ישראלים על הצוק

משלחת ישראלית בתחרות הפתוחה החזקה בעולם. העילית הישראלית בליגה הצ'כית. הסניף הישראלי של תחרות פתרונים סימולטנית רבת זרועות ועוד.






בגיברלטר ננעלה התחרות המסורתית הפתוחה והחזקה ב- 5 קטגוריות. בתחרות הראשית התמודדו ב-10 סיבובים שווייצריים 250 שחקנים מ-55 פדרציות, מהם לא פחות מ-85 רבי אמנים, 12 רב אמניות, 62 אמנים בינלאומיים ו-14 אמניות בינלאומיות. שבעה רבי אמנים חלקו בבכורת התחרות: אנדריי יסיפנקו, דאניל יופה, דויד פרוויאן (שלושתם רוסיה), וואנג האו (סין), מקסים ואשייר-לגראנד (צרפת), דויד נווארה (צ'כיה) ומוסטפה אילמז (תורכיה) 7.5 נקודות כל אחד; 16 רבי אמנים חלקו את המקום השמיני עם 7 נקודות כל אחד ובהם חברי מועדון ה-2700+ וסלין טופאלוב (בולגריה), לים לה-קוואנג (ויטנאם) ומיכאל אדמס (אנגליה) וגם הנער האירני פראהאם מגשודלו וילד הפלא ההודי ר. פראגאנאנדהא. פרוויאן, מס' 22 בדירוג המוקדם, הוכתר כמנצח הרשמי לאחר שגבר על יסיפנקו ועל וואנג האו בפליי אוף.

טל בראון

התחרות מיטיבה מסורתית גם עם שחמט הנשים ומושכת אליה שחקניות על רבות. השחמטאיות המצטיינות היו השנה רבות האמן טאן ג'ונגי (סין) 7 ; ליי טינג'ייה (סין) 6.5 ; פיה קרמלינג (שוודיה) , אנה מוזיצ'וק (אוקראינה), אנטואנטה סטפנובה (בולגריה) ואב"ל ללה יואחישווילי (גיאורגיה) ואליזבט פהץ (גרמניה) 6 כל אחת.

גבריאל פלום בדרך לתיקו מכובד עם המדורג שני מקסים ואשייה-לגראב

6 ישראלים נמנו עם המשתתפים: המצטיין שבהם היה ר"א טל בראון אשר צבר 6.5 נקודות מול 2 רבי אמנים, 6 אמנים בינלאומיים ושני אמני פיד"ה. את הפסדו היחיד נחל בסיבוב השלישי מול ואשייר-לגראב. האמן הבינלאומי הישראלי- צרפתי גבריאל פלום סיים עם 6 נקודות מול 5 רבי אמנים ו-3 אמנים בינלאומיים ורב אמנית אחת. את צמד הפסדיו נחל מול ההודים אדהיבן וססיקיראן. ר"א אורי קובו לעומת זאת התמודד מול לא פחות משמונה מעמיתיו לתואר וצבר 5 נקודות לרבות הנקודה הטכנית בסיבוב השני מול האירני פוייה (פ' דגושה אבל ההתנהגות עם פ' רפויה ) עידני. כל השלושה צלחו את התחרות עם מאזן מד-כושר חד ספרתי חיובי.

בקטגוריה הראשית נטלו חלק גם 3 שחקני מועדון כפר-סבא: יאיר יודקובסקי 4.5; אב"ל אהוד שחר 4 נקודות ללא תיקו; גם אודי וייסבוך צבר 4 נקודות.

בפסטיבל נערכו גם שתי תחרויות מישנה בנות 5 סיבובים כל אחת. עמירם קפלן, יו"ר מועדון כפר-סבא, היה הישראלי היחיד שהשתתף בהן- ובשתיהן. באחת צבר 2 נקודות ובאחרת -1.5.

