מהבירה לבירה

קבוצת מועדון השחמט באר שבע א' ע''ש אליהו לבנט, נציגת בירת הנגב, זכתה בגביע המדינה לשנת 2021, ובכך השלימה דאבל מרשים.






גביע המדינה לקבוצות התקיים ביום שישי ה-26.11.2021 ,כ"ב בכסלו התשפ"ב, באולם האירועים בבית שמואל בבירה ירושלים. האולם המרהיב והמרווח ממוקם כמה מאות מטרים מהעיר העתיקה, כפי שניתן לראות בנוף המרפסת בתמונת השער, ומשמש כמתחם ירושלמי יפהפה וייחודי לחינוך, תרבות והארחה. אווירת הגביע היא אווירה ייחודית בשחמט הישראלי, שכן לרב מדובר באירוע השחמט הגדול בישראל המרכז כמעט 200 שחקנים ישראלים באותו יום, לתחרות דינאמית ומעניינת, בו קבוצות הליגה הלאומית נלחמות על הפודיום, וקבוצות הליגה הארצית מנסות להפתיע את הבכירות ולהתברג בצמרת.

אולם בית שמואל

בנוסף לכך, זאת היתה הרגשה נעימה (ומוזרה בו זמנית) לחזור לפעילות תוססת, מאז שהגבלות הקורונה נכנסו לתוקף ובעצם לא אפשרו את קיום הגביע בשנת 2020.בטקס הפתיחה, נכח אורח מיוחד, השר לבינוי והשיכון זאב אלקין, אשר תומך בענף השחמט כבר שנים רבות. השר בירך את המשתתפים והביע את תמיכתו בחזרה לשגרה ולפעילות הרחבה שהאיגוד מקיים.

השר אלקין מעניק מגן לקבוצות המצטיינות בליגה 

יו"ר איגוד השחמט צביקה ברקאי, העניק לכבוד השר מגן הוקרה, והביע את הערכתו העמוקה לתמיכתו של השר בענף. לאחר הטקס, השר אלקין לא מיהר לעזוב את המקום. גלו בהמשך הכתבה מה קרה.

מתח בדוחק זמן במשחקו של יאיר בודנשטיין (קרית אונו) רגע לפני התיקו מול רן שבתאי (ת"א) 

לתחרות נרשמו 32 קבוצות, אשר התחרו ב-5 סיבובים שוויצרים, ב-5 לוחות לקבוצה, בקצב של 15 דקות ותוספת 5 שניות למסע. קצב המשחקים קוצר מ-20 דקות ל-15 בעקבות כניסת השבת המוקדמת, שכן בימים כתיקונם הגביע מתרחש בקיץ, בה השקיעה מאוחרת יותר. לשחקנים היתה סיבה נוספת למהר, והיא שריקת הפתיחה לדו-קרב אליפות העולם 2021!

נתוני המשתתפים היו מכובדים ביותר: סה"כ התייצבו לתחרות 22 רבי אמנים, מתוכם חמשת שחקני הנבחרת שזה עתה חזרו מאליפות אירופה: תמיר נבאתי, ויקטור מיכלבסקי ויבגני פוסטני (ב"ש), איליה סמירין (אשדוד) ואביטל בורוחובסקי (כפר סבא). כמו כן 25 אמנים בינלאומים ו-41 אמני פיד"ה לקחו חלק בתחרות.

אלופת הליגה העונה, באר שבע א' ע''ש אליהו לבנט, לא התקשתה במיוחד בגביע, וניצחה את כל משחקיה:

4.5-0.5 את ראשל"צ ע"ש דוגו פרידמן

3.5-1.5 את הפועל כפר סבא ב'

3.5-1.5 בדרבי מול מועדון השחמט באר שבע י"א

4.5-0.5 את מועדון אשדוד עילית (!)

3.0-2.0 את מכבי אטיוד ר"ג/גבעתיים על שם דב פורת א'

מצטיין הקבוצה היה תמיר נבאתי עם 4.5 מתוך 5 נק' ורמת ביצוע 2722, כולל ניצחון בשחור על חברו לנבחרת איליה סמירין, בדו-קרב בסיבוב הרביעי בו באר שבע הביסה בתוצאה 4.5-0.5 את יריבתה הקבועה בשנים האחרונות, אשדוד עילית.

אלפות המדינה השלימה דאבל בצורה משכנעת, וממשיכה להוכיח שהיא עדיין בירת השחמט בישראל, עם סגל המכיל את מיטב השחקנים בארץ. הקבוצה זוכה בפרס של 8000 ₪.

