אליפות באר שבע בשח-מהיר לזכר אליהו לבנט ז"ל






אליפות באר שבע בשח מהיר לזכר אליהו לבנט

בתאריך 2.03.2019 במועדון השחמט באר שבע נערכה אליפות לזכר מייסד המועדון האגדי אליהו לבנט. עשרות שחמטאים מרחבי הארץ ושחקני המועדון המקומי הגיעו לכבד את זכרו של אליהו שהשפיע רבות על אולם השחמט בישראל ובעולם, הצמיח עשרות רבי אמנים ואמנים בינלאומיים, גידל וחינך דורות רבים של שחקנים. בטקס הפתיחה מנהלת מועדון השחמט באר שבע גב' אילנה דוד ויו''ר האיגוד הישאלי לשחמט מר משה שלו בירכו את המשתתפים והעלו זכרונות על פעילותו של אליהו לבנט ז''ל. 
משתתפי האליפות התחרו בשתי רמות. בתחרות ראשית השתתפו 37 שחקנים, מתוכם 11 רבי אמנים, 5 אמנים בינלאומיים, שלושה אמנים פיד''ה. בתחרות משנית לקחו חלק 47 שחקנים ושחקניות. יש לציין שחלק ממשתתפי האליפות היו בני אותה משפחה, אבות ובנים, אמהות ובנות, אחים ואחיות. התחרות התנהלה באווירה ספורטיווית ומקצועית.
צוות השיפוט של התחרות כלל את השופט הראשי, שופט פיד''ה מיכאל קלינבורג, שופטת פיד''ה אילנה דוד ועוזר שופט אלכס צ'רניחובסקי.
לאחר שישה סיבובים בשיטה השוויצרית להלן תוצאות התחרות ושמות הזוכים:

תחרות ראשית:

מקומות ראשון-שני חילקו רבי אמנים איליה סמירין וגדי רכליס עם 5 נקודות (רב אמן סמירין הוכרז כמנצח התחרות לפי שובר שוויון).  


למקום שלישי-חמישי עם 4,5 נקודות במפתיע הגיע שלושה נערים מתן ודוד גורודצקי וניסים איליאגוייב, שהקדימו את יריביהם המכובדים. (לפי שובר שוויון, מתן גורודצקי - מקום שלישי, ניסים איליאגוייב -מקום רביעי, ודוד גורודצקי - מקום חמישי)

תחרות משנית:

במקום הראשון זכה מקס ניימן בן 15, שחקן צעיר של מועדון השחמט באר שבע אשר צבר 5.5 נקודות. מקומות שני - רביעי חילקו (לפי שובר שוויון) אלכס פיש, לאוניד בבצ'וק ומריו רויסמן עם 5 נקודות. מקומות חמישי-שישי חילקו יוסי ראיקו ולידן שיינקמן עם 4,5 נקודות.


בטקס הסיום בנו של אליהו, דוד לבנט, נשא דברים לזכרו של אביו וציין את חשיבותה של התחרות כהמשך מפעלו של אליהו. לאחר מכן דוד לבנט ואילנה דוד חילקו גביעים ופרסים כספיים לזוכים במקומות הראשונים ובקטגוריות שונות בשתי התחרויות.

תמונות: ד''ר מרק ליפשיץ, ולנטין גוייכמן, מועדון השחמט באר שבע



תוצאות התחרות הראשית:

https://chess.org.il/Tournaments/TournamentPage.aspx?Id=31170

תוצאות התחרות המשנית:

https://chess.org.il/Tournaments/TournamentPage.aspx?Id=31171



כמו כן, אנו מביאים את דבריו המרגשים של ר"א אלון גרינפלד, מחניכיו הראשונים של אליהו לבנט:


אליהו

אליהו לבנט הלך לעולמו בשנתו התשעים. הוא נולד כלאוניד אך כשעלה ארצה שינה את שמו לאליהו. איני יודע מדוע נבחר דווקא שם זה, אך הוא הלם אותו להפליא. כי אליהו היה איש של נסים. הנס הראשון היה ששרד את המצור הנוראי על לנינגרד – ויצא שפוי. ילד בודד בן 14, עם קומץ חברים (ביניהם ויקטור קורצ'נוי), שנאלץ להסתדר לבד ברעב ומחסור קיצוניים. אליהו היה גיבור – כל מי ששרד את המצור היה גיבור או פושע, או שניהם יחד. ואליהו היה איש ישר, שמעטים מאוד כמותו. מעולם לא ביקש לעצמו ותמיד נרתע מלבקש למועדון יותר ממה שחשב לראוי.