ישראלים בליגות האירופיות

באקסטרה ליגה הצ'כית החזקה נערכו בסוף השבוע האחרון עוד שני סיבובים בהם שותפו גם 3 רבי אמנים ישראלים. מועדון דוראס גבר בסיבוב החמישי על מועדון זיקודה טורנוב בשיעור 5: 3. בלוח הראשון נפרד מקסים רודשטיין מטורנוב בתיקו מר"א ולנטין דראגנב. מורבסקה סלאביה מן העיר ברנו סיימה בתיקו 4:4 את מפגשה מול גאסקו פרדוביצה. על הלוח הראשון נרשמה הופעת בכורה בשורות ברנו של בוריס גלפנד אשר נפרד בתיקו מר"א סרגיי מובססיאן. נאד-לאבם הפסידה 3.5: 4.5 לפרידק-מיסטק. על הלוח הראשון סיים תמיר נבאתי בתיקו את משחקו עם ר"א אנטון קורובוב.

בסיבוב השישי גברה זיקודה טורנוב על ברנו 4.5: 3.5. על הלוח הראשון נסתיים בתיקו ה"דרבי" בין רודשטיין לגלפנד. נאד לאבם גברה על סלאביה קרומריז 5.5: 2.5. נבאתי ניצח על הלוח הראשון את ר"א לאסלו גונדה.

בתום הסיבוב השישי הוסיפה לצעוד בראש נבחרת המועדון "שאחובי נובובורסקי" מן העיר נובי בור, אשר גברה על כל 6 יריבותיה ולה 18 נקודות קבוצתיות, לפני גאסקו פרדוביצה 13. כל שלוש הקבוצות שלהן ישראלי בלוח הראשון, נמנות עם 5 חולקות המקום השלישי- 10 נקודות קבוצתיות לכל אחת.

יבגני פוסטני משחק גם בליגה הבלגית הראשונה בקבוצה האלופה וירצפלד 1. בשבת האחרונה היה שותף, לראשונה העונה, בסיבוב השביעי לניצחון קבוצתו בשיעור 7: 1 על KBSK. יבגני ניצח על הלוח הרביעי את אב"ל טיבו מנהאוט.                                  

בתום הסיבוב השביעי מוליכה בראש הליגה הראשונה וירצפלד 1 עם 13 נקודות קבוצתיות (6 ניצחונות ותיקו אחד) לפני רוי לופז גנט 12 ואשיקייה מוסאן 11.                                                     

סימולטן חובק עולם

תחרות הפתרונים הבינלאומית הסימולטנית נערכה זו הפעם ה-16על-ידי האיגוד העולמי לקומפוזיציה שחמטית ביום ראשון האחרון של חודש ינואר. 898 פותרים התמודדו בו זמנית ב-3 רמות קושי מול 2 סדרות בנות 6 בעיות וסיומים כל אחת (ושעתיים לכל אחת עם הפסקה בת שעה בין המחזורים) ב- 42 מקומות שונים ברחבי העולם. עם המשתתפים נמנו גם רבים מטובי הפותרים בעולם ולמרות זאת נסתיים האירוע בניצחונו הסנסציוני של פותר גרמני פחות ידוע ונטול תואר בינלאומי בשם אולריך פויגט אשר זכה במירב 60 הנקודות (5 נקודות הוענקו לכל פתרון מלא)ונזקק ל-232 מתוך 240 הדקות שהוקצבו למשימה. המנצח היה היחיד שפתר במלואן את כל 12 הבעיות והותיר מאחוריו את ר"א קספר פיורון (פולין) 58.75 הנושא בתואר הרם הן בפתרון בעיות והן במשחק ואת אב"ל יבגני ויקטורוב (רוסיה) 58 נקודות. עוד בחמישייה הראשונה סיימו רבי האמנים ג'והן נאן (בריטניה) 57.75 ואדי ון-בירס (בלגיה) 56.75. אלוף העולם הנוכחי , הפולני ר"א פיוטר גורסקי הסתפק במקום ה-13 עם 51.75 נקודות ואלוף אירופה, הנער הרוסי בן ה-16 דנילה פבלוב סיים במקום ה-16 עם 50.50 נקודות.

