניצחון 2.5: 1.5 ותקוות גדולות לשיפור נוסף של הדירוג בסיבובים הנותרים.  

מאשה קלינובה

 בסיבוב השביעי הודחה ארה"ב מן הפסגה כשנחלה הפסד בכורה מידי ארמניה 1.5: 2.5 (זטונסקי- דניאליאן 0: 1) סין-הולנד 3: 1 (יו וניון – פנג 1: 0); אוקראינה- אירן 2.5: 1.5 (אנה מוזיצ'וק- חאדמאלשרייה תיקו); אזרבייג'ן- איטליה 2: 2 (ממדזאדה- זימינה תיקו); הודו- גיאורגיה1 2:2 (תיקו כל-לוחי); רוסיה-יוון 3: 1 (קוסטניוק- בוצארי 1- 0). נבחרת הנכות ניצחה 3: 1 את לסוטו . א"פ אלכסנדרה אלכסנדרובה ניצחה את פארה מאלילו.

בתום הסיבוב השביעי עלתה ארמניה בעקבות ניצחונה על ארה"ב לראש הדירוג ולה 13 נקודות לפני סין, אוקראינה, גיאורגיה1 ורומניה 12 כל אחת. ארה"ב מובילה קבוצה של 7 נבחרות שלהן 11 נקודות. ישראל שיפרה את מיקומה והיא היתה מדורגת במקום ה-36 עם 9 נקודות.

עוד ישראלים בבאטומי

מימין- רב אמן ארתור קוגן, הקפטן הוותיק של נבחרת הגברים של איטליה והשופט הבינלאומי אלמוג בורשטיין, שופט וותיק באולימפיאדות

ד"ר מרק ליבשיץ (אבא של גבי, אמן בינלאומי וכוכב פוקר) מדווח על המשחקים האולימפיים לערוץ 9 של הטלוויזיה המשדר בשפה הרוסית, ככל הידוע לנו הערוץ היחיד בישראל המגלה עניין קבוע בשחמט והרבה בזכות מרק, הכותב גם לאתר רוסי, מזמין אתכם ליהנות מן הצילומים האולימפיים היפים שלו כאן:

http://e3e5.com/article.php?id=1765

מרק ליבשיץ בעבודה

הפסד בכורה לנבחרת הגברים

ישראל פגשה בסיבוב השמיני את נבחרתה החזקה של אנגליה. על הלוח הראשון התמודדו שני אייקונים נערצים ועתירי נסיון- בוריס גלפנד ומייקל אדמס. בוריס בחר בלבן בפתיחה הקטלאנית והשיג , בעקבות חילופי כלים סיטוניים יתרון קל בסיום של מלכה ושני קצינים קלים לכל צד.בוריס התאמץ לממש את עדיפותו העמדתית אך בעקבות חילופי מלכות ופרשים לא התקשה אלוף אנגליה להתגונן בסיום של רצים שווי צבע והוסכם לתיקו במסע ה-67.

בוריס גלפנד מול מיקי אדמס

כואב במיוחד היה הפסדו הראשון של מקסים רודשטיין מול לוק מק שיין. בנוסח לא שכיח וגם לא מאיים במיוחד של הגנת קארו-קאן. במשך 46 מסעים תמרנו שני הצדדים בעמדה שקולה. האנגלי החליט להקריב טיב בעבור רגלי חופשי חזק שהניא את מקסים להחזיר את הטיב בעבור הרגלי כדי לעבור לסיום שקול פחות או יותר. בעקבות חילופי מלכות נתקבל סיום צריחים שבו כל שנדרש ממקסים הוא לחמוק מריתוק באמצעות מסע מלך אבל הוא העדיף מסע אחר שסיבך אותו, העניק ליריב צמד רגלים חופשיים ודרדר את העמדה במהירות להפסד צורב.מה חבל!

מחצית הנקודה האבודה הוחזרה לנו , ללא צל של ספק, על הלוח השלישי. אמיל סוטובסקי בחר מול דייויד הוואל בנוסח קלאסי של הפתיחה הסקוטית שהוביל ל...עדיפותו של השחור. עם זוג רצים גאה ורגלי חופשי עודף השיג האנגלי עמדת זכייה שמימושה לא אמור היה להוות אתגר טכני תובעני במיוחד לשחקן ברמתו. הרגלי השחור העודף אמנם הגיע עד ד2 אל סף הכתרתו, אבל האנגלי קיבל כמה החלטות מוזרות במיוחד.חילופי כלים לא מוצלחים הוליכו לסיום מלכות ורצים שוני צבע כשהרגלי הגאה שלו נצור ומלכו נחלש בשורה השמינית. בעמדת מבצר זו הוא לא מצא עוד נתיב למימוש העדיפות (כי כבר לא היה כזה) והקרב נסתיים בתיקו שהותיר את מאזנו של אמיל בר המזל ללא הפסד.

