תואר שני לויקטור ויוליה

בצל הקורונה נסתיימו בחיפה אליפויות ישראל בניצחונותיהם של ויקטור מיכלבסקי ויוליה שוויגר






אליפויות ישראל ננעלו אמש במלון לאונרדו פלאזה בחיפה בטקס סיום חגיגי במעמד ראשת העיר המארחת ד"ר עינת קליש-רותם, נשיא איגוד השחמט השופט תאודור אור וכן בכירי הגופים שתמכו וסייעו לארגון האירוע: רשות הספורט, מפעל הפיס ועיריית חיפה. את איגוד השחמט ייצגו גם היו"ר ד"ר צביקה ברקאי והמנכ"ל גיל בורוחובסקי. האלופים הטריים הודו במילים חמות לכל הגורמים שאפשרו את קיומה של אליפות חיה ויפה בתנאים מעולים למרות המצב. קרן הפרסים באליפויות עמדה על 100 אלף ש"ח והפרס הראשון בתחרות הפתוחה על 20 אלף ש"ח. 
32 שחמטאים, מהם 10 רבי אמנים ו-6 אמנים בינלאומיים התמודדו ב-9 סיבובים שוייצריים במהדורה ה-40 של התחרות הפתוחה. גם שתי חברות נבחרת הנשים, רב אמנית מרסל אפרוימסקי והאמנית הבינלאומית מיכל להב נמנו הפעם עם המשתתפים .המנצח היה רב האמן ויקטור מיכלבסקי, היחיד שצלח את האירוע ללא הפסד וצבר 7 נקודות, חצי נקודה לפני שני סגניו. לאחר פתיחה איטית בת 2.5 נקודות בארבעת הסיבובים הראשונים, ניצח ויקטור בארבעה משחקים רצופים לרבות את המוליכים בראש תמיר נבאתי ואביטל בורוחובסקי, וקינח בתיקו מול אורי קובו כדי ליטול בגיל 48 תואר אליפות שני.  

גביעי ענק למנצחי התחרות הפתוחה: מימין לשמאל: ראשת העיר חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם ; יו"ר האיגוד ד"ר צביקה ברקאי ; עידו גורשטיין, ויקטור מיכלבסקי, תמיר נבאתי

את ההפתעה הנעימה ביותר של האליפות סיפק עידו גורשטיין בן ה-18,חבר מועדון כפר סבא, שנטל את מדליית הכסף לפני, בין השאר, 9 רבי אמנים ו-6 אמנים בינלאומיים! עידו הוא רשמית עדיין אמן פיד"ה אבל השלים כבר קודם לתחרות את חובותיו לתואר אמן בינלאומי. באליפות גבר בין השאר על רבי האמנים פוסטני ונבאתי ונחל רק הפסד בודד מול בורוחובסקי. בסיבוב האחרון התמודד עם ותיק המשתתפים נתן בירנבוים לא רק על הסגנות כי אם גם על ציון לתואר רב אמן וזכה בכל הקופה!

תמיר נבאתי (בן 29),שחקן מועדון באר-שבע, אלוף עבר וראשון בדירוג המוקדם, היה פייבוריט טבעי לאחר 3 ניצחונות בפתיחה. בסיבוב הרביעי נוצח בידי גורשטיין אבל חזר וחלק שוב את ראשות הדירוג בתום הסיבוב השישי. הפסד הבזק בסיבוב השביעי למיכלבסקי סתם למעשה את הגולל על סיכוייו לתואר אליפות שני ואילצו להתנחם במדליית הארד.

אביטל בורוחובסקי, שחקן מועדון כפר סבא, היה בשלבי ההכרעה בחבורה המובילה וסיים במקום הרביעי המכובד לאחר שבסיבוב האחרון גבר על יבגני פוסטני -תשורה נאה ליום הולדתוה-24!