הבית החזק ביותר היה שוב זה של פוג'אירה סיטי בירת האמירות הערבית פוג'אירה. המארגנים הנלהבים הזמינו לאירוע את נבחרות פולין (אלופת העולם) ורוסיה (אלופת אירופה) וגם שורה של רבי אמנים מן המשחק התחרותי החסרים מד כושר של פותרים כמו שחקן החיזוק של אשדוד, האוקראיני ר"א אלכסנדר מוייסנקו וגם בכיר השחמטאים המצריים ר"א אמין באסם.

  http://solving.matplus.net/isca?st=0&c=0&l=12

מתאווררים עם שחמט קונבנציונלי. בלוח הקדמי אמין באסם מול קספר פיורון. שני משמאל: אלכסנדר מויססנקו 

השלוחה הישראלית של האירוע התארחה שוב באכסנייה מסבירת הפנים של מועדון השחמט של קריית –אונו בניצוחו של פז עינת, יו"ר האיגודה ישראלי לקומפוזיציה שחמטית. המנצח בקטגוריה הראשית (11 פותרים) היה א"פ עומר פרידלנד אשר "ניצל" את מגרשו הביתי במשחק כדי לצבור 48.50 נקודות ב-97 דקות ולהקדים את חברי הנבחרת ר"א עפר קומאי 47.50 ולב גלאנצשפיגל 47., אורי טייכמן 43.75 ור"א רם סופר 41.50. בקטגוריית המשנה התמודדו 17 פותרים והמנצח היה נרי שטרסמן עם 36 נקודות, לפני דויד שטרן 27.50 וארז אינצ'י 25. בקטגוריה השלישית לפותרים צעירים בראשית דרכם, הפתיע יפתח פאוסט כשפתר את כל שש הבעיות בהופעת בכורה וסיים ראשון עם 30 נקודות, לפני יונתן בייטנר 25 ודויד עידן 24. בהופעת בכורה של פותרת בתולדות הבית הישראלי של המפעל, סיימה כאן במקום החמישי ווארי בזאבלוק עם 20 נקודות. כל הפותרים החדשים קיבלו כשי ספרי הדרכה לפתרון בעיות. פז עינת מתכנן קטגוריית פותרים צעירים גם באליפות הארץ לפתרון בעיות כבר בקיץ הקרוב.

את התוצאות המלאות בכל 42 הבתים אפשר לראות כאן:

 http://solving.matplus.net/isca?fbclid=IwAR1NudmnVJVwZo_qt2DG05qkYtM8VUCTOxp6FjG8nZ-F4kSJos_dHihCCj0

השלוחה הישראלית בקריית אונו בפעולה

"רגלי הזהב" גם לישראלי!

בראשית דצמבר סיפרנו כאן ממש בקצרה על המהדורה הראשונה של הענקת עיטור "רגלי הזהב" על-ידי איגוד השחמט האירופי לשורה של אישים בולטים בהיבטים מגוונים של משחק שחמט ושל תרבות השחמט. הפרסים הוענקו בטקס רב רושם שנערך בהוטל דה פאריס המרהיב במונטה קרלו בירת מונקו. למונקו מסורת שחמט עשירה החל בתחרויות האגדיות בראשית המאה ה-20 וכלה בתחרויות העל מלודי אמבר. הזכרנו בשעתו את הפרס החדש כיוון שקדם למשחק הסימולטני של גארי קספארוב, אחד מזוכי העיטור היוקרתי, מול שורה של שחקני נוער מצטיינים ובהם גם הישראלי הצעיר רוי וגמן שנתן לקספארוב "פייט" ראוי שזכה למחמאות מפי האלוף.

נודה על האמת , עד אשר לא קראנו השבוע את המאמר המחכים של אלמוג בורשטיין , נציג ישראל באיגוד האירופי, באתר האיגוד שלנו, לא היה לנו צל של מושג כי עם הזוכים המאושרים בפרס"רגלי הזהב" נמנה גם סופר ישראלי! זהו רובן דויד גונזאלס גאלייגו , תושב אשקלון, היחיד בן הזוכים בו לא פגשנו מעולם ואשר "רגלי הזהב" הוענק לו הודות לספרו "שחמט". על האיש, סיפור חייו המדהים והספר שזיכה אותו בפרס, אתם יכולים ללמוד מן הכתבה המדוברת של אלמוג

מה שלא תמצאו שם ואנחנו שמחים להוסיף, אמנם באיחור-מה, הן שתי תמונות מן האירוע:                               

