אור שתיל- סגנית אלופת אירופה

אור שתיל זכתה בסגנות אליפות אירופה. נתניה מתמרקת לקראת התחרות החזקה בתולדותיה. ילדים ונוער ישראלים ברוסיה וספר חדש על מיכאל טל עם היבט ישראלי.






 העיר ממאיה שברומניה אירחה עוד מהדורת ענק של אליפות אירופה לתלמידי בתי ספר גילאי 7- 17. 13 בנים ושתי בנות נמנו עם המשלחת הישראלית לאירוע. 

אור שתיל- חיוך מנצח (ידיעות אחרונות)

שתי הבנות היחידות במשלחת היו שלישית ורביעית בדירוג המוקדם של אליפות היבשת לבנות 9 שהשתתפו בה 24 ילדות מעשר מדינות. אור שתיל ממועדון אטיוד רמת-גן, אלופת ישראל לבנות 8 וחניכתו של ר"א ויטאלי גולוד, פתחה היטב עם שלושה ניצחונות על בנות מרומניה, רוסיה ואנגליה בטרם נבלמה בשני הפסדים ליריבות חזקות מגיאורגיה ואוקראינה (שסיימו ראשונה ורביעית) ותיקו עם בת המדינה המארחת. סיומת מצויינת בת 3 ניצחונות על יריבות מרומניה, מולדובה ואזרבייג'ן העניקה לה לבסוף את המדליה הנכספת והמוכספת. בתוך כך חלפה בסיבוב האחרון על פני יריבתה האזרית שהובילה עליה ערב הקרב בנקודה תמימה ונאלצה לבסוף להסתפק בארד. האלופה הטרייה היא המדורגת מספר אחת, הגיאורגית קסריה מגלאדזה.

 באותה קטגוריה צברה ליאל לויטן ממועדון חיפה והשכונות 4.5 נקודות. היא זכורה היטב מניצחונה בקטגוריית בנות ה-7 באליפות אירופה לתלמידי בתי הספר אשתקד בפולין.

בקטגוריות הבנים אמנם לא עלה בידי שחמטאינו הצעירים לחזור עם מדלייה בקצב הקלאסי, אך בכל זאת התברגו שניים מהם בעשירייה הראשונה: אלירן שילון –רהב בן השש פתח בסערה עם 5 נקודות בששת הסיבובים הראשונים של קטגוריית גילאי ה-7 אך נוצח בשלושת קרבותיו האחרונים והסתפק במקום השמיני. הוא מצא נחמת במדליית הזהב לבני גילו בתחרות הבזק. גיא לוין סיים חמישי בין בני ה-13 וזכה גם במדליית הכסף בקטגוריית בני גילו בתחרות הבזק. את הפרסים העניק למצטיינים נשיא איגוד השחמט האירופי רב האמן הגיאורגי זוראב אזמאיפרשווילי.

הרי תמונת ההישגים של הבנים במשלחת הישראלית:

 בנים 7: אלירן שילון-רהב 5; בנים 9: אורי טרגאן 5, דביר גלייזר, אורי רוטמן 3.5 כ"א; אדם לוין 2.5; בנימין בקר 2; בנים 11: לביא סרברו 3.5, קורן פרחוב 3; בנים 13: גיא לוין 6, ארתור גילב, אופיר שקד 3.5 כ"א; בנים 15: אדר גלייזר 4.5; בנים ובנות 17: לב שבצ'נקו 3.5.

נתניה נערכת לפסטיבל הבינלאומי

בנתניה נמשכות במלוא התנופה ההכנות לפסטיבל הבינלאומי, יוזמה משותפת של האיגוד הישראלי לשחמט ועיריית נתניה בתמכתו של איש העסקים והנדבן הנודע רומן אברמוביץ'. הפסטיבל יתקיים באולם האחמ"ים של אצטדיון הכדורגל העירוני.

בקטגוריית העל של הפסטיבל, המאסטרס, יתמודדו עשרה רבי אמנים על קרן פרסים בת מאה אלף דולר: חמשת טובי השחקנים בישראל וחמישה אורחים מצמרת השחמט העולמי, בתחרות ההזמנה החזקה ביותר שנערכה אי פעם

בישראל. עשרת הגדולים הם: 1.לינייר דומינגז פרז (ארה"ב) 2760 2.פטר סווידלר (רוסיה) 2737 3.דאניל דובוב (רוסיה) 2700 4.מקסים רודשטיין 2685 5.לוק מקשיין (אנגליה) 2688 6.תמיר נבאתי 2678 7. בוריס גלפנד 2700 8.פבל אליאנוב (אוקראינה) 2655. 9.יבגני פוסטני 2601 10. איליה סמירין 2594. מד-כושר ממוצע : 2680 קטגוריה 18. השופט הראשי הוא השופט הבינלאומי אלמוג בורשטיין.

