אליפות ישראל בשח מהיר עד גיל 8






אליפות ישראל בשח מהיר עד גיל 8 

מאת אלמוג בורשטיין

אליפות ישראל בשח מהיר עד גיל 8 לשנת 2019 התקיימה ב-11 באפריל בכפר הירוק וכללה שתי תחרויות: אליפות הבנות (12 משתתפות ב-5 סיבובים שוויצריים) ואליפות הבנים (56 משתתפים ב-6 סיבובים שוויצריים ששימשה גם מוקדמות לגמר אליפות ישראל עד גיל 8 שהחל למחרת).

בתחרות הבנות ניצחה כצפוי ליאל לויטן ממועדון חיפה-נשר, שמד כושרה עלה בבירור על זה של יריבותיה. ליאל התפרסמה בשנה שעברה כאשר זכתה באליפות אירופה לבתי ספר לבנות עד גיל 7, אולם דרכה בתחרות זו לא הייתה קלה. כבר בסיבוב השני סיימה בתיקו עם אגם רום ממועדון הפועל פתח תקווה, השחקנית המפתיעה של התחרות, ובסיבוב השלישי עמדה רוב הזמן במצב נחות ורק לבסוף גברה על אמה צירקל ממועדון אשקלון. למרות זאת ליאל הגיעה לקו הגמר עם 4.5 נקודות מתוך 5. אגם השיגה תוצאה זהה, אך שובר השוויון (בוכהולץ) העניק את האליפות לליאל.

חמש שחקניות צברו 3 נקודות מתוך 5, והדירוג הפנימי הוכרע על ידי בוכהולץ. עמית ברוך ממועדון קריית אונו זכתה במקום השלישי ובגביע. במקומות הבאים ובמדליות זכו לפי הסדר: אמה צירקל, אבישג צוברי, יובל אושה-מרגולין ואמילי נודלמן.

תחרות הבנים החלה בהפתעה גדולה כאשר המדורג מס' 1 בן גילר ממועדון עירוני תל אביב הפסיד ללב לבדב ממועדון אשקלון. בן התאושש וניצח ביתר משחקיו, אך תוצאה של 5 מ-6 הספיקה לו רק למקום הרביעי. בן ויתר על מקומו בגמר, ובסופו של דבר כל מי שצבר 4.5 נקודות או יותר היה זכאי להירשם לגמר בקצב מלא (60+30) במבשרת ציון.

בסיבובים הבאים לא נרשמו הפתעות רבות למרות מאבקים מרתקים והפכפכים שחלקם הוכרעו בגלל פזיזות יתר עקב שני מסעים בלתי חוקיים של אותו שחקן, לפעמים בניגוד למצב על הלוח.

לאחר הסיבוב הרביעי התגבשה צמרת ברורה בראשות איתי כץ ממועדון ראשון לציון ועומרי ספיר ממועדון קריית אונו שצברו את מלוא 4 הנקודות. בין צוברי 3.5 נקודות בלט איתן הרכבי המפתיע ממועדון ראשון לציון (בעל מד כושר 1200). בסיבוב החמישי נפגשו המובילים לקרב צמוד ושקול. לקראת הסיום הסתמן יתרון לעומרי, אבל לבסוף איתי מצא דרך לחמוק מהפסד בעזרת פט. בסיבוב האחרון גברו איתי ועומרי על יריביהם והותירו אותם מחוץ למקומות העולים לגמר.

רק לאחר התרת שוויון נקודות נקבע כי אלוף ישראל בשח מהיר עד גיל 8 הוא איתי כץ וסגנו הוא עומרי ספיר, שניהם עם 5.5 נקודות מתוך 6. שני שחקנים הגיעו לתוצאה של 5 נקודות, והזוכה בגביע על המקום השלישי הוא עילי זקין ממועדון נס ציונה שהקדים בשובר שוויון את בן גילר.

שלושת השחקנים שצברו 4.5 נקודות התנחמו בכרטיס לגמר אליפות ישראל: אשד פרצ'נוק ממועדון קריית אונו, איתן הרכבי ודניאל בילגוראי, שניהם ממועדון ראשון לציון.

התחרויות נוהלו על ידי צוות השופטים אלמוג בורשטיין ורם סופר בסיוע עוזר השופט גנאדי בירגר. השופטים הקפידו על עמידה בלוח הזמנים ועל אי-כניסת צופים בעת המשחק שאפשרה תנאי משחק טובים. ההורים הרבים והמאמנים התכנסו בלובי שליד אקדמית השחמט של הכפר הירוק ומשם עודדו את ילדיהם וחניכיהם.

סגן יושב ראש האיגוד ד"ר חגי פרנק כיבד בנוכחותו את טקס הסיום ונשא דברים לפני חלוקת הפרסים למצטיינים. חגי הדגיש בדבריו את חשיבות ההתמדה בשחמט. עבור חלק גדול מהמשתתפים זו הייתה אחת התחרויות הראשונות למד-כושר. סגן יו"ר האיגוד הדגיש כי אסור להתייאש מכישלונות רגעיים – חשוב להמשיך הלאה ולהתקדם. כך בסופו של דבר כל אחד יכול להגיע להישגים.

תוצאות האליפות הפתוחה:

https://chess.org.il/Tournaments/TournamentPage.aspx?Id=31268

תוצאות אליפות הבנות:

https://chess.org.il/Tournaments/TournamentPage.aspx?Id=31296