הרכב האלופה:

ר"א תמיר נבאתי

ר"א ויקטור מיכלבסקי

ר"א מיכאל רויז

ר"א יבגני פוסטני

ר"א ניצן שטיינברג

ר"א אלכסנדר חוזמן

ויקטור מיכלבסקי, אלוך הארץ המכהן, כתב בעמוד הפייסבוק שלו:

 "!A double for the Beer Sheva Chess Club and triple for myself”

ופרסם את תמונת השער בכתבה בה מופיעים מימין לשמאל:

מיכאל רויז, יבגני פוסטני, ויקטור מיכלבסקי, אלכסנדר חוזמן, אילנה דוד (מנהלת המועדון), תמיר נבאתי וניצן שטיינברג.

מיכלבסקי בפעולה

את מקומות 2-5 חילקו 4 קבוצות אשר צברו 4 ניצחונות והפסד קבוצתי:

שתי הכפר סבאיות סיימו במקומות 2 ו-4. בהחלט הישג מרשים עבור המועדון.

מצטייני הפועל כפר סבא, אשר סיימה במקום השני עם ברגר גבוה יותר, היו ר"א אביטל בורוחובסקי ואב"ל עידו גורשטיין עם 4 מ-5 כ"א.

הקבוצה זכתה ב- 5000 ₪

הסגנית הפועל כפר סבא. מימין: עמירם קפלן (מנהל המועדון), אריאל ארנברג, אלון מינדלין, אביטל בורוחובסקי, עידו גורשטיין, דן קליסקי (סגן יו"ר האיגוד), דני רזניקוב, אלכס פינקל, אילנה דוד וגיל בורוחובסקי (מנכ"ל האיגוד) 

עמדה מתוך סיבוב 2 בין גורשטיין (כפר סבא) ללוין (רמת גן). תור שחור, האם כדאי להכות את הרגלי ב-ו4 עם הפרש? תשובה בסוף הכתבה.



אופיר אהרון, מצטיין כפר סבא ב' עם 4 מתוך 4, לקראת נצחונו על אב"ל אלכסנדר קרייז ממועדון הרצליה בסיום של מלכה מול צריח.

במקום השלישי סיימה "פלדקליין" ראשון לציון

לאחר ניצחון מכריע בסיבוב האחרון 3.5-1.5 מול אשדוד עלית החזקה, עם ניצחונות של ברונשטיין מול קוגן וקונדין מול מוסיוק (תיקו בשאר הלוחות!) עלתה הקבוצה על הפודיום וזכתה ב-3000 ₪.

סמירין מול זנן. השנה אשדוד עילית חזרה מהגביע בידיים ריקות

ארי גוז, מרסל אפרוימסקי, יבגני זנן, עדי להב (מנהל המועדון), אור ברונשטין, אילנה דוד, אלכס קונדין, גיל בורוחובסקי ודן קליסקי

עמדה מעניינת התרחשה במשחק גוז (ראשל"צ)- כוכבי (רמת גן) מהסיבוב ה-4

כאן ארי גוז שיחק 19.פו5!? ונענה ברג4? (עדיף היה 19...ה:ו5 20. ר:ו6 רה6 עם יתרון קליל בלבד ללבן) אשר נראה כזוכה בכלי, אך מפסיד לאחר 20. מהו3 ה:ו5 21.ר:ו6 ז:ו6 ולאחר 22.ר:ו5 השחור לא יכול להחזיק הכל. למשל 22...צג5 23.מהז4+. המשחק המשיך 22...רה6 23.צ:ג8+ מה:ג8 24.ר:ה6 ו:ה6 25.צ:ד6 וללבן יתרון מכריע בעיקר בזכות המלך החלש של השחור.


צפריר רחובות א', עם הרכב צעיר גם כן, סיימה במקום ה-5 לפי שובר השוויון

ותוצאה מצוינת של 2 לוחות המובילים יאיר פרחוב ומתן גורודצקי, 4.5 כל אחד.


הפתעת התחרות שייכת ללא ספק למועדון אטיוד רמת גן. שתי הקבוצות המועדון סיימו במקומות 6-7 וזכו במצטיינות הארצית!

התוצאה המרשימה היתה הנצחון של מכבי אטיוד ר"ג 4-1 מול הפועל כפר סבא בסיבוב השני.

גלובוס, לוין, חנן, כוכבי ואוריצקי הכניעו את בורוחובסקי, גורשטיין, רזניקוב, מינדלין ופינקל ב-4 מתוך 5 לוחות.