לינייר דומינגז פרז מוביל את המאסטרס

התחרות הפתוחה החזקה ביותר שהתקיימה בישראל תצא אף היא לדרך בעוד 10 ימים באצטדיון העירוני. 142 שחקנים מהם 23 רבי אמנים, 13 אמנים בינלאומיים, 17 אמני פיד"ה ושתי אמניות פיד"ה יתמודדו על קרן פרסים בת 170 אלף ש"ח. חמישה מבין עשרת רבי האמנים המוליכים את הדירוג המוקדם הם אוקראינים.הנהי העשירייה הפותחת: 1. אנטון קורובוב 2687 2.יורי קוזובוב 2671 3.אלכסנדר מויסיינקו 2642 (שלושתם אוקראינה) 4.מירצ'ה-אמיליאן פרליגראס (רומניה) 2638 5.זכר יפימנקו (אוקראינה) 2632 6.מיכאל רויז (ישראל) 2603 7.אלכסנדר זובוב (אוקראינה) 2597 8.אלכסנדר הוזמן (ישראל) 2588 9. מיכאיל אנטיפוב 2582 (רוסיה) 10.ויקטור מיכלבסקי 2579 (ישראל) . בין המשתתפים גם אלופי ישראל המכהנים אלון גרינפלד ויוליה שווייגר וטובי שחקני הנוער של ישראל. השופט הראשי הוא השופט הבינלאומי ליאור גל. 

אלוף ישראל אלון גרינפלד


אלופת ישראל יוליה שוייגר

את רשימת המשתתפים המלאה אפשר לראות כאן:

http://chess-results.com/tnr436185.aspx?lan=1&art=0&flag=30

מנהלי הפסטיבל הם השופט הבינלאומי עמירם קפלן ורמי טל. המשחקים ישודרו באתר הרשמי של התחרות ובאתרי השחמט המובילים ברשת. מנהל האתר והשידורים הוא רב אמן אליק גרשון.

טקס הפתיחה ייערך באולם קבלות הפנים של האצטדיון העירוני ביום ראשון 23.6 במעמד ראשת עיריית נתניה הגב' מרים פאיירברג –איכר; נשיא הפיד"ה ארקדי דבורקוביץ'; השר להגנת הסביבה, ירושלים והמורשת זאב אלקין; ח"כ (האלוף במיל.) עוזי דיין; מנכ"ל הפועל יורם אורנשטיין; יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט משה שלו, מי שהיוזמה לאירוע וגיוס התקציב נזקפים במידה מכרעת לזכותו.

לטקס הוזמנו גם ותיקי התחרויות הבינלאומיות בנתניה בשנות השבעים והשמונים.

ואנחנו נשתדל להעניק לכם דיווח יומי על האתר הרשמי של התחרות.

ישראלים בתחרויות הצריח הלבן

התחרות הכל-רוסית הפתוחה לנבחרות בתי ספר, "הצריח הלבן", חגגה השנה את מהדורתה ה-50. שלב הגמר נערך שוב בעיר סוצ'י שלחופי הים השחור בראשית החודש, על ידי איגוד השחמט הרוסי בשיתוף משרד הספורט הממשלתי ונתמך גם בידי משרדי החינוך והמדע ושורה של ספונסורים. 106 נבחרות, לרבות 25 מחו"ל התמודדו בתשעה סיבובים שווייצריים.בכל קבוצה ארבעה שחקנים עד גיל 14, מהם לפחות נערה אחת. בשלבים המוקדמים של התחרות השתתפו יותר 50 אלף ילדי בתי הספר משמונים מחוזות המעצמה הרוסית, לרבות מבתי יתומים ופנימיות.

הצריח הלבן- מבט כללי

התוספת החגיגית לתחרות היובל היה דו-קרב בין נבחרות הילדים (שני בנים ושתי בנות) של רוסיה והודו שהתמודדו בשמונה סיבובי שח-קלאסי ובזק. הדו-קרב נסתיים בשוויון 40-40! הגביע הוענק לנבחרת הרוסית הודות לעליונותה המזערית בחלק הקלאסי של ההתמודדות.

המנצחת היתה נבחרת סנט פטרסבורג עם 26 נקודות מתוך 36 אפשריות, לפני נציגת מונגוליה 24.5, מחוזות נובוסיבירסק וסברדלובסק ונבחרת מוסקבה 23.5 כל-אחת. בין הקבוצות האירופיות בלטה ארמניה במקום ה-11 עם 22.5 נקודות. הפרס למנצחים: נסיעה לפסטיבל קאפ ד'אגד והתמודדות עם נבחרת ילדי בתי הספר של צרפת.

את ישראל ייצגה נבחרת בית הספר ידלין מראשון לציון, שסיימה שנייה במוקדמות תחרויות הצריח הלבן בישראל שנערכו במרץ השנה במועדון אטיוד רמת-גן, בהרכב יהונתן אזולאי, גיא טבאשי, נדב ספיר ותמר ברזובסקי. הקבוצה שדורגה במקום ה-95 בדירוג המוקדם סיימה במקום ה-85 עם 15.5 נקודות.

