הפרס הגדול בתל-אביב!

תחרות הפרס הגדול בישראל. ישראלים בליגות האירופיות. ישראלים במוסקבה, בגראץ ובתחרות הפתרונים הבינלאומית.






איגוד השחמט הבינלאומי (פיד"ה) פרסם את רשימת הזכאים להשתתף בסבב הפרס הגדול לשנה זו. עם המשתתפים נמנים גם 6 משחקני העשירייה הראשונה בדירוג העולמי: אניש גירי, שחריאר ממדיארוב, מקסים ואשייר-לגראב, יאן נפומניאצ'י, אלכסנדר גרישצ'וק ולבון ארוניאן.אלוף העולם מגנוס קארלסן וסגניו בדירוג העולמי פביאנו קרואנה ודינג לירן, כמו גם אלופי העולם לשעבר וישוונתאן אנאנד וולדימיר קראמניק (שהודיע מייד לאחר תחרות טאטה –סטיל על פרישתו משחמט תחרותי), אמנם לא נענו להזמנה, אבל זהו עדיין אחד הסבבים החזקים בתולדות המפעל. נקבעו גם 4 הערים שתארחנה השנה את תחרויות הסבב והן:מוסקבה,ריגה, המבורג ו...תל-אביב!

את הרשימה המלאה של שמות משתתפי התחרות ואת שיבוצם בסבב אפשר לראות כאן:

https://www.fide.com/component/content/article/1-fide-news/11441-fide-announces-the-line-up-for-the-fide-world-chess-grand-prix-series-2019.html

שני ניצחונות לנבאתי

בסוף השבוע הלפני אחרון נערכו בצ'כיה שני סיבובים נוספים של הליגה הבכירה, האקסטרה ליגה. בסיבוב השביעי היה רב האמן הישראלי תמיר נבאתי, שהעפיל למקום הראשון בין הישראלים בדירוג העולמי, שותף לניצחון קבוצתו, ויסטויסטה ליסה נד לאבם בשיעור 7: 1 על מועדון דוראס מקרלובו פולה. על הלוח הראשון ניצח תמיר

 את הגיאורגי ר"א דויד שנגליה. סיבוב השמיני גברה נד לאבם על מורבסקה סלאביה מן העיר ברנו בשיעור 5.5: 2.5. תמיר ניצח על הלוח הראשון את הפולני ר"א ברתולומיי הברלה. הישראלי מקסים רודשטיין, שסייע באותם ימים לקבוצתו באר-שבע בשני סיבובי הליגה הלאומית הישראלית, לא ממש חסר לקבוצתו הצ'כית מן העיר טורנוב אשר צלחה את סוף השבוע עם שני ניצחונות.

בתום הסיבוב השמיני, ושלושה סיבובים לסיום, הוליכה בראש הדירוג קבוצתו של תמיר עם 22 נקודות קבוצתיות, לפני נובובורסקי ופרדוביצה 21 כל-אחת. טורנוב רביעית עם 17 נקודות.

בליגת הכבוד (ליגת העל) הקטאלונית בת 8 הקבוצות הטובות בחבל, שיפרה קבוצתו של הישראלי ארתור קוגן מן העיר סלואו שיפור משמעותי את מיקומה בעקבות ניצחונותיה על גרונדה ופיגווארס בשיעור 7: 3.לאחר הסיבוב החמישי ושני סיבובים לסיום מוליכה בראש מולט עם 5 ניצחונות קבוצתיים, לפני קולון סבאדל 4. סלואו מחלקת את המקום החמישי עם 2 ניצחונות.

בליגה ההולנדית השנייה רשמה וחנינגן ניצחון תחתית חשוב על על פרמראנד בשיעור 7: 3. על הלוח השישי של הקבוצה המנצחת גבר כתבכם על א"פ בארי ברינק.

בסוף השבוע הנוכחי ייערכו שני סיבובים נוספים בבונדסליגה הגרמנית.

תמיר נבאתי

ישראלים בגראץ 

בעיר האוסטרית גראץ נפתח הפסטיבל הבינלאומי המסורתי עם מגוון של אירועים פתוחים. אירוע הכתר הוא דו-קרב בן 8 משחקים בין בכיר שחמטאי אוסטריה רב-אמן מרקוס ראגר לבין בכיר שחמטאי ישראל רב אמן בוריס גלפנד. ראגר ניצח בשני הקרבות הראשונים ושני המשחקים הבאים נסתיימו בתיקו.במחצית הדרך מוביל אפוא האוסטרי בשיעור 3: 1.