עומדים מימין לשמאל: אלכסנדר קוסטייב, שחמט בבתי הספר; דירק-יאן ון חויזנדאם עורך כתב העת "ניו אין צ'ס"; השופט הבינלאומי ההולנדי חרט חייסן; אלוף העולם ה-13 גארי

קספארוב ; העיתונאי הספרדי לאונצו גרסיה; השחמטאית הגדולה בהסטוריה, ההונגריה יהודית פולגר; המארגן ההולנדי בסל קוק; אנו, אחותו של הסופר רובן גאלגו; הגרמני פרדריק פרידל, מייסד הצ'ייסבס;

יושבים: אלופות העולם הגיאורגיות נונה גפרינדשווילי ומאיה צ'יבורדנידזה והסופר הישראלי רובן דויד גונזאלס-גאלגו. בחזית על הרצפה: יו"ר איגוד השחמט האירופי, הגיאורגי ר"א זוראב אזמאיפרשווילי, יוזם הפרס.

מנחה הטקס היה (לא בתמונה) רב האמן והפרשן האמריקני הנודע מוריס אשלי. 


רובן דויד גונזאלס גאלגו ,אחותו אנו ופרס רגלי הזהב בטקס במונקו


והנה גם סרטון קצרצר ושובה עין מן הערב המיוחד במינו: 

עוד תמונות תוכלו למצוא בדף הפייסבוק של טקס פרס רגלי הזהב:

https://www.facebook.com/EuropeanGoldenPawn/photos/prize-of-the-european-golden-pawn-award-ceremony-with-the-initiative-of-the-euro/149555806403824/

וגם כתבה בעיתון " הארץ" באנגלית על האיש וסיפור חייו:

https://www.haaretz.com/israel-news/.premium.MAGAZINE-the-incredible-survival-story-of-russian-author-ruben-gonzalez-gallego-1.6636313


רוי בתחרות אמנים

    עוד בצ'כיה: במוקד המהדורה ה-19 של פסטיבל מריאנבאד (צ'כיה) עמדו תחרויות סגורות להשגת ציונים לתארים בינלאומיים. בתחרות רבי האמנים ניצח רב האמן הקובני לואיס ארנסטו קווסאדה עם 7 מ-9 ללא הפסד, לפני ר"א אנדריי קובאלב 6.5. בחזקה משתי תחרויות האמנים ניצח הפולני ר"א מירוסלאב גרבארצ'יק עם 6.5 מ-9, לפני הצ'כי אב"ל יאן מיכאלק 5.5. בקטגוריה זו השתתף גם הנער הישראלי רוי וגמן בן 11 וחילק את המקומות שישי –שמיני עם 4 נקודות. בין השאר גבר על שני אמני פיד"ה ונפרד בתיקו מן האמן הבינלאומי הגרמני סבסטיאן פלישקי.


רוי וגמן במריאנבאד

וייק אן זה המהדורה ה-82 של ה"ווימבלדון של השחמט" בעיירת החוף ההולנדית נסתיימה בניצחון בכורה ב"מאסטרס" של האמריקני ר"א פביאנו קרואנה עם 10 מ-13, 2 נקודות תמימות לפני הדולק אחריו, אלוף העולם הנורווגי מגנוס קארלסן. קטגוריית המאסטרס בפסטיבל הענק הבליטה גם את סיפורו המיוחד במינו של נער הפלא האירני, המתגורר עם משפחתו בצרפת, ר"א עלירזא פירוזיה בן ה-16, אשר הוביל את הדירוג בשלב המוקדם של תחרות העל תחת דגל הפיד"ה. הפסטיבל כלל גם תחרות משנה חזקה וכן עשרות תחרויות חובבים בנות 10 משתתפים אבל דומה שבין כל משתתפיו ואורחיו היה רק ישראלי אחד-כתבכם המשוטט, אשר בצד עבודתו העיתונאית, השתתף גם בשני מפגנים סימולטניים המוני של אמנים מול ילדי בתי הספר באיזור. לצערי נאלצתי לפרוש מתחרות העשירייה מטעמי בריאות, לא לפני שהגנתי על תוארי מאשתקד כאלוף הבזק בין העיתונאים עם 8.5 מ-9 מול הרכב לא חזק במיוחד.

צילומים: פז עינת, אתרים רשמיים, פייסבוק.