על המוקדמות בארץ אפשר לקרוא כאן:   https://www.chess.org.il/ContentPages/ContentPage.aspx?Id=2878

נבחרת בית הספר ידלין במוקדמות הצריח הלבן בישראל

ישראלים בחאנטי מאנסיסק 

בחאנטי מאנסיסק שברוסיה הסיבירית נערכה המהדורה החמישית של תחרות בינלאומית לילדים ולנוער –בנים ובנות .באירוע השתתפו גם 3 נערים ונערה אחת ממועדון באר-שבע. בתחרות הבנים נטלו חלק 112 שחמטאים צעירים מ-47 מדינות. המנצח היה הלטבי בן ה-15 דאנילס הורוברייס עם 9.5 נקודות ב-11 קרבות לפני מוחידין מדאמינוב (אוזבקיסטן) 9 ונורסולטן סקיבאייב (קירגיסטן) 8.5. רביעי סיים,הישראלי מקס ניימן עם 8 נקודות כמו ארבעת שותפיו להישג אך עם יתרון באיכות נקודותיו. עוד שני ישראלים השתתפו בקטגוריה זו: עדי יוסף אפרוימסקי דורג במקום ה-20 עם 7 נקודות; שי שטיימן במקום ה-28 עם 6.5 נקודות. התוצאות המלאות:

http://chess-results.com/tnr444976.aspx?lan=11&art=1&rd=11&fed=UZB&turdet=YES

באליפות הבנות השתתפו 31 שחקניות מ-31 מדינות. המנצחת היתה סברינה אברורובה בת 13 (טג'יקיסטן) עם 10.5 נקודות מ-11, לפני אמנית פיד"ה אומידה אומונובה (אוזבקיסטן) 10 ואזליה מירלאן (קירגיסטן) 9. הישראלית אלכסנדריה שימחייב דורגה במקום השביעי עם 6.5 נקודות.

הקוסם מריגה בשר ודם

סאלי לנדאו , ילידת ויטבסק (בלארוס) 1938 , שחקנית תאטרון וזמרת מחוננת, היתה רעייתו הראשונה של אלוף העולם השמיני מיכאיל טאל. השניים היו נשואים בין השנים 1959- 1970 בתקופה שראתה את שני הדו-קרבות שלו על אליפות העולם עם בוטוויניק ועוד כמה מהישגיו הבולטים.  לאחרונה ראתה אור בהוצאת Elk & Rubi המהדורה האנגלית של ספרה: 

Checkmate! : The Love Story of Mikhail Tal and Sally Landau

גרא הילד ואבא מישה

הסיפור המרתק של סאלי שפורסם תחילה ברוסיה ב-1998הוא סיפור זכרונותיה מן הרומן הגדול עם טאל, שעימו שמרה על יחסי ידידות קרובה גם לאחר גירושיהם ועד לפטירתו בשנת 1992. זהו סיפור מפורט של ניצחון וטרגדיה, אהבה, הורות, צער, קנאה , בגידה ונקמה. הוא מסופר על הרקע ההיסטורי והכלכלי של התקופה לרבות מלחמת העולם השניה, השחמט הסובייטי,החברה הריגאית הגבוהה וההגירה היהודית. הוא כולל תיאור מרתק של חיי המשפחה המסתוריים של טאל ומעוטר בתצלומים נדירים מן הארכיב הפרטי של סאלי לנדאו. אין בו אף קרב או דיאגרמה אך יש בו עוד נקודה ישראלית: בנם היחיד של טאל וסאלי , גרא, הוא רופא שיניים המתגורר בבאר-שבע וכתב פרק שלם ורחב יריעה בספר על יחסיו המורכבים עם אביו המפורסם. לשמו,אגב, אין שום קשר לשופט אהוד בן גרא (מספר שופטים בתנ"ך) אלא לשם הרוסי הנפוץ גאורגי.

ד"ר גרא טל כיום עם ר"א גנאדי סוסונקו

הרומן המרתק מומלץ לכל חובב שחמט ובמיוחד למעריציו של הקוסם מריגה, אולי השחקן הפופולארי ביותר בתולדות השחמט הן הודות לתחבולותיו המדהימות והן בזכות אישיותו הכובשת. כתבכם זוכר היטב את גלי האהדה שאפפו את טל בשהותו בארץ כמה חודשים לפני פטירתו עת תר, מאוחר מדי, אחר מזור למחלותיו הקשות ועדיין היטיב לשחק ולהקסים את אוהדיו בסידרת תחרויות הבזק שנערכו לכבודו ובהשתתפותו.

 עכשיו רואה אור הספר של סאלי לנדאו אור חדש באנגלית בהוצאת אלק ורובי המפרסמת ספרי שחמט רבים. המתרגם והמו"ל אילן רובין, שגם לו יש שורשים ישראלים , רואה בעבודתו על הספר את אחת מהתנסויותיו הרגשיות המטלטלות ביותר.

הקוסם מריגה וסאלי לנדאו על עטיפת הספר

צילומים: אתרים רשמיים, פייסבוק, אילן רובין, ארכיב סאלי לנדאו, דורית וולפוביץ' ריטבו.