בוריס גלפנד (במרכז) ומרקוס ראגר (מימין) בטקס פתיחת הדו-קרב

התחרות הפתוחה מתנהלת בשלוש רמות. בקטגוריה הראשית מתמודדים 122 שחקנים מ-27 מדינות , מהם 11 רבי אמנים ו-22 אמנים בינלאומיים. בקבוצה זו 3 ישראלים: אלופת ישראל לשעבר, אמנית פיד"ה מיכל להב ממועדון ראשון-לציון והאחים יואב ואלי מיליקוו ממועדון רמת-גן. בתום הסיבוב השישי הוליך בראש הנער הסלובקי אב"ל ויקטור גאז'יק עם מאזן מושלם לפני הסלובני אב"ל זאן טומאזיני עם 5 נקודות. למיכל,ליואב ולאלי היו 3 נקודות כל-אחד. מיכל ללא תיקו גברה על האמנים הבינלאומיים גל דרנובסק (סלובניה) וגאורג דאנר (אוסטריה). יואב נפרד בתיקו מר"א מאתיי סבניק (סלובניה) ואיגור גאזיק (סלובקיה). אלי סיים בתיקו עם הפולני א"פ אנתוני סוסטקובסקי (פולין).

אלי מיליקוו בפעולה. צופה בקרב אחיו יואב

בתחרות הבזק השתתפו 118 שחקנים שהתמודדו ב-13 סיבובים שווייצריים.המנצח היה הרוסי ר"א דמיטרי קריאבקין עם 10.5 נקודות, לפני רבי האמנים מרקוס ראגר (אוסטריה) ומאתיי סבניק (סלובניה) והנער האוסטרי אב"ל פליקס בלוברגר (אוסטריה) 10 נקודות כל-אחד. מיכל להב, שצברה 7 נקודות, דורגה במקום ה-44.

http://www.chessopengraz.com/2019/de/ אתר רשמי:

האיום היה חזק מן הביצוע

במלון "קוסמוס" במוסקבה נפתחה ביום רביעי מהדורה נוספת של תחרות הגדולה "אירופלוט" בחסות חברת התעופה הלאומית הרוסית בצל איומים אנונימיים על הטמנת פצצה במקום. 45 דקות לאחר פתיחתו הופסק הסיבוב הראשון ,כל השחקנים פונו מן הבניין והסיבוב הראשון נדחה.קראו על כך כאן:

https://en.chessbase.com/post/bomb-threats-in-moscow-round-1-of-the-aeroflot-open-was-aborted

בקטגוריה הראשית של התחרות נוטלים חלק 101 שחקנים מ-22 פדרציות, למעלה ממחציתם בעלי מד-כושר 2550 ומעלה, לרבות 71 רבי אמנים ו-21 אמנים בינלאומיים. בשמינייה הפותחת הסינים וויי יי (2733) וואנג האו(2714), הרוסים ולדימיר פדוסייב (2715) , אלוף העולם בשח מהיר דאניל דובוב (2703) וארנסטו אינרקייב ( 2692), מנצח התחרות המשנית בווייק אן זה ולדיסלב קובאלב (בלארוס, 2703), האזרי ראוף מאמדוב (2703) והישראלי הבכיר והיחיד תמיר נבאתי (2688). תמיר פתח את הופעתו בתחרות עם שתי תוצאות תיקו מול רבי האמנים מיגל סאנטוס רויז (ספרד) ונודירבק עבדוסאטורוב (אוזבקיסטן). בסיבוב השלישי הוא יתמודד היום עם ילד הפלא ההודי ר"א ר. פראגנאנדהא.

בתחרות המשנית 126 שחקנים מ-17 מדינות ובראשם שחקן הצמרת העולמית לשעבר הארמני רפאל וגניאן. בין מאה משתתפי הקטגוריה השלישית מדורג במקום ה-23 הירושלמי הצעיר אלישע לוקין שרשם ניצחון והפסד בשני הסיבובים הראשונים.