אמיל סוטובסקי- יום לא קל במשרד

על הלוח הרביעי פגש איליה סמירין, שחקנה המצטיין של הנבחרת, בכלים הלבנים, בגוואין ג'ונס שנקט מולו בהגנה הרוסית הסולידית. הקרב התנהל על מי מנוחות ללא כל אירועים מיוחדים ונחתם בחלוקת הנקודה בסיום של ארבעה צריחים משועממים. היה זה התיקו הראשון של איליה אחרי חמישה ניצחונות שרמת הביצוע שלו (2831) תחזיר אותו בהקדם אל מעבר למשוכת ה-2600 התואמת יותר את יכולתו. הנבחרת, לעומת זאת, ספגה הפסד ראשון המרחיק אותה, יש להודות, מסיכוי ריאלי לעלות אל הבמה בטקס הסיום אבל לא מן המאבק על המדליות האישיות.  

איליה סמירין

במפגש המרכזי של הסיבוב השמיני גברה ארה"ב על אזרבייג'ן 2.5: 1.5. התוצאות האישיות: קרואנה- ממדיארוב 1-0; סו-רדג'אבוב 0-1; נקאמורה- ניידיץ' תיקו; שנקלנד- מאמדוב 1- 0 תוצאות בולטות נוספות שהושגו בסיבוב השמיני: ארמניה-פולין 2: 2 (תיקו כל-לוחי); הודו- צ'כיה 2.5 -1.5 (אנאנד- נווארה תיקו); גרמניה-ספרד 2.5- 1.5 (ניסיפיאנו- אנטון תיקו); צרפת-אוקראינה 2.5: 1.5 (ואשייה-לגראב- אליאנוב תיקו); סין- הולנד (דינג- גירי תיקו); ואם תהיתם לגבי רוסיה אז היא גברה על שכנתה בלארוס בשיעור 3: 1 (קריאקין וקראמניק גברו על קובאלב ואלכסנדרוב ושני קרבות נסתיימו בתיקו).

נבחרת החרשים מיגרה את קניה בשיעור 4: 0 עם ניצחון של רב אמן יהודה גרינפלד על בן מגאנה. אב"ל אנדריי גורבאנוב תרם נקודה חשובה לניצחונה של נבחרת הנכים בשיעור 2.5: 1.5 על מדגסקר כשגבר על א"פ מילאנטו ראליסון.

בעקבות ניצחונה מוליכה בתום הסיבוב השמיני ארצות הברית עם 15 נקודות (שבעה ניצחונות ותיקו), לפני פולין 14; אזרבייג'ן, הודו, צרפת, סין, ארמניה, גרמניה ואנגליה 13 כל-אחת; נורווגיה, רוסיה, קרואטיה, מולדובה, איטליה ואוסטריה 12 כל אחת. ישראל מובילה דבוקה בת 17 נבחרות שצברו 11 נקודות כל אחת.

המפגש המרכזי של הסיבוב התשיעי ייערך היום אחר הצהריים בין המובילה ארה"ב לדולקת בעקבותיה, נבחרת פולין. בשולחנות הבאים יתמודדו: אזרבייג'ן- סין; הודו- ארמניה; גרמניה-צרפת; אנגליה-נורווגיה ואיטליה-רוסיה. ישראל תתמודד עם הונגריה.

ישראל גברה על סלובקיה

נבחרת ישראל זכתה לניצחון שני ברציפות ושיפרה משמעותית את מיקומה בדירוג. על הלוח הראשון ניהלה יוליה שווייגר מול אווה רפקובה בשחור קרב ממושך ושקול שראשיתו בנוסח טאראש של ההגנה הצרפתית ואחריתו בסיום של ארבעה צריחים חסרי מעש. תיקו במסע ה-57.

על הלוח השני נקטה מרסל אפרוימסקי בלבן בנוסח מארוצי כנגד הדרקון המואץ בהגנה הסיציליאנית של יריבתה זוזאנה סטוצ'קובה. זו שגתה אסטרטגית כשהתירה למרסל את חילוף רצה בפרש השחור החיוני במבנה שנתקבל. בהמשך התקבלה העמדה שלפנינו:

הקרב נמשך: 34.פד5 מו7??

נכון 34...צהד8 35.מהה2 ר:ד5 36.צ:ד5 מהג7 עם שוויון.