להלן העמדה של יונתן אוריצקי מול אלכס פינקל לאחר 13.פ:ד5:

שחור לקח כמה סיכונים בפתיחה, ובעמדה הנוכחית היה הכרחי לשחק 13...צו8 אשר מוביל לסיבוכים לאחר 14.פו6+! ה:ו6 15. מה:ב7, אך השחור שיחק 13...מהא5+? ולאחר 14.ב4 מהד8 (נאלץ לחזור לצערו) 15. 0-0 פג6 (עכשיו 15...צו8 כבר מאוחר מדי 16.מהה4 האיומים רבים מדי ושחור לא יכול לפתח את הפרש בלי שיותקף) 16.מהו7+ מד7 17.צו6! הצטרפות הצריח להתקפה קטלנית מהה8 18.צד6+ מג8 19.מהה6+מב8 20. צד7 הצריח משלים את מסלולו. האיום הוא 21.רא6 בין היתר 20...פד8 21. מה:ה7 והשחור נכנע כעבור מסעים בודדים.

כמו כן מכבי אטיוד ר"ג ב', אשר היתה מדורגת מקום 27 בדירוג ההתחלתי, סיימה במקום ה-7, והיתה לא רק למפתיעה השניה מתוך קבוצות הליגה הארצית, אלא למפתיעה של כלל התחרות, שכן עלתה 20(!) מקומות ביחס לדירוג ההתחלתי.

מועדון אטיוד רמת גן, אשר חגג עלייה היסטורית לליגה הלאומית, בהחלט יקבל הרבה אנרגיה ומוטיבציה מהתוצאה. דן דרורי, מנהל המועדון אמר:

"יש לנו שחקנים צעירים עם תאבון וזה חשוב בתחרות כמו גביע המדינה, נקווה שנמשיך להפתיע גם בעונת הבכורה של רמת גן בלאומית"

הקבוצות זכו בפרסים 1500 ₪ ו-1000 ₪ בהתאמה.

המועדון המקומי, ירושחמט ט', שכמעט הפתיע את אשדוד עילית בסיבוב הראשון (הדו קרב הסתיים עם הפסד מינימלי 3-2 לירושלמיים), הסתפק במקום ה-19 באמצע הטבלה.

סה"כ השתתפו בגביע המדינה 32 קבוצות. המועדונים עם הנציגות הבולטת הם באר שבע – 5 קבוצות, כפר סבא, הרצליה ואשדוד 3 קבוצות כ"א. כל התוצאות בקישור:

http://chess-results.com/tnr591808.aspx?lan=1&art=0&rd=5


לצד משחקי הגביע, התקיים הפנינג שחמט עם פעילות שחמט לילדים וחובבים. האירוע המרכזי בפעילות החגיגית הנלווית, היה משחקי הסימולטני של שיאן גינס ר"א אליק גרשון. גרשון ששיחק בשנת 2010 מול 523 מתחרים בכיכר רבין, התמודד הפעם עם 37 מתחרים "בלבד".

32 משחקים הסתיימו בניצחונו של השיאן, 4 תוצאות תיקו , והפסד אחד בודד ליחזקאל שיינוביץ' מאלעזר

לפני תחילת הסימולטני, נאלץ גרשון להתמודד עם...השר אלקין! השניים התחרו על לוח ענק במשחק ידידותי, בו אלקין הצליח להשיג יתרון משכנע בלבן (אולי בזכות הקהל הביתי?!), מול שיאן גינס, אך נאלץ להיכנע בהמשך, לרב אמן המנוסה. 

השר אלקין בונה את עמדתו


משרדי האיגוד מודים לבית שמואל על האירוח הנפלא ולחברת ההפקה כפיים שעבדה בשיתוף פעולה מלא עם צוות האיגוד. מירי דן, מנהלת תפעול של איגוד השחמט ציינה: "חברת ההפקה כפיים הפיקה את האירוע בצורה מרשימה, תוך שיתוף פעולה מלא עם משרדי האיגוד".

פרט לחברת ההפקה מגיע כל הכבוד לעובדי האיגוד אשר הפיקו את האירוע ללא פרויקטור השנה, ולצוות השיפוט עודד רוס (שופט ראשי), שאול ויינשטיין, ערן לפושניאן, פז אבינרי ואנדריי גורבנוב.

צילם: עפרי ברנע

אנו מברכים את כל השחקנים אשר באו לקחת חלק באירוע השחמט הגדול בישראל השנה, ומקווים לראותכם באליפות הארץ בצפת, ושנמשיך לשחק על הלוח פנים מול פנים.

שבוע טוב.

מימין: איתמר בורודטי (ב"ש) מול פלג בן-נון (פ"ת)



תשובה לחידה: במשחק השחור אכן הכה, ולאחר 2.פ:ו4 צ:ו4 3.צה2+ מד3 4. מ:ו4 נכנע (4.צה3 אף זוכה בצריח נקי). עדיף היה 1...ב5 או 1...צב7 ולשחור מספיק פיצוי תמורת הרגלי.

למרות ההפסד במשחק זה, גיא לוין התאושש וסיים עם 4 מ-5, כולל ניצחון בסיבוב האחרון מול אלוף הארץ מיכלבסקי.