הנס השני היה עלייתו לישראל והקמת מועדון באר-שבע. קשה היום אף לדמיין אדם באמצע שנות הארבעים, עם משרה טובה, שם טוב ומעמד, המוותר על הכל, הולך אל הלא נודע ופותח פרק חדש בחייו כשהוא כמעט חסר כל. בבריה"מ היה לו כמעט הכל, חוץ מחופש, כשהגיע לישראל כמעט לא היה לו כלום, פרט לחופש. הוא היה חבר בהנהלת איגוד השחמט הסובייטי וכשהגיש בקשה לעלות לישראל הוא הוקע ע"י הממסד. אליהו סיפר שהשלטונות כתבו מכתב השמצה נגדו והכריחו את צמרת השחמט המקומית לחתום עליו (רק בוטביניק התחמק, בתואנה שהוא חותם רק על מכתבים שהוא עצמו כותב). בישראל הציע לו "מר שחמט" משה צ'רניאק לעבוד בתל-אביב. אליהו אמר לו שהוא מעדיף להתחיל מאפס, במקום ששם אין בכלל שחמט, למשל בבאר-שבע. הוא סיפר שצ'רניאק הזדעזע: הוא אמר שבבאר-שבע מצב השחמט הוא לא אפס, אלא מינוס... אליהו הגיע לבאר-שבע, הקים מועדון לתפארת ובתוך חמש שנים כבר זכתה הקבוצה הראשונה באליפות! אבל אני לא בטוח אם אליהו עצמו הופתע: הוא היה ציוני ברמ"ח אבריו והיה נחוש בדעתו להצליח ולמן יום עבודתו הראשון פתח במלאכתו החלוצית. שאול דודקוב, שגם הוא הלך מאתנו לפני ימים אחדים, אמר פעם שאם אליהו ייסע לאנטרקטיקה תהיה שם כעבור חודשים ספורים נבחרת של פינגווינים...

זכיתי להיות בקבוצת הילדים הראשונה שלימד. הוא לימד אותנו והראה משחקים, אבל בעיקר הקנה לנו אהבה עצומה לשחמט. אני זוכר שבאחת השנים הראשונות נתנו לו מתנת יום הולדת נוגעת ללב בתמימותה: מחברת בה כל אחד מאתנו ניתח שניים ממשחקיו. ואליהו שמח מאוד! זו היתה תקופה שונה – לא חשבנו אז על מד כושר ועל מה לקבל מהאיגוד; אבל אהבנו שח וההישגים הגיעו מהר מאוד.

בן גוריון של השחמט לא קפא על שמריו ותחת ניצוחו זכה המועדון בעשרות אליפויות וגביעים. למרבה הפלא אין תיעוד מדוייק של הזכיות אולם עדות לכך אפשר למצוא במספר הגביעים העצום שבמועדון. לפני שנים אליהו הלך לנגר ואמר לו שהוא צריך ארון גדול כי...יש לו הרבה מאוד גביעות. כמו כן ארגן אליהו תחרויות בינלאומיות רבות וגידל המון תלמידים, אחדים מהם מרמת מתחיל ועד לדרגת רב אמן. אבל תמיד הקפיד שהשחקנים יהיו קודם כל בני אדם. בהתאם לתפיסתו שכנע (לעיתים לא בקלות) את מיטב שחקני הנוער במועדון לשרת בצבא, גם בתקופה שהיו אלטרנטיבות אחרות. ובתמורה נתן אליהו את כל כולו לתלמידיו והיה לרבים מאתנו גם מדריך גם מחנך וגם אב שני. מאחורי תמונתו באתר האיגוד – בה הוא משחק נגד ילדון שכיום משחק בלוח השני של נבחרת ישראל – עומד סיפור אופייני. באחת מעונות הליגה היתה למיכאל רויז אפשרות להשיג ציון לרב אמן, בתנאי שיעשה תיקו בסיבוב האחרון נגד שחקן בדרגת רב אמן. דא עקא, שליריבה שלנו היה רב אמן אחד בלבד על הלוח הראשון והאפשרות היחידה להפגישם חייבה וירטואוזיות שהצריכה את אליהו עצמו לשחק בלוח האחרון. אליהו לא היסס, ולמרות שלא שיחק משחק תחרותי למעלה מעשרים שנה והפסדו היה מובן מאליו, הוא הקריב את עצמו ובזכות כך זכה רויז בציון הנכסף. אליהו ניהל את המועדון עד גיל 85 ומיותר לציין מה מעמדו של מועדון באר שבע על מפת השחמט הארצית והעולמית.

זכיתי שאליהו נכנס לחיי והשפיע עליהם מגיל צעיר. באר שבע זכתה שאליהו הגיע לעיר במיטב שנותיו ומרצו ובנה בה היכל שחמט. והשחמט הישראלי זכה שאליהו עלה ארצה ושינה כליל את פני השחמט במדינה.

אנחנו נפרדים מאליהו בעצב עמוק. אבל אליהו ימשיך להיות אתנו. כי כל מה שבאר שבע השיגה בשחמט מאז בואו, משיגה כעת ותשיג בעתיד - יישא את חותמו של אליהו לבנט.

אלון גרינפלד