הקהל חוזר למגרשים וצופה ברוב עניין בקרב בין פוסטני לבורוחובסקי

הדירוג הסופי: ר"א ויקטור מיכלבסקי 7, א"פ עידו גורשטיין ור"א תמיר נבאתי 6.5 כל אחד; ר"א אביטל בורוחובסקי ור"א אורי קובו 6 כל-אחד; אב"לנתן בירנבוים,אב"ל דויד גורודצקי, אב"ל יאיר פרחוב ור"א איליה סמירין 5.5 כל אחד; א"פ אסיף סולומון, ר"א יבגני פוסטני , א"פ ארז קופרווסר, ר"א ניצן שטיינברג, א"פ אורי כוכבי 5 כל אחד; א"פ ישעיהו צדקיה, א"פ יהלי סוקולובסקי,  ר"א גד רכליס, א"פ ינאי בן-ארי 4.5 כל-אחד; אב"ל איתן רוזן, ר"א מרסל אפרוימסקי,אוהד קראוס, א"פ ניסים איליאגוייב, ר"א יהודה גרינפלד, ר"א סמן דבויריס, אב"ל מיכל להב 4 כל אחד ואחת; אב"ל עידו בן-ארצי, אב"ל טל חיימוביץ', א"פ בני אייזנברג 3.5 כל אחד ואחת; א"פ יותם שוחט ונדב פרנס 3 כל אחד; קיריל כץ 2.5, יגור סטוליארסקי 0. ניהלו את התחרות השופט הבינלאומי אלמוג בורשטיין וסגנו השופט עודד רוס אשר גם דאג לשידורים החיים באתרים המובילים במרשתת. סייעו בהכנות כל צוות עובדי משרד איגוד השחמט והשופט הבינלאומי אלון כהן.

בנוסף לגורשטיין רשמו ציון לתואר אמן בנלאומי גם אסיף סולומון, ארז קופרווסר וישעיהו צדקיה.

ויקטור מיכלבסקי נולד ב-1972 בעיר גומל בבלארוס הוא עלה לישראל עם הוריו ועם אחיו הבכור ומאמנו הראשון, האמן הבינלאומי אלכס מיכלבסקי,בהיותו בן 19 הוא נשוי ואב לשלושה, שחקן ומאמן שחמט במקצועו, המתגורר בבאר-שבע וחבר במועדון העירוני שם הנושא את שמו של מנהלו המיתולוגי אליהו לבנט ז"ל. התואר רב אמן הוענק לו בשנת 1996 וכאלוף ישראל (וגם אלוף ישראל בבזק) הוכתר לראשונה בשנת 2014 בהיותו בן 42. היה חבר הנבחרת הלאומית ב-אולימפיאדות טורינו 2006 וחאנטי-מאנסיסק 2010.

המאבק על הציון לתואר רב אמן 

יוליה שווייגר – אלופת הנשים

ניצחונה של יוליה שווייגר באליפות הנשים לא היה בגדר הפתעה לאחר שאף אחת מחברותיה לנבחרת הלאומית לא היתה שם כדי להוות איום רציני על תוארה ועל פער של כ-250 נקודות מד-כושר בינה לבין הדולקות בעקבותיה. נדיה רפרון ממועדון ראשון לציון והנערה מישל קטקוב ממועדון "צפריר" רחובותהיו ראויות אף הן למדליות . האחרונה היתה היחידה להפתיע, בסיבוב השלישי, את האלופה בדרכה אל התואר. 

הוקרה למנצחות. על הפודיום מימין לשמאל : נדייז'דה רפרון, יוליה שווייגר ומישל קטקוב

הדירוג הסופי: יוליה שוייגר 8 ; נדיה רפרון 6 ; מישל קטקוב ועדי פדרובסקי 5.5 כל אחת; נוגה אוריין, דנה כוכבי ומרינה ליאן 5 כל אחת ; נועם גדסי 4.5, אלינה גולוצ'נסקאייה 4 ; שלומית ורדי ואביטל חייטוביץ' 3.5; רונית לויטן 3; אלכסנדרה אלכסנדרוב 2.5 כל אחת; ליאד שאול זיידנר 1.5.