35.פג7!

זהו אולי המסע שביקשה השחור במסעה הקודם למנוע בהגינה על ה6 אבל לפרש איום מזלג נוסף!

35...צהג8

הניסיון למזער נזקים חומריים 35...רו3!? 36.פ:ה8 ר:ד1 37.פ:ו6! ה:ו6 38.צד7+ מה6 39.מה:ד1 צה8 40.צז7 מותיר את השחור במצוקה עמדתית ניכרת בתמורה לגרעונו ברגלי...

36.פא6 מהו5 37.פ:ב8 צ:ב8 38.מהה3 ומרסל מימשה בהמשך את עדיפותה החומרית בהמתיקה את אכזבתה מן הסיבוב הקודם.


מרסל אפרוימסקי. ראשון משמאל - כתב השחמט של "הארץ" ישראל שרנצל

מאשה קלינובה נקלעה לעמדה נחותה במקצת בשחור מול זוזאנה סיביצ'קובה אבל הצליחה, בגירעון רגלי, להעביר את העמדה לסיום צריחים בר הגנה כי כל הרגלים התרכזו באגף אחד. עד למסע ה-99 היה הסיום של מלך,צריח ורגלי מול מלך וצריח בבחינת תיקו תיאורטי אבל אז ביצעה מאשה, כנראה מחמת העייפות, משגה נורא המפסיד במסע (המסע ה-100 שכנראה לא יוכתר כמסע המאה). הנחמה היחידה על הפסד כזה היא שהוא לא חרץ את גורל המפגש כולו הודות לניצחונה של אולגה גוטמאחר בלבן מול מוניקה מוטיסקובה על הלוח הרביעי. משחק חריף מאין כמותו התקבל מגמביט אבנס בפתיחה האיטלקית בו נקטה הישראלית. במסעה ה-23 הזדמן לאולגה להכות צריח ברץ ולנסות לממש יתרון של טיב מול רגלי. אבל היא העדיפה לסבך את העמדה עוד יותר וכמעט שנפלה בעצמה ברשת שטוותה ליריבתה. זו לא הבחינה בהזדמנות שנקרתה לה והחלופה שבחרה בה הביאה בסופו של דבר למפלתה ואת אולגה ל 6 מ-7 ולרמת ביצוע 2508! בעקבות ניצחונה 2.5: 1.5 מחלקת ישראל את המקומות 13- 28 עם 11 נקודות קבוצתיות. 

אולגה גוטמאחר: המזל מסייע לחזקות

במפגשים המרכזיים של הסיבוב השמיני גברה אוקראינה על ארמניה 3: 1 ( אנה מוזיצ'וק- דניאליאן 1- 0) וסין הביסה את רומניה 3.5: 0.5 (יו וניון- בולמאגה 1- 0). עוד בסיבוב השמיני: ארה"ב- איטליה 3: 1 (זאטונסקי- זימינה תיקו); הונגריה הדהימה את הודו 3: 1 (הואנג טאהן טראנג – קונרו 1: 0); אזרבייג'ן- גיאורגיה2 2.5: 1.5 (מאמאדזאדה- מליה 1- 0); קזחסטאן- גיאורגיה1 3: 1 (סדווקאסובה- דזאגנידזה תיקו) ורוסיה פרקה תסכולים עם 4: 0 על הולנד (קוסטניוק- האסט 4: 0). נבחרת הנכות נוצחה 0: 4 מידי נשות תאילנד. הישראלית אלכסנדרה אלכסנדרובה הפסידה לסארוצ'ה צ'ומסאקול.

בתום הסיבוב השמיני נטלו סין ואוקראינה את שרביט ההובלה עם 14 נקודות קבוצתיות כל אחת (6 ניצחונות ושני תיקו) לפני ארה"ב,הונגריה, אזרבייג'ן, ארמניה וקזחסטאן13 כל-אחת; רוסיה, גיאורגיה, אירן, מונגוליה ורומניה 12 כל אחת.

במוקד הסיבוב התשיעי, 3 סיבובים לסיום, יעמדו המפגשים קזחסטאן עם סין ואזרבייג'ן עם אוקראינה. עוד יתמודדו: ארה"ב עם הונגריה; ארמניה עם אירן ורוסיה עם רומניה. ישראל תפגוש את ספרד.

את כל התוצאות, הקרבות, גלריית תמונות ושידורים חיים אפשר לראות באתר הרשמי:  

https://batumi2018.fide.com/en


צילומים: מריה אמליאנובה, מרק ליבשיץ, משה שלו , אתר רשמי, פייסבוק.