אתר התחרות:

http://acfed.ru/tournament/aeroflot-open-2016/en/

תחרות מוסקבה הפתוחה

קודם לכן התמודדו 198שחמטאים מ-19 פדרציות בקטגוריה הראשית של התחרות הבינלאומית הפתוחה ה-15 בבירה הרוסית . 23 מן המשתתפים היו רבי אמנים ו-29 אמנים בינלאומיים והשליטה המקומית בצמרת הדירוג היתה כצפוי כמעט מושלמת. המנצח היה ר"א בוריס סבצ'נקו עם 7.5 נקודות ב-9 סיבובים וגם חמישה מבין ששת סגניו,שצברו 7 נקודות כל אחד היו רבי אמנים רוסיים. רק שחמטאי ישראלי אחד נמנה עם המשתתפים: ליאור מוסיוק בן ה-13 מאשקלון שצבר 4 נקודות.הישגיו הבולטים: ניצחון על הרוסי א"פ מקסים סמוסנקו (2440) ותיקו עם רב האמן הארמני ארמן ברסגיאן ועם האמן הבינלאומי ההודי אשה קרוואדה.

http://chess-results.com/tnr411382.aspx?lan=1&art=13 התוצאות המלאות:


ליאור מוסיוק

פותרים ישראלים באליפות הבינלאומית


התחרות באמירות פוג'אירה

אחד המפעלים היפים שעורך האיגוד הבינלאומי לקומפוזיציה שחמטית היא התחרות הבינלאומית לפתרון בעיות המתקיימת מדי שנה בו זמנית במקומות רבים בעולם ביום א' האחרון של חודש ינואר. המהדורה ה-15 של האירוע המסורתי המוצלח ראתה לא פחות מ-49 תחרויות כאלו ב-33 מדינות עם 648 פותרים שייצגו 49 פדרציות והתמודדו ב-3 רמות. זקן המשתתפים היה הדני פאול הדגארד (91) וצעיר המשתתפים הרוסי פדור אניסימוב (6). הגדילה לעשות אמירות פוג'אירה שאירחה במהדורה הראשונה בה לא פחות מ- 113 פותרים, עם קרן פרסים מכובדת, כשבין המשתתפים כמה מטובי הפותרים בעולם בצד הופעת בכורה של, בין השאר, רבות ממדינות ערב. בישראל אירח שוב מועדון השחמט של קריית אונו את האירוע בהשתתפות 24 פותרים ובניהולו של יו"ר איגוד הקומפוזיציה השחמטית ד"ר פז עינת.

המשתתפים נדרשו להתמודד בשני סיבובים בני שעתיים כל אחד עם 12 בעיות מסוגות שונות. מנצח העל של התחרות היה אלוף העולם, הפולני פיוטר מורדזיה, היחיד שצבר את מלוא 60 הנקודות והקדים בנקודה את האנגלי ג'והן נאן 59 ואת הצרפתי מישל קאיו (שני האחרונים היו גם הסניורים המצטיינים). הפותרת המצטיינת היתה הרוסיה ליליה קוסולאפובה עם 31.5 נקודות והנער המצטיין – הרוסי דנילה פאבלוב עם 54 נקודות.

הישראלי המצטיין היה עפר קומאי הוותיק שצבר 46.5 נקודות (מקום) 14 בין 231 מתמודדי הקטגוריה הראשית עמר פרידלנד ואהוד גולדברג חילקו את המקום ה-52 עם 33.5 נקודות. מרדכי צ'ובניק צבר 32.5 נקודות (מקום 59).

בקטגוריית המשנה (עם אתגרים ידידותיים יותר) ניצח הנער הפולני יונאס באום עם 58.5 ממירב 60 הנקודות. הישראלי דויד מעיין סיים במקום ה-27 מבין 151 משתתפים עם 33.5 נקודות.

 את כל התוצאות, הבעיות והפתרונים ניתן לראות כאן:

https://www.wfcc.ch/15th-isc-results/  

פותרים במועדון קריית אונו

ארה"ב: אלוף ישראל לשעבר, ר"א סרגיי ארנבורג, ניצח בקטגוריה הראשית של אליפות בולטימור הפתוחה ה-56 בה נטלו חלק 32 משתתפים. סרגיי צבר 4.5 נקודות בחמישה סיבובים לאחר שבסיבוב האחרון נפרד בתיקו מן הבלגי ר"א טאנגוי רינגואר, אשר הסתפק במקום הרביעי עם 3.5 נקודות.

גם ברשת

עוד שני דיווחים פרי עטם של כותבים ישראלים להנאתכם:

כתבה מצולמת נוספת של ד"ר מרק ליבשיץ באתר ערוץ 9:

http://9tv.co.il/news/2019/02/10/267082.html

על שני סיבובים נוספים בליגה הלאומית

ושל כתבכם על מנצחת מפתיעה בתחרות לפתרון אטיודים בוייק אן-זה:

https://en.chessbase.com/post/anne-haast-wins-arves-2019


צילומים: דורית ריטבו וולפוביץ, ד"ר מרק ליבשיץ, פז עינת והאתרים הרשמיים.