האלופה הטרייה נולדה בויניצה שבאוקראינה בשנת 1994 ועלתה לישראל בגיל 14 במסגרת תוכנית נעל"ה. כמו אלוף הגברים גם היא חברה במועדון באר-שבע למן עלייתה (מאמנה היה ר"א מרק צייטלין). מאז 2012 היא חברת הנבחרת האולימפית של ישראל ומאז 2016 על הלוח הראשון שלה. שופטת התחרות היתה האמנית הבינלאומית אילנה דויד, בעצמה אלופת ישראל לשנת 1980 וכיום מנהלת מועדון באר-שבע, שזכה להצלחה מרשימה בשתי האליפויות.הפתיעו לטובה שלוש צעירות המשתתפות, כולן עדיין לא בנות 14: נגה אורין מחיפה (ששיחקה כבר בגמר הקודם בהיותה בת 11), דנה כוכבי מרמת גן (שאחיה אורי רשם הופעת בכורה מוצלחת בגמר הפתוח) ונועם גדסי מכפר סבא

שיא ישראלי חדש!

שיא מיוחד במינו נקבע בסיבוב האחרון של התחרות הפתוחה. הקרב בין איתן רוזן, צעיר האמנים הבינלאומיים, לרב אמנית מרסל אפרוימסקי ,ראשונה בדירוג הנשים בישראל, ארך 233 מסעים, נמשך שבע וחצי שעות ונסתיים שעה ארוכה לאחר תום טקס חלוקת הפרסים! זהו, ככל הידוע, הקרב הרשמי בקצב קלאסי הארוך ביותר שנערך בישראל אי פעם, וקרוב לודאי גם הקרב השלישי באורכו בדברי ימי השחמט התחרותי. שני הקרבות הארוכים ביותר בקצב קלאסי הם: 1) איבן ניקוליץ'- גוראן ארסוביץ', בלגרד 17 בפברואר 1989 (269 מסעים 20 שעות. תיקו). 2) אלכסנדר דאנין- סרגיי אזארוב, האקסטרה ליגה הצ'כית, 15 באפריל 2016 .הלבן זכה. 239 מסעים. היה גם קרב נוסף, לורן פרסינה- אלכסנדרה קוסטניוק, וילאנדרי 2007 שארך 237 מסעים ונסתיים בניצחונה של אלופת העולם לשעבר, אבל הוא נערך בקצב מהיר! בכל שלושת הקרבות הללו היה מעורב סיום של צריח ורץ מול צריח. אפשר לראות אותם כאן:

https://www.chess.com/article/view/the-4-longest-chess-games-in-history#danin-azarov

השיא הישראלי הקודם נקבע בקרב יעקב משיאן – ידעאל סטפק , חצי גמר אליפות ישראל , תל-אביב 1980, אשר ארך 193 מסעים נמשך 24 שעות ו-30 דקות ונסתיים בניצחונו של סטפק שהעפיל לגמר. כותב שורות אלו, שהשתתף גם הוא בתחרות, נכח בשעתו בכל המשכיו המסוייטים של סיום המלכות אשר היה בו כדי להעלות גם אותו עצמו לגמר במקרה שמשיאן לא היה מפסיד! לסאגה הזאת היה בכל זאת סיום שמח כאשר בעקבות ויתורם של כמה מוזמנים גם משיאן וגם כתבכם השתתפו בסופו של דבר בגמר!

https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1297307

הקרב משיאן- סטפק שבר בשני מסעים שיא קודם בן 30 שנה בו היה מעורב שחקן ישראלי.היה זה הקרב הרמן פילניק- משה צ'רניאק מתחרות מר דל פלאטה,1950 אשר נסתיים בתיקו לאחר 191 מסעים בסיום של צריח ורץ מול צריח! גם הקרב הזה נערך בכמה המשכים, בתום הסיבובים הבאים וכעדות צ'רניאק עצמו הרס לו את כל התחרות...

https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1533183


איתן רוזן במהלך הקרב הארוך ביותר מול מרסל אפרוימסקי. 

כבוד השופטים אלמוג בורשטיין ועודד רוס בפעולה

צילומים: דורית ריטבו- וולפוביץ